21 501-33 Raad voor Vervoer, Telecommunicatie en Energie

Nr. 604 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 14 juni 2016

Hierbij stuur ik uw Kamer het verslag van de Telecomraad van 26 mei 2016.

Bij de Telecomraad was Commissaris Oettinger, (digitale economie en samenleving) aanwezig.

Na het vaststellen van de algemene oriëntatie op het voorstel van de Europese Commissie voor het gebruik van de 700 MHz-band vond een beleidsdebat plaats over de herziening van het regelgevend kader voor elektronische communicatienetwerken en -diensten (herziening telecomkader).

Vervolgens heeft Nederland als voorzitter de Raad geïnformeerd over de voortgang van de triloogonderhandelingen over de ontwerprichtlijn toegankelijkheid overheidswebsites en de uitkomst van de triloogonderhandelingen over de ontwerprichtlijn netwerk- en informatiebeveiliging.

Onder het punt diversen heeft de Europese Commissie de Raad geïnformeerd over de voortgang van het internationaal overleg over Internet Governance. Slowakije heeft als inkomend voorzitter van de Raad zijn plannen voor het aankomende voorzitterschap gepresenteerd. Tot slot informeer ik u dat het agendapunt online platforms uiteindelijk niet op de Raad is geagendeerd. De mededeling van de Europese Commissie over dit thema is pas daags voor de Raad, op 25 mei, gepresenteerd. Uw Kamer zal binnenkort middels een BNC-fiche verder geïnformeerd worden over de mededeling en het Nederlandse standpunt.

Naast de Telecomraad was op 26 mei, de zogeheten digital day, ook een lunchdebat over de digitale interne markt en de Raad voor Concurrentievermogen. Hierover ontvangt u een separaat verslag. De eerstvolgende Telecomraad is gepland op 2 december 2016.

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp

VERSLAG TELECOMRAAD 26 mei 2016

Wetgevende onderwerpen

Voorstel voor het vrijmaken van de 700 MHz Band

De Raad heeft een algemene oriëntatie vastgesteld over het besluit voor het gebruik van de 470–790 MHz spectrumband in de Unie. Het besluit maakt spectrum vrij om de groei van het mobiele dataverkeer op te vangen.

Op 2 februari 2016 heeft de Europese Commissie een voorstel voor dit besluit ingediend.1 Uw Kamer is over de Nederlandse inzet geïnformeerd middels een BNC-fiche (Kamerstuk 22 112, nr. 2077). De algemene oriëntatie is in lijn met het Nederlandse standpunt in het BNC-fiche. Zo wordt onder andere meer zekerheid geboden voor het gebruik van spectrum door de omroepsector. Over de inhoud van de algemene oriëntatie is uw Kamer geïnformeerd in de geannoteerde agenda van de Raad (Kamerstuk 21 501-33, nr. 594).

27 lidstaten stemden in met de algemene oriëntatie. België heeft zich onthouden omdat er in deze lidstaat nog discussies lopen over de verdeling van omroeprechten. De Commissaris benadrukte het belang van het besluit voor mobiel datagebruik en vond de ingangsdatum van 2020 met maximaal twee jaar uitstel, mits goed onderbouwd, verantwoord. De Raadspositie vormt het uitgangspunt voor de onderhandelingen met het Europees parlement. Die kunnen van start gaan zodra het Europees parlement in het najaar zijn positie heeft bepaald.

Niet-wetgevende onderwerpen

Beleidsdebat herziening van het telecom regelgevend kader

Tijdens de Raad vond een beleidsdebat plaats over de aanstaande herziening van het regelgevend kader voor elektronische communicatienetwerken en -diensten (herziening telecomkader). Met dit beleidsdebat is politieke sturing gegeven aan de in het najaar verwachte wetgevende voorstellen van de Europese Commissie.

Commissaris Oettinger wees op de rol die het huidige kader gespeeld heeft voor de prijsdaling van telefoniediensten voor consumenten. Voor de toekomst zijn juist investeringen en connectiviteit belangrijk. Daarnaast onderstreepte de Commissaris de noodzaak voor meer coördinatie en harmonisatie van het spectrumbeleid in Europa maar bevestigde dat uitgifte en verkoop van spectrum een nationale zaak is. De Commissaris benadrukte ook het belang van een gelijk speelveld tussen traditionele telecombedrijven en bedrijven die communicatiediensten over het internet (Over-The-Top-spelers; OTT-spelers) aanbieden.

Veel lidstaten, waaronder Duitsland, Portugal, Roemenië, Tsjechië en het Verenigd Koninkrijk, pleitten voor het behoud van de huidige regels voor toegangsregulering aangezien deze hebben bijgedragen aan meer mededinging en kwaliteitsverbetering. Veel lidstaten, waaronder België, Cyprus, Duitsland, Litouwen, Malta en Spanje, pleitten daarnaast voor meer flexibiliteit om beter op de nationale omstandigheden in te kunnen spelen. Dit is ook belangrijk voor Nederland met het oog op de wens om beide vaste netwerken (telefonie en kabel) te kunnen reguleren.

Lidstaten hielden vast aan de nationale competenties voor het ontwerp en de vergunningsvoorwaarden van veilingen van frequenties zodat ook deze toegespitst worden op de nationale omstandigheden. Lidstaten steunden wel een lichte coördinatie van het spectrumbeleid op deze terreinen. Deze oproep kwam onder andere van Duitsland, Estland, Frankrijk, Ierland, Polen en Zweden.

Duitsland, Portugal en Slovenië, pleitten voor een gelijk speelveld tussen telecombedrijven en OTT-spelers door bestaande telecomregels door te trekken naar OTT-spelers.

De meeste lidstaten en met name Cyprus, Duitsland, Estland, Hongarije, Ierland Litouwen, Luxemburg, Malta, Polen en het Verenigd Koninkrijk, toonden zich echter huiverig voor het doortrekken van specifieke regels voor telecombedrijven naar OTT-spelers. In lijn met het Nederlandse standpunt gaven deze lidstaten de voorkeur aan minder specifieke regels waar bestaande generieke regels volstaan. Dit zal volgens de lidstaten van geval tot geval bekeken moeten worden.

Diversen

Richtlijn toegankelijkheid overheidswebsites en afronding richtlijn netwerk- en informatiebeveiliging

Nederland heeft de Raad als voorzitter geïnformeerd over de voortgang van de onderhandelingen tussen de Raad en het Europees parlement over de ontwerprichtlijn toegankelijkheid overheidswebsites. Op 3 mei jl. is na lange onderhandelingen een akkoord bereikt tussen de Raad en het Europees parlement. De richtlijn verbetert de toegankelijkheid van overheidswebsites en mobiele applicaties van de overheid voor mensen met een beperking. Er zijn enkele uitzonderingen opgenomen in de richtlijn om te voorkomen dat de toegankelijkheidsregels een onevenredige last vormen.

Commissaris Oettinger onderstreepte nogmaals het belang van een goede dienstverlening aan burgers, in het bijzonder voor burgers met beperkingen. De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is eerstverantwoordelijk en heeft uw Kamer op 17 mei per brief nader geïnformeerd (Kamerstuk 21 501-33, nr. 596).

Nederland heeft de Raad verder geïnformeerd over formele afronding van de ontwerprichtlijn inzake netwerk- en informatiebeveiliging. Eind 2015 werd met het Europees parlement al een politiek akkoord bereikt over deze richtlijn.

Op 17 mei heeft de Raad formeel ingestemd met de richtlijn, formele stemming in het Europees parlement zal in juli plaatsvinden. Tijdens de Raad gaf Commissaris Oettinger aan dat veiligheid een centraal thema voor de toekomst wordt, en dat deze richtlijn een eerste Europese stap vormt. De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie is eerstverantwoordelijk en zal uw Kamer nader informeren over het bereikte eindresultaat.

Ontwikkelingen rondom Internet Governance

Commissaris Oettinger heeft de Raad geïnformeerd over de internationale ontwikkelingen op het gebied van Internet Governance.

Zo zijn eind 2015 in de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties nieuwe afspraken gemaakt over de aanjagende rol die ICT kan spelen voor groei en ontwikkeling. Daarbij is het mandaat van het Internet Governance Forum (IGF) met tien jaar verlengd. Daarmee is een doorlopend proces van mondiaal overleg over de toekomst van het internet gecreëerd waar de Europese Unie en de lidstaten aan meedoen.

Verder gaf de Commissaris aan dat het toezicht van de Amerikaanse overheid op de Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN), wordt beëindigd. Daarmee wordt ICANN onafhankelijker. ICANN is de organisatie die de mondiale internetfuncties beheert, waaronder het mondiale adresboek van het internet.

Presentatie werkprogramma Slowaaks voorzitterschap

Slowakije neemt in juli voor het eerst plaats in de voorzitterschapsstoel. Het verder brengen van de digitale interne markt is prioriteit voor Slowakije. Slowakije heeft als doel dit jaar nog met het Europees parlement tot een akkoord te komen over het besluit voor het gebruik van de 470 – 790 MHz spectrumband in de Unie. Verder voorziet Slowakije een beleidsdebat over de wetsvoorstellen rondom de herziening van het telecomkader. Slowakije wil stappen zetten in het verwachte voorstel van de Europese Commissie voor het omlaag brengen van wholesale roaming tarieven en in het wetsvoorstel voor grensoverschrijdende pakketbezorging. Tot slot wil Slowakije Raadsconclusies aannemen op het actieplan voor e-Government en een overzichtsrapport maken over de stand van zaken van de implementatie van de digitale interne markt voorstellen.


X Noot
1

COM/2016/043

Naar boven