21 501-33 Raad voor Vervoer, Telecommunicatie en Energie

Nr. 568 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 25 november 2015

Hierbij doe ik u toekomen, mede namens de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, de geannoteerde agenda van de Transportraad die op 10 december 2015 in Brussel plaatsvindt. De inhoud geeft de meest recente stand van zaken weer. Mocht de agenda van de Transportraad op belangrijke punten veranderen, dan zal ik u hierover informeren.

Tenslotte treft u in de bijlage een voortgangsoverzicht van actuele Europese wetgevingsinitiatieven op het terrein van Infrastructuur en Milieu1.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Geannoteerde Agenda Transportraad op 10 december 2015

Op 10 december vergadert de Transportraad in Brussel. Het Luxemburgs voorzitterschap zal daarbij het onderwerp Sociale dimensie in het wegtransport agenderen. Op 1 januari 2016 neemt Nederland het EU-voorzitterschap over van Luxemburg. Tijdens de Transportraad zal Nederland bij de diversenpunten, zoals gebruikelijk is, hier aandacht voor vragen. De Europese Commissie (EC) zal een presentatie geven over het Luchtvaartpakket (Aviation Package), dat de EC kort voor de vergadering van de Transportraad naar buiten zal brengen. Tot slot zal Nederland bij de diversen punten aandacht vragen voor het rapport van de Onderzoeksraad over de MH17.

Sociale dimensie in het wegtransport

Doel Raadsbehandeling

Naar verwachting zal het Luxemburgs voorzitterschap tijdens de Raad de Ministers een aantal vragen voorleggen in het kader van het onderwerp Sociale dimensie in het wegtransport. De strekking van deze vragen zijn op het moment van schrijven nog niet bekend.

Inhoud

Binnen Europa is veel aandacht voor de sociale dimensie in het wegtransport. In juli 2014 heb ik, samen met een aantal andere Europese transportministers, in een gezamenlijk verklaring de EC erop gewezen dat het ontbreken van een uniforme interpretatie van de bestaande Europese regels steeds meer leidt tot oneerlijke concurrentie in het wegvervoer. Te denken valt hierbij onder andere aan de regels over cabotage. Wij hebben de EC opgeroepen te werken aan een meer uniforme interpretatie en handhaving van de bestaande regels.

Het voorzitterschap heeft aangegeven het onderwerp «Sociale dimensie in het wegtransport» te zullen agenderen voor deze Transportraad. De precieze invulling van dit agendapunt is op dit moment nog niet bekend.

Indicatie krachtenveld Raad en Europees parlement

Aangezien er nog geen voorstellen liggen zijn er nog geen officiële standpunten van de lidstaten bekend.

Diversenpunten

Inkomend voorzitterschap Transportraad

Op 1 januari 2016 neemt Nederland het EU-voorzitterschap over van Luxemburg. Tijdens de Transportraad zal Nederland, zoals gebruikelijk is, in een diversenpunt hier aandacht voor vragen.

De Transportagenda tijdens het EU-voorzitterschap richt zich op de bijdrage van transport, logistiek en mobiliteit aan de Juncker agenda voor banen, economische groei en investeringen. De sector zorgt voor banen, groei en voor Europese samenhang en cohesie door Europese en wereldwijde connectiviteit. Het Nederlandse EU-voorzitterschap zal prioriteit geven aan het verbeteren van de concurrentiekracht van de transportsector door in te zetten op een goed functionerende markt, innovatie, investeringen in infrastructuur en slimme regelgeving.

Nederland organiseert de European Aviation Summit als podium voor een eerste discussie op hoog niveau van lidstaten, de Europese instellingen en sectorpartijen over de EU-luchtvaartstrategie die de EC in december 2015 wil publiceren als onderdeel van het Luchtvaartpakket (zie onder). Het belang van infrastructuur voor de concurrentiekracht van de transportsector staat centraal op de Europese TEN-T dagen 2016 die onder verantwoordelijkheid van de EC dit keer in Rotterdam worden georganiseerd. In samenhang met en tijdens deze dagen organiseert Nederland een conferentie over de spoorgoederencorridors. In de Short Sea Shipping conferentie die Nederland organiseert, wordt gesproken over het opheffen van belemmeringen voor de kustvaart.

Op de agenda voor de Transportraad komen veel luchtvaartdossiers aan de orde zoals beschreven bij het agendapunt Luchtvaartpakket. Voortgang op de dossiers SES en Passagiersrechten is echter wel afhankelijk van een oplossing inzake Gibraltar. Ook binnenvaart is een belangrijk thema. In de relaties met het Europees parlement gaat de aandacht in het bijzonder uit naar het afronden van de onderhandelingen over het vierde spoorwegpakket en de zeehavenverordening.

De gecombineerde Informele Bijeenkomst van Transport en Milieuministers in april 2016 richt zich op het thema innovatie. Het transportdeel staat in het teken van smart mobility, waaronder Intelligente Transportsystemen (ITS) en de zelfrijdende auto. Het programma van het gezamenlijke dagdeel zal bijdragen aan toekomstbeelden over smart en green mobility en zal de verwevenheid van beide beleidsterreinen zichtbaar maken. Tevens wordt een bezoek gebracht aan de Innovatie Expo die tegelijkertijd plaatsvindt.

Luchtvaart Pakket

De EC, zal kort voor de Transportraad van 10 december het Luchtvaartpakket publiceren en tijdens de Raad presenteren. In het Luchtvaartpakket zal de EC met voorstellen komen om de Europese luchtvaart industrie competitiever te maken. In de luchtvaart is het mondiale speelveld sterk in beweging en de Europese luchtvaart staat daarbij voor grote uitdagingen. De EC zal naar verwachting komen met een Mededeling en Actieplan Luchtvaart Strategie die Nederland zoals gezegd op de European Aviation Summit zal agenderen. Daarnaast worden voorstellen voor herziening van de EASA verordening en uitbreiding van het mandaat van EASA inzake Drones verwacht; en voorstellen voor de mandaten voor luchtvaartonderhandelingen met onder andere de Golf staten. De verwachte voorstellen over EASA, Drones en de mandaten zal Nederland agenderen op de Transportraad.

De Luchtvaart Strategie volgt na een uitgebreide consultatieronde met stakeholders en lidstaten. U bent op 7 juli 2015 (Kamerstuk 31 936, nr. 289) geïnformeerd over de Nederlandse inbreng. In de brief aan Commissaris Bulc wordt erop aangedrongen dat Europa prioriteit geeft aan het vergroten van de concurrentiekracht van de Europese luchtvaart en het behoud van de regionale en mondiale connectiviteit van Europa. Het kabinet heeft in zijn reactie aangegeven welke urgente onderwerpen Nederland graag tijdens zijn voorzitterschap wil behandelen. Dit zijn een mandaat voor onderhandelingen met de Golfstaten; gecoördineerde actie ten behoeve van een ICAO Market Based Measure om CO2-emissies te verkleinen; en de herziening van de EASA Verordening. Verder heeft Nederland onder meer aangegeven dat het Single European Sky (SES) initiatief een nieuwe impuls moet krijgen en dat een goed regelgevend kader voor innovaties bij drones (RPAS) is geboden.

U ontvangt de uitgebreide Nederlandse positie over het pakket zo spoedig mogelijk na de Aviation Summit.

MH17

MH17 komt aan de orde onder de diversenpunten. Nederland zal in de Transportraad aandacht vragen voor het rapport van de OVV bij de overige lidstaten. Nederland zal benadrukken dat het van belang is om te bezien welke mogelijkheden er zijn om binnen Europa de informatie optimaal te delen. De aanbevelingen van het rapport van de OVV vragen om internationale regelgeving en implementatie daarvan op Europees niveau. Nederland zal een oproep doen om deze Europese regels zoveel mogelijk parallel met ICAO standards te ontwikkelen. Tevens zal Nederland benadrukken dat veel aanbevelingen in ICAO verband moeten worden opgepakt en dat daarvoor een gezamenlijke inspanning van Europese landen essentieel is.


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven