Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 21501-31 nr. 373 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 21501-31 nr. 373 |
Vastgesteld 27 mei 2015
De vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft een aantal vragen en opmerkingen voorgelegd aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de brief van 13 april 2015 over de geannoteerde agenda voor de informele Gezondheidsraad van 20–21 april 2015 te Riga (Kamerstuk 21 501-31, nr. 369).
De vragen en opmerkingen zijn op 17 april 2015 aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voorgelegd. Bij brief van 26 mei 2015 zijn de vragen beantwoord.
De voorzitter van de commissie, Lodders
De adjunct-griffier van de commissie, Clemens
Vragen en opmerkingen van de VVD-fractie
De leden van de VVD-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de geannoteerde agenda. Genoemde leden hebben nog enkele vragen en opmerkingen.
EU alcohol policy
Ten aanzien van het alcoholbeleid onderschrijven de leden van de VVD-fractie volledig het standpunt dat dergelijk beleid een nationale aangelegenheid is. Zij vragen het kabinet dit ook zeer expliciet aan te geven bij deze bijeenkomst.
Daar waar sprake is van grensoverschrijdende aspecten zou eventueel sprake kunnen zijn van een bescheiden rol voor de EU. Echter, de onderwerpen die daarbij genoemd worden zijn volgens de leden van de VVD-fractie niet per definitie grensoverschrijdend. Kan per onderwerp expliciet worden aangegeven waarom hier sprake zou zijn van grensoverschrijdende aspecten, welke toegevoegde waarde de EU hierbij kan hebben die nationaal niet bereikt kan worden en welke gevolgen een dergelijke bemoeienis kan hebben voor nationaal beleid:
– alcoholmarketing minderjarigen;
– onderzoek naar internetverkoop van alcohol en naleving bijbehorende alcoholregelgeving;
– verplichte alcoholetikettering.
Met betrekking tot de grensoverschrijdende effecten staan de leden van de VVD-fractie in beginsel positief tegenover een onderzoek naar de internetverkoop van alcohol en het niet naleven van alcoholwetgeving, in het bijzonder daar waar het gaat om het handhaven van leeftijdslimieten. Deze leden zien geen heil in een grensoverschrijdende aanpak op het gebied van alcoholmarketing. Het lijkt een onmogelijke weg om marketing te reguleren, zeker daar waar het gaat om online marketing en marketing op social media. De verplichte alcoholetikettering met daarop zaken als voedingswaarde en een definitie van alcopops zien genoemde leden als overbodige overheidsbetutteling. Wat de leden van de VVD-fractie betreft zou de nationale overheid hier niet aan moeten beginnen en zou het derhalve al helemaal geen Europese bevoegdheid moeten zijn. Kan het kabinet ten aanzien van alcoholmarketing en alcoholetikettering toezeggen dat het niet instemt met opname in enige EU-strategie, totdat expliciet duidelijk is welke reikwijdte deze strategie zal hebben en wat de gevolgen daarvan voor het Nederlandse beleid zijn, en dit ook expliciet met de Kamer is besproken?
Nutrition policy
De leden van de VVD-fractie ondersteunen de inzet van het kabinet zoals voorgesteld. Van belang is dat op deze terreinen geen eenzijdige Nederlandse stappen gezet worden die de handelsbelangen van Nederlandse bedrijven kunnen schaden. Juist daarom is het goed deze zaken in Europees verband te reguleren.
Vragen en opmerkingen van de D66-fractie
De leden van de D66-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de geagendeerde punten voor de informele EU-bijeenkomst van ministers van volksgezondheid van 20-21 april te Riga. Deze leden zijn verheugd te lezen dat Nederland zal vragen naar de publicatie van het rapport over transvetzuren. Genoemde leden menen dat dit inderdaad te lang op zich laat wachten. De leden van de D66-fractie kijken uit naar de uitkomsten van het overleg, specifiek op het gebied van Europese stappen om tot productverbetering te komen. Zij hebben verder geen vragen.
De leden van de VVD-fractie vragen of het kabinet ten aanzien van alcoholmarketing en alcoholetikettering kan toezeggen dat het niet instemt met opname in enige EU-strategie, totdat expliciet duidelijk is welke reikwijdte deze strategie zal hebben en wat de gevolgen daarvan voor het Nederlandse beleid zijn, en dit ook expliciet met de Kamer is besproken.
Voor de Nederlandse inbreng ten aanzien van een eventuele nieuwe EU-alcoholstrategie gelden als belangrijke uitgangspunten dat het alcoholbeleid een nationale aangelegenheid is en dat de strategie geen verplichtend karakter heeft. Lidstaten kunnen gebruik maken van de EU-strategie bij de totstandkoming van het nationale beleid. Dit waren ook de uitgangspunten van de EU-alcoholstrategie 2006–2012. Ik ben niet van plan om bevoegdheden over te dragen naar de EU. Dat was in de afgelopen EU alcoholstrategie ook niet het geval.
Verder vragen de leden van de VVD-fractie of per onderwerp expliciet kan worden aangegeven waarom hier sprake zou zijn van grensoverschrijdende aspecten, welke toegevoegde waarde de EU hierbij kan hebben die nationaal niet bereikt kan worden en welke gevolgen een dergelijke bemoeienis kan hebben voor nationaal beleid.
Mocht er besloten worden tot een nieuwe EU-alcoholstrategie, dan heeft het de voorkeur dat deze zich richt op thema’s die in ieder geval deels een grensoverschrijdend karakter hebben. Onderzoek naar internetverkoop van alcohol en de naleving van de regelgeving kan bijdragen aan het terugdringen van alcoholgebruik onder jongeren. Omdat marketing gericht op jongeren veelal verloopt via de sociale media en omdat jongeren via sociale media over landsgrenzen heen communiceren kan ook hier een samenwerking binnen de EU een meerwaarde hebben voor het nationale alcoholbeleid. Verplichte informatie over ingrediënten en voedingswaarde vloeit voort uit de Europese Verordening verstrekkende voedselinformatie voor de consument (Verordening 1169/2011). Hierop is destijds in Verordening 1169/2011 een uitzondering gemaakt voor alcoholhoudende dranken, onder de voorwaarde dat de Europese Commissie nog met een verslag komt over verplichte etikettering van alcoholische dranken en een definitie van alcopops. Dit onderwerp valt dus reeds onder EU regelgeving.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-21501-31-373.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.