21 501-30 Raad voor Concurrentievermogen

Nr. 343 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 13 maart 2015

Hierbij stuur ik uw Kamer de geannoteerde agenda voor de informele Raad voor Concurrentievermogen (RvC), die op 26 en 27 maart zal plaatsvinden in Riga, Letland. De Raad bestaat deze keer alleen uit een deel over interne markt en industrie. Het overkoepelende thema voor deze informele bijeenkomst is de digitale economie.

In een plenaire sessie wordt stilgestaan bij de rol van de Europese interne markt in de digitale economie, waarna er in twee werksessies dieper zal worden ingegaan op achtereenvolgens de digitale transformatie van de industrie en digitaal ondernemerschap. Vanwege het informele karakter van de Raad zal een vrije gedachtewisseling plaatsvinden, zonder besluitvorming. Bijgevoegd leest u de Nederlandse inzet op de genoemde onderwerpen.

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp

ALGEMEEN

Het Letse voorzitterschap heeft aangekondigd de informele Raad te willen benutten voor een informele gedachtewisseling over de digitale economie. Dit is één van de pijlers van het Letse voorzitterschap. De discussie vindt plaats op het moment dat de Europese Commissie haar plannen voor een strategie voor een digitale interne markt verder uitwerkt. De presentatie van deze strategie wordt in mei 2015 verwacht. Tijdens het interne markt en industrie gedeelte van de Raad voor Concurrentievermogen van 2 maart is eveneens over dit onderwerp gesproken. Hiervoor verwijs ik naar het verslag van de Raad voor Concurrentievermogen van 2 en 3 maart 2015 in Brussel, dat ik uw Kamer separaat toestuur.

INTERNE MARKT

De rol van de Europese interne markt in de digitale economie

De Raad zal een discussie voeren over de rol van de Europese interne markt in de digitale economie. De Raad heeft op 2 maart conclusies aangenomen waarin wordt opgeroepen tot een meer coherent wetgevend kader voor de digitale interne markt, bijvoorbeeld ten aanzien van geografische discriminatie bij het aanbieden van goederen en diensten, ongehinderde grensoverschrijdende elektronische handel, en auteursrechtwetgeving die geschikt is voor het digitale tijdperk.

Aan de Raad nemen ook vertegenwoordigers van de Europese Commissie, het Europees parlement en de Europese industrie deel. Nederland hecht sterk aan een geïntegreerde Europese digitale markt en steunt daarom ambitieuze maatregelen om de digitale interne markt verder te versterken. Uitgangspunt hierbij is dat regelgeving concurrentie en innovatie ruim baan moet geven, en daarom zo «digital proof» als mogelijk moet zijn. Voor meer details over de Nederlandse inzet ten aanzien van de digitale interne markt verwijs ik naar de Geannoteerde Agenda voor de Raad voor Concurrentievermogen van 2 en 3 maart 20151.

Digitale transformatie van de industrie

De Raad zal in een werksessie verder ingaan op het onderwerp «de digitale transformatie van de industrie». Op basis van diverse presentaties van lidstaten en de Commissie zullen hier inzichten en ervaringen over worden uitgewisseld. Dit onderwerp sluit nauw aan bij de Nederlandse inzet op Smart Industry. Zoals in de Kamerbrief over de Actieagenda2 is opgenomen, opent Smart Industry mogelijkheden voor slimmere producten en nieuwe business- of verdienmodellen. In Nederland faciliteren we de kansen die Smart Industry biedt door in te zetten op bewustwording, field labs en door de juiste randvoorwaarden (o.a. ICT infrastructuur) te creëren.

Hoewel industriebeleid volgens Nederland een nationale aangelegenheid blijft, is coördinatie op Europees terrein ten aanzien van de digitale aspecten noodzakelijk, bijvoorbeeld op het terrein van interoperabiliteit (technische standaarden), toegang tot financiering, het creëren van een wetgevend kader dat innovatie stimuleert en het creëren van een digitale interne markt.

Digitaal ondernemerschap

De Raad zal op basis van diverse presentaties, van zowel lidstaten als de Commissie, in een tweede werksessie ingaan op digitaal ondernemerschap. Lidstaten zullen worden gevraagd hoe digitaal ondernemerschap verder bevorderd kan worden.

Nederland is gevraagd een presentatie te geven over digitaal ondernemerschap in Nederland. De kern van de Nederlandse inbreng zal bestaan uit het toelichten van kansen en belemmeringen bij de ontwikkeling van digitaal ondernemerschap en het geven van voorbeelden van de Nederlandse aanpak.

Door de stand van de digitale techniek, de alsmaar toenemende rekenkracht en de toenemende digitalisering, neemt de hoeveelheid beschikbare data exponentieel toe en nemen de mogelijkheden om de informatie die in de data zit toegankelijk te maken eveneens toe. Deze enorme hoeveelheid informatie kan gebruikt worden voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken en leiden tot nieuwe verdienmodellen voor bedrijven. Voorbeelden zijn beregeningsadvies voor boeren of het makkelijker en breder aanbieden van diensten of producten via digitale platforms. Verbetering van mogelijkheden voor digitaal ondernemerschap is van belang voor de groei van de Nederlandse en Europese economie. Belemmeringen hiervoor zijn bijvoorbeeld het gebrek aan de juiste digitale kennis en vaardigheden, het gebrek aan standaardisatie (interoperabiliteit), belemmerende regelgeving die innovatie tegenhoudt en het ontbreken van de digitale interne markt.

De Nederlandse aanpak is vooral gericht op het uitvoeren van de Digitale Agenda Nederland3. Deze kent vier actielijnen:

  • 1) Meer ruimte voor ondernemers om slimmer te werken: lagere regeldruk door digitale dienstverlening, standaardisatie, open data en slimmer werken met ICT in Topsectoren;

  • 2) Snelle en open infrastructuur: snelle en vrije toegang tot het internet;

  • 3) Digitale veiligheid en vertrouwen: e-Privacy en veilige en robuuste netwerken;

  • 4) Kennis die werkt: digitaal vaardige werknemers en een hoger rendement van ICT-onderzoek.

Daarnaast zet Nederland nationaal in op het bevorderen van het benutten van ICT-potentieel door het bedrijfsleven in de ICT-doorbraakprojecten4, het Smart Industry actieprogramma5, het programma vernieuwing regelgeving6, het inventariseren van innovatie belemmerende wet- en regelgeving7 en Big Data8.


X Noot
1

Kamerstuk 21 501-03, nr. 341

X Noot
2

Kamerstuk 29 826, nr. 63

X Noot
3

Kamerstuk 26 643, nr. 243

X Noot
4

Kamerstuk 32 637, nr. 70

X Noot
5

Kamerstuk 29 826, nr. 63

X Noot
6

Kamerstuk 29 515, nr. 355

X Noot
7

Aan de hand van een aantal casussen zal worden gekeken wat de knelpunten zijn en welke vervolgacties nodig zijn.

X Noot
8

Kamerstuk 32 761, nr. 78

Naar boven