21 501-08 Milieuraad

Nr. 580 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 23 juni 2015

Tijdens het algemene overleg Milieuraad van 4 maart jongstleden (Kamerstuk 21 501-08, nr. 558) heb ik toegezegd het onderzoek van de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) naar vereenvoudigingsopties voor het Europese emissiehandelssysteem (ETS), na gereedkomen aan u te sturen. In deze aanbiedingsbrief vindt u mijn appreciatie op het onderzoek en de uitkomsten. Hierbij wordt ook ingegaan op de motie van mevrouw Van Veldhoven (Kamerstuk 21 501-08, nr. 573) waarin de regering wordt opgeroepen zich sterk te maken voor het niet verhogen van de administratieve lasten en complexiteit bij het toewijzen van emissierechten.

Brede betrokkenheid

De NEa heeft de deelnemers aan het ETS en andere betrokkenen veel ruimte gegeven om hun ervaringen en ideeën voor vereenvoudiging naar voren te brengen. Bedrijven uit meer dan tien verschillende sectoren die deelnemen aan het ETS, brancheorganisaties, verificateurs, handelspartijen, consultants en onderzoekers zijn bij het onderzoek betrokken. Door dit te combineren met de eigen ervaringen en expertise van de NEa, is de NEa er goed in geslaagd om een probleembeschrijving, oplossingsrichtingen en concrete verbeteropties te formuleren.

Vereenvoudigingsmaatregelen

Uit het onderzoek komen achtentwintig maatregelen voor vereenvoudiging naar voren. Deze heeft de NEa gescoord op verlaging van de administratieve lasten en de impact op de robuustheid van het systeem. Door een aantal maatregelen te combineren, blijkt dat twee combinaties van maatregelen tot de grootste besparingen van administratieve lasten leiden. Dit zijn:

  • Het vereenvoudigen van de monitoring, rapportage en verificatie voor bedrijven met eenvoudige processen.

  • Het herzien van de documentatie die (herhaaldelijk) moet worden aangeleverd om toegang te krijgen tot het register en/of het automatiseren van de registerhandelingen waardoor er geen toegang tot de rekening nodig is en de documentatie overbodig wordt.

Daarnaast stelt de NEa een aantal maatregelen voor die met name gericht zijn op kleinere bedrijven met een beperkte uitstoot. Een van deze maatregelen is een bredere toepassing van productbenchmarks en vereenvoudiging van de warmtebenchmark bij het bepalen van de hoeveel gratis emissierechten die een bedrijf krijgt. Deze vereenvoudigingsmaatregel is tevens van belang om de andere toewijzingssystematiek van emissierechten gebaseerd op recente productiecijfers, zoals afgesproken in het Energieakkoord voor duurzame groei, werkbaar te maken.

Motie Van Veldhoven over administratieve lasten en complexiteit toewijzing

De motie van Van Veldhoven (Kamerstuk 21 501-08, nr. 573) roept de regering op zich sterk te maken voor het niet verhogen van de administratieve lasten en complexiteit bij het toewijzen van emissierechten. De zorg bestaat dat het invoeren van deze toewijzings-systematiek administratieve lasten met zich mee. Het onderzoek van de NEa biedt mogelijkheden om de complexiteit van de toewijzing van emissierechten te verlagen. Het onderzoek gaat niet in de andere toewijzingssystematiek van emissierechten gebaseerd op recente productiecijfers, zoals Nederland die voorstaat. Door het invoeren van toewijzingssystematiek zoals Nederland die voorstaat, te combineren met maatregelen om het ETS te vereenvoudiging, is het mogelijk de administratieve laten en complexiteit van het ETS in zijn geheel niet te verhogen, conform de motie.

Gebruik resultaten

De resultaten van het onderzoek worden gedeeld met de Europese Commissie en de lidstaten. De Europese Commissie komt naar verwachting rond de zomer met voorstellen voor aanpassing van de ETS-richtlijn voor de periode na 2020. Hierbij zou zeer zeker aandacht voor vereenvoudiging van het ETS moeten zijn.

De uitkomsten van het onderzoek worden betrokken bij de Nederlandse inzet voor versterking van het ETS. Een deel van de maatregelen vereist aanpassing van de ETS-richtlijn, een groot deel van de maatregelen dient juist in onderliggende wet- en regelgeving of in de uitvoeringspraktijk te worden opgepakt. Deze maatregelen zullen komende jaren samen met de NEa worden opgepakt.

Consultatie Effort Sharing Decision

De Commissie heeft recent een consultatie uitgebracht over het toekomstige beleid voor de niet-emissiehandelsectoren. Met deze brief bied ik u tevens de Nederlandse beantwoording van deze consultatie ter informatie aan1.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

Naar boven