21 501-07 Raad voor Economische en Financiële Zaken

Nr. 1260 BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 21 mei 2015

Hierbij zend ik u het verslag van de Eurogroep en Ecofinraad van 11 en 12 mei te Brussel.

De Minister van Financiën, J.R.V.A. Dijsselbloem

Verslag van de Eurogroep en Ecofinraad van 11 en 12 mei te Brussel

Eurogroep

1. Griekenland

De Eurogroep heeft met de instituties (ECB, IMF en Europese Commissie) de stand van zaken doorgenomen over het Griekse leningenprogramma. De Eurogroep verwelkomde de vooruitgang die is geboekt betreffende de lijst met maatregelen die de Griekse autoriteiten met de instituties uitwerken, mede naar aanleiding van betere coördinatie in het onderhandelingsproces. Er is echter meer tijd nodig om de onderhandelingen tot een goed einde te brengen. De Eurogroep heeft herhaald dat het akkoord van de Eurogroep van 20 februari jl. het geijkte kader is waarbinnen de discussie dient plaats te vinden en dat de nog beschikbare tranche alleen uitgekeerd zal worden na een positief oordeel van de instituties over de implementatie van de vereiste maatregelen – op basis van een voortgangsmissie – en na finaal akkoord van de Eurogroep. De Eurogroep heeft over de onderhandelingen een verklaring uitgebracht; deze is bij het verslag bijgevoegd1.

2. Derde Post Programma Surveillance Ierland

In de Eurogroep heeft de Europese Commissie de bevindingen toegelicht van de derde post-programme missie (PPS) van de Europese Commissie, ECB en ESM naar Ierland die van 27 april t/m 1 mei plaatsvond. De PPS missie is in samenwerking met het IMF uitgevoerd. De algemene ontwikkeling is positief: de economische groei in Ierland zet verder door. Voor 2015 wordt een groei van 4% bbp geraamd, waarbij de export de belangrijkste component van de groei blijft. Ook de binnenlandse consumptie neemt toe, en de schuld en het EMU-tekort zijn afgenomen. De schuld van Ierland kwam in 2014 uit op 109,7% bbp (was 123,2% in 2013); dit komt met name door de afwikkeling van bad bank IBRC, lage rentes en een hoge economische groei. Ierland moet in 2015 het tekort onder de EMU-tekort grens van 3% bbp hebben teruggebracht en volgens de laatste raming zal het tekort in 2015 op 2,3% bbp uitkomen. Het herstel in de financiële sector zet ook door, waarbij twee van de drie grote Ierse banken weer winstgevend waren in 2014. Het aantal non-performing loans (leningen waarop een betalingsachterstand rust) is afgenomen, maar is nog steeds hoog. Er blijven echter nog belangrijke uitdagingen voor de Ierse regering, zoals het afbouwen van de hoge private en publieke schulden en de hervormingen in de gezondheidszorg. De volgende post-programme surveillance missie voor Ierland zal plaatsvinden in het najaar van 2015.

3. Economische situatie Eurozone

De Eurogroep heeft gesproken over de financiële en macro-economische ontwikkelingen in het Eurogebied en de lenteraming van de Commissie bespreken. In het algemeen toont de lenteraming verbeterde economische cijfers aan met een aantrekkende economie en meer werkgelegenheid. Het economisch beeld voor Nederland van de Europese Commissie komt overeen met het beeld van het CPB. Ook bij de Commissie wordt de groei voor 2015 en 2016 m.n. gedragen door de aantrekkende binnenlandse consumptie. Voorts heeft de Eurogroep gesproken over inflatie- en wisselkoersvooruitzichten in het Eurogebied. De inflatie in het Eurogebied is toegenomen naar –0,1% j.o.j. in maart (tegen –0,6% j.o.j. in januari). De olieprijsdaling heeft een drukkend effect op de inflatie. De nominale effectieve wisselkoers van de euro is tussen oktober en april j.l. met ongeveer 5% gedeprecieerd. De ontwikkeling van de euro kan verklaard worden door de uiteenlopende mondiale groei- en inflatievooruitzichten en de uiteenlopende vooruitzichten voor het monetaire beleid in het eurogebied ten opzichte van andere blokken.

4. Begrotingsraamwerk

In de Eurogroep heeft een thematische sessie plaatsgevonden over de begrotingsraamwerken in de lidstaten. De Ministers van Financiën van Letland, Ierland, Slowakije en Duitsland hebben een presentatie gegeven over hun ervaringen met deze raamwerken. In de meeste eurolanden zijn de begrotingsraamwerken versterkt, waarbij de uitdaging is deze raamwerken tot goede begrotingsresultaten te laten leiden. Er was overeenstemming in de Eurogroep dat goede nationale regels en instituties helpen bij budgettaire planning.

Op de Eurogroep van juli zal er verder worden gesproken over de implementatie van de begrotingsraamwerken in de eurolanden. Tevens zal de Europese Commissie een analyse maken van de effectiviteit van begrotingsraamwerken. Volgend jaar zal hier in de Eurogroep op worden teruggekomen.

5. Follow-up van de Europese Raad van februari j.l.

De Eurogroep heeft stilgestaan bij de discussie over het rapport voor het verbeteren van het economisch bestuur in de Eurozone. Op dit moment wordt door de presidenten nog gewerkt aan een conceptrapport op basis van inbreng vanuit de lidstaten en de instellingen. Er zijn tot op heden geen concrete voorstellen gepresenteerd. Verwachting is dat het uiteindelijke rapport in de eerste helft van juni zal worden gefinaliseerd. In de Eurogroep werd door lidstaten besproken dat er op de korte termijn nog veel mogelijk is binnen het huidige EMU raamwerk, zoals stroomlijnen van het Europees Semester, betere implementatie van bestaande afspraken, stimuleren van structurele hervormingen en verdiepen van de interne markt. Verschillen van inzicht bestaan over de mate waarin het rapport ook een pad moet schetsen voor langjarige ontwikkeling van de EMU. Het kabinet is van mening dat eerst zou moeten worden bezien in hoeverre het optimaal benutten van het huidige raamwerk volstaat voor een goed werkende EMU.

Ecofinraad

1. Investeringsplan voor Europa

Het Voorzitterschap heeft de Ecofinraad bijgepraat over de vorderingen in de triloog over de EFSI-verordening. Over de EFSI-verordening heeft de Ecofinraad op 10 maart jl. unaniem een algemene oriëntatie bereikt. In het verslag van deze Ecofinraad is de Raadspositie toegelicht.2 Er hadden op het moment van de Ecofinraad drie trilogen plaatsgevonden, waarbij de governance en de financiering van de EU-garantie de grootste openstaande punten zijn. De wens om aan de Raadspositie vast te houden werd breed gedeeld en deze is dan ook niet gewijzigd. Tegelijkertijd heeft een aantal lidstaten, waaronder Nederland, aangedrongen op snelle afronding van de onderhandelingen met het Europees parlement.

2. Follow-up informele Ecofinraad van 24 en 25 april te Riga

Het voorzitterschap heeft kort teruggeblikt op de informele Ecofinraad van 24 en 25 april te Riga. Hier werd onder andere het belang van de implementatie van structurele hervormingen benadrukt, en het verder versterken van de interne markt. Tevens heeft Commissaris Hill de lidstaten bedankt voor de input betreffende het Groenboek voor de kapitaalmarktunie. De kapitaalmarktunie zal tijdens de Ecofinraad van juni weer besproken worden.

3. Macro-economische onevenwichtigheden procedure, diepteonderzoeken

In de Ecofinraad is gesproken over de diepteonderzoeken in het kader van de macro-economische onevenwichtighedenprocedure (MEOP). De Commissie heeft de diepteondezoeken toegelicht. De Commissie heeft geoordeeld dat Frankrijk, Kroatië, Italië, Bulgarije en Portugal kampen met «buitensporige onevenwichtigheden, die vragen om doortastende beleidsactie en specifieke monitoring». Onder andere het concurrentievermogen en de publieke en private schuld zijn bij deze lidstaten een punt van zorg. De Ecofinraad heeft Raadsconclusies over de diepteonderzoeken aangenomen. Deze zijn bij het verslag gevoegd3.

4. Implementatie Structurele Hervormingen

In de Ecofinraad is gesproken over de implementatie van structurele hervormingen. Dit punt is samen behandeld met het punt diepteonderzoeken hierboven. De hervormingen die de lidstaten de afgelopen jaren hebben doorgevoerd beginnen hun vruchten af te werpen, maar tegelijkertijd geeft de Commissie aan dat slechts de helft van de landenspecifieke aanbevelingen wordt opgevolgd. Meer ambitieuze hervormingen zijn noodzakelijk om de concurrentiepositie van lidstaten op de lange termijn te waarborgen. Daarnaast is er gewezen op het belang van de daadwerkelijke implementatie van structurele hervormingen. Tijdens de Ecofinraad van juni zal er verder worden gesproken over de landenspecifieke aanbevelingen.

5. Rapport van de Commissie over de ontwikkeling van de vergrijzinggevoelige uitgaven

De Europese Commissie is bij monde van Commissaris Moscovici kort ingegaan op het rapport over de ontwikkeling van de vergrijzinggevoelige uitgaven, zoals op het gebied van pensioenen en zorg.

Het rapport geeft aan dat de totale vergrijzinggevoelige uitgaven nog steeds oplopen, maar dat deze stijging wel beperkt is ten opzicht van 2012. Tevens blijven er veel verschillen tussen de lidstaten, en materialiseren veel besparingen zich pas na 2040. Het is nu zaak om goed beleid te ontwikkelen om deze ontwikkelingen het hoofd te bieden, zoals de Raadsconclusies ook aangeven. De Raadsconclusies benadrukken het belang van groeivriendelijke budgettaire consolidatie en structurele hervormingen om de overheidsfinanciën houdbaar voor de lange termijn te maken. Deze Raadsconclusies zijn bijgevoegd4. Later dit jaar verschijnt de houdbaarheidsstudie, waar dit rapport als input voor dient.

6. Follow-up G20 vergadering Minister van Financiën en Centrale Bank Gouverneurs 16–17 april in Washington D.C.

In de Ecofinraad zijn kort de uitkomsten toegelicht van de G20 vergadering van de Ministers van Financiën en Centrale Bank gouverneurs die en marge van de IMF/WB voorjaarsvergadering op 16 en 17 april heeft plaatsgevonden. Tevens is een mandaat gegeven aan de EFC om de volgende G-20 in september via Terms of Reference voor te bereiden.


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

X Noot
2

Kamerstuk 21 501-07, nr. 1245.

X Noot
3

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

X Noot
4

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

Naar boven