21 501-07 Raad voor Economische en Financiële Zaken

Nr. 1095 BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 4 november 2013

Hierbij zend ik u de geannoteerde agenda voor de Ecofin Begrotingsraad van 11 november, de Eurogroep van 14 november en de Ecofin Raad van 15 november 2013 te Brussel.

Het is mogelijk dat nog punten worden toegevoegd aan de agenda of dat bepaalde onderwerpen worden afgevoerd of worden uitgesteld tot de volgende vergadering.

De Minister van Financiën, J.R.V.A. Dijsselbloem

Geannoteerde agenda ten behoeve van de Ecofin Begrotingsraad van 11 november en de Eurogroep en Ecofin Raad van 14 en 15 november 2013 te Brussel

ECOFIN Begrotingsraad 11 november 2013

Document: http://eur-lex.europa.eu/budget/data/DB2014/EN/SEC00.pdf

Aard bespreking: conciliatie met het Europees Parlement over de EU-begroting 2014

Besluitvormingsprocedure: Gekwalificeerde meerderheid

Toelichting: Op 11 november a.s. vindt een Begrotingsraad plaats. Op de agenda staat de conciliatie met het Europees Parlement over de EU-begroting 2014. Ik heb uw Kamer eerder in Kamerstuk 21 501-03, nr. 71, dd. 28 oktober 2013 geïnformeerd over het begrotingsvoorstel 2014 van het Europees Parlement en de Nederlandse inzet richting de conciliatie. Zoals in deze brief toegelicht zal Nederland zich in de Begrotingsraad, daarbij steun zoekend bij gelijkgestemde lidstaten, inzetten om de EU-begroting 2014 zo dicht mogelijk bij de Raadspositie te houden. Mogelijk zal bij de conciliatie ook de situatie inzake de EU begroting 2013 worden betrokken.

Tabel 1: Overzicht voorstellen EU begroting 2014 door de Commissie, Raad en het Europees Parlement

€x1000

Begroting 20131

Commissievoorstel begroting 2014

Raadsvoorstel begroting 2014

EP voorstel begroting 2014

Verplicht.

Betal.

Verplicht.

Betal.

Verplicht.

Betal.

Verplicht.

Betal.

Totaal

150.939

144.313

142.111

135.866

141.770

134.804

142.626

136.077

X Noot
1

Deze bedragen zijn inclusief alle aanvullende begrotingen zoals aangenomen door de Raad

Eurogroep 14 november 2013

1. Economische situatie

Document: nog niet beschikbaar

Aard bespreking: gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: n.v.t.

Toelichting: De Eurogroep zal spreken over de economische situatie. De discussie over de economische situatie zal gevoerd worden op basis van de Najaarsramingen van de Europese Commissie. De publicatie van de Najaarsramingen is voorzien op 5 november 2013. Deze ramingen bevatten vooruitzichten voor onder andere de economische en budgettaire ontwikkelingen in de lidstaten. Ook de inflatieverwachtingen voor het eurogebied zullen aan de orde komen. Eurostat publiceerde op 22 oktober dat het inflatiecijfer, gebaseerd op de geharmoniseerde consumentenprijsindex (HIPC), in het eurogebied in september 1,1% jaar-op-jaar bedroeg. De inflatie in Nederland is met 2,4% jaar-op-jaar bovengemiddeld, mede vanwege het feit dat de btw-verhoging in oktober doorwerkt in jaar-op-jaar cijfers. Volgens de ECB ligt de inflatieverwachting voor het 2013 op 1,5%, terwijl de langetermijnverwachting (5 jaar) verankerd ligt op de inflatiedoelstelling van 2%. De EU lidstaten met de laagste inflatie zijn op dit moment Griekenland, Ierland, Spanje, Portugal, Cuprus, Italië en Malta, waar de inflatie beneden de 1% ligt.

2. Ierland

Document: nog niet beschikbaar

Aard bespreking: gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: n.v.t.

Toelichting: De Eurogroep zal spreken over de voortgang van het leningenprogramma aan Ierland. De Trojka zal eind oktober beginnen aan de twaalfde voortgangsmissie naar Ierland om de voortgang van het leningenprogramma te beoordelen. De Trojka zal in de twaalfde voortgangsmissie de begrotingsplannen van de regering voor 2014 en de resultaten van de Balance Sheet Assessment meenemen. De begrotingsplannen voor 2014 zijn op 15 oktober door de regering gepresenteerd en de resultaten van de Balance Sheet Assessment zullen eind november beschikbaar zijn. De uitkomsten van de voortgangsmissie zijn op dit moment nog niet beschikbaar.

Het leningenprogramma van Ierland loopt eind dit jaar af. De Eurogroep zal daarom spreken over hoe Ierland het leningenprogramma kan verlaten en weer over kan gaan op volledige marktfinanciering. Het verbeterde marktsentiment rondom Ierland houdt tot nu toe aan en Ierland heeft een ruime kasbuffer opgebouwd om in de financiering te kunnen voorzien in 2014. Ierland heeft zich altijd volledig gecommitteerd aan de uitvoering van het programma, maar er zijn nog steeds risico’s die het economische herstel kunnen beïnvloeden. Risico’s blijven bestaan door o.a. het grote aantal leningen waarop een betalingsachterstand rust, de hoge werkloosheid en de afhankelijkheid van handelspartners uit de eurozone voor economische groei. Ierland zal, samen met de Trojka, de afweging moeten maken op welke wijze het huidige herstel van markttoegang het meest geborgd is. Hierbij kan gedacht worden aan eventuele additionele ondersteuning in de vorm van een preventief programma. Voor Nederland is van belang dat een terugkeer naar de markt duurzaam van aard is.

3. Spanje

Document: Vierde voortgangsrapportage Spanje

Aard bespreking: besluitvorming

Besluitvormingsprocedure: n.v.t.

Toelichting: De Eurogroep bespreekt de vierde voortgangsmissie van de Europese Commissie en de ECB aan Spanje die plaats vond van 16 tot 27 september jl. Ook zal de Eurogroep spreken over de afloop van het Spaanse leningenprogramma.

Zowel de Europese Commissie en de ECB als het IMF hebben geconcludeerd dat Spanje op schema ligt met de implementatie van het steunprogramma waar Spanje zich aan heeft gecommitteerd. De herstructurering van de banken is in volle gang. De vereiste burden-sharing met aandeelhouders en junior obligatiehouders is vrijwel voltooid. Er is vooruitgang geboekt bij het versterken van de regelgeving voor en het toezicht op de Spaanse bankensector, wat resulteert in hogere schokbestendigheid van de Spaanse financiële sector. Aan het grootste deel van de afspraken die zijn vastgelegd in het Memorandum van Overeenstemming (MoU) is inmiddels voldaan. Spanje moet de benodigde inspanningen blijven leveren om de afgesproken maatregelen aan te nemen en te implementeren, met name op het gebied van de hervormingen van de governance van spaarbanken. De Tweede Kamer is reeds uitgebreid geïnformeerd over de uitkomsten van deze missie, zie hiervoor kamerbrief «Vierde voortgangsrapportage in het kader van het ESM steunprogramma voor de Spaanse bankensector» met Kamerstuk 21 501-07, nr. 1093.

Indien uit de laatste voortgangsmissie (deze staat gepland in december) blijkt dat Spanje alle afspraken uit het MoU heeft uitgevoerd, staat er wat Nederland betreft niets in de weg voor een succesvol einde van het programma.

Volgens de Commissie wijst de meest recente data op een stabilisatie van de economie. Consumenten- en producentenvertrouwen stijgt, de werkloosheid lijkt te stabiliseren en de economische krimp lijkt tot stilstand gekomen te zijn. Ook de obligatiemarkt stabiliseert en zowel de rentes als de spreads zijn gedaald. De 10-jaars rente is gedaald van 6,4% begin juli 2012 naar 4,3% in oktober 2013. Over dezelfde periode is de spread ten opzichte van Duitse 10-jaars obligaties bijna gehalveerd van 490 basispunten naar 250 basispunten. Ondanks de positieve ontwikkelingen blijft de huidige zwakke economische situatie op de Spaanse bankensector drukken. De situatie in de bankensector dient dan ook nauwlettend in de gaten te worden gehouden.

4. Griekenland

Document: n.v.t.

Aard bespreking: Gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: n.v.t.

Toelichting: De Eurogroep spreekt over de stand van zaken omtrent de implementatie van het leningenprogramma door Griekenland. De Trojka is begin september in Athene begonnen met een voortgangsmissie om te beoordelen of Griekenland in voldoende mate de maatregelen uit het tweede leningenprogramma heeft geïmplementeerd. De voortgangsmissie is tijdelijk opgeschort om technische details uit te werken en zal naar verwachting begin november worden hervat. Als het voortgangsrapport beschikbaar is zal de Tweede Kamer over de uitkomsten worden geïnformeerd, dit zal naar verwachting in december zijn.

Verder zijn in juli jl. nieuwe voorwaarden (milestones) opgesteld waaraan Griekenland moet voldoen voordat het tweede deel van de tranche voor het derde kwartaal wordt uitgekeerd. Deze milestones behelzen additionele maatregelen op het gebied van privatiseringen, achterstallige overheidsbetalingen, hervorming van de publieke sector en de verdere liberalisering van gereguleerde beroepen. Ook over de implementatie van deze milestones zal de Kamer worden geïnformeerd zodra er een oordeel van de Trojka ligt.

5. Bankenunie – ESM directe herkapitalisatie en backstops

Document: N.v.t.

Aard bespreking: Gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: N.v.t.

Toelichting: De Eurogroep zal van gedachten wisselen over het operationele raamwerk voor het ESM instrument voor directe herkapitalisatie, waarbij de hoofdlijnen reeds in juni jl. zijn overeengekomen door de Eurogroep. Formele afronding van dit operationele raamwerk is voorzien zodra de Triloogonderhandelingen over de herstel- en resolutie richtlijn zijn afgerond. Daarnaast zullen Ministers spreken over de wijze waarop banken worden geherkapitaliseerd bij vaststelling van eventuele kapitaaltekorten na de doorlichting van bankbalansen door de ECB. Mogelijk wordt hierover een verklaring aangenomen. Tot slot wordt van gedachten gewisseld over de vormgeving van een eventuele achtervang voor het SRM.

Nederland hecht aan strikte conditionaliteit bij inzet van het ESM instrument voor directe herkapitalisatie, waarbij conform het hoofdlijnenakkoord van de Eurogroep de regels voor bail-in van crediteuren zoals deze worden opgenomen in de herstel- en resolutierichtlijn meteen gelden zodra het instrument wordt ingezet. Voor herkapitalisatie van eventuele kapitaaltekorten na de balansdoorlichting door de ECB voorziet Nederland de geijkte drietrap: 1. private herkapitalisatie (bijvoorbeeld via aandelenemissie en inhouden van winsten), 2. nationale publieke interventie met toepassing met de nieuwe staatssteunregels (onderdeel hiervan is afschrijving van aandeelhouders en minimaal bail-in van junior schuldeisers), en 3. als een lidstaat hier niet toe in staat is als laatste redmiddel het ESM met bijgaande conditionaliteit (ESM indirecte herkapitalisatie en als het instrument beschikbaar is en lidstaten aan de voorwaarden voldoen, ESM directe herkapitalisatie). Ten aanzien van een eventuele achtervang voor het SRM hecht Nederland aan de afspraak van de Europese Raad dat een publieke achtervang voor het SRM budgetneutraal is, waarbij het dus gaat om tijdelijke liquiditeitsverschaffing aan het Europese resolutiefonds die ex-post via heffingen wordt terugverhaald op de sector.

6. Bankenunie – Europees resolutiemechanisme (SRM)

Document: nog niet beschikbaar

Aard bespreking: aanname raadsconclusies

Besluitvormingsprocedure: gekwalificeerde meerderheid

Toelichting: De Eurogroep en Ecofin Raad zullen naar verwachting van gedachten wisselen over de voortgang van het Europees resolutiemechanisme (SRM) en waar mogelijk guidance ten aanzien van specifieke elementen van het voorstel. Het is niet voorstelbaar dat tijdens deze Ecofin een akkoord bereikt zal worden over het SRM-voorstel. Het kabinet zet in de onderhandelingen in op een slagvaardige inrichting van het SRM, met als uitgangspunt dat private crediteuren de kosten van resolutie dragen (bail-in). De inzet zoals geformuleerd in de kabinetsreactie op het SRM-voorstel van de Europese Commissie en in de beantwoording van het verslag van een schriftelijk overleg d.d. 1 oktober jl. is daarbij leidend.

Tot op heden is de Ad Hoc Working Party (AHWP) zes maal bijeen geweest, een zevende en voorlopig laatste meeting staat gepland voor dinsdag 5 november. Hoewel de AHWP goede voortgang heeft geboekt, is er nog een groot aantal openstaande punten waarop een duidelijke richting vanuit de Ecofin wenselijk is. Het streven van de Ecofin Raad is nog altijd om voor het einde van het jaar tot een akkoord te komen.

Naar verwachting zal tijdens de Ecofin gesproken worden over de gekozen rechtsgrondslag; een punt dat onder meer voor Duitsland problematisch is. Conform de motie Harbers wordt samen met andere EU-lidstaten onderzocht of er alternatieven zijn om aan deze bezwaren tegemoet te komen,

Tijdens de Ecofin zal waarschijnlijk ook gesproken worden over de reikwijdte van het SRM, waarbij gekeken wordt naar de vraag of alle banken onder het resolutiemechanisme moeten komen te vallen of dat de reikwijdte bijvoorbeeld moet worden beperkt tot alleen grensoverschrijdende banken. Dit is wederom een belangrijk punt voor Duitsland, dat inzet op een reikwijdte die zich beperkt tot de banken die onder direct ECB toezicht komen te staan. Op dit punt gaat de voorkeur van het kabinet uit naar een zo breed mogelijke reikwijdte.

Een ander belangrijk punt van discussie is de institutionele vormgeving van en de besluitvorming binnen de Single Resolution Board (SRB). Hierbij wordt ondermeer gekeken naar de vraag wat de verhouding moet zijn tussen de SRB, de Europese Commissie (EC) en de Raad, alsmede naar de stemverhoudingen binnen de SRB. Het kabinet blijft voorstander van een zo onafhankelijk mogelijke Europese resolutieautoriteit. In de voorgestelde institutionele structuur neemt de EC op advies van de SRB de uiteindelijke resolutiebeslissingen. Op basis van het huidige Verdrag en gegeven de beperkingen voortkomend uit het Meroni-arrest acht het kabinet deze structuur verdedigbaar. In het huidige voorstel is één besluitvormingsprocedure voorzien. Het kabinet kan zich voorstellen dat onderscheidende besluitvormingsprocedures gerechtvaardigd zijn naar mate beslissingen verstrekkender van aard zijn. Dit sluit aan bij het standpunt van het kabinet dat potentiële belangenconflicten tussen de meerdere rollen van de EC zoveel mogelijk moeten worden voorkomen. Wel dient hierbij volgens het kabinet te worden voorkomen dat lidstaten een veto krijgen ten aanzien van resolutiebeslissingen.

Het kabinet steunt het voorstel om op Europees niveau tot één gezamenlijk resolutiefonds te komen. Uitgangspunt moet daarbij zijn dat de verliezen zoveel mogelijk bij bestaande aandeelhouders en crediteuren wordt neergelegd. Voorkomen moet worden dat banken te snel en te veel aanspraak kunnen maken op het Europese resolutiefonds, waardoor de lasten van resolutie te snel worden afgewenteld op andere banken en het fonds te snel wordt aangesproken. Hiervoor is het met name van belang dat de uitgangspunten zoals overeengekomen in de algemene oriëntatie inzake de Bank Recovery and Resolution Directive (BRRD) overeind blijven in de Triloog onderhandelingen tussen de Raad, het Europees Parlement en de EC.

Met deze geannoteerde agenda voldoet het kabinet tevens aan de gemaakte afspraken met de vaste commissie voor Financiën naar aanleiding van het behandelvoorbehoud bij het Commissievoorstel voor een Europees Resolutiemechanisme voor banken om de Kamer maandelijks schriftelijk te informeren over de ontwikkelingen inzake de onderhandelingen over het SRM.

7. Miscellaneous – Slovenië

Document: N.v.t.

Aard bespreking: Gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: N.v.t.

Toelichting: De Sloveense Minister van Financiën zal in de Eurogroep een toelichting geven op de actuele stand van zaken in het land. In het kader van de macro-economische onevenwichtighedenprocedure heeft de Europese Raad in het voorjaar een aantal aanbevelingen tot Slovenië gericht, waaronder het op orde brengen van de financiële sector. Slovenië verkeert sinds midden 2011 in een recessie. Mede hierdoor hebben banken in Slovenië te maken met leningen waarop al negentig dagen of meer niet is afgelost. Dit zet kapitaalreserves onder druk en remt op haar beurt nieuwe kredietverstrekking. Daarnaast bevindt Slovenië zich in een buitensporigtekortprocedure. Ook in dat kader heeft de Europese Raad in het voorjaar een aantal aanbevelingen gedaan. De Sloveense Minister van Financiën zal de Eurogroep een update geven over de laatste stand van zaken. Nederland ondersteunt de regelmatige bespreking in de Eurogroep van kwetsbare lidstaten.

8. Miscellaneous – Follow-up ER oktober

Document: «European Council Conclusions», openbaar: http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/ec/139197.pdf

«Europese Raad conclusies», openbaar: http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/nl/ec/139218.pdf

Aard bespreking: terugkoppeling

Besluitvormingsprocedure: n.v.t.

Toelichting: De Eurogroep en Ecofin Raad zullen stil staan bij de uitkomsten van de Europese Raad (ER) van 24 en 25 oktober. De Tweede Kamer is geïnformeerd over de uitkomsten van de ER per brief met Kamerstuk 21 501-20, nr. 815 d.d. 29 oktober 2013. Op de agenda stonden o.a de digitale economie, diensten en innovatie, kredietverlening aan het MKB, jeugdwerkloosheid en de bespreking van ex ante coördinatie van hervormingen. Daarnaast heeft de ER stilgestaan bij de werkzaamheden op het geïntegreerd financieel kader. Belangrijke onderdelen vormen op dit moment de voorbereidingen voor het Europees bankentoezicht, waaronder de doorlichting van bankbalansen en de stresstesten van de banken die onder direct ECB toezicht komen. In de ER van december zal een verder invulling gegeven worden aan bovenstaande onderwerpen en vindt mogelijk besluitvorming plaats t.a.v. lidstaatcontracten en de mogelijk daaraan gekoppelde solidariteitsmechanismen.

ECOFIN Raad 15 november 2013

1. Spaartegoedenrichtlijn

Document: niet openbaar

Aard bespreking: besluitvorming

Besluitvormingsprocedure: unanimiteit

Toelichting: Op 10 april jl heeft Luxemburg aangegeven dat het vanaf 1 januari 2015 het bankgeheim zal opheffen. Deze mededeling biedt ook een nieuw perspectief op de huidige vastgelopen onderhandelingen over de spaartegoedenrichtlijn. Een nadere discussie in de Raad over de voortgang van dit dossier ligt voor de hand.

De spaartegoedenrichtlijn heeft als doel het verzekeren van een belastingheffing op inkomsten uit spaartegoeden die zich bevinden in een andere Lidstaat. Op grond van deze richtlijn informeren de meeste belastingdiensten van de EU lidstaten elkaar over grensoverschrijdende rentebetalingen aan natuurlijke personen binnen de EU. Luxemburg en Oostenrijk (voorheen ook België, tot 1 januari 2010), hebben, ter wille van hun bankgeheim, voor de optie gekozen om geen informatie uit te wisselen maar een bronheffing op de rentebetaling in te houden.

De lidstaten die informatie uitwisselen, verkrijgen hun informatie van de marktdeelnemers die de rente uitbetalen. Zo dienen banken informatie te verstrekken over de grensoverschrijdende rentebetalingen aan natuurlijke personen. In oktober 2009 is de spaartegoedenrichtlijn geëvalueerd, waaruit bleek dat de spaartegoedenrichtlijn in bepaalde gevallen niet werkte. Daarom heeft de Commissie een hernieuwde robuuste richtlijn voorgesteld met het oog om de omzeiling van de richtlijn tegen te gaan. Nederland is een voorstander van het automatisch uitwisselen van gegevens over spaartegoeden en steunt de voorgestelde aanpassingen van de Commissie.

2. Presentatie van het voorstel voor een uniforme Europese BTW-aangifte

Document: presentatie niet beschikbaar, voorstel uniforme BTW-aangifte

http://ec.europa.eu/taxation_customs/taxation/vat/key_documents/legislation_proposed/index_en.htm

Aard bespreking: presentatie

Besluitvormingsprocedure: unanimiteit

Toelichting: De Europese Commissie heeft onlangs het voorstel gedaan tot een uniforme Europese BTW-aangifte. Het idee hierachter is dat internationaal opererende bedrijven middels een gestandaardiseerd (digitaal) formulier BTW aangifte kan doen. Overigens geldt de standaardaangifte (na implementatie) ook voor enkel nationaal opererende bedrijven. De gevraagde informatie en manier van indienen wordt in alle lidstaten gestandaardiseerd. Hierdoor zouden de administratieve lasten en kosten voor het bedrijfsleven omlaag kunnen.

Op basis van het voorstel bestaat het aangifte formulier (op termijn) nog maar uit 5 verplichte boxen en in totaal 26 optionele boxen. Iedere lidstaat heeft nog steeds de mogelijkheid om, binnen de marge van de 26 boxen, hun eigen aangifte formulier op te stellen.

Verder wordt de standaard aangifteperiode voor het bedrijfsleven gesteld op 1 maand. Voor bedrijven met een omzet van minder dan EUR 2.000.000 geldt een aangiftetijdvak van drie maanden. Omwille van het verlichten van de administratieve lasten is het lidstaten daarnaast toegestaan om de aangifteperiode te verlengen tot maximaal 1 jaar. Tenslotte wordt het digitaal BTW aangifte doen gestimuleerd.

3. Bankenunie, waaronder het Europees resolutiemechanisme (SRM)

Document: N.v.t.

Aard bespreking: Gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: N.v.t.

Toelichting: Na de Eurogroep zal ook de Ecofin Raad van gedachten wisselen over de Bankenunie als geheel en de voortgang van het Europees resolutiemechanisme (SRM) in het bijzonder. Zie voor een toelichting en voor het Nederlands standpunt de tekst hierboven in het kader van de bespreking in de Eurogroep.

4. Rapport van Philippe Maystadt inzake internationale accounting standaarden (IFRS – International Financial Reporting Standards).

Document: «Should IFRS standards be more «European»?, Mission to reinforce the EU’s contribution to the development of international accounting standards, Report by Philippe Maystadt. Het rapport is niet openbaar.

Aard bespreking: Presentatie van het rapport en gedachtewisseling.

Besluitvormingsprocedure: niet van toepassing.

Toelichting: De voormalig president van de Europese Investeringsbank (EIB), Phillippe Maystadt, geeft als speciaal adviseur op verzoek van de Europese Commissie aanbevelingen hoe de invloed van Europa kan worden vergroot in het proces om te komen tot voor de EU acceptabele en bruikbare internationaal vastgestelde boekhoudstandaarden. Phillip Maystadt stelt voor om op korte termijn de structuur van EFRAG, een private organisatie die de Europese Commissie en lidstaten van technisch advies voorziet op het gebied van IFRS-standaarden, om te vormen tot een meer politieke organisatie. Deze organisatie moet de Europese stem vertegenwoordigen bij de ontwikkeling en advisering over IFRS-standaarden. Dit gebeurt door het bestuur waarin onder meer de drie Europese toezichthouders, de ECB en de opstellers van nationale jaarrekeningstandaarden van de vier grote lidstaten een vaste zetel krijgen met vetorecht. Andere lidstaten zullen drie stoelen moeten verdelen en hebben daardoor behoorlijk minder invloed op de totstandkoming van binnen de EU toe te passen IFRS-standaarden. Ook zou bekeken moeten worden in hoeverre gebruikers van de IFRS-standaarden verplicht kunnen worden om de EFRAG mee te financieren. Vooruitlopend daarop beveelt Maystadt aan dat lidstaten een nationaal financieringsprogramma inrichten. Voorts stelt Philippe Maystadt voor om de criteria voor goedkeuring van een IFRS-standaard uit te breiden en om de mogelijkheid te creëren om een IFRS-standaard voor Europees gebruik inhoudelijk aan te passen. Al deze voorstellen te samen zullen het moeilijker maken om een IFRS-standaard ongeschonden goedgekeurd te krijgen voor gebruik in Europa met het risico op een Europese variant van de IFRS-standaarden.

Het is volgens Nederland voor het vertrouwen en financierbaarheid van het beursgenoteerde Europese bedrijfsleven van belang dat de financiële cijfers vergelijkbaar blijven met die van beursgenoteerde bedrijven buiten Europa die de IFRS-standaarden toepassen. Nederland is er daarom geen voorstander van dat er een Europese variant van de IFRS-standaarden ontstaat.

5. EU statistieken

Document: Draft council conclusions on EU (Brussels November 2013)

Aard bespreking: aanname raadsconclusies over EU statistieken

Besluitvormingsprocedure: gezamenlijke instemming door de Ecofin

Toelichting: In de Ecofin Raad liggen Raadsconclusies voor over de EU statistiek. Nederland kan instemmen met de voorliggende ontwerp raadsconclusies. Naar verwachting kunnen de conclusies op brede steun rekenen van lidstaten. Jaarlijks spreekt de Ecofin in het najaar over EU statistieken. Centraal in de bespreking staan wederom verbeteringen in de governance van de statistiek en verbeteringen in de kwaliteit van de statistiek. Nederland is en blijft groot voorstander van onafhankelijke statistiek en statistieken van hoge kwaliteit. Nederland hecht daarbij aan consistente statistische cijfers over een langere periode bezien. Op het terrein van de kwaliteit van cijfers worden nuttige stappen gesignaleerd bij de statistieken ten behoeve van de macro-economische onevenwichtigheden procedure en bij de statistieken over macro-economie en overheidsfinanciën.

6. Voorstel voor vierde anti-witwasrichtlijn

Document: richtlijnvoorstel van de Commissie, gepresenteerd op 5 februari 2013 (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2013:0045:FIN:NL:PDF )

Aard bespreking: bespreking stand van zaken («state of play»)

Besluitvormingsprocedure: n.v.t.

Toelichting: De Ecofin spreekt mogelijk over het voorstel voor een vierde anti-witwasrichtlijn. Onder het Iers en Litouws voorzitterschap is door de Lidstaten gesproken over het richtlijnvoorstel. Er is vooruitgang geboekt maar er zijn ook onderwerpen waarover nog discussie wordt gevoerd. Naar verwachting zal de planning van de verdere onderhandelingen aan de orde komen. Er is relatief weinig tijd om de onderhandelingen over het richtlijnvoorstel af te ronden voordat het Europees Parlement met reces gaat in verband met de verkiezingen van mei 2014.

Naar boven