21 501-07 Raad voor Economische en Financiële Zaken

Nr. 1068 BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 28 juni 2013

Hierbij zend ik u de geannoteerde agenda voor de Eurogroep en Ecofin Raad van 8 en 9 juli 2013 te Brussel.

Het is mogelijk dat nog punten worden toegevoegd aan de agenda of dat bepaalde onderwerpen worden afgevoerd of worden uitgesteld tot de volgende vergadering.

De minister van Financiën, J.R.V.A. Dijsselbloem

Geannoteerde Agenda ten behoeve van de Eurogroep en ECOFIN Raad van 8 en 9 juli 2013 te Brussel

1. Letland – Toetreding tot de EMU

Document:

Aard bespreking: besluit

Besluitvormingsprocedure: gekwalificeerde meerderheid t.a.v. opheffen van derogatie en unanimiteit t.a.v. conversiekoers

Toelichting: In navolging van bespreking in de Europese Raad van 27–28 juni jl. zal de ECOFIN Raad een besluit nemen over de toetreding van Letland tot de Economische en Monetaire Unie (EMU). Letland heeft in maart 2013 de Commissie en de ECB verzocht om convergentierapporten op te stellen, waarin wordt gekeken in hoeverre een lidstaat voldoet aan de criteria. De Commissie en de ECB stelden in hun convergentierapporten van 5 juni jl. vast dat Letland aan alle criteria voldoet. Op grond van het Verdrag (artikel 140 VWEU) dient de Raad daarom de derogatie van Letland voor invoering van de euro op te heffen. Letland heeft een brief gestuurd aan de Eurogroep waarin het land zich committeert aan aanvullende beleidsaanpassingen op het gebied van de financiële sector, lange termijn budgettair beleid en structurele maatregelen. De ECOFIN Raad heeft in de vergadering van 21 juni jl. in lijn met de convergentierapporten een positieve aanbeveling afgegeven ten behoeve van de bespreking in de Europese Raad van 27–28 juni jl. ten aanzien van de toetreding tot de EMU. De Europese Raad heeft op basis hiervan het voorstel om de derogatie op te heffen verwelkomd.

Aangezien Letland voldoet aan de convergentiecriteria, kan Nederland instemmen met de toetreding van Letland als achttiende lidstaat. Nederland kan daarnaast instemmen met de voorgestelde conversiekoers. Nederland verwelkomt dat Letland zich heeft gecommitteerd aan aanvullende beleidsaanpassingen, zoals geformuleerd in de brief aan de Eurogroep van 18 juni jl. In het verslag van de Eurogroep en ECOFIN Raad van 20 en 21 juni jl. met Kamerstuk 21 501-07, nr. 1067 zijn de belangrijkste punten uit deze brief van Letland weergegeven.

2. Cyprus

Document: niet van toepassing

Aard bespreking: gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: n.v.t.

Toelichting: De Eurogroep zal naar verwachting de stand van zaken bespreken met betrekking tot het leningenprogramma voor Cyprus, en met name over de ontwikkelingen in de financiële sector en de voortgang van de resolutie van de Bank of Cyprus (BoC).

De herkapitalisatie van Bank of Cyprus is gaande. Een onafhankelijke accountant maakt een uitgebreide waardering van de activa van BoC en Cyprus Popular Bank (CPB) om de precieze conversie van ongedekte deposito’s van BoC in aandelen vast te stellen en om de nieuwe beginbalans van BoC vast te stellen. Recentelijk zijn een nieuwe CEO en een nieuwe raad van bestuurd voor de BoC benoemd.

Op 8 mei jl. heeft de ESM raad van bewind ingestemd met de uitkering van de eerste tranche van maximaal 3 miljard euro. Deze tranche wordt in twee delen uitgekeerd; de eerste subtranche van maximaal 2 miljard euro is reeds uitgekeerd (zie ook verslag van de Eurogroep en Ecofin Raad van 13 en 14 mei 2013, Kamerstuk 21 501-07, nr. 1058). De tweede subtranche van maximaal 1 miljard euro wordt voor 30 juni 2013 uitgekeerd. Voor de uitkering van deze subtranche hoeft niet opnieuw formeel goedkeuring te worden verleend, dit is al gebeurd op 8 mei jl.

De eerste voortgangsmissie van de Trojka, die de voortgang van de implementatie zal beoordelen, start in de tweede helft van juli. Naar verwachting zal de Eurogroep van september spreken over de uitkomsten van deze eerste voortgangsmissie.

3. Griekenland

Document: niet van toepassing

Aard bespreking: gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: niet van toepassing

Toelichting: De Eurogroep zal naar verwachting spreken over de stand van zaken omtrent de implementatie van het leningenprogramma door Griekenland. De Trojka heeft op 19 juni jl. een verklaring uitgegeven waarin wordt geconcludeerd dat er belangrijke voortgang is gemaakt bij de implementatie van het leningenprogramma. Griekenland heeft voortgang geboekt, bijvoorbeeld met maatregelen op budgettair gebied. Er moet echter ook nog veel gebeuren, bijvoorbeeld op het gebied van structurele hervormingen. Griekenland is nu aan zet om de maatregelen uit het leningenprogramma te implementeren. Daarna is het aan de Trojka om te beoordelen of Griekenland in voldoende mate de maatregelen heeft geïmplementeerd. Het IMF stelt de voorwaarde dat de financieringsbehoefte van een programmaland 12 maanden vooruit gedekt moet zijn. Zolang de uitkomst van derde voortgangsmissie positief is, zal dit het geval zijn. De voortgangsmissie is tijdelijk onderbroken om een aantal technische punten uit te kunnen zoeken. De Trojka zal uiterlijk 1 juli terugkeren naar Athene om de voortgangsmissie te hervatten. Als de uitkomst van derde voortgangsmissie positief is, dan is er geen sprake van een financieringsgat. De Eurogroep van 20 juni jl. heeft benadrukt dat een positieve afronding van de derde voortgangsmissie vóór de volgende Eurogroep van 8 juli aanstaande van belang is. Zodra de voortgangsrapportage beschikbaar is zal de Tweede Kamer over de uitkomsten worden geïnformeerd.

4. Spanje

Document: niet van toepassing

Aard bespreking: gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: n.v.t.

Toelichting: De Eurogroep zal mogelijk spreken over de derde voortgangsmissie van de Trojka aan Spanje die plaats vond van 21 tot 31 mei jl. De delegatie van de missie bestond uit de Europese Commissie, de ECB, het ESM, de EBA en het IMF. Het IMF nam deel aan de missie als onafhankelijke surveillant. De voortgangsrapportage kwam op 26 juni jl. beschikbaar.

In een eerste verklaring (bijgevoegd) heeft de Trojka aangegeven dat Spanje op schema ligt met de implementatie van het steunprogramma waar Spanje zich aan heeft gecommitteerd. De herstructurering van de banken is in volle gang volgens de herstructureringsplannen die goedgekeurd zijn door de Europese Commissie voor de banken die staatssteun ontvangen. De vereiste burden-sharing met aandeelhouders en junior obligatiehouders heeft de benodigde progressie gemaakt. De overheveling van bepaalde activa van banken naar de activabeheerorganisatie SAREB is inmiddels afgerond en SAREB is nu volledig operationeel.

Ook op het gebied van horizontale conditionaliteit is vooruitgang geboekt. De naleving van de afspraken in het Memorandum of Understanding is bijna voltooid en er is vooruitgang geboekt bij het versterken van de regelgeving voor en het toezicht op de Spaanse bankensector.

De Europese Commissie geeft wel aan dat de economische en budgettaire situatie uitdagend blijft.

De Tweede Kamer zal apart per brief geïnformeerd worden over de inhoud van de voortgangsrapportage. Er is geen uitkering van een tranche verbonden aan de uitkomsten van deze missie.

5. Follow-up Europese Raad van 27 en 28 juni

Document: ER-conclusies (nog niet openbaar)

Aard bespreking: gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: n.v.t.

Toelichting: De Eurogroep en Ecofin Raad zullen stil staan bij de uitkomsten van de Europese Raad (ER) van 27 en 28 juni. Op de agenda van de ER stond o.a. de toekomst van de EMU en de kredietverlening aan het MKB. In de ER lag geen «routekaart» voor zoals was aangekondigd in de ER van december 2012. Er is dan ook geen besluit genomen over versterkte coördinatie van economisch beleid. Wat betreft het vervolgproces zal de ER van oktober waarschijnlijk een discussie over versterkte coördinatie voeren, inclusief de inhoudelijke discussie over welke hervormingen cruciaal zijn. Mogelijke besluitvorming hierover zal vervolgens plaatsvinden op de ER van december 2013.

6. IMF artikel IV missie van het eurogebied

Document: n.v.t.

Aard bespreking: presentatie

Besluitvormingsprocedure: n.v.t.

Toelichting: De Eurogroep zal naar verwachting een uitleg van het IMF over de artikel IV missie van het eurogebied krijgen. De missie is begin juni van start gegaan, de IMF boardbespreking wordt eind juli verwacht. Nederland neemt kennis van de analyse van het Fonds van ontwikkelingen en risico’s in het eurogebied.

7. Voortgang Europese Bankenunie, inclusief Europees resolutiemechanisme

Document: nog niet beschikbaar

Aard bespreking: gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: n.v.t.

Toelichting: Naar verwachting zal de Ecofin stilstaan bij de voortgang met de bankenunie, waaronder het akkoord over de RRD dat tijdens de extra Ecofin van 26 juni is bereikt. Het is nog onduidelijk of er ook gesproken zal worden over het aankomende voorstel van de Europese Commissie voor een Europees resolutiemechanisme (Single Resolution Mechanism, SRM). De Europese Commissie zal op korte termijn een voorstel voor een SRM publiceren.

Nederland is voorstander van de totstandkoming van een effectief mechanisme voor de resolutie van banken in Europa. Nederland stelt wel een aantal belangrijke voorwaarden aan de totstandkoming van een SRM, opdat niet alleen de symptomen, maar ook de kern van de problemen worden geadresseerd en de link tussen overheden en banken wordt verzwakt. Deze voorwaarden behelzen onder meer: (i) gelijke startposities van banken die deelnemen aan het mechanisme; (ii) verdere versterking en harmonisatie van toezichtregels, en (iii) aanname en implementatie van de EU richtlijn voor herstel en afwikkeling van banken (RRD), inclusief een effectief bail-in instrumentarium. Over deze richtlijn is tijdens de extra ingelaste Ecofin Raad van 26 juni jl. een akkoord bereikt. De Tweede Kamer zal apart per brief over de inhoud van dit akkoord worden geïnformeerd. Dit akkoord maakt de weg vrij voor een volgende stap in de vormgeving van de Bankenunie.

8. Presentatie werkprogramma voorzitterschap Litouwen

Document: niet van toepassing

Aard bespreking: presentatie

Besluitvormingsprocedure: niet van toepassing

Toelichting: Litouwen neemt op 1 juli 2013 het halfjaarlijks roulerend voorzitterschap van de Raad van Ministers over. Litouwen zal het werkprogramma voor de Ecofin Raad voor het aankomende half jaar presenteren en toelichten. Het werkprogramma voor de Ecofin Raad zal in het teken staan van de drie kernwaarden die Litouwen heeft verbonden aan hun voorzitterschap; een geloofwaardig, groeiend en open Europa. Litouwen wil werken aan het vertrouwen door in te zetten op gezonde overheidsfinanciën en door de financiële stabiliteit verder te versterken, waarmee de geloofwaardigheid van de EU vergroot wordt. De Bankenunie zal hierin een vitale rol spelen. Ten behoeve van een groeiend Europa zal het voorzitterschap zich onder andere inzetten voor de Europa 2020 agenda, het Europees Semester, de interne markt en het pact voor groei en banen. Daarnaast wil Litouwen als voorzitter de nadruk leggen op openheid in een mondiale context. Dit betreft verschillende werkvelden, waaronder internationale handel, veiligheid, energievoorziening en de relatie met buurlanden van de Europese Unie.

9. Implementatie van het two-pack

Document:

Aard bespreking: Goedkeuring

Besluitvormingsprocedure:

  • a) consensus;

  • b) omgekeerde gekwalificeerde meerderheid binnen twee maanden na kennisgeving

Toelichting: De Ecofin Raad bespreekt de implementatie van het zogenaamde two-pack. Het two-pack bestaat uit twee verordeningen die voorzien in versterkt economisch en budgettair toezicht voor eurolanden. Het two-pack verplicht deelnemende lidstaten hun ontwerpbegrotingen uiterlijk medio oktober voor te leggen aan de Europese Commissie. Over de wijze van rapporteren heeft de Europese Commissie een gedragscode opgesteld. Deze moet in de Ecofin Raad worden goedgekeurd. Tevens bevat het two-pack aanvullende regels en procedures voor lidstaten die zich in een buitensporig tekortprocedure bevinden. De rapportageverplichtingen die hieruit volgen worden vastgelegd in een gedelegeerde handeling van de Europese Commissie. De Ecofin Raad wordt hiervoor geraadpleegd. De gedragscode en de gedelegeerde handeling van de Europese Commissie bevatten tabellen en informatie die de eurolanden moeten aanleveren in het kader van de jaarlijkse begrotingsprocedure en/of de buitensporig tekortprocedure. De gevraagde informatie is in lijn met de verplichtingen die voortvloeien uit de twee verordeningen van het two-pack. Waar de Commissie meer vraagt dan strikt noodzakelijk op basis van de verordeningen uit het two-pack, is deze informatie op vrijwillige basis.

10. Berichtgeving van de Commissie over een convergentiepad richting de middellange termijndoelstelling (MTO) en de operationalisering van de investeringsclausule binnen het Stabiliteits- en Groeipact (SGP)

Document: n.v.t.

Aard bespreking: Gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: n.v.t.

Toelichting: Tijdens de Ecofin Raad zullen de Commissievoorstellen besproken worden ten aanzien van de convergentiepaden van lidstaten richting de middellange termijndoelstelling (MTO) van structureel begrotingsevenwicht. De Europese begrotingsafspraken verplichten de deelnemende lidstaten op de middellange termijn te streven naar structureel begrotingsevenwicht. Voor deelnemende lidstaten die hun middellange termijndoelstelling (MTO) nog niet bereikt hebben, stelt de Commissie een tijdpad vast voor het bereiken van de MTO met een bijbehorende jaarlijkse inspanningsverplichting. Tijdens de aankomende Ecofin Raad wordt het Commissievoorstel voor deze tijdpaden per relevant land besproken. Nederland zal kennisnemen van de aanbevelingen van de Commissie. De bespreking vindt plaats in samenhang met een gedachtewisseling over de operationalisering van de investeringsclausule1 in het Stabiliteits- en Groeipact. In de regels van de preventieve arm van het Stabiliteits- en Groeipact staat dat tijdelijk van de MTO of van het pad naar de MTO mag worden afgeweken bij het doorvoeren van structurele hervormingen met een positieve budgettaire en economische impact op de langetermijnhoudbaarheid van de overheidsfinanciën, zolang maar weer binnen de periode van het Stabiliteitsprogramma terug wordt bewogen naar de MTO. De Europese Raad van december jl. heeft de Commissie gevraagd de mogelijkheden hiervoor te onderzoeken. Het is de verwachting dat de Commissie hiertoe nog met een formeel voorstel komt. Nederland is van mening dat dergelijke uitzonderingen zo beperkt mogelijk moeten blijven. Het uitzonderen van bepaalde uitgaven van (het pad naar) de MTO, kan immers leiden tot een verzwakking van de Europese begrotingsregels.

11. Follow-up G20 deputiesvergadering van 6–7 juni en voorbereiding G20-vergadering van 19–20 juli 2013

Document: EU terms of reference for the G20 Finance Ministers and Central Bank Governors meeting on 19–20 July in Moscow (niet openbaar)

Aard bespreking: Gedachtewisseling

Besluitvormingsprocedure: n.v.t.

Toelichting: De Ecofin Raad zal een terugkoppeling ontvangen van de G20 deputiesvergadering van ministers van Financiën en centralebankpresidenten van 6–7 juni in Sint-Petersburg. De volgende G20-vergadering vindt plaats op 19 en 20 juli in Moskou. Een vooraf afgestemde Terms of Reference vormt de basis van de EU-inzet tijdens de vergadering. In de Terms of Reference komt aan bod welke stappen Europa heeft ondernomen ten behoeve van het economisch herstel. Hierbij is er aandacht voor budgettaire consolidatie, hervormingen, financiële fragmentatie en de bankenunie. Tevens wordt stilgestaan bij de inbreng van andere G20-leden om groei te bevorderen. Wat betreft de hervormingen in de internationale financiële architectuur komt de IMF-quota- en governancehervorming van het IMF ter sprake waarbij de EU zal benadrukken dat BBP en openheid de belangrijkste variabelen in de quotaformule moeten blijven. Verder komt de financiële regelgeving ter sprake en de transparantie in belastingen, waarbij een betere informatiedeling fraude moet voorkomen.


X Noot
1

Zie art. 5(1) van Raadsverordening (EG) 1466/97

Naar boven