21 501-02 Raad Algemene Zaken en Raad Buitenlandse Zaken

Nr. 1968 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 22 februari 2019

Hierbij bied ik u de geannoteerde agenda aan voor de informele Raad Algemene Zaken van 11 en 12 maart 2019.

De Minister van Buitenlandse Zaken, S.A. Blok

GEANNOTEERDE AGENDA INFORMELE RAAD ALGEMENE ZAKEN VAN 11 en 12 maart 2019

Meerjarig Financieel Kader

Het Roemeense EU-voorzitterschap voorziet tijdens de informele Raad Algemene Zaken twee gedachtewisselingen over het nieuwe EU Meerjarig Financieel Kader (MFK) 2021–27. Ten eerste is een werkontbijt gepland waarbij ook leden van het Europees Parlement zijn uitgenodigd. Daarna is er een aparte discussiesessie voor de Raad zelf, waarvoor het voorzitterschap een discussiestuk zal voorbereiden. Dat is op dit moment nog niet verspreid.

Zoals toegelicht tijdens de Raad Algemene Zaken van 19 februari jl. (Kamerstuk 21 501-02, nr. 1967) is het de doelstelling van het voorzitterschap om in aanloop naar de Europese Raad van juni a.s. op zowel technisch als politiek niveau het concept MFK-onderhandelingsdocument (negotiating box) te stroomlijnen en zo het aantal onderhandelingspunten te verminderen. Het voorzitterschap heeft de komende maand technische bijeenkomsten gepland om een aantal thema’s nader te bespreken (o.a. flexibiliteit, conditionaliteiten, klimaat, eigen middelen, migratie, landbouw en cohesie). Naar verwachting zullen deze onderwerpen de komende maanden in de Raad aan de orde komen. Het is nog niet duidelijk hoe het voorzitterschap die discussie zal vormgeven.

Het krachtenveld is onveranderd ten opzichte van de Raad van 19 februari jl. Lidstaten concentreren zich in dit stadium op het vormgeven van een onderhandelingsbasis die voor hen de belangrijke elementen bevat. Nederland blijft met gelijkgezinden optrekken om gedeelde belangen te vertalen naar concrete politieke signalen. Het kabinet streeft een modern en financieel houdbaar MFK na, dat de lasten bovendien eerlijk verdeelt. Dit vereist scherpe keuzes en bezuinigingen. De integraliteit van de MFK-onderhandelingen moet behouden blijven. Horizontale onderwerpen kunnen niet los gezien worden van deelvoorstellen. Voor het kabinet heeft de inhoud prioriteit op snelheid. De kabinetsappreciatie van de Commissievoorstellen (Kamerstuk 21 501-20, nr. 1349) en de relevante BNC-fiches vormen het kader voor de Nederlandse inzet.

Toekomst EU/Strategische agenda

Tijdens de informele Raad Algemene Zaken zal op voorstel van het Roemeens voorzitterschap tevens worden gesproken over de toekomst van de EU. De discussie zal gericht zijn op de prioriteiten voor de EU voor de komende paar jaar. Het Roemeens voorzitterschap zal hoogstwaarschijnlijk vooraf een discussiepaper voorbereiden; dit is momenteel nog niet beschikbaar. De discussie in de informele Raad zal dienen als voorbereiding voor de informele Europese Raad (ER) van 9 mei in Sibiu, Roemenië, en de daaropvolgende ER in juni. Tijdens de ER in juni zal worden besloten over de Strategische Agenda van de Raad. In deze Strategische Agenda stelt de Raad prioriteiten vast voor de komende legislatuur om daarmee sturing te geven aan de nieuwe Europese Commissie.

Het kabinet heeft zijn inzet met prioriteiten voor de EU voor de komende jaren onlangs bekend gemaakt in de kamerbrief m.b.t. de Staat van de Europese Unie 2019 (Kamerstuk 35 078, nr. 1). Hierover is met uw Kamer van gedachten gewisseld tijdens het debat op 7 februari jl. Het kabinet stelt vijf prioriteiten voor de komende jaren: migratie, veiligheid, een sterke en duurzame economie die bescherming biedt, klimaat, en ten slotte een EU die Europese waarden en belangen in het buitenland veiligstelt. Om die prioriteiten te realiseren worden bepaalde vereisten gesteld ten aanzien van de werking van de EU, namelijk respect voor de democratische rechtsstaat, functioneren van de Europese instellingen, en modernisering van het transparantiebeleid. Het kabinet is van mening dat deze onderwerpen ook onderdeel moeten uitmaken van de Strategische Agenda.

Naar boven