21 501-02 Raad Algemene Zaken en Raad Buitenlandse Zaken

Nr. 1395 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 27 juni 2014

Hierbij bied ik u het verslag aan van de Raad Algemene Zaken van 24 juni 2014.

De Minister van Buitenlandse Zaken, F.C.G.M. Timmermans

VERSLAG RAAD ALGEMENE ZAKEN VAN 24 JUNI 2014

Voorbereiding ER 26 en 27 juni 2014

Mede op basis van de ontwerpconclusies voor de Europese Raad (ER) (document nummer 8287/14) sprak de Raad over de voorbereiding van de ER van 26 en 27 juni 2014.

Follow-up informeel diner regeringsleiders van 27 mei jl.

Tijdens de RAZ is gesproken over de conceptverklaring van Van Rompuy voor de Europese Raad over de strategische agenda van de Europese Unie voor de komende jaren. Er is gesproken over banen, economische groei en concurrentiekracht, over sociale bescherming, over energie, over vrijheid, veiligheid en justitie en over de Unie als sterke mondiale speler. Van Nederlandse zijde zijn de bekende Nederlandse prioriteiten benadrukt, die ook eerder met uw Kamer gedeeld zijn (Kamerstuk 21 501-20, nr. 881 en Kamerstuk 21 501-20, nr. 877).

Klimaat en Energie

Het debat over het Klimaat- en Energiepakket liet de gebruikelijke tweedeling onder de lidstaten zien. Een aantal Centraal-Europese lidstaten stelt overeenstemming over effort sharing van de nationale reductiedoelstellingen in de non-ETS-sectoren als voorwaarde om in te stemmen met het broeikasgasreductiedoel. Bovendien willen deze lidstaten meer nadruk op snelle implementatie van kernprojecten uit de Energiezekerheidsmededeling van de Commissie. De ambitieuze lidstaten van de Green Growth Group (naast Nederland o.a. Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Ierland en Zweden) benadrukken dat de klimaatdoelstellingen en energievoorzieningszekerheid aan elkaar gekoppeld zijn, omdat de maatregelen die leiden tot minder CO2-uitstoot tegelijkertijd de Europese energiezekerheid verbeteren. Nederland onderstreepte bovendien het belang van een goed werkende interne energiemarkt in het kader van energiezekerheid.

Toekomstige ontwikkeling van het meerjarenbeleid op het terrein van Justitie en Binnenlandse Zaken (post-Stockholm)

De Ministers gaven hun visie op de ontwerpconclusies betreffende de strategische richtsnoeren voor de toekomstige ontwikkeling van het meerjarenbeleid op het terrein van Justitie en Binnenlandse Zaken. De discussie concentreerde zich vanwege de actualiteit in het Middellandse Zeegebied op de verschillende aspecten van migratie, en dan met name op de verantwoordelijkheid van lidstaten zelf en solidariteit tussen lidstaten. Een groep vooral nieuwere lidstaten stelde vraagtekens bij de verwijzing in deze richtsnoeren naar het vrij verkeer van personen.

Europees Semester

In vervolg op eerdere bespreking in de Raad Economische en Financiële Zaken (Ecofin) en de Raad Werkgelegenheid, Sociaal Beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken (EPSCO) keurde de Raad de landenspecifieke aanbevelingen goed. De Commissie keek, ondanks het strakke tijdsschema sinds de publicatie van de aanbevelingen op 2 juni jl., terug op constructieve besprekingen. Met kennisneming van enkele inhoudelijke opmerkingen van Kroatië, Roemenië, Polen en Tsjechië zijn de aanbevelingen ter bekrachtiging doorgeleid naar de Europese Raad.

EU maritieme veiligheidsstrategie

De Raad nam zonder verdere discussie de EU Maritieme Veiligheidsstrategie aan. Zoals eerder toegezegd zal een kabinetsappreciatie hiervan uw Kamer spoedig toegaan.

Commissiemededeling m.b.t. de Adriatische en Ionische zee

De Raad besprak kort de Commissiemededeling m.b.t. de Adriatische en Ionische zee (documentnummer COM 2014/357). Het Griekse en inkomende Italiaanse Voorzitterschap en de Commissie onderstreepten het belang van deze mededeling voor de regionale samenwerking op het gebied van blue growth, verbindingen binnen en tussen regio’s, milieu en duurzaam toerisme. Het inkomend Italiaanse Voorzitterschap zal streven naar aanname van de strategie in najaar 2014.

Albanië

De Raad besloot dat het tussentijdse voortgangsrapport van de Commissie van 4 juni jl. voldoende voortgang liet zien met betrekking tot de in december 2013 door de Raad geïdentificeerde punten en kende Albanië kandidaat-lidstatus toe. De Raad onderstreepte dat Albanië nog een lange weg te gaan heeft op zijn verdere pad richting de EU. De komende tijd zal het land alles op alles moeten zetten om substantiële en duurzame resultaten te boeken in de strijd tegen georganiseerde misdaad en corruptie. Ook dient de rechterlijke macht grondig te worden hervormd. De Raad benadrukte dat constructieve samenwerking tussen regering en oppositie daarbij van groot belang is.

Follow-up eerdere Europese Raden

De Raad nam kennis van het rapport van het voorzitterschap over de follow-up van eerdere Europese Raden.

Toepassing van artikel 10 van Protocol 36 behorende bij het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie

De Raad nam nota van de stand van zaken in de onderhandelingen over de opt-out van het Verenigd Koninkrijk (VK) en constateerde dat de Commissie en het VK een akkoord hebben bereikt over de lijst niet-Schengenmaatregelen. Binnen de Raad bestaat er brede steun voor de technische overeenstemming over de lijst Schengenmaatregelen. Er was geen unanimiteit voor een politiek akkoord op dit moment over de huidige stand in de onderhandelingen. Formele besluitvorming hierover vindt overigens pas plaats na het verstrijken van de overgangsfase op 1 december 2014.

Trioprogramma Italië, Letland, Luxemburg

Italië presenteerde mede namens Letland en Luxemburg het trio-programma van de aankomende EU-voorzitterschappen. Prioriteiten zijn onder meer:

  • Herziening van de «economic governance», waarover ook de ER zal spreken in oktober en december;

  • Klimaat- en energiepakket;

  • Post-2015 ontwikkelingssamenwerking;

  • Implementatie van de strategische richtsnoeren JBZ, met meer nadruk op fundamentele rechten;

  • Hernieuwde lancering van de EU 2020 agenda in 2015 onder Lets voorzitterschap. Onder Italiaans voorzitterschap zal reeds voorwerk plaatsvinden;

  • Handelsonderhandelingen met strategische partners: VS, Aziatische partners, incl. de ASEM-top in Milaan.

De Commissie verwelkomt dit trio-programma, dat tegemoet komt aan de wensen van de Europese bevolking, zoals geuit in de EP-verkiezingen. Het huidige voorzitterschap wees er nog op dat het inkomende trio uiteraard rekening zal houden met de uitkomst van de aanstaande ER. Het zal het programma zo nodig aan de hand van de uitkomsten daarvan aanpassen.

AOB: Cohesiebeleid in het kader van de RAZ

Naar aanleiding van discussie tussen de lidstaten over het structureel bespreken van het vernieuwde cohesiebeleid in de Raad Algemene Zaken en over de effectiviteit en institutionele rol van de Raad Algemene Zaken, concludeerde het Voorzitterschap dat er onvoldoende basis is voor een besluit over de institutionele rol van de Raad Algemene Zaken.

Het inkomende Italiaanse Voorzitterschap bevestigde zijn voornemen om op 19 november a.s. een aan cohesiebeleid gewijde Raad Algemene Zaken te houden. Die zal in het teken staan van de review van de 2020-strategie en de rol van het cohesiebeleid.

Naar boven