Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2009-2010 | 31953 nr. G |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2009-2010 | 31953 nr. G |
Vastgesteld 9 maart 2010
De vaste commissie voor Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu/Wonen, Wijken en Integratie1 heeft in haar vergadering van 2 maart 2010 gesproken over de Invoeringswet Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (31 953) waarvoor de plenaire behandeling op 9 maart gepland staat. Er hebben de commissie diverse signalen bereikt dat de benodigde ICT-voorziening (OLO) niet gereed zal zijn op de voorziene invoeringsdatum van 1 juli 2010.
Naar aanleiding daarvan heeft de commissie de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer op 2 maart 2010 een brief gestuurd.
De minister heeft op 5 maart 2010 gereageerd.
De commissie brengt bijgaand verslag uit van het gevoerde schriftelijk overleg.
De griffier van de vaste commissie voor Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu/Wonen, Wijken en Integratie,
Kim van Dooren
BRIEF AAN DE MINISTER VAN VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN MILIEUBEHEER
Den Haag, 2 maart 2010
In de commissievergadering VROM/WWI vandaag was de Invoeringswet Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (31 953) aan de orde, waarvoor de plenaire behandeling op 9 maart gepland staat. Er hebben de commissie diverse signalen bereikt dat de benodigde ICT-voorziening (OLO) niet gereed zal zijn op de voorziene invoeringsdatum van 1 juli 2010. Gelet op deze signalen (de complexiteit van de aan het wetsvoorstel verbonden uitvoeringsmaatregelen en de recente politieke ontwikkelingen) vraagt de commissie zich af of u vast wilt houden aan de invoeringsdatum van 1 juli 2010 en de daaraan verbonden spoedige behandeling van het wetsvoorstel in de Eerste Kamer. Indien u ervoor kiest het wetsvoorstel op 9 maart te behandelen, zullen de woordvoerders uiteraard gaarne het debat met u aangaan, maar daarbij wel de signalen over de ICT-voorziening betrekken.
De voorzitter van de vaste commissie voor Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu/Wonen, Wijken en Integratie,
M. C. Meindertsma
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN MILIEUBEHEER
Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 5 maart 2010
Op 2 maart 2010 heb ik een brief ontvangen van mevrouw M.C. Meindertsma, voorzitter van de commissie VROM/WWI. In de brief wordt namens de commissie gevraagd of ik vast wil houden aan de invoering van de Wabo op 1 juli 2010 en de daaraan verbonden behandeling in uw Kamer op 9 maart 2010.
Op 2 maart 2010 heeft u een brief (kenmerk: BAMM/U201000399) ontvangen van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) waarin deze ingaat op de bevindingen van de VNG met het digitale Omgevingsloket online. De VNG gaat in de brief in op een aantal voorwaarden en gesignaleerde knelpunten. Eenzelfde brief heb ik ontvangen.
In deze brief ga ik in op uw vraagstelling waarbij ik de brief van de VNG betrek.
Ik wil graag in de eerste plaats aangeven dat ik hecht aan de behandeling van het wetsvoorstel Invoeringswet Wabo (31 953) in uw Kamer op 9 maart a.s. Want voor de inwerkingtreding op 1 juli 2010 is het noodzakelijk dat de voor de Wabo benodigde wet- en regelgeving tijdig gereed komt. Er is immers door mijn ambtsvoorganger van VROM toegezegd dat de inwerkingtreding van de Wabo drie maanden na publicatie van de benodigde wetgeving in het Staatsblad zal plaatsvinden. Dit om ook naar de samenleving tijdig de noodzakelijke duidelijkheid te geven. Ik heb begrepen dat ook de VNG hecht aan behandeling van de wetgeving komende week en spoedige afronding opdat gemeenten zich op basis van vaststaande wetsteksten kunnen voorbereiden op de inwerkingtreding van de Wabo. De VNG maakt een voorbehoud ten aanzien van inwerkingtreding op het punt van ICT. Ik onderschrijf het punt dat de Wabo eerst in werking kan treden als de ICT voldoende functioneert. De versie van het Omgevingsloket die in april wordt opgeleverd moet hiervoor voldoende garantie bieden.
De brief van de VNG gaat in op een aantal tijdens het testen van de december-versie van het Omgevingsloket online gesignaleerde knelpunten.
In december is een versie van de ICT-tool opgeleverd, die is getest. Dit leverde opmerkingen op, waarvan in overleg bepaald is dat het absoluut noodzakelijk is dat deze in het loket worden verwerkt, voordat de Wabo kan worden ingevoerd. Ik heb opdracht gegeven deze wijzigingen komende weken in het loket aan te brengen. In het loket zoals het getest kan worden door IPO en VNG vanaf half april zullen deze opmerkingen en wijzigingen zijn verwerkt.
Pas nadat ik heb vastgesteld dat die verbeteringen ook voldoende zijn zal het inwerkingtredings-KB worden vastgesteld. Bij bedoelde vaststelling zal ik IPO en VNG betrekken.
Op deze wijze voldoe ik aan de bestuurlijke en politieke afspraak dat de ICT voldoende moet functioneren om de Wabo in te kunnen voeren.
In de brief van de VNG aan de minister wordt nog een aantal andere zaken genoemd, te weten:
a) de functionaliteit van het Omgevingsloket online;
b) de relatie met het Nationaal Uitvoeringsprogramma dienstverlening en e-overheid;
c) de ondersteuning van de implementatie;
d) de afspraken over het beheer van het loket;
e) de aansluitvoorwaarden.
Over deze punten kan geen onduidelijkheid bestaan. Hieronder ga ik op deze onderwerpen in.
De functionaliteit van het Omgevingsloket online
De VNG geeft aan dat de autorisatie en het versiebeheer niet waterdicht is. Hierdoor zouden documenten onbedoeld worden gemuteerd, onjuist gedateerd of zelfs worden verwijderd. Ook zou bij overdracht niet verzekerd zijn dat het om het authentieke document gaat.
VROM besteedt veel zorg aan de kwaliteit van het systeem. Daar mag en wil ik geen concessie op doen. Ik herken de opmerkingen van de VNG. De opmerkingen hebben voor een belangrijk deel te maken met de werking van de cadviewer. Juist op deze onderdelen wordt de ICT-tool aangepast. Het moet derhalve zijn opgelost in de versie die half april wordt opgeleverd.
Daarnaast heeft VROM Omgevingsloket online laten toetsen op de functionaliteiten aan de NEN 2082. NEN 2082 is een Nederlandse norm met eisen voor functionaliteit van informatie- en archiefmanagement in programmatuur. Deze toets is uitgevoerd door een onafhankelijk bureau. Deze toets heeft een beperkt aantal verbeterpunten aangegeven, die momenteel worden ingebouwd.
Doorontwikkeling ICT-tool aansluiting op het NUP
Ten aanzien van de doorontwikkeling geldt het algemene principe wie bepaalt betaalt. Dus als de ICT-tool moet worden aangepast als gevolg van Rijksbeleid betaalt het Rijk. Het Rijk is ook verantwoordelijk ten aanzien van een goede afstemming op het NUP.
Ik ben van mening dat de implementatie vanuit VROM ondersteund moet worden. Om die reden hebben wij de oefenversie beschikbaar gesteld, ketencasussen ontwikkeld, zijn er de week van de Wabo-weken, inloopspreekuren en is er heel veel informatie beschikbaar op papier en via het kennisplein. Na de invoering zal er ondersteuning zijn via een robuuste beheerorganisatie met helpdesk en zullen gebruikerservaringen uitgewisseld kunnen worden in de door ons te organiseren gebruikersoverleggen.
Beheer en financiering van de tool op lange termijn
Het beheer van de tool neemt VROM voor zijn rekening. Hiertoe wordt een robuuste beheerorganisatie ingericht. VROM heeft hiervoor geld op de begroting gereserveerd.
Met de VNG ben ik van mening dat er waarborgen zijn gewenst voor de beschikbaarheid en beveiliging van het loket. VROM zorgt dat het loket ruim voldoende beschikbaar en adequaat beveiligd is. VROM zorgt ook dat bij storingen geen gegevens verloren gaan. Bij voorkeur neem ik dit soort zaken op in een ministeriële regeling (naar analogie van het dienstenloket). Hierover zal ik nog met IPO en VNG nader overleggen.
Gelet op bovenstaande stel ik voor de behandeling a.s. dinsdag door te laten gaan. Ik vraag het vertrouwen van uw Kamer dat ik het moment van inwerkingtreding zorgvuldig zal overwegen. Er is op dit moment geen reden om aan te nemen dat 1 juli 2010 als invoeringsdatum onverantwoord is.
Samenstelling:
Van den Berg (SGP), Meindertsma (PvdA), (voorzitter), Meulenbelt (SP), Rosenthal (VVD), Swenker (VVD), Slagter-Roukema (SP), Schouw (D66), Putters (PvdA), Eigeman (PvdA), Leijnse (PvdA), Thissen (GL), Slager (SP), Hendrikx (CDA), De Boer (CU), Willems (CDA), Hofstra (VVD), Asscher (VVD), Goijert (CDA), Huijbregts-Schiedon (VVD), Laurier (GL), Meurs (PvdA), Leunissen (CDA), De Vries-Leggedoor (CDA), (vice-voorzitter), Janse de Jonge (CDA), Koffeman (PvdD), Böhler (GL), Kuiper (CU), Lagerwerf-Vergunst (CU), Smaling (SP) en Yildirim (Fractie-Yildirim).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-20092010-31953-G.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.