29 762
Regels inzake de aanspraak op een financiële tegemoetkoming in de premie van een zorgverzekering vanwege een laag inkomen (Wet op de zorgtoeslag)

29 763
Regeling van een sociale verzekering voor geneeskundige zorg ten behoeve van de gehele bevolking (Zorgverzekeringswet)

K
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 31 mei 2005

De vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft laten weten een overzicht te willen ontvangen van aan de Tweede Kamer toegezegde wijzigingen in het wetsvoorstel Zorgverzekeringswet en het wetsvoorstel Wet op de Zorgtoeslag sinds deze wetsvoorstellen op 21 december 2004 door de Tweede Kamer zijn aangenomen.

Het bijgevoegde overzicht voorziet daarin. Volledigheidshalve zijn daar ook aan toegevoegd de toezeggingen die ik sinds 21 december 2004 in het kader van beide wetsvoorstellen aan de Tweede Kamer heb gedaan.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

J. F. Hoogervorst

Overzicht wijzigingen en toezeggingen wetsvoorstel Zorgverzekeringswet (Zvw)

No.OmschrijvingBron
Wijziging 
1.Het buiten het vrijwillige eigen risico houden van de kosten van inschrijving bij huisartsen. TK, vergaderjaar 2004/05, 29 247, nr. 24.
2.Gefaseerde invoering overheveling en DBC's GGZ. TK, vergaderjaar 2004/05, 29 763, nr. 72.
3.Het heffen van een eigen bijdrage voor de eerstelijnspsychologieIdem bron bij no. 2.
4.Het opnemen van een beheerskostenvergoeding voor personen jonger dan 18 jaar in artikel 3.15 van het ontwerp Besluit Zorgverzekering. TK, vergaderjaar 2004/05. 29 763, nr. 74.
5.Het rekening kunnen houden met de no-claim teruggave bij het vaststellen van de vereveningsbijdrage in artikel 3.17 van het ontwerp Besluit Zorgverzekering. Idem bron bij no. 4.
6.Het aanbrengen van enkele technische aanpassingen in artikel 2.4, eerste lid, sub a 2; artikel 2.6, vijfde lid en artikel 2.17 van het ontwerp Besluit Zorgverzekering. Idem bron bij no. 4.
7.Het aanbrengen van een aantal – voor het merendeel technische – aanpassingen van het wetvoorstel voor de Zorgverzekeringswet in het wetsvoorstel Invoerings- en aanpassingswet Zvw (zie bijlage 1 bij dit schema). TK, vergaderjaar 2004/05, 30 124, nr. 2.
   
Nadere specificering
8.Het specificeren van de inkomensbestanddelen die wel deel uitmaken van de grondslag van de inkomensafhankelijke bijdrage maar waarvoor het zogeheten 0-tarief geldt alsmede het formuleren van de criteria om in aanmerking te komen voor dat 0-tarief. TK, vergaderjaar 2004/05, 29 763, nr. 72.
   
Toezeggingen 
a.Het mede naar aanleiding van de motie Schippers en Bakker (Kamerstukken II, 2004/05, 29 763, nr. 54) wettelijk regelen van de bevoegdheid van een werkgever om krachtens overeenkomst verschuldigde vergoedingen in mindering te brengen op de wettelijk verschuldigde vergoeding voor de inkomensafhankelijke bijdrage. -> Dit is geregeld in het wetsvoorstel Invoerings- en Aanpassingswet Zvw (TK, vergaderjaar 2004/05, 30 124, nr. 2)TK, vergaderjaar 2004/05, 29 763, nr. 27.
b.De Tweede Kamer zal in een aparte brief bij de Invoerings- en Aanpassingswet Zvw geïnformeerd worden over: maatschappelijk ondernemerschap, voor- en nadelen van een persoonsgebonden budget in de Zvw, de gevolgen van de invoering van de Zvw voor mensen in het buitenland, de afwikkeling van de Wet MOOZ, zeldzame en kostbare aandoeningen in relatie tot de vereveningssystematiek, de brief van zorgverzekeraar Menzis en de administratieve lasten van de Zvw en de daarmee samenhangende regelgeving. -> Bij brief van 13 april 2005 is voldaan aan de toezegging inzake de gevolgen van de invoering van de Zvw voor mensen in het buitenland (TK, vergaderjaar 2004/05, 29 763, nr. 71).-> Bij brief van 23 mei is aan de overige toezeggingen voldaan (TK, vergaderjaar 2004/05, 29 689, nr. 6).Idem bron bij no. a.
c.Het verzekerde pakket zal per 1 januari 2006 worden uitgebreid met de thans gesubsidieerde blindengeleidehonden, hulphonden en een hulpmiddel voor lichamelijke gehandicapten (de zogeheten «robotmanipulator»). TK, vergaderjaar 2004/05, 29 800 XVI, nr. 158.
d.Met een positieve grondhouding kijken naar het voorstel om het integrale non-selecte aanbod van verzekeraars aan verzekerden voor iedereen (ongeacht het moment waarop aanbod is gedaan) tot 1 maart 2006 te laten duren. Mondelinge toezeggingen van de Minister van VWS tijdens het Algemeen Overleg Invoering Zvw op 27 april 2005.
e.Het nader toelichten van de technische aspecten én het motiveren van de heffing van de inkomensafhankelijke bijdrage bij alimentatiegerechtigden. Idem bron bij no. d.
f.Het nader bezien van de formulering van artikel 3.15 van het ontwerp Besluit Zorgverzekering. Idem bron bij no. d.
g.Het nader toelichten op grond van welke wet en door welke toezichthouder misleidende reclame-uitingen door zorgverzekeraars voorkomen kunnen worden. Idem bron bij no. d.
 -> Bij brief van 23 mei is voldaan aan de toezeggingen genoemd onder e, f, g en h (TK, vergaderjaar 2004/05, 29 689, nr. 6).Idem bron bij no. d.
h.Het in kaart brengen van financiële stromen als gevolg van gefaseerde overheveling curatieve GGZ inclusief een nadere toelichting waarom voor 2006 voor deze constructie is gekozen. -> Bij brief van 24 mei (DBO-CB-U-258291) is hieraan voldaan.Idem bron bij no. d.
i.Het meenemen van de gevolgen van de ontwikkeling van DBC's in het monitortraject van onverzekerden. -> Dit zal in de loop van 2006 zijn beslag krijgen.Idem bron bij no. d.
j.Door het CTZ laten toetsen of de poortwachtersfunctie in de modelovereenkomsten gehandhaafd blijft. -> Afhankelijk van de uitkomst van de stemming over de motie van der Vlies (TK, vergaderjaar 2004/05, 29 763, nr. 89) zal het CTZ dit in de loop van de 2005 bij de toetsing van de modelovereenkomsten meenemen.Idem bron bij no. d.
k.Het aan de Tweede Kamer doen toekomen van een standpunt over het zittend ziekenvervoer na ommekomst van het CVZ-rapport terzake. -> Het streven is er op gericht dit standpunt voor het zomerreces naar de Tweede Kamer te versturen.Idem bron bij no. d.
l.In de reeds door de Minister van VWS toegezegde brief over het kwaliteitsbeleid zal ook de relatie tussen de functiegerichte aanspraken in de Zvw en WBIG aan de orde komen. -> Deze brief zal naar verwachting na het zomerreces beschikbaar komen.Idem bron bij no. d.
m.Schriftelijk terugkomen op het addendum bij de gedragscode voor zorgverzekeraars en de rol van het College Bescherming Persoonsgegevens daarbij. -> Zoals in de brief van 23 mei is opgemerkt, is het streven er op gericht de Tweede Kamer hierover vóór het zomerreces te informeren (TK, vergaderjaar 2004/05, 29 689, nr. 6).Idem bron bij no. d.
n.Schriftelijk terugkomen op een ongezonde levensstijl in de reactie op het rapport van de Raad voor Volksgezondheid en Zorg over «Medische diagnose: kiezen voor deskundigheid». -> Bij nader inzien is er geen directe relatie tussen het onderwerp «een ongezonde levensstijl» en het genoemde rapport van de Raad voor Volksgezondheid en Zorg. Dit onderwerp zal daarom aan de orde komen in de eerstvolgende preventienota.Idem bron bij no. d.
o.Het tijdig informeren van de Tweede Kamer over de ontwikkelingen in de implementatie van de Zvw. -> Dit is onderdeel van een continu proces.Idem bron bij no. d.
p.Het in overleg treden met Sociale Diensten over diverse aspecten inzake het onverzekerd zijn van burgers. -> Dit overleg heeft in de tweede helft van mei plaatsgevonden. Het is mijn bedoeling de Tweede Kamer hierover te informeren bij de eerstvolgende berichtgeving over de implementatie van de Zvw.Idem bron bij no. d.
q.Het versturen van een algemeen overzicht van de privacy-aspecten van gegevensuitwisseling in het kader van de Zvw aan de Tweede Kamer -> Zoals in de brief van 23 mei is opgemerkt, is het streven er op gericht de Tweede Kamer hierover voor het zomerreces te informeren (TK, vergaderjaar 2004/05, 29 689, nr. 6).Idem bron bij no. d.
r.Indien in 2006 onverhoopt blijkt dat er teveel mensen zonder doorwijzing naar zorgverleners in de tweedelijnszorg gaan, dan zal de Minister van VWS de verwijsfunctie alsnog wettelijk regelen. -> Afhankelijk van de uitkomst van de stemming over de motie van der Vlies c.s. (TK, vergaderjaar 2004/05, 29 763, nr. 89) zal hier zonodig in 2006 gevolg aan worden gegeven.Idem bron bij no. d.
s.Bevorderen dat het CVZ, wanneer het gebruik maakt van artikel 3.15 van het ontwerp Besluit Zorgverzekering, dit in overleg met de Minister van VWS zal doen. -> De uitvoering daarvan is mede afhankelijk van de uitkomst van de stemming over de motie Omtzigt/Schippers (TK, vergaderjaar 2004/05, 29 763, nr. 78).TK, vergaderjaar 2004/05, 29 689, nr. 6.
t.Nader bezien of het wenselijk is om met een eenvoudige aanpassing van artikel 3.15 van het ontwerp Besluit Zorgverzekering «de puntjes op de i te zetten». -> Mede afhankelijk van de stemming over de motie Omtzigt/Schippers (TK, vergaderjaar 2004/05, 29 763, nr. 78) zal hier gevolg aan worden gegeven.Mondelinge toezeggingen van de Minister van VWS tijdens het VAO Invoering Zvw op 26 mei 2005.
u.De Tweede Kamer zo spoedig mogelijk informeren over de uitkomsten van het overleg met het College Bescherming Persoonsgegevens over de privacy-artikelen in de Zvw. -> Het streven is er op gericht de Tweede Kamer hierover voor 7 juni te informeren.Idem bron bij no. t.

Overzicht wijzigingen en toezeggingen wetsvoorstel Wet op de Zorgtoeslag

No.OmschrijvingBron
Wijziging
1.Het vaststellen van de normpremie voor een zorgverzekering voor verzekerden met een partner op 5% van het drempelinkomen, vermeerderd met 5% van het toetsinkomen voor zover dat boven het drempelinkomen uitgaat (was resp. 6,5% en 4%). Voor verzekerden zonder partner bedraagt de normpremie 3,5% van het drempelinkomen, vermeerderd met 5% van het toetsinkomen voor zover dat boven het drempelinkomen uitgaat (was resp. 4% en 4%). TK, vergaderjaar 2004/05, 29 763, nr. 72.
   
Toezeggingen
a.De Minister van VWS zal zo snel mogelijk na afronding van de Voorjaarsbesluitvorming nadere informatie over de zorgtoeslag verstrekken. -> Bij brief van 13 april 2005 is aan deze toezegging voldaan (TK, vergaderjaar 2004/05, 29 763, nr. 72).TK, vergaderjaar 2004/05. 29 763, nr. 27.
b.De Minister van VWS zal samen met de Staatssecretaris van Financiën en de Minister van SZW de komende periode de mogelijkheden tot integratie van de buitengewone uitgavenregeling en de zorgtoeslag verkennen. -> De resultaten van deze verkenning zullen waarschijnlijk in de loop van 2006 beschikbaar komen.TK, vergaderjaar 2004/05, 29 483, nr. 25.
c.Het laten verrichten van een studie naar de suggesties van de Raad voor Volksgezondheid en Zorg voor eigen betalingen. -> Deze studie zal naar verwachting vóór de kabinetsformatie in 2007 beschikbaar zijn.TK, vergaderjaar 2004/05, 29 800 XVI, nr. 161.
d.Het onderzoeken van de haalbaarheid van het VVD-plan tot doorontwikkeling van de no-claim. -> Zo mogelijk zal ik beide Kamers hierover voor het zomerreces informeren.Idem bron bij no. c.

BIJLAGE 1

WIJZIGINGEN VAN DE ZORGVERZEKERINGSWET ZOALS OPGENOMEN IN HET WETVOORSTEL INVOERINGS- EN AANPASSINGSWET ZORGVERZEKERINGSWET.

Artikel 2.4.2

De Zorgverzekeringswet wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel f wordt «behoefte aan geneeskundige zorg, als bedoeld in artikel 10» vervangen door: behoefte aan zorg of overige diensten, als bedoeld in artikel 10.

2. Onderdeel i wordt vervangen door:

i. modelovereenkomst: model van een zorgverzekering, waarin een overzicht wordt gegeven van de rechten en plichten die de verzekeringnemer, de verzekerde en de zorgverzekeraar jegens elkaar zullen hebben indien een overeenkomst volgens het desbetreffende model wordt gesloten;.

B

In artikel 2, tweede lid, onderdeel b, wordt «artikel 5.1, eerste lid, van de Wet financiering sociale verzekeringen» vervangen door: artikel 64, eerste lid, van de Wet financiering sociale verzekeringen.

C

In artikel 3, vierde lid, wordt na «de verzekering» een komma toegevoegd.

D

In artikel 6, eerste lid, onderdeel a, vervalt: of uitvoeren.

E

Aan artikel 8, eerste lid, wordt na «verleend» toegevoegd: , noch wordt daaraan een verplichting verbonden tot ongedaanmaking of vergoeding van hetgeen partijen reeds ter nakoming van de zorgverzekering jegens elkaar hebben verricht.

F

Artikel 11 wordt als volgt gewijzgd:

1. Onder vernummering van het vierde lid tot vijfde lid, wordt voor de tekst van de tweede volzin van het derde lid de aanduiding «4.» geplaatst.

2. In de aanhef van het vierde lid wordt «In die algemene maatregel van bestuur» vervangen door: In de algemene maatregel van bestuur«, waarna in onderdeel c, »inzake de vaststelling of indexering van« wordt vervangen door: over.

G

In artikel 13, derde lid, wordt «Indien bij de algemene maatregel van bestuur, bedoeld in artikel 11, derde lid» vervangen door: Indien bij of krachtens de algemene maatregel van bestuur, bedoeld in artikel 11.

H

In artikel 17, derde lid, wordt «artikel 11, vierde lid» gewijzigd in: artikel 11, vijfde lid.

I

Artikel 18 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt na «diens werknemers» ingevoegd: of hun gezinsleden.

2. In het tweede lid wordt na «per werknemer die» ingevoegd: of gezinslid dat.

3. In het derde lid, onderdelen a en b wordt na «werknemers» telkens ingevoegd: of gezinsleden.

J

Artikel 19, derde lid, wordt vervangen door:

3. De korting mag afhangen van:

a. de omvang van het voor de verzekerde gekozen eigen risico;

b. het aantal kalenderjaren waarvoor een eigen risico voor de verzekerde gegolden heeft.

4. De zorgverzekeraar neemt in zijn modelovereenkomst op welke premiekorting bij welk eigen risico voor welk aantal kalenderjaren geldt.

5. Indien de zorgverzekeraar een of meer van de door hem aangeboden eigen risico's laat vervallen, geeft de zorgverzekeraar de verzekeringnemers die een zorgverzekering met zo'n eigen risico hebben afgesloten, de mogellijkheid om te kiezen tussen voor een zorgverzekering met een lager of zonder eigen risico.

K

Artikel 20 wordt vervangen door:

Artikel 20

Bij algemene maatregel van bestuur kunnen vormen van zorg of overige diensten worden aangewezen waarvan de kosten tot een bij of krachtens die maatregel te bepalen bedrag buiten een eigen risico vallen.

L

Artikel 22 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid wordt «verzekerden die op 31 december van het in het eerste lid bedoelde kalenderjaar jonger dan achttien jaar waren» vervangen door: verzekerden voor wie geen premie verschuldigd is.

2. In het derde lid wordt «dan wel indien de verzekerde gedurende het kalenderjaar achttien jaar is geworden» vervangen door: «dan wel indien voor de verzekerde gedurende het kalenderjaar premie verschuldigd is geworden» en vervalt: , indien de verzekerde achttien jaar werd,.

3. In het vierde lid wordt «dan wel vanaf de dag waarop de verzekerde achttien jaar werd» vervangen door: dan wel vanaf de dag waarop voor de verzekerde premie verschuldigd werd.

4. In het vijfde lid, onderdeel a, vervalt: op welke wijze de waarde van de verzekerde prestaties wordt berekend en.

M

In het tweede lid van artikel 23 wordt «artikel 11, derde lid» vervangen door «artikel 11, derde of vierde lid» en wordt «kosten die op grond van artikel 13, eerste lid, voor rekening van de verzekerde blijven» vervangen door: kosten als bedoeld in artikel 13, eerste lid, voor zover zij voor rekening van de verzekerde blijven.

N

In artikel 34, derde lid, wordt «tot 31 december 2010» vervangen door: tot en met 31 december 2010.

O

In het opschrift van hoofdstuk 5 wordt «INKOMENSAFHANKELIJKE BIJDRAGEN» vervangen door: INKOMENSAFHANKELIJKE BIJDRAGE.

P

Artikel 39 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid, onderdeel f, wordt «de bijdragen» vervangen door: de bijdragen en boeten.

2. In het derde lid, onderdeel b, wordt «in het derde lid van dat artikel» vervangen door: in het tweede lid van dat artikel.

Q

Artikel 43 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel a, wordt «met uitzondering van loon waarover de belasting op grond van artikel 31 van de Wet op de loonbelasting 1964 is verschuldigd door de inhoudingsplichtige en het hierdoor voor de werknemer in de zin van die wet ontstane voordeel» vervangen door: met uitzondering van loon als bedoeld in artikel 31, eerste lid, onderdelen b tot en met h, van de Wet op de loonbelasting 1964 waarover de belasting op grond van artikel 27a, eerste lid, van die wet is verschuldigd door de inhoudingsplichtige en het hierdoor voor de werknemer in de zin van die wet onstane voordeel,.

2. Er wordt een vierde lid toegevoegd, luidende:

4. Indien een verzekeringsplichtige in het bijdragebetalingstijdvak zijn naam, adres of woonplaats niet aan de inhoudingsplichtige heeft verstrekt dan wel zijn identiteit niet is vastgesteld en niet is opgenomen in de administratie overeenkomstig artikel 28, onderdeel e, van de Wet op de loonbelasting 1964, alsmede indien de verzekeringsplichtige ter zake onjuiste gegevens heeft verstrekt en de inhoudingsplichtige dit weet of redelijkerwijs moet weten, blijft het tweede lid buiten toepassing bij de berekening van het als bijdrage-inkomen in aanmerking te nemen loon dat van de inhoudingsplichtige is genoten.

R

Artikel 50 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt «bedoeld in artikel 1.1, onderdeel t, van de Wet financiering sociale verzekeringen» vervangen door: bedoeld in artikel 1, onderdeel t, van de Wet financiering sociale verzekeringen.

2. Het vierde lid vervalt, waarna het vijfde en zesde lid worden vernummerd tot vierde en vijfde lid.

3. Er worden twee leden toegevoegd, luidende:

6. In afwijking van artikel 5a van de Algemene wet inzake rijksbelastingen beslist de inspecteur op aanvragen als bedoeld in dit artikel binnen een redelijke termijn als bedoeld in afdeling 4.1.3 van de Algemene wet bestuursrecht en met toepassing van die afdeling.

7. Indien in verband met de gevraagde beschikking informatie is gevraagd aan een persoon of instantie buiten Nederland en om die reden de beschikking niet binnen redelijke termijn gegeven kan worden, wordt de termijn met ten hoogte zes maanden verlengd en wordt de aanvrager van deze verlenging schriftelijk op de hoogte gesteld.

S

In artikel 57, eerste lid, wordt «artikel 4.1.2 van die wet» vervangen door: artikel 58 van die wet.

T

In de artikel 59, zesde lid, wordt «de Pensioen- & Verzekeringskamer» vervangen door: De Nederlandsche Bank N.V..

U

Artikel 69 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt «In het buitenland wonende rechthebbenden op pensioen of rente en hun gezinsleden» vervangen door «In het buitenland wonende personen en hun gezinsleden», wordt na «of een verdrag inzake sociale zekerheid» ingevoegd «in geval van behoefte aan zorg», en wordt «geneeskundige zorg» telkens vervangen door: zorg.

2. In het tweede lid wordt «zijn een bij ministeriële regeling te bepalen bijdrage verschuldigd» vervangen door: zijn een bij ministeriële regeling te bepalen bijdrage verschuldigd, die voor de toepassing van artikel 22 alsmede, voor een bij die regeling te bepalen gedeelte van de bijdrage, voor de toepassing van de Wet op de zorgtoeslag als premie voor een zorgverzekering wordt beschouwd.

3. Onder vernummering van het derde en vierde lid tot vierde en vijfde lid, wordt een lid ingevoegd, luidende:

3. Indien de melding niet is geschied binnen vier maanden nadat het recht, bedoeld in het eerste lid is ontstaan, legt het College zorgverzekeringen degene die de melding had moeten doen een boete op, die gelijk is aan 130% van een bij ministeriële regeling te bepalen gedeelte van de bijdrage, bedoeld in het tweede lid, over een periode gelijk aan de periode gelegen tussen de dag waarop het recht ontstond en de dag waarop de melding is geschied, maar met een maximum van vijf jaren.

4. In het vierde lid wordt «het derde lid» telkens vervangen door: het vierde lid.

V

Artikel 70 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt «geïnde» vervangen door: geheven.

2. In het zesde lid, wordt «artikel 11, derde lid» vervangen door: artikel 11, derde of vierde lid.

W

In artikel 86, tweede lid, vervalt: bij de eerste opname in zijn administratie, en vervolgens.

X

Onder vernummering van het vijfde lid tot zesde lid, wordt aan artikel 89, een lid toegevoegd, luidende:

5. Bij algemene maatregel van bestuur worden nadere regels gesteld over de verstrekking van gegevens door de rijksbelastingdienst aan de zorgverzekeraars.

Y

In artikel 93, eerste en derde lid, wordt «de Pensioen- & Verzekeringskamer» telkens vervangen door: De Nederlandsche Bank N.V..

Z

In artikel 95, eerste lid, wordt «of 96, vijfde lid» vervangen door: , 96, vijfde lid of 114.

AA

In artikel 99, eerste lid, wordt «of 92» vervangen door: , 92 of 114.

AB

In artikel 101, eerste lid, onderdeel a, wordt voor «96» ingevoegd: 69,.

AC

In artikel 108, eerste lid, wordt na «op grond van» ingevoegd: artikel 69 of.

AD

Artikel 114 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het derde lid, eerste volzin, vervalt: verplicht.

2. De tweede volzin van het derde lid vervalt.

3. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

4. Het College zorgverzekeringen zendt zijn advies binnen vier weken na ontvangst van de adviesaanvraag aan de onafhankelijke instantie.

AE

In artikel 120 wordt na «zodra» vervangen door: of door de verzekeraar mag worden opgezegd indien.

AF

In artikel 124 wordt «11, derde lid» vervangen door: 11, derde of vierde lid.

Naar boven