29 758
Wijziging van enkele belastingwetten (Overige fiscale maatregelen 2005)

B
VERSLAG VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR FINANCIEN1

Vastgesteld 3 december 2004

De vaste commissie voor Financiën, belast met het voorbereidend onderzoek van bovenstaand wetsvoorstel, heeft de eer als volgt verslag uit te brengen van haar bevindingen.

Onder het voorbehoud dat de regering de vragen en opmerkingen in dit verslag afdoende zal beantwoorden, acht de commissie hiermee de openbare behandeling van het voorstel van wet voldoende voorbereid.

TONNAGE

De leden van de VVD-fractie hebben kennisgenomen van het WFR 6600 van 18 november 2004. Hierin doet mr D.J. Prinsen een 17-tal suggesties ter verduidelijking van, of ter voorkoming van tegenstrijdigheden in of ter voorkoming van misbruik ten aanzien van de nieuwe regels rond de tonnageregeling. Graag ontvangen zij een reactie van de staatssecretaris van Financiën op deze suggesties.

DWANGSOMMEN

De leden van de CDA-fractie zijn verheugd over het feit dat de regering het voorstel om de mogelijkheid van een bestuurlijke dwangsom te introduceren uit dit voorstel heeft gehaald. Naar de mening van de leden van de CDA-fractie zou een dergelijk middel, gelet op het bestaande instrumentarium dat de fiscus thans reeds ter beschikking staat, disproportioneel zijn. Ook hebben deze leden twijfels over de effectiviteit van het instrument van een dwangsom.

Aanpassing fiscale wetgeving aan uitspraak Hughes de Lasteyrie du Saillant

De leden van de CDA-fractie vernemen voorts graag de mening van de regering welke gevolgen deze uitspraak zal hebben voor het beleid van Nederland inzake verdragen ter voorkoming van dubbele belasting met EU-lidstaten. Moeten bijvoorbeeld niet de winstartikelen en de bepalingen inzake het aanmerkelijkbelangvoorbehoud van veel van deze verdragen worden aangepast teneinde de fiscale claims voor Nederland veilig te stellen? Zij verwijzen in dit verband bijvoorbeeld naar het Wielockx-arrest.

In hoeverre is de regering bereid om zich actief in te zetten om voor deze problematiek een Europese oplossing te zoeken? Een mogelijkheid zou bijvoorbeeld een verordening kunnen zijn, waarin deze materie voor de gehele EU wordt geregeld.

Overig

Gedragscode Belastingdienst-belastingadviseurs

Naar de mening van de leden van de CDA-fractie moet bij het voornemen van de staatssecretaris om te komen tot een gedragscode tussen de Belastingdienst en de belastingadviseurs niet over het hoofd worden gezien dat de positie van een inspecteur een geheel andere is dan die van een belastingadviseur. De inspecteur moet de wet naar doel en strekking uitvoeren. Daarbij dient hij zich niet op te stellen als een tollenaar die zoveel mogelijk geld voor de schatkist moet binnenhalen. Eerder dient hij zich op te stellen als een rechter die de wet naar doel en strekking moet uitleggen, rekening houdend met de tekst van de wet, de jurisprudentie, wetsgeschiedenis etc. Hierbij past bijvoorbeeld niet dat kennisgroepen aan fiscale grensverkenning doen door rechtsvragen overmatig te juridiseren. Een belastingadviseur moet echter de belangen van zijn cliënt behartigen. Dat kan betekenen dat hij terughoudend is in het geven van informatie of dat hij soms wel het onderste uit de kan moet proberen te halen. Juist op dit punt onderscheidt de adviseur zich van de inspecteur. In hoeverre is het dan gepast om in dergelijke gevallen te spreken van een schending van een gedragscode en daarop adviseurs aan te spreken en er wellicht consequenties aan te verbinden? Hoe ziet de staatssecretaris dit spanningsveld?

Toenemende taken Belastingdienst

Het takenpakket voor de Belastingdienst neemt steeds meer toe. De leden van de CDA-fractie vragen zich af hoe dit zich verhoudt tot het gegeven dat de Belastingdienst al vele jaren geen afgestudeerde fiscalisten meer aanneemt ten behoeve van de aanslagregeling? Wanneer gaat de Belastingdienst weer over tot het meer aannemen van afgestudeerde fiscalisten?

Wbm-heffing niet reinigbare grond

De leden van de fracties van D66 en de PvdAverwijzen naar een brief van Kienhuishoving over de afschaffing van de vrijstellingsmogelijkheid en vragen de staatssecretaris daarop in algemene zin te reageren.

De voorzitter van de commissie,

Essers

De griffier van de commissie,

Janssen


XNoot
1

Samenstelling: Schuyer (D66), Ketting (VVD), Terpstra (CDA), Van Driel (PvdA), Doek (CDA), Van Middelkoop (CU), Biermans (VVD), (plv.voorzitter), Essers (CDA), (voorzitter), Kox (SP), Leijnse (PvdA), Thissen (GL).

Naar boven