Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 september 2024
De bezetting op de opvanglocatie bij het aanmeldcentrum in Ter Apel lag al geruime
tijd boven het met de gemeente Westerwolde afgesproken maximum van 2.000 personen.
Eerder dit jaar bepaalde de rechter dat het COA een dwangsom moet betalen voor elke
dag dat het aantal mensen op de locatie boven de 2.000 uitkwam, tot een maximaal bedrag
van 1,5 miljoen euro. Half augustus heeft de advocaat van de gemeente Westerwolde
per brief het COA laten weten opnieuw naar de rechter te stappen als het aantal asielzoekers
op de locatie in Ter Apel niet onder de 2.000 zou liggen per 1 september. Ik heb het
COA derhalve gevraagd alles op alles te zetten om de bezetting per 1 september jl.
te doen dalen naar onder de 2.000 en zo de gemeente Westerwolde, haar inwoners en
ondernemers te ontlasten.
Het COA kampt al tijden met hoge druk op de asielopvang. De bezettingsgraad ligt rond
de 99 procent en daarmee is de bewegingsruimte klein. Daarom is extra capaciteit of
extra uitstroom nodig om iedereen een bed te kunnen bieden en een grotere doorstroom
vanuit Ter Apel op gang te krijgen. De afgelopen week kon het COA met toestemming
van gemeenten tijdelijk diverse extra opvangplekken inzetten. Daar kon een groot aantal
mensen uit Ter Apel naar worden doorgeplaatst.
Op 28 augustus bleek de bezetting echter nog onvoldoende gedaald om onder de bezetting
van 2.000 te komen. Derhalve is het COA op 29 augustus jl. gevraagd om een «last resort»
maatregel toe te passen, te weten het extra uitplaatsen van een en het liefst twee
asielzoekers naar elke opvanglocatie in het land.
Op grond van art. 3 en 3a van de Wet COA is het COA belast met het plaatsen van asielzoekers
in een opvangvoorziening. Het COA bepaalt in welke opvangvoorziening een asielzoeker
wordt geplaatst, binnen de afspraken die met gemeenten zijn gemaakt. Waar een bestuursovereenkomst
ruimte laat, mag COA asielzoekers in de opvang plaatsen. Het COA informeert gemeenten
via de gebruikelijke lijnen van de locatiemanagers met de gemeenten. Gemeenten die
hieraan geen medewerking wilden verlenen, hebben dat kunnen melden bij het COA. In
zulk soort gevallen is gezocht naar een passende oplossing.
Zoals uit bovenstaande blijkt is het uitplaatsen van asielzoekers in het land erop
gericht de bezetting in Ter Apel onder de 2.000 personen te krijgen. Ik werk ondertussen
aan de maatregelen die zijn opgenomen in het Hoofdlijnenakkoord (bijlage bij Kamerstuk
36 471, nr. 37). Deze maatregelen zien er onder andere op de instroom te beperken en zullen ervoor
zorgen dat op termijn het benodigd aantal opvangplekken afneemt.
De gemeente Westerwolde heeft 2 september aangegeven juridische stappen te ondernemen
omdat de bezetting in Ter Apel volgens hen nog boven de 2.000 personen is. Hierbij
telt de gemeente de nachtopvang in Nieuwe Pekela (tot 3 september) en in Beilen (vanaf
3 september) mee. Het COA is van mening dat het uitgangspunt altijd het aantal bezette
bedden in Ter Apel is geweest. Mijn departement deelt deze opvatting van de gemaakte
afspraken.
Een nieuwe juridische procedure zal het probleem van het tekort aan opvangplekken
niet oplossen, daarom is het van belang dat het COA hierover in gesprek blijft met
de gemeente. Ook ik blijf met het COA in gesprek om ervoor te zorgen dat de bezetting
in Ter Apel onder de 2.000 blijft en de beschikbare plekken maximaal benut worden.
De Minister van Asiel en Migratie, M.H.M. Faber-van de Klashorst