19 637 Vreemdelingenbeleid

Nr. 1891 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 19 september 2014

Hierbij bied ik u aan het WODC-rapport Aanscherpingen glijdende schaal, geschatte resultaten van recente en voorgenomen aanscherpingen1.

Aanleiding voor het WODC-onderzoek vormde de afspraak in het regeerakkoord om criminele vreemdelingen eerder uit te zetten. Daartoe heb ik een voorstel tot aanscherping2 van de glijdende schaal gemaakt. De Raad van State adviseerde daarop eerst de effecten van vorige aanscherpingen en de verwachte effectiviteit van het voorstel in kaart te brengen. Ik heb daarom het WODC gevraagd te onderzoeken wat de mogelijke effecten zijn van het voorstel en welke gevolgen de aanscherpingen van 2010 en 2012 hebben gehad.

De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat een verdere aanscherping van de glijdende schaal, conform voorstel, niet of nauwelijks leidt tot meer verblijfsbeëindigingen van derdelanders. Daarom zal ik thans de glijdende schaal nog niet verder aanscherpen. Ik zal andere mogelijkheden bezien. Tevens zal ik de ontwikkelingen op de voet blijven volgen en monitoren. Wel hanteert de IND nu een nieuwe werkwijze met betrekking tot de toepassing van de huidige glijdende schaal. Deze werkwijze, die in 2013 bij wijze van pilot is toegepast, houdt in dat alle criminele derdelanders met rechtmatig verblijf direct na een onherroepelijke veroordeling aan de glijdende schaal worden getoetst.

De IND ontvangt de informatie over de veroordeling nu automatisch van de Justitiële Informatiedienst. Voorheen vond toetsing aan de glijdende schaal alleen plaats op specifieke momenten zoals bijvoorbeeld bij de verlenging van de geldigheidsduur van de verblijfsvergunning of het aanvragen van een nieuw verblijfsdocument. Door de snellere toetsing kan nu eerder tot verblijfsbeëindiging en uitzetting worden overgegaan.

Op deze manier wordt de periode dat criminele derdelanders nog gebruik kunnen maken van voorzieningen ook verkort. Daarnaast is er minder tijd voor de opbouw van een sterk verblijfsrecht.

De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, F. Teeven


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

X Noot
2

Kern van dat voorstel is dat bij een verblijfsduur van maximaal vijf jaar, in plaats van drie jaar, iedere onherroepelijke veroordeling tot minimaal een dag gevangenisstraf, kan leiden tot verblijfsbeëindiging. Tevens staat in het voorstel dat een vreemdeling na twee in plaats van drie onherroepelijke veroordelingen voor een misdrijf onder de veelplegersregeling valt.

Naar boven