19 637 Vreemdelingenbeleid

Nr. 1760 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 29 november 2013

In mijn brief van 4 april 2013 over het Mobiel Toezicht Veiligheid (MTV)1 door de Koninklijke Marechaussee (KMar) heb ik toegezegd u te informeren over de eerste resultaten van het systeem @migoboras voor het vreemdelingentoezicht. Daarnaast heb ik toegezegd de reactie op de aanbeveling van de Commissie Integraal Toezicht en Terugkeer (CITT)2 om de bewaartermijnen van de gegevens in @migoboras verruimen, te betrekken bij de eerste resultaten van @migoboras. Met deze brief doe ik, mede namens de minister van Defensie, mijn toezeggingen gestand.

Sinds 1 augustus 2012 zet de KMar het systeem @migoboras in als technische ondersteuning bij het MTV van de KMar. De KMar voert het MTV uit op verkeer dat via de binnengrenzen Nederland binnenkomt; dit betreft het wegverkeer, treinverkeer, vliegverkeer (intra-Schengen) en scheepvaartverkeer. Met MTV wordt beoogd illegaal verblijf, mensensmokkel, en document- en identiteitsfraude in een zo vroeg mogelijk stadium te bestrijden. In dit verband kunnen personen na binnenkomst over de weg, in een gebied tot twintig kilometer landinwaarts, aan vreemdelingentoezicht worden onderworpen.

Via het wegennet, vooral over de autosnelwegen, passeren dagelijks vele duizenden motorvoertuigen de grens. Het systeem @migoboras stelt de KMar in staat om uit de verkeersstroom voertuigen te selecteren aan de hand van vooraf vastgestelde criteria. Dit gebeurt door een combinatie van camera’s (sensoren) en een informatiesysteem. Met vijftien vaste en zes mobiele camera’s kan het land van herkomst van de kentekenplaat, snelheid- en voertuigcategorie worden waargenomen, alsook de tijd en plaats van de voertuigpassages. Een informatie-systeem verwerkt deze gegevens. In de brief van 23 december 20113 bent u nader over deze werkwijze geïnformeerd.

In de periode augustus 2012 tot op heden is het systeem ingezet voor de volgende werkzaamheden van de KMar:

1. Anoniem inwinnen en analyseren ten behoeve van profielen MTV

Door middel van de camera’s worden anonieme gegevens van passerende voertuigen ingewonnen en geanalyseerd, zoals typen en aantallen auto's en afkomst van de kentekens. Hiermee kunnen algemene profielen worden opgesteld op basis waarvan in de toekomst gerichter gecontroleerd kan worden.

2. Observeren en selecteren voor het stilhouden van voertuigen

Met behulp van algemene profielen die op basis van de inwinning en analyse van eerder behaalde resultaten zijn opgesteld worden voertuigen geobserveerd en selecteerd voor MTV-controles. Gedurende de periodes dat @migoboras wordt ingezet voor de MTV-controle, neemt het systeem bij het observeren de kenmerken van een passerend voertuig waar en meldt op basis van een vooraf vastgesteld profiel of het passerende voertuig voor controle interessant is.

3. Assistentie bij een ingesteld Quick Alert.

In zeer ernstige gevallen kan een zogenaamd Quick Alert worden ingesteld; @migoboras wordt dan ingezet voor het opvolgen van een melding.

Eerste resultaten @migoboras periode augustus 2012–juni 2013

Anoniem inwinnen en analyseren ten behoeve van profielen MTV

Vanaf augustus 2012 tot en met juni 2013 heeft het camerasysteem tientallen miljoenen passages van voertuigen waargenomen en legde algemene, niet tot de persoon herleidbare, gegevens vast rond de aard van de passages, zoals categorie voertuig, locatie, land van herkomst en tijdstip van de passage. Deze informatie heeft de KMar nieuw inzicht gegeven in de tijden en routes die verschillende categorieën voertuigen (bijvoorbeeld Nederlandse personenbusjes, vrachtwagens uit land X, of personenvoertuigen uit land Y) gebruiken. Op basis hiervan kon de personele capaciteit beter worden ingezet, omdat beter kon worden bepaald op welk tijdstip en op welke locaties de MTV-controles moesten worden uitgevoerd. Daarnaast zijn op basis van deze ervaringsgegevens algemene profielen van motorvoertuigen opgesteld.

Observeren en selecteren voor het stilhouden van voertuigen

De KMar beschikt momenteel over tientallen algemene profielen van motorvoertuigen die bruikbaar zijn voor een MTV-controle. Uit de eerste resultaten blijkt dat hierdoor voertuigen gerichter kunnen worden geselecteerd. De daadwerkelijke selectie van een voertuig voor een controle blijft echter een samenspel van de informatie uit @migoboras en de waarneming van de KMar-ambtenaar ter plaatse. De KMar-ambtenaar besluit uiteindelijk welke voertuigen worden gecontroleerd. Het aantal MTV-controles dat op basis van de profielen in @migoboras is ingeleid en/of zijn uitgevoerd is nu nog niet duidelijk uit het registratiesysteem van de KMar te herleiden. Om te komen tot een effectiever en meer informatiegestuurd optreden zal de KMar de komende periode de benodigde maatregelen treffen om deze informatie te vergaren.

Assistentie bij een ingesteld Quick Alert

Over de periode vanaf 1 augustus 2012 tot juni 2013 is de KMar veelvuldig gevraagd een Quick-Alert in haar systeem op te nemen. Het ging dan onder andere om ontvoeringen, amber alerts, roofovervallen en moorden. In bijna tien procent van deze gevallen heeft dit geresulteerd in een herkenning (ofwel «hit») van het gezochte motorvoertuig. In die gevallen is direct contact opgenomen met het politieonderdeel dat de Quick-Alert heeft aangevraagd zodat zij de gewenste opvolging konden starten.

Reactie aanbeveling CITT verruiming bewaartermijnen

Het CITT heeft voorgesteld om de bewaartermijn van de persoonsgegevens in @migoboras te verruimen. In @migoboras worden de kentekens van voertuigen bewaard alleen voor de duur van de MTV-controle (maximaal zes uur) ten behoeve van het stilhouden van het betreffende voertuig. De gegevens worden daarna verwijderd. In mijn brief van 4 april jl. heb ik uw Kamer reeds geïnformeerd over de uitbreiding van de feitelijke mogelijkheden van het MTV. De maximale duur van zes uur van een MTV-controle op voertuigen zal niet worden verruimd, waardoor er geen aanleiding is de bewaartermijn van de gegevens in @migoboras te verlengen. Daarnaast is een langere bewaartermijn van de gegevens niet noodzakelijk om meer informatiegestuurde controles uit te voeren. MTV-controles worden nu al informatiegestuurd uitgevoerd door het opstellen van profielen aan de hand van anoniem ingewonnen gegevens.

Stand van zaken inzet @migoboras voor de rechtshandhaving

Zoals in mijn brief van 4 april jl. werd aangekondigd, is medio april 2013 gestart met de inzet van @migoboras voor de strafrechtelijke handhaving, waarbij in de eerste periode nog geen opvolging wordt gegeven aan hits (behoudens zeer ernstige gevallen). Na evaluatie van de inzetmogelijkheden en -consequenties zal worden bekeken hoe die ANPR-functionaliteit het beste kan worden ingezet. Zoals toegezegd door de Minister van Veiligheid en Justitie tijdens het algemeen overleg coffeeshopbeleid d.d. 3 juli 2013 wordt u voor eind dit jaar geïnformeerd over de inzet van @migoboras voor de strafrechtelijke handhaving.

Conclusie

Op basis van de eerste resultaten van het systeem @migoboras kan worden geconcludeerd dat met @migoboras de informatiepositie van de KMar in de binnengrenszone is versterkt. De KMar is hierdoor beter in staat om binnen de wettelijke kaders, de MTV-capaciteit effectiever in te zetten doordat controles gerichter konden worden uitgevoerd. Uit de eerste resultaten blijkt eveneens dat het informatiegestuurd optreden van de KMar op basis van algemene profielen van motorvoertuigen nog verder moet worden ontwikkeld. In de komende periode worden hiervoor de nodige maatregelen getroffen zodat in 2014 het @migoborassysteem een integraal onderdeel is van het informatiegestuurd optreden van de KMar.

De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, F. Teeven


X Noot
1

Kamerstuk 19 637, nr. 1647

X Noot
2

Kamerstuk 19 637, nr. 1673

X Noot
3

Kamerstuk 19 637, nr. 1485

Naar boven