nr. 1133
BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN JUSTITIE
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 maart 2007
Tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen op 28 september 2006
(Handelingen der Kamer II, vergaderjaar 2006–2007, nr. 6, blz. 272–354)
heeft het lid Wilders een motie ingediend waarbij de regering is verzocht
te komen met regelgeving, opdat het per vreemdeling nog maar mogelijk is om
maximaal één aanvraag voor een reguliere verblijfsvergunning
in te dienen (kamerstuk 30 800, nr. 38). Deze motie is aangenomen.
Grondwet en Algemene wet bestuursrecht
Het grondwettelijk recht van petitie is neergelegd in artikel 5 van de
Grondwet dat bepaalt dat ieder het recht heeft verzoeken schriftelijk bij
het bevoegd gezag in te dienen. Op grond van artikel 1:3 van de Algemene wet
bestuursrecht is een aanvraag een verzoek van een belanghebbende aan een bestuursorgaan
om een besluit te nemen. Het indienen van een aanvraag kan, in het licht van
deze bepalingen, dan ook niet worden belet.
Ook de vreemdeling die (eerder) gebruik heeft gemaakt van valse/vervalste
gegevens dan wel onjuiste informatie heeft verstrekt, kan niet worden belet
een nieuwe aanvraag in te dienen. Het is wel mogelijk om herhaalde aanvragen
versneld af te doen.
Internationale verdragen
In een reguliere toelatingsprocedure kan er sprake zijn van nieuwe feiten
en omstandigheden of gewijzigd beleid welke aanleiding vormt voor het indienen
van een nieuwe reguliere aanvraag. Te denken valt bijvoorbeeld aan de situatie
dat een verzoek om gezinshereniging wordt afgewezen omdat niet aan het middelenvereiste
werd voldaan. Indien op enig moment wel aan het middelenvereiste wordt voldaan,
staat niets er aan in de weg een nieuwe aanvraag voor gezinshereniging in
te dienen.
Het indienen van een tweede aanvraag in een dergelijke situatie te verbieden
zou strijd kunnen opleveren met de Richtlijn van de Europese Unie 2003/86/EG
van 22 september 2003 inzake gezinshereniging, waarin niet
als afwijzingsgrond is opgenomen dat reeds eerder een aanvraag om verblijf
was ingediend. Daarnaast zal het zonder meer verbieden van een tweede of volgende
aanvraag in concrete gevallen strijd kunnen inhouden met het uitgangspunt
van het Europese Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de
fundamentele vrijheden, meer in het bijzonder artikel 8, waarin is opgenomen
dat een ieder recht heeft op respect voor zijn gezinsleven.
Uitvoering van de motie zou daarnaast tot gevolg kunnen hebben dat een
getalenteerde student na zijn afstuderen aan een Nederlandse universiteit
niet in het Nederlandse bedrijfsleven aan de slag kan omdat maar maximaal één
aanvraag per vreemdeling voor een reguliere verblijfsvergunning mag worden
ingediend. De voorgestelde maatregel kan tot gevolg hebben dat de overkomst
van migranten wier verblijf noodzakelijk is voor de Nederlandse economie,
onmogelijk wordt gemaakt. Dit achten wij niet wenselijk.
Misbruik procedures
Indien en voor zover de strekking van deze motie tegengaan van misbruik
van procedures betreft, merk ik het volgende op. Het is genoegzaam bekend
dat misbruik van reguliere procedures wordt gemaakt om het verblijf in Nederland
te rekken. Er zijn reeds maatregelen genomen om dit tegen te gaan. De Immigratie-
en Naturalisatiedienst heeft speciaal op twee locaties loketten ingericht
waar aanvragen die zijn ingediend zonder vereiste machtiging tot voorlopig
verblijf versneld worden afgedaan.
Er wordt op verschillende manieren gewerkt aan het zoveel mogelijk voorkomen
dat misbruik van de Nederlandse reguliere toelatingsprocedure wordt gemaakt.
In dit kader willen wij ook graag verwijzen naar de brief van de Minister
voor Vreemdelingenzaken en Integratie d.d. 17 november 20061 met als bijlage de «Verkennende notitie reguliere toelating
na fraude». Hierin is aangegeven dat er een aantal mogelijkheden is
om op te treden tegen frauduleus handelen. Met de invoering op termijn van
biometrische kenmerken en de voorgenomen aanscherping van het beleid inzake
ongewenstverklaring kunnen belangrijke stappen worden gezet. Ook de voorgenomen
wijziging van artikel 16 Vreemdelingenwet 2000 is een stap in de goede richting.
Immers, hiermee zal het in de toekomst mogelijk worden dat bij een verzoek
om toelating het eerder hebben verstrekt van onjuiste gegevens als afwijzingsgrond
kan worden gebruikt.
Conclusie
Wij achten het van groot belang dat misbruik van procedures, door het
stapelen van aanvraag op aanvraag, zoveel mogelijk wordt beperkt, uiteraard
binnen de wettelijke kaders. In het licht van het voorgaande concluderen wij
ik evenwel dat het niet mogelijk en evenmin wenselijk is om een vreemdeling
slechts eenmaal in de gelegenheid te stellen een aanvraag voor een reguliere
verblijfsvergunning in te dienen. Wij zullen de motie dan ook niet uitvoeren.
Met de in de eerdergenoemde brief van 17 november 2006 geschetste maatregelen
kan al veel worden bereikt. De uitvoering van deze maatregelen zal voortvarend
ter hand worden genomen. Daarnaast wordt bij de uitwerking van het Moderne
Migratiebeleid verder nagedacht over de wijze waarop frauduleus handelen kan
worden aangepakt en het misbruik maken van reguliere procedures verder kan
worden bestreden. Uw Kamer zal daar te zijner tijd over worden geïnformeerd.
Overigens is in het coalitie-akkoord opgenomen dat er op korte termijn
een studie zal worden verricht over het zoveel mogelijk beperken van herhaalde asielaanvragen. De aangekondigde studie heeft geen betrekking
op aanvragen voor een reguliere verblijfsvergunning.
De Minister van Justitie,
E. M. H. Hirsch Ballin
De Staatssecretaris van Justitie,
N. Albayrak