Gemeenteblad van Urk
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Urk | Gemeenteblad 2025, 87885 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Urk | Gemeenteblad 2025, 87885 | beleidsregel |
Programma Uitvoering en Handhaving 2024 (HUP 2024)
Vaststelling HUP 2024 te publiceren op www.overheid.nl;
Dit document omschrijft op hoofdlijnen welke capaciteit en instrumenten gemeente Urk inzet in de Fysieke Leefomgeving om haar vergunningverlening, toezicht- en handhavingstaken uit te voeren.
Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Urk 3 september 2024
Titel: Programma Uitvoering en Handhaving Fysieke Leefomgeving gemeente Urk 2024
In het Programma Uitvoering en Handhaving Fysieke Leefomgeving gemeente Urk 2024 (hierna: HUP) zijn de voorgenomen werkzaamheden opgenomen op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving binnen de fysieke leefomgeving. Deze werkzaamheden worden ook wel de ‘VTH-taken’ genoemd. Vergunningverlening, toezicht en handhaving zijn belangrijke instrumenten om de veiligheid, leefbaarheid en duurzaamheid in de samenleving te borgen. Het HUP is de concrete uitwerking van de Uitvoerings- en handhavingsstrategie (hierna: U&HS) en omschrijft op hoofdlijnen de inzet van capaciteit, instrumenten en bestuurlijke maatregelen. Dit is de basis voor de programmatische en integrale uitvoering van de wettelijke taken en het bereiken van de doelstellingen zoals in de U&HS is verwoord.
Middels dit programma wil het college van burgemeester en wethouders (hierna: het college) een goede programmatische en integrale invulling geven aan de uitvoerings- en handhavingstaken, waarbij mensen en middelen zo efficiënt mogelijk worden ingezet. Hiertoe worden de doelen en prioriteiten uit het U&HS uitgewerkt in concrete acties per taakveld en gekoppeld aan de benodigde en beschikbare capaciteit. Om de uitvoering van dit programma te kunnen borgen, is een goede informatievoorziening van groot belang. Door te registreren en te rapporteren is het mogelijk om tussentijds bij te sturen en gesignaleerde knelpunten op te lossen. Dit wordt vastgelegd in een jaarverslag. Jaarlijks dient er een HUP door het college te worden vastgesteld en ter kennisname naar de gemeenteraad te worden gestuurd. Met het vaststellen van dit document voldoen we aan de wettelijke verplichting om jaarlijks een HUP vast te stellen.
In hoofdstuk 2 wordt het kader en het doel van het programma nader toegelicht. In hoofdstuk 3 staat de wijze van programmeren centraal en een toelichting op de taakbladen. Hoofdstuk 4 beschrijft de werkzaamheden binnen het taakveld uitvoering en handhaving. In hoofdstuk 5 wordt ingegaan op organisatie en middelen. Hoofdstuk 6 beschrijft de benodigde en beschikbare capaciteit.
Het proces vergunningverlening, toezicht en handhaving is aan wettelijke regels gebonden. In het Omgevingsbesluit zijn de wettelijke onderwerpen benoemd die betrekking hebben op de invulling van de U&HS.
Naast de verplichte onderwerpen staan er in het HUP ook de taken met betrekking tot APV en Bijzondere Wetten. Centraal in het Omgevingsbesluit staat de beleidscyclus (Big 8). De strekking van dit programma heeft met name betrekking op de onderste operationele cyclus. De U&HS heeft betrekking op de bovenste strategische cyclus. Het opstellen van een HUP is een wettelijke verplichting.
In het kader van het Interbestuurlijk toezicht ziet de provincie Flevoland toe of het programma daadwerkelijk wordt opgesteld. Volgens het Omgevingsbesluit moet het uitvoeringsprogramma de volgende onderdelen bevatten:
In het HUP sluiten we aan bij de begrippen uit de U&HS en werken we de doelstellingen uit de U&HS verder uit.
Dit hoofdstuk geeft een toelichting op de manier waarop de uitvoeringstaken in gemeente Urk zijn geprogrammeerd. De werkzaamheden voor uitvoering en handhaving komen voort uit wettelijke ontwikkelingen en bestuurlijke thema’s (prioriteiten).
In 2024 zal veel extra tijd worden besteed aan het gezamenlijk werken met gewijzigde processen en procedures als gevolg van de inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen. Een uitgebreide toelichting van de wettelijke ontwikkelingen is terug te vinden in de U&HS. We hebben deze impact, indien relevant, beschreven in de taakbladen.
Om inzichtelijk te maken welke werkzaamheden wij het komende jaar gaan uitvoeren maken we gebruik van een format (taakblad). In elk taakblad wordt een vast aantal aspecten uitgewerkt die gebaseerd zijn op de (proces)eisen gesteld in de kwaliteitscriteria VTH. In de taakbladen wordt beschreven welke concrete activiteiten we gaan uitvoeren, hoe we dit gaan doen en welke capaciteit 1 hiervoor benodigd is. Ook geven we aan welke bijdrage we leveren aan de strategische doelstellingen uit de U&HS.
*Strategische doelstellingen uit de U&HS:
Wij stellen ons daarbij de volgende doelen:
In 100% van de gevallen toetsen en controleren wij omgevingsvergunningsaanvragen op het voldoen aan de constructieve-, brand-, gebruiks-, omgevings- en sociale veiligheidseisen uit het Besluit bouwwerken leefomgeving. Dit betekent dat wij deze taken volgens de hiervoor vastgestelde toets -en toezichtprotocollen afhandelen dat gelijke gevallen gelijk behandeld worden.
We leveren door themagericht toezicht/handhaving onder andere een bijdrage aan een veiliger en leefbaar woon- en leefklimaat. Dit betekent dat wij de activiteiten die ongewenst zijn of overlast veroorzaken zoveel mogelijk beperken door extra toezicht/controle in te zetten met een verbeterd naleefgedrag als gevolg.
4. Werkzaamheden uitvoering en handhaving
De uitvoeringstaken zijn gebaseerd op prioriteiten uit de U&HS en de probleemanalyse VTH.
Wij werken risicogestuurd conform de uitkomsten van de risicoanalyse.
UITKOMSTEN RISICOANALYSE TOEVOEGEN IN DE BIJLAGE
De eisen die aan de procescriteria worden gesteld zijn in de taakbladen nader uitgewerkt. Dit vormt de basis voor het stellen van prioriteiten en het formuleren van doelstellingen. Op deze manier kan de beschikbare capaciteit gerichter worden ingezet, namelijk daar waar de prioriteit het hoogst is. Hierdoor kan het college beter sturen op het behalen van de gestelde doelen met als gevolg dat de dienstverlening verbetert.
Bij een probleemanalyse vergunningen, toezicht en handhaving is het gebruikelijk om op basis van de gegevens van de voorafgaande jaren te analyseren. We houden de gegevens nauwkeurig bij met behulp van kengetallen die wij indien nodig aanpassen. De probleemanalyse dient tenminste 1 maal per 4 jaar te worden opgesteld en bestuurlijk vastgesteld en de risicoanalyse dient 1 maal per jaar te worden geactualiseerd op basis van monitoringsgegevens over naleefgedrag.
We maken een onderverdeling tussen de bestuurlijke en ambtelijke organisatie.
Het college is als bevoegd gezag verantwoordelijk voor het uitvoeren van de VTH-taken op het gebied van de Omgevingswet. Zij stelt hiervoor een U&HS vast en maakt dit bekend aan de gemeenteraad. Het college beslist op vergunningaanvragen en treedt waar nodig bestuursrechtelijk handhavend op.
De verantwoordelijke portefeuillehouder(s) VTH bewerkstelligen dat, waar nodig, op bestuurlijk niveau afstemming plaatsvindt zodat er slagvaardig richting inwoners, bedrijven, instellingen of andere overheden wordt opgetreden. Daarnaast dragen zij bestuurlijk verantwoordelijkheid dat de U&HS wordt uitgevoerd binnen de visie en uitgangspunten.
De gemeenteraad stelt het omgevingsplan en verordeningen vast en heeft in het kader van vergunningverlening in bepaalde gevallen de bevoegdheid van adviesrecht van de raad. De gemeenteraad heeft formeel geen wettelijke bevoegdheid over de wijze van uitvoering van de VTH-taken.
Binnen de gemeente Urk is de capaciteit voor het VTH-domein ondergebracht in de teams “Vergunningen ” en “Toezicht en Handhaving”.
Op basis van de Omgevingswet, OOV en Bijzondere wetten voert het team Vergunningverlening taken uit op het gebied van vergunningverlening. Deze werkzaamheden worden uitgevoerd door de vergunningverleners. Ook de vergunningverlening op basis van verordeningen (APV en de Verordening Fysieke Leefomgeving) vindt binnen dit team plaats. Binnen dit team zijn ook juristen werkzaam, die zorgen voor (juridisch) advies op het gebied van vergunningverlening.
Het toezicht op en handhaving van wet- en regelgeving in het omgevingsrecht, OOV en bijzondere wetten worden zowel door interne toezichthouders als externe toezichthouders uitgevoerd. Het toezicht op de brandveiligheid wordt uitgevoerd door de Brandweer FGV. Het toezicht op de bouwregelgeving, evenementen en ruimtelijke ordening wordt voornamelijk uitgevoerd door de eigen toezichthouders. Het taakveld toezicht en vergunningverlening is in de gemeente gescheiden, waardoor bevoegd- en verantwoordelijkheden elkaar niet kunnen beïnvloeden. Binnen dit team zijn ook de juristen werkzaam, die zorgen voor (juridisch) advies op het gebied van handhaving. Zij schakelen tussen de interne en externe partijen en zorgen voor het toepassen van de wet- en regelgeving.
5.2 Interne en externe afstemming & samenwerking
De toegevoegde waarde van communicatie en voorlichting valt of staat met een eenduidige en uniforme toetsing en optreden naar burgers en bedrijven. Adequate interne en externe afstemming en samenwerking is daarbij noodzakelijk. Het gaat dan om interne afstemming en samenwerking tussen zowel vergunningverleners en andere interne betrokkenen onderling, als ook tussen vergunningverlener(s), toezichthouder(s), juristen en boa(‘s). Daarnaast omvat dit de relatie met andere organisatieonderdelen, zoals de teams die verantwoordelijk zijn voor ruimtelijke plannen, veiligheid, beleid en de uitvoering van projecten, wijkbeheer.
Externe afstemming en samenwerking is van belang om te komen tot een optimaal en integraal resultaat in zowel vergunningverlening, toezicht als handhaving en is bovendien cruciaal om een vergunning te kunnen afgeven binnen 8 weken. De samenwerkende partners (waterschap, politie, veiligheidsregio, omgevingsdienst, provincie, ministerie enzovoorts) benutten op deze manier de specifieke deskundigheid, ondersteuning, aanvulling en informatie over en weer. Ook het overleg met adviseurs van aanvragers, zoals architecten, milieuadviseurs enzovoorts, is veelal nodig en van betekenis voor het gewenste eindresultaat. Binnen de regio hebben wij met onze ketenpartners en gemeenten samenwerkingsafspraken voor de VTH ketenprocessen gemaakt. Voor de ketenpartners is de noodzaak om informatie uit te wisselen en te delen steeds groter geworden.
De wijze waarop wij samenwerken en het moment van afstemming liggen vast in specifieke werkprocessen, -instructies en -afspraken. Ook de samenwerkingsafspraken met ketenpartners maken hier onderdeel van uit.
Afstemming bestuur en ambtelijke organisatie
Er is frequent overleg tussen de portefeuillehouder en de ambtelijke organisatie. In deze overleggen komen zo nodig individuele handhavingszaken aan de orde en wordt gesproken over ontwikkelingen op het gebied van het omgevingsrecht. Bestuurlijk gevoelige handhavingszaken worden vooraf met de portefeuillehouder afgestemd. Daarnaast vindt periodiek overleg plaats over de uitvoering van VTH-taken bij de OFGV.
De gemeente heeft een regiefunctie bij uitvoering van VTH-taken en heeft een belangrijke rol bij een goede uitwisseling van informatie tussen de verschillende overheidsorganisaties. Voor de samenwerkingspartners aan wie uitvoering van VTH-taken is opgedragen, blijft de gemeente het bevoegd gezag en is verantwoordelijk voor het opstellen van de U&HS. De samenwerkingspartners voeren de VTH-taken uit conform de U&HS en leggen hierover verantwoording af aan de gemeente.
Met de toename van de complexiteit en omvang van de maatschappelijke opgave, realiseren wij ons dat geen enkele gemeente in staat is dit alleen op te lossen. Ook onze gemeente heeft de samenwerking met andere partners nodig. Coördinerende, interne en externe advies- en onderzoeksuren maken deel uit van de VTH-cyclus. Het is van belang deze inzichtelijk te maken, zodat hierop gestuurd kan worden. Samenwerking is belangrijk.
Structurele en incidentele overleggen
Er zijn diverse structurele en incidentele overleggen binnen en/of buiten de organisatie plaatsvinden, die ondersteunend zijn aan de VTH-producten en/of dienstverlening, zoals intern overleg om inhoud te bespreken, de werkvoorraad en voortgang te bewaken en werkprocessen te optimaliseren:
Daarnaast werken we samen met de samenwerkingspartners in de regio, zoals:
de OFGV en Brandweer FGVVRG door:
De interne en externe afstemming richt zich met name op:
De raming van de benodigde uren voor 2024 zijn in de taakbladen verwerkt.
Afstemming uitvoeringsprogramma
De U&HS hebben wij vóór vaststelling afgestemd met andere betrokken bestuursorganen en partners die belast zijn met de uitvoering en/of (strafrechtelijke) handhaving. Zo hebben wij dit document – voor de voor hen relevante delen– aan de OFGV, Brandweer FGV en de organen die belast zijn met de strafrechtelijke handhaving (politie, OM) voorgelegd en met hen afgestemd conform de strafrechtelijke afstemmingsverplichting.
Om de VTH-taken te kunnen uitvoeren worden middelen ingezet zoals personele capaciteit en hulpmiddelen (financieel, maar ook apparatuur en instrumenten). De beschikbaarheid van personele capaciteit en de benodigde hulpmiddelen wordt geborgd in de systematiek van de Planning en Control cyclus (hierna P&C cyclus) van de gemeente Urk. De begroting, kadernota en jaarrekening zijn de bekendste producten uit de P&C-cyclus.
De kosten die zijn gemoeid met de uitvoering van VTH-taken bestaan voornamelijk uit personele kosten, de gemeentelijke bijdrage aan de OFGV en de Brandweer FGV en budgetten voor overige kosten zoals licenties en extern juridisch en technisch onderzoek en -advisering. Daartegenover staan legesinkomsten, die over een langere periode niet meer dan kostendekkend mogen zijn. Overigens komen niet alle taken in aanmerking voor dekking vanuit leges. Zo zijn onder meer de uitvoering van bezwaar- en beroepsprocedures, meldingen (sloop, brandveiligheid) en toezicht en handhaving van de bestaande gebouwenvoorraad uitgesloten van legesheffing. Er dienen voldoende middelen ter beschikking te staan om de risico’s die met de uitvoering van U&H-taken worden tegengegaan tot een aanvaardbaar niveau te houden/terug te brengen.
Het huidige budget en de formatieomvang voor VTH is voor het college het vertrekpunt. Als de taakuitvoering gedurende de looptijd wijzigt, bijvoorbeeld door wetswijziging of andere bestuurlijke keuzes, dan worden de budgettaire effecten daarvan meegenomen in de reguliere begrotingscyclus.
Reservering middelen voor permanente her- en bijscholing
De reservering van middelen voor permanente her- en bijscholing gebeurt centraal binnen de gemeentelijke organisatie. Hiermee wordt gefaciliteerd in toerusting, zodat medewerkers ter zake kundig zijn. Ook wordt gezorgd dat medewerkers hun werkzaamheden veilig kunnen uitvoeren.
VTH-taken ondersteunende taken
Daarnaast worden er ten behoeve van de uitvoering van VTH-taken ondersteunende taken uitgevoerd door andere teams: financiële diensten (legesheffing, invordering verbeurde dwangsommen, facturering), juridische diensten (commissie voor de bezwaarschriften) en administratieve diensten . Daarnaast worden er specifieke taken “uitbesteed”. De reden hiervan kan zijn dat dat verplicht gebeurt, maar het kan ook een eigen keuze betreffen. Deze uitbesteding c.q. deelname aan een gemeenschappelijke regeling kost natuurlijk geld. De hieraan verbonden uitgaven zijn opgenomen in de begroting.
De benodigde inzet van de Brandweer FGV is geregeld in de gemeentelijke bijdrage van de Veiligheidsregio en is niet direct inzet afhankelijk. De inzet van de OFGV is opgenomen in het werkprogramma welke in de begroting is opgenomen, de beschikbare en benodigde capaciteit komt niet terug in het overzicht van de taakbladen. Indien de financiële middelen niet toereikend zijn dan worden deze zo nodig aangevuld bij de tussenrapportages.
Alle gemeentelijke taken op het gebied van milieu zijn uitbesteed aan de OFGV. Het gaat dan om advisering over en uitvoering van taken zoals vergunningverlening, toezicht en handhaving. Daarnaast voert de Omgevingsdienst een aantal verzoektaken uit. Deze bedragen die hiervoor nodig zijn kunnen jaarlijks wijzigen. Dit geldt voor alle ketenpartners.
6. Beschikbare en benodigde personele capaciteit
De gemeente Urk hanteert voor de inzet van 1 FTE een beschikbaar aantal uren van 1636,34 uren. Dit aantal uren bevat zowel de effectieve (inzet op inhoudelijke producten) als ineffectieve uren (zoals werkoverleg). In het HUP reken we met de effectieve uren voor de inzet van 1 Fte. In de onderstaande overzichten wordt gebruik gemaakt van 1 FTE = 1450 uren effectieve uren.
In onderstaande tabel wordt inzichtelijk gemaakt welke functies en personele capaciteit er voor Vergunningverlening, Toezicht & Handhaving beschikbaar is:
In het team Toezicht en Handhaving is ook een Jeugd boa werkzaam (1 Fte), deze functie voert op dit moment geen VTH taken uit. Daarnaast wordt er door TH gebruik gemaakt van LOUAY voor de toezicht op de stranden en weekendcontroles (900 uur). In de taakbladen wordt in detail ingegaan of met de beschikbare capaciteit de werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd. Het totaal beschikbare Fte is 15,08 FTE en totaal aan beschikbare uren is afgerond 21.866 uren (15,08 Fte x 1450 = 21.866 declarabele uren) bepaalt het aantal beschikbare uren.
Voor het uitwerken van werkzaamheden gebruiken we een format (taakblad). In de taakbladen wordt beschreven welke concrete activiteiten we precies gaan uitvoeren, hoe we dit gaan doen en welke capaciteit hiervoor benodigd is.
De volgende werkzaamheden worden per taakblad uitgewerkt:
|
Taakblad 2: Vergunningen en meldingen APV/Vfl + bijzondere wetten |
||
|
||
|
APV, Vfl, Legesverordening, Alcoholwet, Winkeltijdenwet, Wet op de Kansspelen en de Omgevingswet en daaraan gerelateerde regelgeving, marktverordening, standplaatsenbeleid, evenementenbeleid, Beleidsregels tijdelijke reclameborden. |
||
|
|
||
|
De kansspelvergunningen en de standplaatsvergunningen verdienen dit jaar extra inzet. Bij de kerken, scholen en bedrijven bestaat onduidelijkheid over wat wel of niet vergunningsplichtig is. De evenementencoördinator gaat dit jaar hier proactief op inzetten. Ook is dit jaar is het exploitatiestelsel ingevoerd voor groepsbijeenkomsten en de horeca. Dit gaat dit jaar extra inzet vergen om een werkwijze te ontwikkelen waar de komende jaren mee gewerkt gaat worden. De kengetallen zijn hierop aangepast (720 uur inhuur). |
||
|
De vergunningaanvragen en ontheffingen op het gebied van APV worden volledig getoetst aan de relevante landelijke wet- en regelgeving en aan de lokale regelgeving en lokale beleidskaders. We werken conform de digitale werkprocessen die zijn vastgelegd. Deze worden aangepast indien nodig. |
||
|
||
|
We willen dit jaar naar 75% op tijd ingediende aanvragen op het gebied van evenementen. Door het uitvoeren van deze taken leveren we de bijdrage aan de doelstelling ‘Dienstverlening’ (stimuleren vroegtijdig overleg om zo volledig mogelijke aanvragen te kunnen ontvangen). We willen dit jaar de para-commerciële instellingen gaan informeren over het exploitatievergunningenstelsel en de mogelijkheid van het zes keer per jaar houden van een bijzondere groepsbijeenkomst. We willen dit jaar alle horeca administratief controleren op de volledigheid van de alcoholvergunning. |
||
|
Een jurist die gespecialiseerd is in vergunningverlening heeft verschillende taken en verantwoordelijkheden om ervoor te zorgen dat het vergunningsproces juridisch correct en in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving verloopt.
|
||
|
|
||
|
Deze werkzaamheden betreffen met name: zaken die tot overlast en hinder leiden, handelen in afwijking van of zonder een omgevingsvergunning en bijvoorbeeld buren die het niet eens zijn met elkaar. |
||
|
We werken aanbodgestuurd zowel bij de behandeling van de procedures als bij het geven van juridisch advies. Vooraf is niet te voorspellen tegen wel besluit een bezwaar wordt ingediend. In het team Vergunningen voert een jurist vergunningverlening deze taken uit. |
||
|
||
|
Binnen de wettelijke termijn afhandelen.
|
||
|
Toezicht houden op activiteiten zonder vergunning (in strijd met omgevingsplan): Het gebruiken van gronden of bouwwerken in strijd met het omgevingsplan zonder dat hiervoor omgevingsvergunning is verleend om af te wijken van het omgevingsplan zowel in de bebouwde kom als in het buitengebied, waarbij tegelijkertijd aandacht wordt besteed aan mogelijke strafbare activiteiten (hennepkwekerijen, productie van synthetische drugs, etc.) in lege loodsen e.d.. Elke jaar wordt er door de Brandweer FGV geprioriteerd gewerkt. Verder voert de Brandweer FGV voor de gemeente Urk programmatische (her)controles uit voor de B- en C-categorie inrichtingen. Dit gebeurt tijdens het in gebruik zijn van bouwwerken. De nadruk ligt op de risicogerichte aanpak. De belangrijkste thema’s zijn hierbij alarmering, veilig vluchten, rook- en brandbeheersing. Veilige inzet van het repressief personeel is ook een belangrijk onderdeel van de controle. De rol van de Brandweer FGV bij het bevorderen van de naleving van brandveiligheidsregels is van belang bij zowel uitvoeren van toezicht/controles en zo nodig sanctionerend optreden als bij het geven van voorlichting, adviezen en communicatie over handhaving. Brandveiligheid is overigens meer dan alleen het voldoen aan wettelijke regels. De Brandweer FGV zet, vanuit risicoperceptie, ook in op verhoging van brandveiligheid bewustzijn en kennisontwikkeling bij burgers en bedrijven en adviseren over regelgeving. Dit jaar wordt extra ingezet op de controle van de gemeenschappelijke ruimten in woongebouwen, locaties voor groepsbijeenkomsten en op kamergewijze verhuur. Toezicht naar aanleiding van klachten en meldingen: Inwoners, bedrijven en instellingen dienen jaarlijks klachten en/of meldingen bij de gemeente in met betrekking het taakveld bouw, sloop, gebruik en brandveiligheid. Door de gemeente wordt jaarlijks veel tijd besteed aan het onderzoeken en afhandelen van deze meldingen. De afhandelingstermijn is afhankelijk van de aard en complexiteit van de klacht/melding. Het streven is om klachten en/of meldingen binnen 5 werkdagen in behandeling te nemen. Op klachten en/of meldingen wordt altijd gereageerd indien een terugkoppeling is gewenst en niet anoniem is gemeld. |
|||
|
Omgevingswet en daaraan gerelateerde regelgeving, Vfl, Erfgoedwet, APV, Woningwet |
|||
|
|
|||
|
De VTH inzet baseren wij op de uitkomsten van de risicoanalyse opgenomen in de U&HS. De hoge risico’s betreffen: Toezien of de kamergewijze verhuur in overeenstemming is met wet- en regelgeving. Dit gebeurt in twee delen: De opsporing en handhaving van illegale kamerverhuur én de controle op de (tijdelijke) vergunning en handhaving van de (tijdelijke) vergunning. De panden worden gecontroleerd op strijdigheden omgevingsplan, bouwbesluit, APV en beleid. De vele kamergewijze verhuur die elkaar op Urk afwisselen zorgen voor een structurele vraag naar huisvesting. Dit kan een spanningsveld opleveren. Enerzijds hebben deze werknemers allen behoefte aan huisvesting en anderzijds ervaren omwonenden soms overlast, wanneer er teveel buitenlandse werknemers op 1 plek wonen. Er wordt gewerkt aan nieuw beleid om een goede ruimtelijke inpassing te geven voor deze woonvorm. Vervolgens wordt er een inventarisatie gedaan waar mogelijk arbeidsmigranten zijn gehuisvest. Die worden vervolgens gecontroleerd op strijdigheden Omgevingswet, omgevingsplan (Vfl), BBL, APV en het nog vast te stellen beleid voor kamergewijze verhuur. Permanente bewoning recreatiepark Urkerbos Toezicht houden en, waar nodig, handhavend optreden tegen permanent wonen op het recreatiepark het Urkerbos. Op grond van het omgevingsplan Buitengebied is permanente bewoning op recreatiepark het Urkerbos verboden. In 2024 zal gestart worden met het uitvoeren van controles en het handhaven van vastgestelde permanente bewoning. Opslaan vuurwerk in woning/verzamelbedrijfsgebouwen/ vuurwerkoverlast Op moment dat Politie heeft geconstateerd heeft dat er sprake is van een overtreding van het vuurwerkbesluit/omgevingsplan dan treedt de gemeente op in vorm van een last onder dwangsom. Dit jaar pakken we de verzamelbedrijfsgebouw proactief op. De afdeling communicatie voert hierop preventief campagne. We houden wekelijks toezicht op de groepsbijeenkomsten op Urk (1000 uur inhuur Louay). Naast het gebruikelijke toezicht dat Louay uitvoert (zetten we dit jaar extra in op de groepsbijeenkomst in verband met het nieuw in te voeren vergunningenstelsel. De uren hiervoor betreft 90 uur eigen personeel en 1200 uur inhuur (extra toezichthouder en jurist). In 2024 wordt ook toezicht gehouden door de toezichthouders van de gemeente Urk. Met name op de volgende aspecten: brandveiligheid en voorwaarden verbonden aan de nieuw in te voeren exploitatievergunning. Met het team communicatie zal worden afgestemd welke informatie hierover naar buiten wordt gebracht (de zogenaamde stooktips). |
|||
|
We handelen conform onze toezicht- en handhavingsstrategie van de U&HS. De werkzaamheden worden uitgevoerd door de toezichthouders van het team Toezicht en Handhaving. Ook maken we gebruik van een ingehuurde partij met name op de groepsbijeenkomsten en de brandweer Flevoland en Gooi en Vechtstreek. Naast de risico’s gaat dit jaar capaciteit ingezet worden op het toezicht van 30 panden met groepsbijeenkomsten waarop een exploitatievergunning is uitgegeven. Een andere prioriteit is het toezicht op kamergewijze verhuur en gemeenschappelijke ruimten in woongebouwen. |
|||
|
|||
We leveren daarmee een bijdrage aan het risicogericht uitvoeren van onze VTH-taken en aan een veiliger en leefbaar woon- en leefklimaat door de inzet van themagericht toezicht/handhaving. |
|||
|
Taakblad 5: Toezicht vergunning/melding op grond van de APV/Vfl + Bijzondere wetten |
||
|
Alle werkzaamheden in het kader van toezicht en handhaving op in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en Verordening fysieke leefomgeving (Vfl) opgenomen verbodsbepalingen of op grond van de APV en Vfl verleende toestemmingen + bijzondere wetten. De APV is een gemeentelijke verordening die voorschriften geeft op het gebied van de openbare orde en veiligheid in de breedste zin van het woord. De Vfl is een gemeentelijke verordening die voorschriften geeft op het gebied van de fysieke leefomgeving. Inwoners, bedrijven en instellingen dienen jaarlijks klachten en/of meldingen bij de gemeente in met betrekking tot een breed scala aan onderwerpen. Veel van deze onderwerpen zijn geregeld in de APV en de Vfl. Meer dan driekwart van de klachten/meldingen hebben betrekking op de woon- en leefomgeving (o.a. Vfl-bepalingen). Toezicht en handhaving m.b.t. melding- en vergunningsplichtige evenementen. Toezicht en handhaving met betrekking tot de reguliere afvalinzameling van de verschillende afvalstromen, illegale dumpingen en zwerfafval. Toezicht en handhaving op blauwe zones en parkeerovertredingen. Dit betreft het toezicht op een ontheffingen van de Alcoholwet (ook gerelateerd aan een evenement) en het uitvoeren van controles op de regels van de Alcoholwet (Aw), zoals leeftijdscontrole. Bijtincidenten en Hondenoverlast Toezicht en handhaving op loslopende honden en verontreiniging door honden. Opleggen en handhaven van (kort) aanlijn- en muilkorfgeboden. Er wordt jaarlijks in de laatste dagen van het jaar intensief ingezet op vuurwerkoverlast door inzet in te plannen. In de aanloopperiode november-december wordt vuurwerkoverlast actief meegenomen in de reguliere surveillance tijdens de dagelijkse leefbaarheid. |
||
|
De APV en de Vfl hebben een diversiteit aan onderwerpen. Voor een volledig overzicht verwijzen wij naar onze APV en Vfl. Naast de APV en de Vfl zijn ook de bijzondere wetten van toepassing (bijv. de Aw) en andere lokale verordeningen. |
||
|
|
||
|
Men vraagt steeds meer van de boa’s. Daarbij blijft de terugtrekkende beweging van de politie een rol spelen. Steeds meer taken komen hierdoor bij de gemeente te liggen, in het bijzonder bij de boa’s. Dit kan druk opleveren op de capaciteit én ervoor zorgen dat hun taken diffuus worden. Hier spelen we op in door te zorgen dat boa’s zich vaker specialiseren op specifieke thema’s (denk hierbij aan Aw of heling. De maatschappij wordt steeds mondiger en assertiever. Dit vraagt veel van de boa’s, op communicatief vlak en mentaal. Daarbij moesten de boa’s op sommige vlakken juist strikter handhaven. De boa’s moeten regelmatig getraind en gecoacht worden op gespreks- en benaderingstechnieken, de-escalerend optreden en omgaan met agressie. Op die manier bewegen zij mee met deze maatschappelijke ontwikkelingen. De sturing van het toezicht op de APV/Vfl en bijzondere wetgeving is momenteel vooral op basis van meldingen en eigen waarnemingen in plaats van geprogrammeerde toezichtscontroles. Hondenoverlast is een punt van ergernis voor veel burgers. Als boa’s dit constateren tijdens een gebiedscontrole proberen zij allereerst aan te spreken en te waarschuwen. Concreet handhavend optreden op hondenoverlast is lastig omdat er sprake moet zijn van een ontdekking op heterdaad. Het aantal klachten m.b.t. hondenoverlast blijft naar verwachting hetzelfde. Hieronder verstaan we ook de bijtincidenten. Dit jaar willen we een verbetering in het proces. Het verbeterpunt gaat daarbij om de onderlinge samenwerking tussen Politie en gemeente voor wat betreft de bijtincidenten. Het onderwerp afval verdient gelet op het grote aantal meldingen een nadere toelichting. Het onderwerp afval bestaat uit drie categorieën, namelijk:
Conform uitkomsten van de risicoanalyse zijn dit de prioriteiten voor dit jaar:
|
||
|
De boa’s van de gemeente zorgen voor de handhaving van de APV/Vfl (onder andere hondenoverlast, parkeerverordening en de bijzondere wetten (Wet op de kansspelen, Visserijwet, Alcoholwet en de Opiumwet). Dit gaat in nauwe samenwerking met de VTH-juristen. Zij worden hierbij ondersteund door externe toezichthouders die met name buiten de reguliere werktijden van de boa’s werken. Het overgrote deel van de capaciteit is ingezet op verkeer, afval, de Aw, structureel buurttoezicht en grote evenementen met een hoog veiligheidsrisico. Het objectief verdelen van de middelen voor gemeentelijke taken naar rato van de prioritering is lastig. We kunnen immers veelal niet uitgaan van een lijst van objecten of locaties die bezocht gaan worden. De sturing van het toezicht op de APV /Vfl en bijzondere wetgeving is momenteel vooral op basis van meldingen in plaats van geprogrammeerde toezichtscontroles. De meldingen van inwoners krijgen de hoogste prioriteit. Inwoners ontvangen zo snel mogelijk een ontvangstbevestiging en daarna is het streven om een melding binnen een week af te handelen en het resultaat terug te koppelen aan de melder. Indien de aard van melding dit niet toelaat (als de melding bijvoorbeeld een algemeen karakter heeft) wordt de melding meegenomen in de reguliere controles. De melder wordt daarna op de hoogte gebracht van de wijze van afhandeling. Gedurende de week voeren de boa’s reguliere controles uit waarbij rondes lopend, fietsen of per auto worden gemaakt door de gemeente. Hierbij fungeren de boa’s ook als de oren en ogen van de gemeente door geconstateerde situaties intern uit te zetten. Als er werkzaamheden uit voortvloeien, dan zijn dat taken die voortvloeien uit eigen waarnemingen. Daarnaast zijn de boa’s ook een aanspreekpunt voor de inwoners in buitenruimte, daarom is het belangrijk dat zij zichtbaar aanwezig zijn. Tot slot fungeren de boa’s ook als de oren en ogen van de politie. Zaken waarvoor de boa’s niet bevoegd zijn om op te handhaven worden doorgezet naar de politie ter afhandeling. Voor evenementenvergunningen geldt dat bij grote evenementen altijd controle plaatsvindt en bij kleine evenementen is dat steekproefsgewijs. Als voor een evenement een Alcoholwet-ontheffing is verleend om alcohol te mogen schenken, wordt ook op de voorwaarden van de ontheffing gecontroleerd. Voor overige vergunningen op grond van de APV en bijzondere wetten geldt dat deze steekproefsgewijs worden gecontroleerd. De verleende vergunningen op basis van de Aw zijn allemaal gecontroleerd. Bij het controleren van vergunningen en/of meldingen zijn de controles daar waar mogelijk integraal uitgevoerd. Toezicht Aw & paracommerciële inrichtingen De externe toezichthouders houden naast alle horeca inrichtingen en hotspots ook toezicht op de paracommerciële horeca inrichtingen. In 2024 voeren we bij alle horeca inrichtingen en evenementen leeftijdscontroles uit. Bij de para commerciële inrichtingen gaan we eerst een nulmeting uitvoeren. Dit betekent dat we een eerste controle uitvoeren en daarbij voornamelijk te informeren. Daarna kan de inrichting in de reguliere controle worden opgenomen en wordt er opgetreden volgens de landelijke handhavingsstrategie. De boa’s en toezichthouders worden ondersteund door een externe partij bij de uitvoering van deze taak. De inzet voor de externe partij is begroot op 230 uur. De boa’s zullen toezien dat de regelgeving met betrekking tot parkeren wordt nageleefd. Bij parkeerexcessen en –overlast zal verbaliserend worden opgetreden. Rondom scholen en blauwe zone in het oude dorp wordt ook in 2024 regelmatig toezicht gehouden. De boa’s houden toezicht in de gemeente. Indien de identiteit van vervuilers bekend is wordt getracht de opruimkosten te verhalen of verbaliserend op te treden. Tijdens de reguliere surveillances in de gemeente wordt deze activiteit actief meegenomen. De boa’s houden toezicht in de gemeente, overlastgevers worden aangesproken. Indien noodzakelijk wordt handhavend opgetreden. Tijdens de reguliere surveillances in de gemeente wordt deze activiteit meegenomen, voor zover ze niet in een andere specifieke categorie voorkomen. |
||
|
||
We leveren daarmee een bijdrage aan het risicogericht uitvoeren van onze VTH-taken en aan een veiliger en leefbaar woon- en leefklimaat door de inzet van themagericht toezicht/handhaving. |
||
|
Over het algemeen draagt de jurist handhaving bij aan het behoud en de bescherming van de fysieke leefomgeving en zorgt ervoor dat individuen, bedrijven en organisaties zich houden aan de geldende wet- en regelgeving om de veiligheid en duurzaamheid van de samenleving te waarborgen. Deze taak betreft:
|
||
|
Alle wet- en regelgeving waar handhaving uit voort kan vloeien. Strategie Handhavingsverzoeken en meldingen, zoals beschreven in de U&HS. |
||
|
De handhavingstaken worden uitgevoerd door de juristen handhaving en zijn gedetailleerd opgenomen in de andere taakbladen. |
||
|
We verwachten meer inzet te plegen op ondermijnende activiteiten en project veilig uitgaan. We gaan dit jaar extra inhuur plegen. Dit inzet is in de kadernota vastgelegd. |
||
|
We handelen conform de LHSO en de strategie voor handhavingsverzoeken en meldingen. De LHSO gaat uit van het principe zo licht mogelijk starten met ingrijpen, gericht op herstel en het vervolgens inzetten van zwaardere middelen wanneer naleving uitblijft. De toezichthouders, boa’s en juristen van de gemeente Urk bepalen het in te zetten sanctiemiddel met behulp van de interventiematrix. Er wordt in principe gekozen voor de minst zware (combinatie van) interventie(s) uit de matrix, tenzij de toezichthouder, boa of jurist motiveert dat in de betreffende situatie een andere (combinatie van) interventie(s) passender is. |
||
|
||
|
Dit jaar gaan meer vooraf inzetten op bekendmaken van regelgeving wat wel of niet is toegestaan om het aantal bezwaar- en beroepszaken te reduceren. We leveren daarmee een bijdrage aan dat we onze VTH-taken risicogericht uitvoeren en aan een veiliger en leefbaar woon- en leefklimaat door de inzet van themagericht toezicht/handhaving. Subdoelstelling: communicatie campagne DOL/DOR, bijtincidenten, groepsbijeenkomsten. Voor 2024 houdt het in dat we n.a.v. onze doelstelling in ieder geval onze subdoelstelling oppakken. |
||
|
Taakblad 7: VTH ondersteuning bij ondermijnende activiteiten |
||
|
Binnen onze gemeente wordt deze taak opgepakt door het team Toezicht en Handhaving en het team Veiligheid in samenwerking met de Politie. De medewerkers van Toezicht en Handhaving geven uitvoering aan deze taak en leveren een bijdrage aan gerichte acties tegen ondermijnende criminaliteit. |
||
|
||
|
De aanpak van ondermijning vraagt op verschillende manieren om inzet van de VTH-medewerkers van onze gemeente. Ondermijning aanpakken kan alleen effectief zijn als er integraal wordt samengewerkt, zowel binnen de gemeente als met partijen daarbuiten. |
||
|
Vanuit het plan van aanpak ondermijning (integrale) toezicht- en handhavingsactiviteiten uitvoeren om ondermijning tegen te gaan. De aanpak van ondermijning is één van de prioriteiten zoals benoemd in het Integraal Veiligheidsbeleid Dronten, Noordoostpolder en Urk 2020- 2023. Dit komt voort uit de ondermijningsbeelden die eind 2018 zijn opgeleverd. Handhaven op illegale activiteiten en gedoogsituaties, o.a. op basis van de APV. Integrale toezicht- en handhavingsactiviteiten structureel organiseren, gericht op met name hennepkwekerijen, drugstransport, opslag vuurwerk, arbeidsuitbuiting en smokkel. Het opzetten en handhaven op het exploitatievergunningstelsel. |
||
|
De Bibob-toetsing wordt gecoördineerd door het team Veiligheid en ze passen hierbij het Bibobbeleid toe. Het team Vergunningen voert voor het omgevingsvergunningsdeel de toetsing uit. De integrale controles worden uitgevoerd door team Toezicht en handhaving en passen daarbij de LHSO toe. de coördinatie van de integrale controles ligt bij het team toezicht en handhaving. De sluiting van Damocleszaken en de dwangsommen voor de straatdealers ligt bij de juristen van het team Toezicht en Handhaving en passen daarbij De diverse daarop van toepassing zijnde wet- en regelgeving toe. |
||
|
||
We leveren daarmee een bijdrage aan dat we onze VTH-taken risicogericht uitvoeren en aan een veiliger en leefbaar woon- en leefklimaat door de inzet van themagericht toezicht/handhaving. |
||
|
Naast de reguliere taken zijn ook andere taken relevant voor een goede uitvoering van de VTH-taken, zie hieronder de taakomschrijving van Algemene Werkzaamheden.
|
||
|
Omgevingswet en daaraan gerelateerde regelgeving, Wet Milieubeheer, gemeentewet, Wet op de veiligheidsregio, Vfl, Aw APV en bijzondere wetten. |
||
|
|
||
|
De wetgever stelt hoge eisen aan de kwaliteit van de uitvoering van VTH taken. Hiervoor gelden wettelijke procescriteria die stelt dat de organisatie tijdig en volledig aan die kwaliteitscriteria dient te voldoen en ook blijft voldoen. Voor een kleine gemeente als Urk is het een pittige klus om de cyclus rond te krijgen. Bijhouden juridische ontwikkelingen Binnen het werkveld VTH is de wetgeving continue in beweging. Voor een kleine gemeente als Urk is het bijhouden van de laatste juridische ontwikkelingen een uitdaging. De eventuele inwerkingtreding van de Omgevingswet en de daaraan gekoppelde Wet kwaliteitsborging voor het bouwen, zorgen ervoor dat wij ook in 2024 bezig blijven met de implementatie. De collega’s dienen opgeleid te worden in het werken volgens de Omgevingswet en de Wkb. Incidentele en reguliere overleggen Met de toename van de complexiteit en omvang van de maatschappelijke opgave, realiseren wij ons dat geen enkele gemeente in staat is die alleen op te lossen. Ook onze gemeente heeft de samenwerking met andere partners nodig. Coördinerende, interne en externe advies- en onderzoeksuren maken tevens deel uit van de VTH-cyclus en het is van belang deze inzichtelijk te maken, zodat hierop gestuurd kan worden. Samenwerking is belangrijk. De gemeente is de verbinding en aanspreekpunt met de overtreder als er tot handhaving wordt overgegaan. Ook valt hieronder samenwerken met de samenwerkingspartners in de regio, zoals
|
||
|
De werkzaamheden voor kwaliteitszorg worden uitgevoerd door de jurist en vergunningverlener APV. De andere werkzaamheden die hierboven zijn beschreven zijn divers. De jaarlijks inzet hierop is per onderwerp verschillend. |
||
|
||
|
We voeren indien nodig de verbeteracties van het interbestuurlijk toezicht van de provincie Flevoland uit. Door het uitvoeren van deze taken leveren we een bijdrage aan een veiliger en leefbaar woon- en leefklimaat. Er zijn drie beleidsregel geactualiseerd. De afhandeling van vergunningen en meldingen van de APV en bijzondere wetten gebeurt vanuit RXMission Het programma RXLaunch is werkend. De juristen beschikken over de benodigde beschikbare wet- en regelgeving en jurisprudentie (actualiseren van abonnementen) |
||
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-87885.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.