Gemeenteblad van Gouda
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Gouda | Gemeenteblad 2025, 56258 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Gouda | Gemeenteblad 2025, 56258 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Wijzigingsbesluit Subsidieregeling groen- blauwe daken bestaande panden Gouda 2024-2028
De Subsidieregeling groen- blauwe daken bestaande panden Gouda 2024-2028 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 7 – Hoogte van de subsidie
Artikel 12 – Subsidieplafond en verdeelsleutel
De toelichting behorende bij deze regeling komt te luiden:
De noodzaak om ons aan te passen aan het veranderende klimaat wordt steeds urgenter. Klimaatadaptatie richt zich hoofdzakelijk op het voorkomen of verminderen van de effecten van hittestress, wateroverlast in verband met piekbuien, droogte en overstroming. Met name tegen hitte, piekbuien en droogte zijn kleine en grotere maatregelen te nemen door zowel de gemeente in de openbare ruimte als inwoners van de gemeente.
De gemeente wil haar inwoners en bedrijven stimuleren om maatregelen te nemen bij hun pand en hiermee wateroverlast bij piekbuien te verminderen. Met de aanleg van groene daken wordt tevens hittestress beperkt en de biodiversiteit vergroot. De gemeente stelt voor de aanleg van groene daken subsidie beschikbaar.
Er is vanuit het gemeentelijk water- en rioleringsprogramma (WRP) 2024-2028 jaarlijks € 50.000,- door de raad beschikbaar gesteld voor een subsidieregeling die woningeigenaren en huurders stimuleert tot het treffen van deze maatregelen.
In dit artikel zijn de begrippen uitgelegd die van belang zijn om de inhoud en voorwaarden van de subsidieregeling te begrijpen.
Waterbergende daken kunnen groene of blauwe daken zijn of een combinatie. Onder waterafvoervertragend verstaan we het vergroten van de tijd tussen het vallen van het hemelwater en het moment dat dit een afvoersysteem voor hemelwater zoals riool of oppervlaktewater bereikt.
Artikel 4 – Subsidiabele activiteiten
Om voor subsidie in aanmerking te komen moet het pand zijn gelegen binnen het bestaand stadsgebied van de gemeente. Buiten het bestaand stadsgebied is wateroverlast doorgaans geen grote opgave, dus hiervoor wordt geen subsidie verleend.
Een groen- en/of blauw dak levert een zinvolle bijdrage aan de waterafvoervertraging bij neerslag. De kosten voor de aanleg van deze daken zijn aanzienlijk, terwijl de baten ook ten goede komen aan de maatschappij. Daarom verleent de gemeente subsidie voor:
Blauwe daken. Een blauw dak is een dak dat water vasthoudt door middel van waterretentiekratten en een slimme stuw. Met deze stuw kan de waterberging ingezet worden om hevige neerslag op te slaan en ook nuttig te gebruiken. Blauwe daken kunnen worden afgewerkt met beplanting/vegetatielaag: het opgevangen water kan gebruikt worden voor de waterbehoefte van de vegetatie en er zal dus minder water richting het riool afgevoerd worden. Een waterbergende laag heeft ook voordelen voor de vegetatie. Beschikbaarheid van water voor een groen dak zorgt voor meer verdamping op en een grotere biodiversiteit door een stabielere vochthuishouding.
De subsidieregeling is alleen voor bestaande panden die meer dan twee jaar geleden zijn opgeleverd, dus geen nieuwbouw. Nieuwbouw wordt uitgesloten omdat de gemeente Gouda het Convenant Klimaatadaptief bouwen heeft ondertekend waarin is vastgelegd dat bij nieuwbouw gestreefd wordt naar minder wateroverlast, meer biodiversiteit, minder hittestress, minder nadelige gevolgen van droogte en bodemdaling ten opzichte van voor de nieuwbouw. Ook heeft Gouda al in haar Structuurvisie Groen opgenomen dat bij nieuwbouw 15% openbaar groen gerealiseerd dient te worden. Klimaatadaptatie wordt bij nieuwbouw dus al voldoende geborgd.
Een nieuwe uit- of aanbouw aan een bestaand pand wordt niet als nieuwbouw beschouwd en de aanleg van een groen dak op de uit- of aanbouw komt dus in aanmerking voor subsidie.
Artikel 7 – Hoogte van de subsidie
De hoogte van de subsidie is bepaald op basis van de mate waarin de doelstellingen van de regeling worden behaald. Hoe groter de waterbergende capaciteit van het groene dak, hoe hoger de subsidie per vierkante meter. Advieskosten voor berekeningen van de draagconstructie van het dak zijn subsidiabel tot een maximum van € 250,-, mits de maatregelen daadwerkelijk worden uitgevoerd. Offertekosten zijn uitgesloten. Indien uit de berekeningen blijkt dat het dak niet geschikt is, wordt maximaal € 125,- vergoed voor advieskosten.
Subsidie kan worden aangevraagd door eigenaren, huurders, vereniging van eigenaren en woningbouwcorporaties voor bestaande panden vanaf twee jaar na oplevering. Een eigenaar kan zowel een particulier als een bedrijf als een school zijn (ook in de hoedanigheid van juridisch eigenaar van een schoolgebouw). Zowel grondgebonden panden als appartementen (waarbij vaak sprake is van VvE’s) komen voor subsidie in aanmerking. De subsidie is bedoeld voor derden, dus niet voor gemeentelijk vastgoed.
Artikel 9 – Gezamenlijke aanvraag
Subsidie kan gezamenlijk worden aangevraagd. Er is dan 1 hoofdaanvrager. De andere deelnemers dienen een schriftelijk akkoord te geven. Voor een gezamenlijk aanvraag gelden dezelfde voorwaarden als voor een aanvraag die alleen gedaan wordt. Gezamenlijke aanvragen ontvangen een bonus van 10% bovenop het standaard subsidiebedrag.
Artikel 10 – Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
Een volledige aanvraag bevat de in dit artikel genoemde documenten en gegevens. Voor de bepaling van het subsidiebedrag is het noodzakelijk te kunnen bepalen welk type waterbergend dak wordt aangelegd. Uit de offerte, tekening of omschrijving van de werkzaamheden moet duidelijk blijken hoe dik het substraat is en hoeveel liter water per m2 kan worden geborgen.
De aangeleverde betaalbewijzen kunnen bestaan uit bankrekeningafschriften en kwitanties waarop de betaalde facturen inzichtelijk zijn. Op een pinbon staan niet genoeg gegevens vermeld om de uitgaven te kunnen controleren. Pinbonnen en soortgelijke bewijzen gelden daarom niet als betaalbewijs.
Voor huurders geldt een aanvullende eis, namelijk dat zij een schriftelijk akkoord van de verhuurder aanleveren.
Artikel 12 – Subsidieplafond en verdeelsleutel
De aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst, met dien verstande dat indien het college om nadere stukken verzoekt omdat de aanvraag incompleet is, de aanvraag pas in behandeling wordt genomen als de aanvrager een volledige aanvraag heeft ingediend. Dit is van belang op het moment dat het subsidieplafond (nagenoeg) is bereikt.
Artikel 13 – Aanvullende verplichtingen
Het ontwerp, de aanleg en instandhouding van de voorzieningen dient deugdelijk en zorgvuldig te worden uitgevoerd. Tevens dienen de maatregelen ook ten minste vijf jaar in stand te worden gehouden. Het college is bevoegd tot terugvordering van de subsidie indien niet aan deze criteria wordt voldaan. De voortdurende verplichtingen ten aanzien van het onderhoud en in stand houden van het groene dak is belangrijk voor de mate waarin Gouda is aangepast aan klimaatverandering.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-56258.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.