Gemeenteblad van Dalfsen
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Dalfsen | Gemeenteblad 2025, 552699 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Dalfsen | Gemeenteblad 2025, 552699 | ander besluit van algemene strekking |
Besluit aanwijzing elektronische kanalen publieke dienstverlening gemeente Dalfsen 2026
In afwijking van artikel 2 wordt het Omgevingsloket als kanaal gebruikt voor berichten van producten en diensten die vallen onder de Omgevingswet (als bedoeld in artikel 20.21 van die wet).
In afwijking van artikel 2 wordt de Berichtenbox voor Bedrijven gebruikt als kanaal voor berichten die deel uitmaken van een procedure of formaliteit die valt onder de Dienstenwet als bedoeld in artikel 5 van de Dienstenwet.
De bevoegdheid tot het wijzigen van bijlage 1, voor zover het betreft de aanwijzing van elektronische kanalen voor het indienen van berichten aan de gemeenteraad, wordt gemandateerd aan de griffier van de raad, mits toepassing wordt gegeven aan het vierogenprincipe. Dit houdt in dat elke wijziging voorafgaand aan publicatie wordt afgestemd met ten minste één andere functionaris binnen de griffie of het presidium.
Artikel 7 Intrekking oude aanwijzingsbesluit
Het Protocol elektronisch verkeer 2015 gemeente Dalfsen wordt bij de inwerkingtreding van deze regeling ingetrokken.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Dalfsen in zijn (openbare) vergadering van 15 december 2025.
De raad voornoemd,
de voorzitter, de griffier,
mr. drs. M. Sijbom J.P. de Groot
Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dalfsen in haar vergadering van 11 november 2025.
Het college voornoemd,
de burgemeester de gemeentesecretaris
mr. drs. M. Sijbom H.J. van der Woude
Aldus besloten door de burgemeester van Dalfsen
de burgemeester,
mr. drs. M. Sijbom
Op 1 januari 2026 treedt de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (hierna: WMEBV) in werking. Een uitzondering hierop vormt de zorgplicht voor het bieden van passende ondersteuning omdat die al op 1 januari 2024 in werking is getreden. Met deze wet wordt onder andere afdeling 2.3 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) gewijzigd.
Deze wet geeft eenieder het recht om zogenoemde officiële berichten – dat wil zeggen berichten die deel uitmaken van een procedure over een besluit, klachten, of andere krachtens wettelijk voorschrift voorgeschreven berichten - elektronisch naar een bestuursorgaan te sturen. Hierna zal steeds over inwoners en bedrijven worden gesproken, maar ook anderen (zoals verenigingen en stichtingen) komt dit recht toe. Gemeentelijke bestuursorganen waarvoor dit in elk geval geldt, zijn de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester. Deze bestuursorganen moeten daarom ieder voor zover het hun eigen bevoegdheid betreft, de elektronische kanalen aan te wijzen die burgers, bedrijven en anderen voor deze officiële berichten moeten gebruiken.
Alleen die bepalingen die verdere toelichting behoeven, worden hieronder nader toegelicht.
Bij de definitie van de begrippen ‘bericht’ en ‘kanaal’ is aangesloten bij de betekenis die deze begrippen in de Algemene wet bestuursrecht hebben. Ter nadere toelichting dient het volgende.
Het recht om elektronisch berichten aan een bestuursorgaan te sturen ziet op de volgende typen officiële berichten:
Een klacht. Hiertoe behoren in elk geval klachten van eenieder jegens een gemeentelijk bestuursorgaan in de zin van hoofdstuk 9 Awb, waaronder ook verzoekschriften aan de gemeentelijke ombudsman vallen. Daarnaast behoren klachtprocedures jegens gemeentelijke bestuursorganen in de bijzondere wet tot deze categorie.
De wet schrijft voor dat voor elk type bericht een voldoende betrouwbare en vertrouwelijke wijze van verzenden wordt aangewezen (artikel 2:13, tweede lid Awb). Welke wijze dat in een concreet geval is, is afhankelijk van de aard en de inhoud van het type bericht en het doel waarvoor het bericht wordt gebruikt. Kanalen als een specifiek webformulier, een generiek e-formulier, ingevuld (geprint of gedownload) formulier dat geüpload kan worden, e-mail, en mijnomgevingen kunnen als ‘voldoende betrouwbaar en vertrouwelijk’ worden gezien. Daarbij is het voor sommige type berichten gezien hun aard en inhoud nodig om authenticatie op bepaalde betrouwbaarheidsniveaus mogelijk te maken. In dit besluit wordt voor de te bepalen betrouwbaarheidsniveaus aangesloten bij de Wet digitale overheid (Wdo) en de regels die op basis daarvan zijn gesteld.
Voor de aanwijzing van kanalen is onderscheid gemaakt naar de verschillende domeinen waarbinnen sprake is van berichtenverkeer tussen de gemeente en inwoners en bedrijven. Bij de benaming van de domeinen is aangesloten bij de benaming daarvan op (de homepage) van de gemeentelijke website.
Verder is per domein onderscheid gemaakt in twee type berichten: berichten die inwoners en bedrijven uit eigen beweging verzenden (1e lid) en berichten die inwoners en bedrijven op verzoek van de gemeente sturen (tweede lid). Tot het eerste type berichten behoren onder meer aanvragen, ingebrekestellingen en meldingen. Tot het tweede type berichten behoren onder meer aanvullingen ex artikel 4:4 Awb en een zienswijze.
Voor berichten die uit eigen beweging worden ingediend, wordt een specifiek kanaal aangewezen. Uitgangspunt is dat dat als kanaal wordt gebruikt. Voor inwoners en bedrijven moet voldoende duidelijk zijn waar het betreffende kanaal is te vinden.
Bij berichten die op verzoek van de gemeente worden ingediend, is het contact al tot stand gekomen. Daarom kan voor de kanaalaanwijzing worden volstaan met in het in de uitnodiging van de gemeente aangeven hoe verdere elektronische communicatie kan plaatsvinden.
Het derde lid: voor de hier genoemde type berichten is een specifiek webformulier niet geschikt en daarom een ander kanaal aangewezen.
Voor sommige berichten geldt dat de wetgever het gebruik van een bepaald kanaal door inwoners en bedrijven voorschrijft. Dat geldt voor bepaalde berichten in de op 1 januari 2024 inwerking getreden Omgevingswet.
In artikel 16.1 eerste lid van de Omgevingswet is geregeld dat een elektronische aanvraag om een besluit of een melding op grond van de Omgevingswet in bij algemene maatregel van bestuur (AMvB) geregelde gevallen via de landelijke voorziening als bedoeld in artikel 20.21 van de wet wordt ingediend of gedaan. Die landelijke voorziening is het Omgevingsloket dat onderdeel is van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Ook is in artikel 16.1, tweede lid, van de Omgevingswet de mogelijkheid geboden om bij AMvB te regelen hoe het elektronisch voldoen aan een andere informatieverplichting dan een melding of het elektronisch verzenden van een ander bericht op grond van de Omgevingswet kan plaatsvinden. Daartoe is in artikel 14.1 en 14.2 van het Omgevingsbesluit aangegeven dat de indiening van de volgende berichten via het Omgevingsloket verloopt:
In de artikelen 14.1, derde lid en 14.2, tweede lid, van het Omgevingsbesluit is aangegeven voor welke type berichten en daarbij de te verstrekken gegevens en bescheiden uit de eerdere artikelleden de landelijke voorziening niet beschikbaar is.
Aangezien het Omgevingsloket op grond van de Omgevingswet al als verplicht te gebruiken kanaal is aangewezen, hoeft dat niet nog een keer te gebeuren in het aanwijzingsbesluit. In dit artikellid is daarom niet geregeld dat dit kanaal wordt ‘aangewezen’. Volledigheidshalve is echter wel geregeld dat het Omgevingsloket voor deze berichten als kanaal wordt ‘gebruikt’.
Het Omgevingsloket is niet voor alle berichten in de fysieke leefomgeving aangewezen als verplicht te gebruiken kanaal. Voor de berichten waarvoor het gebruik van het Omgevingsloket niet verplicht is, is in de bijlage een kanaal aangewezen.
In artikel 5 van de Dienstenwet is geregeld dat de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) zorgdraagt voor de inrichting van een centraal elektronisch loket. Onderdeel van dit centrale elektronische loket – het Dienstenloket – is de Berichtenbox voor Bedrijven.
Het gebruik van de Berichtenbox om procedures en formaliteiten in de zin van de Dienstenwet af te handelen is momenteel niet wettelijk verplicht voor dienstverleners (ondernemers). Gemeenten zijn op grond van de Dienstenwet (artikel 14) wel verplicht aan te sluiten op het Dienstenloket. Ook zijn zij verplicht de Berichtenbox te gebruiken bij de verzending van berichten over procedures en formaliteiten die onder de Dienstenwet vallen. De verplichting geldt voor zover een ondernemer waarvoor een bericht is bestemd, via de Berichtenbox kenbaar heeft gemaakt dat hij langs deze weg voldoende bereikbaar is.
Gemeenten zijn bovendien verplicht ervoor te zorgen dat ze via de Berichtenbox voldoende bereikbaar zijn voor berichten van een ondernemer die zien op de afwikkeling van procedures en formaliteiten.
Aangezien er voor het berichtenverkeer tussen de gemeente en ondernemers al een elektronische voorziening is getroffen, is ervoor gekozen de Berichtenbox voor Bedrijven als verplicht kanaal aan te wijzen.
De lijst van formele berichtenverkeer richtend de gemeente is aan verandering onderhevig. Het is niet praktisch om elke keer wanneer een kanaal wijzigt dat dan het Besluit ook opnieuw langs het college en de raad moet, enkel omdat het kanaal en of webformulier wordt aangepast. Daarom wordt het Concernmanagementteam bevoegd om ten aanzien van de formele berichten aan het college en de burgemeester de bijlage te wijzigen. De griffier zal de bijlage ten aanzien van het formele berichtenverkeer met de gemeenteraad kunnen wijzigen. Hiervoor geld wel het vierogenprincipe.
Artikel 8 Intrekking oude aanwijzingsbesluit
Deze bepaling trekt het bestaande “Protocol elektronisch verkeer 2015, gemeente Dalfsen” in. De regeling vervalt op het moment waarop dit Aanwijzingsbesluit in werking treedt.
Bent u het niet eens met ons besluit? Dan kunt u bezwaar maken. Dit kunt u doen door een brief te sturen naar:
Het college van burgemeester en wethouders gemeente Dalfsen (of burgemeester of gemeenteraad)
U heeft 6 weken de tijd om uw bezwaarschrift in te dienen. De termijn van 6 weken gaat in op de dag na de datum van bekendmaking van dit besluit. U kunt uw bezwaar ook via onze website indienen. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig. Kijk op www.dalfsen.nl en zoek op ‘bezwaar maken’. Bezwaar maken via e-mail is niet mogelijk.
In uw bezwaarschrift moet het volgende staan:
Het is belangrijk dat u in uw bezwaarschrift duidelijk uitlegt waarom u bezwaar maakt.
Om te voorkomen dat u de termijn overschrijdt, kunt u een voorlopig bezwaarschrift indienen. Hierin moet wel staan: een omschrijving van het besluit waartegen je bezwaar maakt en een verzoek om je een langere termijn te geven om je bezwaarschrift te onderbouwen.
Bijlage 2 aangewezen digitale kanalen college en burgemeester
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-552699.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.