Gemeente Middelburg - Eindverslag inspraakprocedure herinrichting Molenwater en omgeving tussen Nagtglasstraat en Noordpoortbrug

 

Zaaknummer 812077

 

Aanleiding en uitgangspunten

Dit eindverslag beschrijft de inspraakprocedure die is doorlopen voor de herinrichting van het Molenwater en omgeving tussen de Nagtglasstraat en de Noordpoortbrug. Het projectgebied omvat het Molenwater, een gedeelte van het Noordbolwerk, de Noordpoortstraat en het Noordpoortplein tot de Noordpoortbrug. Het gebied ligt in de binnenstad van Middelburg en wordt gekenmerkt door een aanzienlijke hoeveelheid historische bebouwing en waardevolle bomen. De straten dateren veelal uit vroegere eeuwen. De meest recente opknapbeurt van de verhardingen vond plaats begin jaren 2000.

Inmiddels, ruim vijfentwintig jaar later, is het gebied toe aan een integrale opknapbeurt. Dit biedt ons de mogelijkheid om de leefomgeving klimaatbestendiger en duurzamer in te richten, met aandacht voor verantwoord gebruik van grondstoffen en materialen.

 

Duurzaamheid

Binnen het project streven wij naar een zo duurzaam mogelijk gebruik van grondstoffen en materialen. Een deel van de bestaande verharding wordt hergebruikt, het overige deel wordt vervangen door nieuwe gebakken stenen. Ook het asfalt wordt vervangen door gebakken stenen. Delen van de parkeerplaatsen en trottoirs worden gemaakt van halfverharding die bestaat uit 100% natuurlijke materialen. Verhardingsmateriaal dat niet hergebruikt kan worden, wordt afgevoerd en elders toegepast als secundaire grondstof.

 

Klimaat

De afgelopen zomers laten zien dat het klimaat verandert: hogere temperaturen, droogte en extreme neerslag komen steeds vaker voor. Om hierop voorbereid te zijn, richten we het gebied klimaatbestendig in. Waar mogelijk wordt verharding vervangen door groen, dat water opvangt en hittestress vermindert. Daarnaast leggen we een regenwaterriool aan en kiezen we voor duurzame materialen. Zo verbeteren we de leefomgeving en de biodiversiteit.

 

Participatie

De aangrenzende bewoners en andere belanghebbenden binnen het projectgebied zijn geïnformeerd via een bewonersbrief. In deze brief werd gevraagd om via een vragenlijst eventuele vragen, wensen en aandachtspunten te delen. In juli 2025 is een terugkoppeling verzonden waarin de meest voorkomende reacties zijn samengevat en voorzien van een inhoudelijke reactie. De ontvangen reacties zijn, waar mogelijk, samen met de gemeentelijke opgaven van Middelburg verwerkt in het schetsontwerp.

Op 15 augustus 2025 is een tweede brief verzonden, met het schetsontwerp als bijlage. Daarbij zijn bewoners en andere belanghebbenden uitgenodigd voor een informatiebijeenkomst op 2 september 2025. Tijdens deze bijeenkomst is het schetsontwerp gepresenteerd en toegelicht, en werd opnieuw gelegenheid geboden om op het ontwerp te reageren. De ontvangen reacties zijn, waar mogelijk, meegenomen in de uitwerking van het voorlopig ontwerp, dat in de inspraak is gebracht.

Gedurende het participatietraject hebben meerdere gesprekken plaatsgevonden met aangrenzende belanghebbenden, waaronder de lokale basisschool, kinderopvang, de Zeeuwse Ringrijdersvereniging en SVRZ.

 

Voorlopig ontwerp

Het voorlopig ontwerp laat zien hoe de omgeving er na de herinrichting uit komt te zien. De belangrijkste veranderingen ten opzichte van de huidige situatie worden hieronder beschreven.

 

Eenrichtingsverkeer

De parkeervakken aan de zuidzijde van het Molenwater, ter hoogte van de basisschool, worden intensief gebruikt door ouders die hun kinderen halen en brengen. Na het afzetten of ophalen van hun kinderen keren zij vaak op de kruising met de Lutherse Kerklaan of bij de kruising ter hoogte van Molenwater 73 om terug te rijden richting de Noordpoortstraat. Dit leidt regelmatig tot verkeersonveilige situaties.

Om deze situatie te verbeteren, wordt de rijrichting van het eenrichtingsverkeer op het Molenwater tussen huisnummers 49 en 67 omgedraaid. Hierdoor kunnen automobilisten na het halen of brengen van hun kinderen direct doorrijden zonder te hoeven keren bij de genoemde kruisingen.

In de huidige situatie geldt het eenrichtingsverkeer op Molenwater 49–67 ook voor fietser en bromfietsers. Wij zien verkeerskundig geen reden om het eenrichtingsverkeer voor fietsers en bromfietsers in stand te laten. Fietsers en bromfietsers worden daarom uitgezonderd van het eenrichtingsverkeer en mogen na de wijziging in beide richtingen rijden.

Het eenrichtingsverkeer op het parkeerterrein ter hoogte van Molenwater 49–67 vervalt. Dat is mogelijk omdat het terrein een opknapbeurt krijgt met grotere en duidelijkere vakken en een rijbaan van 6 meter breed, waardoor de noodzaak voor eenrichtingsverkeer vervalt.

 

Groen

Om hittestress te beperken en bij te dragen aan een gezonder en klimaatbestendiger leefgebied, wordt het aandeel groen in de omgeving vergroot. Gezonde bomen blijven behouden en krijgen, waar mogelijk, extra groeiruimte. Vier bomen die in slechte conditie verkeren worden vervangen op een andere locatie binnen het projectgebied. In totaal worden vijf nieuwe bomen geplant, die duurzaam worden ingepast. Dit houdt in dat zij voldoende ruimte krijgen om zich optimaal te kunnen ontwikkelen.

De bestaande beplanting wordt deels gesnoeid, deels vervangen en deels behouden. Op plekken waar beplanting wordt verwijderd, komt aantrekkelijk en biodivers groen terug. Op de volgende locaties wordt bestrating vervangen door beplanting:

  • het pleintje naast Molenwater 94;

  • naast de ondergrondse afvalcontainer voor Molenwater 93;

  • voor Molenwater 67–73;

  • rondom het parkeerterrein;

  • voor Noordpoortplein 2 (SVRZ).

In totaal wordt 115 m² aan bestaand groen verwijderd en 475 m² nieuw groen aangeplant.

 

Openbare verlichting

De lichtmasten in het gebied verkeren in goede staat. In 2020 zijn de armaturen vervangen door energiezuinige ledverlichting. Enkele lichtmasten worden verplaatst om aan te sluiten op de nieuwe inrichting van de openbare ruimte. Daarnaast wordt op het parkeerterrein één extra lichtmast geplaatst.

 

Parkeervakken

In de parkeervakken worden kinderkoppen toegepast, gecombineerd met natuursteenkeien of grijze halfverharding. Waar de beschikbare ruimte het toelaat, passen we de grootte van de parkvakken aan volgens de geldende richtlijnen. Alle parkeervakken worden voorzien van duidelijke parkeervakaanduiding.

Het parkeerterrein voor Molenwater 49–67 wordt heringericht waarbij zowel de parkeervakken als de rijbaan rechter worden aangelegd. Voor de woningen Molenwater 49–67 worden de parkeervakken ingesloten in het trottoir.

In de huidige situatie zijn er binnen het projectgebied 132 parkeerplaatsen aanwezig. Dat worden er 134.

 

Parkeerverbod Noordpoortplein/Noordpoortstraat

De gele onderbroken strepen op het Noordpoortplein en de Noordpoortstraat worden verwijderd, omdat ze overbodig zijn. Voor de binnenstad geldt al sinds 2001 een parkeerverbodszone, waardoor op deze locaties automatisch een parkeerverbod van kracht is.

 

Rijbaan

Op de hele route tussen de Noordpoortbrug en de Nagtglasstraat wordt het asfalt vervangen door (gebruikte) gebakken straatklinkers.

De doorgaande rijbaan op het Molenwater wordt versmald van circa 6,30 meter naar 5,80 meter. Dit sluit aan bij de richtlijnen voor een rijbaan met gemengd verkeer in een 30km-zone.

 

Riolering

Om wateroverlast te voorkomen en voorbereid te zijn op de toekomst, wordt naast het bestaande vuilwaterriool een nieuw regenwaterriool aangelegd. Ongeveer de helft van dit regenwaterriool wordt aangesloten op het bestaande systeem dat afwatert via de wadi’s in het Molenwaterpark en uiteindelijk uitmondt in de Noordvest. Het overige deel wordt gekoppeld aan het rioolstelsel dat loost op de Herengracht, en wordt verbonden met de bestaande heul (ondergrondse watergang) bij de Noordpoortbrug, die afwatert op de Seisvest.

 

Ringrijbanen

Binnen het projectgebied blijven de vier bestaande ringrijbanen behouden. Ze keren terug op vrijwel dezelfde locaties, met een beperkte verplaatsing om aan te sluiten op de nieuwe inrichting van de openbare ruimte. De ondergrondse kokers worden vervangen en afgedekt.

 

Schoolzone

Voor Molenwater 6 (ABS-school en kinderopvang) worden zes parkeerplaatsen ingericht als Kiss & Ride-zone, geldig tussen 07.45 en 08.45 uur. Het trottoir op deze locatie wordt verbreed.

De rijbaan in dit deel wordt begrensd door een bestaande drempel ter hoogte van Molenwater 27–29, en een nieuw aan te leggen drempel bij het kruispunt Molenwater/Lutherse Kerklaan.

Op vijf locaties wordt de tekst ‘schoolzone’ in het straatwerk aangebracht.

 

Stilstaanverboden

In 2016 is op het Molenwater ter hoogte van huisnummers 31–41 een stilstaanverbod ingesteld voor beide zijden van de rijbaan. Ondanks deze maatregel ontstaan er nog steeds onveilige situaties door halen en brengen van kinderen bij de school. Dit gebeurt met name tussen het zebrapad en de parkeervakken aan de zuidzijde en tussen het zebrapad en het bestaande stilstaanverbod bij huisnummer 43 aan de noordzijde. Om de verkeersveiligheid te verbeteren, wordt het stilstaanverbod uitgebreid naar deze locaties. Voor halen en brengen is het parkeerterrein tegenover de school een veiliger alternatief.

 

Trottoirs

Voor het trottoir worden (gebruikte) gebakken straatklinkers toegepast. De trottoirbreedte blijft vrijwel gelijk, met uitzondering van het trottoir voor Molenwater 6 (school en kinderopvang), waar het trottoir wordt verbreed tot 3 meter.

Bij het plantvak voor Molenwater 67–69 vervangen we een stukje trottoir door groen.

Het trottoir grenzend aan het groen rondom het parkeerterrein voor Molenwater 49–67 en voor Molenwater 4a (Kindcentrum Koozie) wordt uitgevoerd in gele halfverharding. Aan de zuidwestzijde van dit parkeerterrein wordt met dezelfde halfverharding een extra wandelpad door het groen aangelegd, dat aansluit op het bestaande trottoir.

 

Voorrang

Eén van de verkeersveiligheidsprincipes van Duurzaam Veilig Verkeer is dat in een 30km-zone alle kruispunten gelijkwaardig zijn. Daarom gaan we van het voorrangskruispunt Noordpoortstraat/Molenwater (oostelijke en zuidelijke tak)/Herengracht een gelijkwaardig kruispunt maken. Dat betekent dat de voorrangsborden, de haaientanden op het wegdek en de uitritconstructie worden verwijderd.

 

Wegversmallingen

De bestaande wegversmallingen op de doorgaande rijbaan ter hoogte van Molenwater 71 worden verwijderd. Deze geven in de praktijk een onveilig gevoel omdat auto's op de doorgaande rijbaan soms geen voorrang verlenen aan verkeer van rechts omdat ze midden op de rijbaan rijden.

 

Zebrapaden

In een 30km-zone worden in principe geen zebrapaden toegepast. In afwijking van het beleid kunnen zebrapaden gehandhaafd blijven of aangebracht worden als er sprake is van drukke voetgangersstromen of schoolomgevingen. Daarom blijven vier van de vijf zebrapaden liggen. Het zebrapad ter hoogte van Noordpoortstraat 17 verdwijnt wel. Dit zebrapad ligt in een bocht, wat verkeersonveilig is, en ligt bovendien op korte afstand van twee andere zebrapaden.

 

Verkeersbesluiten

Voor de volgende maatregelen moet een verkeersbesluit woerden genomen:

  • het opheffen van de voorrangsregelingen op het kruispunt Noordpoortstraat/Molenwater (oostelijke en zuidelijke tak)/Herengracht;

  • het uitbreiden van het stilstaanverbod, dat geldt aan beide zijden van de rijbaan ter hoogte van Molenwater 31–41: aan de zuidzijde over een lengte van 17 meter tussen het zebrapad en de parkeerhavens, en aan de noordzijde over een lengte van 14 meter tot aan het bestaande stilstaanverbod ter hoogte van huisnummer 43;

  • het vervallen van het zebrapad op de Noordpoortstraat ter hoogte van huisnummer 17 (in de bocht bij de aansluiting met het Noordpoortplein);

  • het omdraaien van het eenrichtingsverkeer op de rijbaan voorlangs de woningen Molenwater 49–67, het uitzonderen van (brom)fietsers van deze regeling, en het vervallen van het eenrichtingsverkeer op het parkeerterrein ter hoogte van deze woningen.

 

Inspraak

Volgens artikel 7, derde lid, onder d, van de Participatie- en inspraakverordening Middelburg wordt inspraak verleend over de inrichting of herinrichting van wegen, straten of pleinen. Voor de herinrichting van het Molenwater en omgeving is daarom het voorlopig ontwerp in de inspraak gebracht. De inspraak is bekendgemaakt in Gemeenteblad 2025, 417324 van 1 oktober 2025.

Inspraak was mogelijk gedurende zes weken: van woensdag 1 oktober tot en met dinsdag 11 november 2025. Tijdens deze periode heeft het ontwerp ter inzage gelegen in zowel het stadskantoor als digitaal in het Gemeenteblad via www.officielebekendmakingen.nl en op de website www.middelburg.nl/molenwater. Ingezetenen en belanghebbenden konden in deze periode mondeling of schriftelijk hun zienswijze over het voorlopig ontwerp indienen.

 

Zienswijzen

Tijdens de inspraakperiode zijn twee zienswijzen ontvangen. Hieronder volgt een overzicht van de zienswijzen en onze de reactie daarop.

 

Zienswijze 1 Zaaknummer 812077 en documentnummer 954402

Er staan twee grote Esdoorns aan beide zijde van het voetpad dat loopt vanaf het parkeerterrein naar de stoep tegenover de school. Op het voorlopig ontwerp lijken die bomen of in elk geval één daarvan te moeten verdwijnen. De bomen zijn prachtig. Kunnen deze behouden blijven?

Reactie college van burgemeester en wethouders

Beide grote esdoorns blijven behouden. De bomen die verwijderd worden in de nabijheid van het bovengenoemde pad betreffen een conifeer en een esdoorn die is afgestorven. Aangezien er in dit gebied veel bomen dicht op elkaar staan, is het soms lastig om dit op de kaart duidelijk weer te geven.

Aanpassingen aan het ontwerp

Geen aanpassingen.

 

Zienswijze 2 – Zaaknummer 812077 en documentnummer 957245

Komt er een vaste groenstrook tegenover Noordpoortstraat 1 t/m 11, aan de zijde van SVRZ ’t Gasthuis?

Reactie college van burgemeester en wethouders

Ja, dit klopt en is al opgenomen in de tekening. De verplaatsbare plantenbakken worden verwijderd.

Aanpassingen aan het ontwerp

Geen aanpassingen.

 

Conclusie

De zienswijzen hebben niet geleid tot aanpassingen in het ontwerp.

 

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Middelburg

in hun vergadering van 2 december 2025.

de secretaris,                             de burgemeester,

Garmt Kolhorn                           Yvonne van Mastrigt

Naar boven