Gemeenteblad van Middelburg
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Reactietermijn |
|---|---|---|---|---|
| Middelburg | Gemeenteblad 2025, 417324 | participatie | 11-11-2025 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Reactietermijn |
|---|---|---|---|---|
| Middelburg | Gemeenteblad 2025, 417324 | participatie | 11-11-2025 |
Inspraak voorlopig ontwerp herinrichting Molenwater en omgeving tussen Nagtglasstraat en Noordpoortbrug
Burgemeester en wethouders van Middelburg maken bekend dat inspraak wordt verleend over het voorlopig ontwerp voor de herinrichting van het Molenwater en omgeving tussen de Nagtglasstraat en de Noordpoortbrug. Het projectgebied omvat het Molenwater, een gedeelte van het Noordbolwerk, de Noordpoortstraat en het Noordpoortplein tot de Noordpoortbrug.
Het projectgebied bevindt zich in de binnenstad van Middelburg en wordt gekenmerkt door een aanzienlijke hoeveelheid historische bebouwing en waardevolle bomen. De straten dateren veelal uit vroegere eeuwen. De meest recente opknapbeurt van de verhardingen vond plaats begin jaren 2000. Inmiddels, ruim vijfentwintig jaar later, is het gebied toe aan een integrale opknapbeurt. Dit biedt ons de mogelijkheid om de leefomgeving klimaatbestendiger en duurzamer in te richten, met aandacht voor verantwoord gebruik van grondstoffen en materialen.
Binnen het project streven wij naar een zo duurzaam mogelijk gebruik van grondstoffen en materialen. Een deel van de bestaande verharding wordt hergebruikt, het overige deel wordt vervangen door nieuwe gebakken stenen. Ook het asfalt wordt vervangen door gebakken stenen. Delen van de parkeerplaatsen en trottoirs worden gemaakt van halfverharding die bestaat uit 100% natuurlijke materialen. Verhardingsmateriaal dat niet hergebruikt kan worden, wordt afgevoerd en elders toegepast als secundaire grondstof.
De afgelopen zomers laten zien dat het klimaat verandert: hogere temperaturen, droogte en extreme neerslag komen steeds vaker voor. Om hierop voorbereid te zijn, richten we het gebied klimaatbestendig in. Waar mogelijk wordt verharding vervangen door groen, dat water opvangt en hittestress vermindert. Daarnaast leggen we een regenwaterriool aan en kiezen we voor duurzame materialen. Zo verbeteren we de leefomgeving en de biodiversiteit.
De aangrenzende bewoners en andere belanghebbenden binnen het projectgebied zijn geïnformeerd via een bewonersbrief. In deze brief werd gevraagd om via een vragenlijst eventuele vragen, wensen en aandachtspunten te delen. In juli 2025 is een terugkoppeling verzonden waarin de meest voorkomende reacties zijn samengevat en voorzien van een inhoudelijke reactie. De ontvangen reacties zijn, waar mogelijk, samen met de gemeentelijke opgaven van Middelburg verwerkt in het schetsontwerp.
Op 15 augustus 2025 is een tweede brief verzonden, met het schetsontwerp als bijlage. Daarbij zijn bewoners en andere belanghebbenden uitgenodigd voor een informatiebijeenkomst op 2 september 2025. Tijdens deze bijeenkomst is het schetsontwerp gepresenteerd en toegelicht, en werd opnieuw gelegenheid geboden om op het ontwerp te reageren. De ontvangen reacties zijn, waar mogelijk, meegenomen in de uitwerking van het voorlopig ontwerp, dat nu ter inzage wordt aangeboden in het kader van de inspraakprocedure.
Gedurende het participatietraject hebben meerdere gesprekken plaatsgevonden met aangrenzende belanghebbenden, waaronder de lokale basisschool, kinderopvang, de Zeeuwse Ringrijdersvereniging en SVRZ.
Het voorlopig ontwerp laat zien hoe de omgeving er na de herinrichting uit komt te zien. De belangrijkste veranderingen ten opzichte van de huidige situatie worden hieronder beschreven.
De parkeervakken aan de zuidzijde van het Molenwater, ter hoogte van de basisschool, worden intensief gebruikt door ouders die hun kinderen halen en brengen. Na het afzetten of ophalen van hun kinderen keren zij vaak op de kruising met de Lutherse Kerklaan of bij de kruising ter hoogte van Molenwater 73 om terug te rijden richting de Noordpoortstraat. Dit leidt regelmatig tot verkeersonveilige situaties.
Om deze situatie te verbeteren, wordt de rijrichting van het eenrichtingsverkeer op het Molenwater tussen huisnummers 49 en 67 omgedraaid. Hierdoor kunnen automobilisten na het halen of brengen van hun kinderen direct doorrijden zonder te hoeven keren bij de genoemde kruisingen.
In de huidige situatie geldt het eenrichtingsverkeer op Molenwater 49–67 ook voor fietser en bromfietsers. Wij zien verkeerskundig geen belemmering om dit na het omdraaien van het eenrichtingsverkeer zo te laten. Fietsers en bromfietsers worden daarom uitgezonderd van het eenrichtingsverkeer en mogen na de wijziging in beide richtingen rijden.
Het eenrichtingsverkeer op het parkeerterrein ter hoogte van Molenwater 49–67 vervalt. Dat is mogelijk omdat het terrein een opknapbeurt krijgt met grotere en duidelijkere vakken en een rijbaan van 6 meter breed, waardoor de noodzaak voor eenrichtingsverkeer vervalt.
Om hittestress te beperken en bij te dragen aan een gezonder en klimaatbestendiger leefgebied, wordt het aandeel groen in de omgeving vergroot. Gezonde bomen blijven behouden en krijgen, waar mogelijk, extra groeiruimte. Vier bomen die in slechte conditie verkeren worden vervangen op een andere locatie binnen het projectgebied. In totaal worden vijf nieuwe bomen geplant, die duurzaam worden ingepast. Dit houdt in dat zij voldoende ruimte krijgen om zich optimaal te kunnen ontwikkelen.
De bestaande beplanting wordt deels gesnoeid, deels vervangen en deels behouden. Op plekken waar beplanting wordt verwijderd, komt aantrekkelijk en biodivers groen terug. Op de volgende locaties wordt bestrating vervangen door beplanting:
In totaal wordt 115 m² aan bestaand groen verwijderd en 475 m² nieuw groen aangeplant.
De lichtmasten in het gebied verkeren in goede staat. In 2020 zijn de armaturen vervangen door energiezuinige ledverlichting. Enkele lichtmasten worden verplaatst om aan te sluiten op de nieuwe inrichting van de openbare ruimte. Daarnaast wordt op het parkeerterrein één extra lichtmast geplaatst.
In de parkeervakken worden kinderkoppen toegepast, gecombineerd met natuursteenkeien of grijze halfverharding. Waar de beschikbare ruimte het toelaat, worden de parkeervakken vergroot volgens de geldende richtlijnen. Dit leidt tot beperkte verschuivingen in de inrichting. Alle parkeervakken worden voorzien van duidelijke parkeervakaanduiding.
Het parkeerterrein voor Molenwater 49–67 wordt heringericht waarbij zowel de parkeervakken als de rijbaan rechter worden aangelegd. Voor de woningen Molenwater 49–67 worden de parkeervakken ingesloten in het trottoir.
In de huidige situatie zijn er binnen het projectgebied 132 parkeerplaatsen aanwezig. Dat worden er 134.
Parkeerverbod Noordpoortplein/Noordpoortstraat
De gele onderbroken strepen op het Noordpoortplein en de Noordpoortstraat en worden verwijderd, omdat ze overbodig zijn. Voor de binnenstad geldt al sinds 2001 een parkeerverbodszone, waardoor op deze locaties automatisch een parkeerverbod van kracht is.
Op de hele route tussen de Noordpoortbrug en de Nagtglasstraat wordt het asfalt vervangen door (gebruikte) gebakken straatklinkers.
De doorgaande rijbaan op het Molenwater wordt versmald van circa 6,30 meter naar 5,80 meter. Dit sluit aan bij de richtlijnen voor een rijbaan met gemengd verkeer in een 30km-zone.
Om wateroverlast te voorkomen en voorbereid te zijn op de toekomst, wordt naast het bestaande vuilwaterriool een nieuw regenwaterriool aangelegd. Ongeveer de helft van dit regenwaterriool wordt aangesloten op het bestaande systeem dat afwatert via de wadi’s in het Molenwaterpark en uiteindelijk uitmondt in de Noordvest. Het overige deel wordt gekoppeld aan het rioolstelsel dat loost op de Herengracht, en wordt verbonden met de bestaande heul bij de Noordpoortbrug, die afwatert op de Seisvest.
Binnen het projectgebied blijven de vier bestaande ringrijbanen behouden. Ze keren terug op vrijwel dezelfde locaties, met een beperkte verplaatsing om aan te sluiten op de nieuwe inrichting van de openbare ruimte. De ondergrondse kokers worden vervangen en afgedekt.
Voor Molenwater 6 (ABS-school en kinderopvang) worden zes parkeerplaatsen ingericht als Kiss & Ride-zone, geldig tussen 07.45 en 08.45 uur. Het trottoir op deze locatie wordt verbreed.
De rijbaan in dit deel wordt begrensd door een bestaande drempel ter hoogte van Molenwater 27–29, en een nieuw aan te leggen drempel bij het kruispunt Molenwater/Lutherse Kerklaan.
Op vijf locaties wordt de tekst ‘schoolzone’ in het straatwerk aangebracht.
Het stilstaanverbod aan beide zijden van de rijbaan ter hoogte van Molenwater 31–41, wordt uitgebreid: aan de zuidzijde over een lengte van 17 meter tussen het zebrapad en de parkeerhavens, en aan de noordzijde over een lengte van 14 meter tot aan het bestaande stilstaanverbod ter hoogte van huisnummer 43. Hierdoor verbetert de verkeersveiligheid omdat halen en brengen nu voor onveilige situaties zorgt. In de buurt zijn voldoende parkeerplaatsen beschikbaar als veiliger alternatief.
Voor het trottoir worden (gebruikte) gebakken straatklinkers toegepast. De trottoirbreedte blijft vrijwel gelijk, met uitzondering van het trottoir voor Molenwater 6 (school en kinderopvang), waar het trottoir wordt verbreed tot 3 meter.
Bij het plantvak voor Molenwater 67–69 vervangen we een stukje trottoir door groen.
Het trottoir grenzend aan het groen rondom het parkeerterrein voor Molenwater 49–67 en voor Molenwater 4a (Kindcentrum Koozie) wordt uitgevoerd in gele halfverharding. Aan de zuidwestzijde van dit parkeerterrein wordt met dezelfde halfverharding een extra wandelpad door het groen aangelegd, dat aansluit op het bestaande trottoir.
Eén van de verkeersveiligheidsprincipes van Duurzaam Veilig Verkeer is dat in een 30km-zone alle kruispunten gelijkwaardig zijn. Daarom gaan we van het voorrangskruispunt Noordpoortstraat/Molenwater (oostelijke en zuidelijke tak)/Herengracht een gelijkwaardig kruispunt maken. Dat betekent dat de voorrangsborden, de haaientanden op het wegdek en de uitritconstructie worden verwijderd.
De bestaande wegversmallingen op de doorgaande rijbaan ter hoogte van Molenwater 71 worden verwijderd. Deze geven in de praktijk een onveilig gevoel omdat auto's op de doorgaande rijbaan soms geen voorrang verlenen aan verkeer van rechts omdat ze midden op de rijbaan rijden.
In een 30km-zone worden in principe geen zebrapaden toegepast. In afwijking van het beleid kunnen zebrapaden gehandhaafd blijven of aangebracht worden als er sprake is van drukke voetgangersstromen of schoolomgevingen. Daarom blijven vier van de vijf zebrapaden liggen. Het zebrapad ter hoogte van Noordpoortstraat 17 verdwijnt wel. Dit zebrapad ligt in een bocht, wat verkeersonveilig is, en ligt bovendien op korte afstand van twee andere zebrapaden.
Voor de volgende maatregelen moet een verkeersbesluit woerden genomen:
het uitbreiden van het stilstaanverbod, dat geldt aan beide zijden van de rijbaan ter hoogte van Molenwater 31–41: aan de zuidzijde over een lengte van 17 meter tussen het zebrapad en de parkeerhavens, en aan de noordzijde over een lengte van 14 meter tot aan het bestaande stilstaanverbod ter hoogte van huisnummer 43;
Volgens artikel 7, derde lid, onder d, van de Participatie- en inspraakverordening Middelburg wordt inspraak verleend over de inrichting of herinrichting van wegen, straten of pleinen. Daarom starten we voor de herinrichting van het Molenwater en omgeving, gelegen tussen de Nagtglasstraat en de Noordpoortbrug, de inspraakprocedure. Wat dat betekent leest u hieronder.
De inspraaktermijn is zes weken en loopt van woensdag 1 oktober tot en met dinsdag 11 november 2025.
Tijdens de inspraaktermijn is het voorlopig ontwerp op verschillende manieren in te zien:
als bijlage bij de publicatie in het Gemeenteblad op de website www.officielebekendmakingen.nl;
op de webpagina www.middelburg.nl/middelburg;
Tijdens de inspraaktermijn kunnen bewoners en andere belanghebbenden mondeling of schriftelijk hun zienswijze over het voorlopig ontwerp indienen, bij voorkeur per mail naar info@middelburg.nl. Naar aanleiding van de ingediende zienswijzen zal beoordeeld worden of het ontwerp moet worden aangepast.
Voor een mondelinge zienswijze of voor meer informatie kunt u een afspraak maken via info@middelburg.nl ter attentie van L. Priester en onder vermelding van ‘Inspraak herinrichting van het Molenwater en omgeving’. Telefonisch contact is ook mogelijk via (0118) 67 50 00.
Schriftelijke zienswijzen richt u aan: Burgemeester en wethouders van Middelburg, Postbus 6000, 4330 LA Middelburg. Een inspraakreactie per e-mail verstuurt u naar info@middelburg.nl onder vermelding van ‘Inspraak herinrichting van het Molenwater en omgeving’.
Eindverslag en definitief ontwerp
Na de inspraaktermijn stelt het college een eindverslag op van de inspraak. Dit verslag bevat:
Na vaststelling door het college worden het eindverslag en het definitief ontwerp gepubliceerd in het Gemeenteblad op de website www.officielebekendmakingen.nl en toegezonden aan iedereen die een zienswijze heeft ingediend.
Na de vaststelling van het definitief ontwerp zal er worden gestart met de verdere voorbereidingen voor de uitvoering van het project. Ervan uitgaande dat de nutsbedrijven de vervangingswerkzaamheden voor de zomer van 2026 uitvoeren, verwachten wij dat de daadwerkelijke herinrichting zal plaatsvinden vanaf september 2026 tot en met ongeveer halverwege 2027. De werkzaamheden op het Noordpoortplein en in de Noordpoortstraat voeren we later uit, na afronding van het woningbouwproject aan de Zuidsingel.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-417324.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.