Gemeenteblad van Rheden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Rheden | Gemeenteblad 2025, 476877 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Rheden | Gemeenteblad 2025, 476877 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit - Opheffen tijdelijke afsluiting spooroverweg en instellen brom-/fietspad op beveiligde spooroverweg tussen Brinkweg en Lentsesteeg in Rheden
Burgemeester en wethouders van de gemeente Rheden,
Gelet op de voor het nemen van een verkeersbesluit relevante wetgeving voortvloeiende uit de Wegenwet (hierna: Wegw), de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW), Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW) en de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb).
Nemen het volgende in overweging
1. De Brinkweg en de Lentsesteeg zijn gelegen buiten de bebouwde kom van de gemeente Rheden en zijn in beheer bij de gemeente Rheden. Deze wegen betreffen conform de wegcategoriseringskaart erftoegangswegen (maximumsnelheid 60 km/h). De voornaamste functie van deze wegen is een ontsluitende verkeersfunctie. De genoemde wegen zijn gelegen aan de onder 2. genoemde spooroverweg, welke in beheer is bij ProRail. ProRail is daarbij verantwoordelijk voor de uitvoering van de werkzaamheden aan en langs het spoor en tevens primair verantwoordelijk voor de spoorveiligheid.
2. Tussen de Brinkweg en de Lentsesteeg in Rheden is een spooroverweg. Hier bevond zich een onbeveiligde spooroverweg ook wel genoemd, een Niet Actief Beveiligde Overweg (hierna: NABO). De spooroverweg was niet oversteekbaar voor motorvoertuigen. Voetgangers, fietsers en geleiders van rij-/trekdieren en vee (hierna: langzaam verkeer) konden door middel van twee sluishekken gebruik maken van de NABO.
3. In december 2023 heeft het College besloten deze onbeveiligde spooroverweg tijdelijk af te sluiten. Voor dit besluit is een uitgebreide en zorgvuldige procedure gevolgd van participatie, inspraak en belangenafweging (zie verkeersbesluit met kenmerk: RHD2023-VKB-234 en zaaknummer 881793 en gepubliceerd op 4 december 2023 onder nr. 515705).
4. In de hiervoor beschreven verkeersbesluit heeft het College besloten de bedoelde spooroverweg tijdelijk af te sluiten tot en met 31 december 2025 vanwege het beschermen van de weggebruikers en waarborging van de veiligheid voor het wegverkeer.
5. Op uiterlijk 31 december 2025 heeft Prorail de onbeveiligde spooroverweg omgebouwd naar een beveiligde spooroverweg, ook wel genoemd een Automatische Halve Overweg Bomen (hierna: AHOB). De realisatie van de AHOB start conform de huidige planning van Prorail, in november en is uiterlijk in december 2025 uitgevoerd, waardoor daarna de (dan beveiligde) spooroverweg weer kan worden opengesteld voor langzaam verkeer.
6. Het hiervoor beschreven verkeersbesluit is van kracht verklaard tot uiterlijk 31 december 2025. In het voorliggende verkeersbesluit wordt de tijdelijke afsluiting opgeheven en zijn de verkeersmaatregelen opgenomen die uitgevoerd gaan worden. Deze opheffing van de tijdelijke afsluiting en het instellen van verkeersmaatregelen gebeurt zoveel eerder als mogelijk dan wel zoveel later als noodzakelijk maar nimmer eerder dan de feitelijke oplevering van de beveiligde spooroverweg, de AHOB.
7. De (dan beveiligde) spooroverweg wordt weer alleen opengesteld voor langzaam verkeer. Het gebruik van de spooroverweg wordt slechts toegestaan aan fietsers, bromfietsers, voetgangers, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren. Door middel van het aanbrengen van middengeleiders op de spooroverweg aan weerszijden van de spoorbaan, worden de tegengestelde verkeersbewegingen van elkaar gescheiden, wat leidt tot een overzichtelijker gebruik van de spooroverweg. Bovendien wordt daarmee het weren van andere, grotere voertuigen fysiek ondersteund.
8. Deze maatregelen worden uitgevoerd door het aanbrengen van verkeersbord D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de middengeleiders en het aanduiden van de overweg als brom-/fietspad middels het aan weerszijden van de spooroverweg plaatsen van verkeersborden G12a en G12b van bijlage 1 van het RVV 1990, met een onderbord met de symbolen en tekst ‘ruiters en geleiders van rij- of trekdieren toegestaan’. Het gebruik van een brom-/fietspad door voetgangers is geregeld in artikel 4 van het RVV 1990.
9. Bij de fysieke afsluiting van de onbeveiligde spooroverweg (NABO) werden infrastructurele maatregelen toegepast, waardoor het oversteken van de spooroverweg onmogelijk werd gemaakt. Deze infrastructurele maatregelen bestonden onder meer uit het aanbrengen en verlengen van hekwerken langs de spoorbaan, het wijzigen van de weginrichting bij de spooroverweg (wegnemen van verhardingen op en rondom het spoor) en het verwijderen van verkeersborden J13 inclusief de daarbij behorende waarschuwingsborden. Na oplevering van de beveiligde spooroverweg (AHOB) worden deze infrastructurele maatregelen opgeheven en de verkeersborden J13 inclusief de daarbij behorende waarschuwingsborden, opnieuw geplaatst.
De Brinkweg en de Lentsesteeg kunnen worden aangemerkt als wegen zoals bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;
Het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Rheden is op grond van artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994 bevoegd om verkeersbesluiten te nemen voor de genoemde wegen;
Gelet op artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 en artikel 12 van het BABW voor het plaatsen en verwijderen van de in het voorliggend besluit genoemde verkeerstekens is een verkeersbesluit vereist;
Gelet op artikel 15, lid 2 van de WVW 1994 geschieden maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;
Gelet op artikel 2, lid 1a, b en c en lid 2a, van de WVW 1994 strekken de in het voorliggend verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen tot:
- het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- het beschermen van de weggebruikers en passagiers;
- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer.
Dit verkeersbesluit vormt de afronding rondom de aanpak van de betreffende (toen NABO, nu AHOB) spooroverweg. Het vloeit voort uit hetgeen reeds in het verkeersbesluit van december 2023 met kenmerk: RHD2023-VKB-234 en zaaknummer 881793 en gepubliceerd op 4 december 2023 onder nr. 515705, is afgesproken;
Gelet op artikelen 23 en 25 van het BABW is over het besluit overleg gevoerd met de relevante eigenaren van wegen, de bevoegde gezagen van wegen en de spoorwegbeheerder;
Gelet op artikel 24 van het BABW is overleg gevoerd met de gemandateerde van de politie. De politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregelen;
Ook hebben de gemeente en Prorail de direct omwonenden geïnformeerd over het proces rondom de realisatie van de AHOB.
In het verkeersbesluit van december 2023 met kenmerk: RHD2023-VKB-234 en zaaknummer 881793 en gepubliceerd op 4 december 2023 onder nr. 515705, heeft reeds een uitgebreide en zorgvuldige belangenafweging plaatsgevonden. Dit verkeersbesluit vormt de afronding rondom de aanpak van de betreffende (toen NABO, nu AHOB) spooroverweg.
Volgens vaste rechtspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State moet het treffen van een verkeersmaatregel als een normale maatschappelijke ontwikkeling worden beschouwd, waar iedereen mee te maken kan krijgen en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen moeten blijven. De nadelige gevolgen van dergelijke maatregelen moeten evenredig zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen belangen als bedoeld in artikel 2, eerste en tweede lid, van de WVW 1994.
In dit kader heeft het College toen de belangen van de veiligheid van weggebruikers en treinverkeer op het spoor afgewogen tegen de belangen van de gebruikers van de spooroverweg. Het College zag in de omstandigheid dat een beveiligde spooroverweg in het belang is van alle betrokkenen en het feit dat de afsluiting slechts een tijdelijke maatregel betreft, aanleiding om de belangen van de veiligheid op en nabij de spooroverweg, zwaarder te laten wegen dan de belangen van de gebruikers van de spooroverweg. In deze besluitvorming heeft het College laten meewegen dat de afsluiting van tijdelijke aard was. Door de realisatie van de beveiligde spooroverweg (AHOB) is de (spoor)veiligheid en bescherming van de weggebruikers, beter gewaarborgd waardoor de noodzaak van een afsluiting is weggenomen.
De realisatie van de beveiligde spooroverweg (AHOB) wordt conform de huidige planning van Prorail, gestart in november 2025, zodat de beveiligde spooroverweg in december 2025 kan worden opengesteld voor langzaam verkeer.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rheden besluit:
de fysieke afsluiting van de spooroverweg tussen de Brinkweg en de Lentsesteeg in Rheden op te heffen door middel van het verwijderen van de infrastructurele maatregelen en het plaatsen van verkeersborden J13 inclusief de daarbij behorende waarschuwingsborden, waardoor langzaam verkeer gebruik kan maken van de dan beveiligde spooroverweg;
de spooroverweg tussen de Brinkweg en de Lentsesteeg aan te duiden als brom-/fietspad door het plaatsen van verkeersborden G12a en G12b van bijlage 1 van het RVV 1990 aan weerszijden van de spooroverweg waarbij middels een onderbord met symbool en tekst ruiters en geleiders van rij- of trekdieren worden toegestaan (zoals weergegeven in de bijlage 'verkeersbordenkaart' van dit verkeersbesluit);
aan weerszijden van de bedoelde spooroverweg voor alle bestuurders een gebod in te stellen voor het voorbijgaan aan de zijde die de pijl (naar rechts) aangeeft door het plaatsen van verkeersbord D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 (zoals weergegeven in de bijlage 'verkeersbordenkaart' van dit verkeersbesluit);
Burgemeester en wethouders van de gemeente Rheden
Namens deze,
Carlo Verhaar
Manager team Omgevingskwaliteit
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan u binnen zes weken na de dag waarop het verkeersbesluit is gepubliceerd tegen bovengenoemd besluit schriftelijk bezwaar indienen bij:
Het college van burgemeester en wethouders Postbus 9110, 6994 ZJ DE STEEG
In het bezwaarschrift moet minimaal staan:
Het indienen van het bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet.
Als een belanghebbende er veel belang bij heeft dat dit besluit niet in werking treedt, dan kan een verzoek om voorlopige voorziening worden gedaan bij de voorzieningsrechter van de rechtbank.
Ook het verzoek om voorlopige voorziening schorst niet direct de werking van het besluit. Het besluit blijft in ieder geval in werking tot dat op het verzoek is beslist.
Voor het behandelen van een verzoek om voorlopige voorziening, brengt de rechtbank griffierecht in rekening.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-476877.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.