Gemeenteblad van Rheden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Rheden | Gemeenteblad 2023, 515705 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Rheden | Gemeenteblad 2023, 515705 | verkeersbesluit of -mededeling |
Tijdelijk afsluiten spoorwegovergang Lentsesteeg-Brinkweg te Rheden
Burgemeester en wethouders van de gemeente Rheden,
Gelet op de voor het nemen van een verkeersbesluit relevante wetgeving voortvloeiende uit de Wegenwet (hierna: Wegw), de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW), Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW) en de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb).
Nemen het volgende in overweging
Tussen de Brinkweg en de Lentsesteeg (hierna: genoemde wegen) in Rheden bevindt zich een onbeveiligde spooroverweg ook wel genoemd, een Niet Actief Beveiligde Overweg (hierna: NABO). Deze NABO is een kruising van een weg en een spoorweg en wordt aangeduid door middel van het verkeersbord J12 of J13 (zgn. andreaskruizen) en waarschuwingsborden zoals genoemd in bijlage I van het RVV 1990, maar wordt niet actief beveiligd met spoorbomen, bellen en lichtsignalen. De spooroverweg is niet oversteekbaar voor motorvoertuigen, maar voetgangers, fietsers en geleiders van rij-/trekdieren en vee (hierna: langzaam verkeer) kunnen door middel van twee sluishekken gebruik maken van de NABO.
De Brinkweg en de Lentsesteeg zijn gelegen buiten de bebouwde kom van de gemeente Rheden en zijn in beheer bij de gemeente Rheden. Deze wegen betreffen conform de wegcategoriseringskaart erftoegangswegen (maximumsnelheid 60 km/h). De voornaamste functie van deze wegen is een ontsluitende verkeersfunctie. De genoemde wegen zijn gelegen aan de onder 1. genoemde NABO welke in beheer is bij ProRail. ProRail is daarbij verantwoordelijk voor de uitvoering van de werkzaamheden aan en langs het spoor en tevens primair verantwoordelijk voor de spoorveiligheid. De NABO is een onbewaakte spoorovergang die openbaar toegankelijk en openbaar is, zoals omschreven in artikel 4 van de Wegw. Voor overwegen geldt als hoofdregel dat het treinverkeer voorrang heeft op het wegverkeer, conform artikel 15a van het RVV 1990.
Langzaam verkeer op onbewaakte overwegen moeten extra alert zijn op naderende treinen, omdat er sprake is van een relatief lange oversteektijd. Dit is daarmee een kwetsbare groep.
Gemiddeld passeren acht passagierstreinen (zowel de NS Sprinter als Intercity) per uur de NABO met een gemiddelde snelheid van 125 km/u. Uit gegevens van 2021 is gebleken dat dagelijks, zowel overdag als gedurende de nacht, 10 à 15 goederentreinen de NABO passeren.
Het gebrek aan beveiliging op de onder 1. genoemde NABO leidt tot gevaarzetting in de vorm van (bijna-)ongelukken die op deze NABO (in het recente verleden) ook hebben plaatsgevonden. Deze (bijna-)ongelukken hebben aanzienlijke gevolgen voor alle betrokkenen enerzijds en de veiligheid van het weg- en treinverkeer anderzijds. In de tweede bijlage van de Reactienota (bijlage 1) staat een overzicht van deze incidenten.
Gelet op de gevaarzetting van onbeveiligde spoorwegovergangen is ProRail tezamen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voornemens om alle NABO’s vóór 2024 op te heffen dan wel aan te passen naar beveiligde overwegen. Een voorwaarde van de Minister voor de financiering van de aanleg van de beveiligde overweg is dat – conform de brief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat d.d. 10 november 2023 (zie bijlage 2) – de NABO uiterlijk op 31 december 2023 tijdelijk wordt afgesloten voor alle verkeer.
Zowel voetgangers als fietsers, met uitzondering van een beperkte groep, zullen geen hinder ervaren naar aanleiding van de tijdelijke afsluiting. De tijdelijke afsluiting zal slechts resulteren in een maximale extra reisafstand van 100 meter voor het doorgaande langzaam verkeer en kan derhalve als aanvaardbaar worden beschouwd. In bijlage 3 is deze tijdelijke omleidingsroute weergegeven.
De Brinkweg en de Lentsesteeg kunnen worden aangemerkt als wegen zoals bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rheden is op grond van artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994 bevoegd om verkeersbesluiten te nemen voor de genoemde wegen;
Gelet op artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 en artikel 12 van het BABW voor het plaatsen en verwijderen van de in het voorliggend besluit genoemde verkeerstekens is een verkeersbesluit vereist;
Gelet op artikel 15, lid 2 van de WVW 1994 geschieden maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;
Gelet op artikel 2, lid 1a, b en c en lid 2a, van de WVW 1994 strekken de in het voorliggend verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen tot:
- het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- het beschermen van de weggebruikers en passagiers;
- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer.
Gelet op artikelen 23 en 25 van het BABW is over het ontwerp-verkeersbesluit overleg gevoerd met de relevante eigenaren van wegen, de bevoegde gezagen van wegen en de spoorwegbeheerder;
Gelet op artikel 24 van het BABW is overleg gevoerd met de gemandateerde van de politie. De politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregelen;
Meerdere malen zijn direct omwonenden bij de overleggen betrokken over dit verkeersbesluit. Hieruit is gebleken dat een deel van de betrokkenen begrip heeft voor de tijdelijke afsluiting in verband met het waarborgen van de verkeersveiligheid.
Voorafgaand aan dit besluit is een ontwerp-verkeersbesluit genomen dat is voorbereid conform de uniforme openbare voorbereidingsprocedure met toepassing van afdeling 3.4 van de Awb. Het ontwerp-verkeersbesluit, waarin wij kenbaar hebben gemaakt om voornemens te zijn dit verkeerbesluit te nemen, is gepubliceerd in het elektronische Gemeenteblad van Rheden, nr. 137574, RHD2023-VKB-211, van 29 maart 2023, te vinden op https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-137574.html. Het ontwerp-verkeersbesluit heeft daarnaast van 29 maart 2023 tot en met 10 april 2023 ter inzage gelegen bij de servicebalie van het (tijdelijke) gemeentehuis, President Kennedylaan 106 in Velp. Gedurende deze periode konden belanghebbenden schriftelijk, digitaal en mondeling zienswijzen indienen.
Van de mogelijkheid tot het indienen van zienswijzen is gebruik gemaakt. Voor de inhoudelijke zienswijzen en de weerlegging hiervan, verwijzen wij naar de bijgevoegde Reactienota (bijlage 1) waarin wordt ingegaan op deze zienswijzen en de gevolgen hiervan voor dit verkeersbesluit. De Reactienota dient bij dit besluit als ingelast en herhaald te worden beschouwd. Hetzelfde geldt voor de eerder in de overwegingen genoemde bijlage 2 ‘Brief ProRail en Ministerie van I&W’ en bijlage 3 ‘Routes doorgaand langzaam verkeer’ van dit besluit.
Volgens vaste rechtspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State moet het treffen van een tijdelijke verkeersmaatregel als een normale maatschappelijke ontwikkeling worden beschouwd, waar iedereen mee te maken kan krijgen en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen moeten blijven. De nadelige gevolgen van dergelijke maatregelen moeten evenredig zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen belangen als bedoeld in artikel 2, eerste en tweede lid, van de WVW 1994.
In dit kader heeft ons college de belangen van de veiligheid van weggebruikers en treinverkeer op het spoor afgewogen tegen de belangen van de gebruikers van de overweg. Ons college ziet in de omstandigheid dat een beveiligde overweg in het belang is van alle betrokkenen en het feit dat de afsluiting slechts een tijdelijke maatregel betreft, aanleiding om de belangen van de veiligheid op de NABO en het spoor zwaarder te laten wegen dan de belangen van de gebruikers van de overweg. Daarbij wordt in aanmerking genomen dat de tijdelijke extra reistijd voor de gebruikers niet in verhouding staat tot de te dienen belangen op het gebied van spoorveiligheid op de onder 1. genoemde NABO. Ook overweegt ons college dat het in stand houden van de huidige NABO door middel van te plaatsen verkeersverbodsborden geen alternatief is, aangezien redelijkerwijs kan worden aangenomen dat langzaam verkeer alsnog de NABO willen, dan wel pogen, te passeren. Tenslotte overweegt ons college dat het verkeer op andere nabije openbare wegen dan die waarop dit besluit betrekking heeft niet rechtstreeks en ingrijpend wordt beïnvloed als gevolg van deze maatregel.
Ons college ziet in het voorgaande aanleiding om de Brinkweg en de Lentsesteeg te Rheden ter plaatse van de onder 1. genoemde NABO tijdelijk af te sluiten, uiterlijk tot en met 31 december 2025 om zodoende weggebruikers te beschermen en de veiligheid voor het wegverkeer en treinverkeer te kunnen waarborgen gedurende de aanleg van een beveiligde overweg.
De realisatie van de beveiligde overweg wordt conform de huidige planning in week 35 van het jaar 2025 aangelegd, zodat de beveiligde overweg (met spoorbomen en signalering) begin september 2025 kan worden opengesteld voor langzaam verkeer. In geval van onvoorziene of externe factoren waardoor de realisatie van de beveiligde overweg geen of nóg latere doorgang krijgt, wordt de spooroverweg wederom en met zoveel mogelijk veiligheidsmaatregelen uiterlijk 31 december 2025 opengesteld.
De fysieke afsluiting van de onder 1. genoemde NABO zal worden verwezenlijkt door infrastructurele maatregelen toe te passen, waardoor het oversteken van de NABO onmogelijk wordt gemaakt. Deze infrastructurele maatregelen bestaan onder meer uit het aanbrengen en verlengen van hekwerken langs de spoorbaan, het wijzigen van de weginrichting bij de spoorwegovergang (wegnemen van verhardingen op en rondom het spoor) en het verwijderen van verkeersborden J13, inclusief de daarbij behorende waarschuwingsborden. Het afsluiten van de onder 1. genoemde NABO houdt in dat de Brinkweg en Lentsesteeg te Rheden tijdelijk doodlopende wegen worden. Ten behoeve hiervan wordt tijdig (tijdelijke) verkeersbebording geplaatst en worden omwonenden en weggebruikers hierover geïnformeerd.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rheden besluit:
de NABO tussen de Brinkweg en de Lentsesteeg af te sluiten uiterlijk tot en met 31 december 2025 door middel van toepassing van infrastructurele maatregelen (het aanbrengen/verlengen van hekwerken, het wijzigen van de weginrichting bij de spoorwegovergang en het verwijderen van verkeersborden J13 van bijlage 1 van het RVV1990, inclusief de daarbij behorende waarschuwingsborden) waardoor fysiek begrensd wordt dat langzaam verkeer hier langer gebruik van kan maken;
Bent u een belanghebbende èn heeft u tijdig een ontvankelijke zienswijze ingediend op het ontwerp-verkeersbesluit? Dan heeft u de mogelijkheid om in beroep te gaan bij de rechtbank, indien u het niet eens bent met dit besluit.
Wilt u in beroep gaan? Stuur dan binnen 6 weken een beroepschrift naar:
In uw beroepschrift moet minimaal staan:
U kunt het beroepschrift digitaal bij de rechtbank indienen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor hebt u een elektronische handtekening (DigiD) nodig. Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden. Voor het indienen van een beroepschrift bent u griffierecht verschuldigd.
Het indienen van een beroepschrift heeft geen directe gevolgen voor dit besluit. U kunt, indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist, aan de Voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland vragen het besluit te schorsen tot op uw beroepschrift is beslist. U kunt hiervoor een voorlopige voorziening aanvragen bij de Voorzieningenrechter van Rechtbank Gelderland, Afdeling Bestuursrecht, locatie Arnhem, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem. Bij het verzoek dient een afschrift van het beroepschrift te worden overgelegd.
U kunt er ook voor kiezen het beroep- en/of verzoekschrift digitaal bij genoemde rechtbank in te dienen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Voor het behandelen van een beroepschrift en/of een verzoek om voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven. Het griffierecht bedraagt € 50,00 voor minder draagkrachtige natuurlijke personen in huurtoeslag- en sociale zekerheidszaken, € 184,00 voor overige natuurlijke personen en € 365,00 voor rechtspersonen (zie artikel 8:41 Algemene wet bestuursrecht).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-515705.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.