Overwegingen ten aanzien van het besluit
Vereiste van het besluit:
Op dit verkeersbesluit is de volgende wet- en regelgeving van toepassing:
- De Wegenverkeerswet 1994 (WVW);
- Het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
- Het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);
- De Algemene wet bestuursrecht (Awb);
- Besluit mandaat, volmacht en machtiging gemeente Bergeijk 2024
Overwegingen ten aanzien van het besluit:
Om doorgaand (sluip)verkeer in het buitengebied te beperken wil de gemeente Bergeijk het verkeer zoveel mogelijk sturen naar de gewenste routes. De aanleg van de Diepveldenweg en de N69 leiden tot veranderingen van de routekeuze. Echter, niet op alle plekken leidt dit tot een afname van doorgaand (sluip)verkeer in het buitengebied. De Hoekerbeemden en de aangrenzende wegen blijven aantrekkelijk als sluiproute voor doorgaand verkeer. Met behulp van flankerende maatregelen kan mogelijk wel het gewenste verkeersbeeld bereikt worden. De meest robuuste maatregel voor het weren van doorgaand verkeer op de Hoekerbeemden is het (gedeeltelijk) afsluiten van de weg voor doorgaand verkeer.
Een volledige afsluiting voor al het gemotoriseerd verkeer leidt voor landbouwverkeer dat op de aangrenzende percelen moet zijn tot grote omrijdafstanden. Dit leidt tot economische schade bij de betreffende eigenaren en zorgt voor het verplaatsen van het probleem naar andere straten in de omgeving. Om deze reden is gekozen voor een gedeeltelijke afsluiting van Hoekerbeemden voor gemotoriseerd verkeer middels een landbouwsluis. Dit is een fysieke, statische afsluiting voor verkeer met uitzondering van (brom)fietsers en landbouwverkeer.
Dat door het aanleggen van een landbouwsluis het doorgaand verkeer geweerd wordt
Het betreffende gebied in beheer is bij de gemeente Bergeijk waardoor de gemeente derhalve bevoegd is tot het nemen van het verkeersbesluit.
Het doel van de fysieke afsluiting is om het verkeer op de juiste wegen te krijgen en daarmee het verkeer ook rekening te laten houden met de omgeving waarin ze zich bevinden.
Door het plaatsen van een landbouwsluis blijft het voor (brom) fietsers en voetgangers mogelijk om gebruik te maken van de Hoekerbeemden.
Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:
- Het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- Het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
- Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer;
- Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;
- Het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik. Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen.
Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen
Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.
Overleg:Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft aangaande dit besluit overleg plaatsgevonden met de betrokken Operationeel Expert GGP gemeente Bergeijk van de politie eenheid Oost-Brabant, wiens advies bij dit besluit is gevoegd.