Gemeenteblad van Groningen
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Groningen | Gemeenteblad 2025, 471819 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Groningen | Gemeenteblad 2025, 471819 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit tot het instellen van diverse maatregelen ten behoeve van een fietsstraat op de Korreweg - Groningen
Op grond van artikel 18, eerste lid, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Conform artikel 24 BABW hebben wij advies gevraagd aan de Politie Eenheid Noord-Nederland, district Groningen, basisteams Groningen - stad. De politie heeft positief geadviseerd op de hieronder beschreven verkeersmaatregel.
Van de Korreweg maken veel meer fietsers gebruik dan automobilisten. Op de Korreweg rijden per etmaal zo’n 4.300 motorvoertuigen. Het aantal fietsers is veel groter met zo’n 12.000-16.000. Dat is dus een ratio van 1:3 tot 1:4. Samen met de etmaalintensiteit van <5.000 mvt voldoet de Korreweg daarmee aan de kenmerken voor een fietsstraat (ASVV2021, CROW). Op basis van de intensiteiten en het feit dat de Korreweg een hoofdfietsroute is die o.a. de wijk Beijum met de binnenstad verbindt heeft de gemeenteraad van Groningen besloten om van de Korreweg een fietsstraat te maken. Dit houdt in de praktijk in dat de losse fietspaden aan de zijkant verdwijnen en de fietsers op de rijbaan gaan fietsen. De rijbaan blijft met 7,20m (vrijwel) gelijk in breedte als de huidige rijbaan. Deze breedte kan goed voorzien in een veilige afwikkeling van de grote fietsersstroom, terwijl op de huidige smalle vrijliggende fietspaden juist sprake is van verkeersonveiligheid, mede door de toegenomen variëteit in type fietsen waardoor inhaalmanoeuvres vaker voorkomen. Door de breedte van de weg te behouden blijft de weg ook het meest geschikt om de omliggende wijken te ontsluiten voor gemotoriseerd verkeer en kan ook het openbaar vervoer de wijken goed bedienen.
Het feit dat de Korreweg een fietsstraat wordt, betekent ook dat 50 km/h niet langer een passende maximumsnelheid is. De maximumsnelheid gaat daarom terug naar 30 km/h. In dit besluit gaat deze verlaging van de maximumsnelheid om het stuk Korreweg tussen het kruispunt Boterdiep-Korreweg en het kruispunt Korreweg - Oosterhamriklaan. Bij de constructie van de nieuwe Gerrit Krolbrug wordt de zone uitgebreid aan de noordoostzijde. De Korreweg is een lange, rechte en brede weg. Deze breedte is nodig voor de grote aantallen fietsers met verschillende snelheden, bussen en logistiek verkeer. Het gestrekte en brede karakter van de Korreweg kan echter hogere snelheden van gemotoriseerd verkeer tot gevolg hebben. Om dit in te perken krijgt de weg een visuele versmalling door de indeling in twee rijbanen met een middenstrook in een andere kleur. Ook worden op meerdere kruispunten middengeleiders toegepast. Deze geleiders zorgen ervoor dat de weg uitbuigt en dat de inhaallengte verkort wordt. Verder worden er op verschillende kruispunten ook kruispuntplateaus (drempels) toegepast. De nieuwe inrichting, met verhoogd parkeren en een grotere hoeveelheid groen, versmalt het wegbeeld visueel en daarmee wordt op de Korreweg het verblijfskarakter benadrukt. Omdat de weg ook de ruggengraat is voor gedeeltes van de omliggende wijken worden er op gerichte plekken ook zebrapaden in stand gehouden. Een aantal zebrapaden zullen vervallen. De overgebleven zebrapaden, die in een 30 km/h-zone verkeerskundig weliswaar niet per sé nodig zijn, zorgen voor toegankelijke oversteekplaatsen (een nadrukkelijke wens van bewoners en belanghebbenden) en sluiten grotendeels aan bij belangrijke functies van de omliggende buurten, zoals een winkel en een school.
Om het verkeer te informeren over het feit dat men zich op een fietsstraat bevindt, worden ook borden (officieus bord L51) geplaatst. Deze borden worden wel beperkt toegepast bij de hoofdentrees van de Korreweg, om te voorkomen dat er een oerwoud aan borden ontstaat. Deze borden zijn niet besluitplichtig en staan dus niet in het onderstaande “Besluit” onderdeel.
Het besluit om de Korreweg een fietsstraat te maken, gaat gepaard met een grote herinrichting, waarbij de leefkwaliteit in de Korreweg ook volop de aandacht krijgt die het verdient: aan de zijkanten van de weg ontstaat ruimte. Die ruimte wordt benut om groen aan te leggen en fietsparkeerplekken aan te bieden. Hiermee worden de trottoirs toegankelijker. Autoparkeren blijft mogelijk. Er verdwijnt wel een relatief klein aantal plekken.
Op het (bajonet)kruispunt Heymanslaan - Korreweg - Floresplein wordt de voorrang in de nieuwe situatie niet meer geregeld met zebrapaden en haaientanden, maar met uitritconstructies. Hierbij moet de voetganger nog steeds worden voorgelaten door het overige verkeer en blijft de Korreweg ook in de voorrang liggen.
Onderdeel van de herinrichting is ook de herschikking van bushaltes. De bushaltes op de Korreweg liggen op dit moment niet tegenover elkaar. Voor de reiziger is het prettig als dit wel het geval is, zo weten zij waar ze uit moeten stappen en als zij een fiets stallen bij vertrek zijn zij ook dichtbij deze fiets bij aankomst. De halte bij winkelcentrum De Beren blijft vooralsnog zoals die is. De bushaltes bij het Bernoulliplein en het Floresplein komen tegenover elkaar te liggen. De halte bij het Molukkenplantsoen wordt ‘om de hoek’ gelegd langs de Oosterhamriklaan. De verdeling van haltes aan de Oosterhamriklaan wordt later verder onder de loep genomen. Bussen halteren bij de haltes op de rijbaan, om potentieel verkeersonveilige uit- en invoegende manoeuvres van grote voertuigen op de Korreweg te voorkomen en ervoor te zorgen dat het openbaar vervoer soepel doorgang kan vinden.
Voor de kerk ‘De Cirkel’ waren officieuze parkeerplaatsen beschikbaar. Met het opnieuw inrichten van de openbare ruimte vervallen deze en wordt er t.h.v. de kerk ook vergroend. Om mensen met een mobiliteitsbeperking tegemoet te komen wordt er ter hoogte van De Cirkel (Korreweg 47) een gehandicaptenparkeerplaats voor algemeen gebruik voorzien. Parkeerders op deze plaats moeten dus over een gehandicaptenparkeerkaart beschikken.
Gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet strekt de maatregel tot lid 1 sub a (het verzekeren van de veiligheid op de weg) en sub b (het beschermen van weggebruikers en passagiers).
Gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet is mogelijk lid 2 sub b (het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.) in het geding. Er is een klein risico dat door de verlaging van de maximumsnelheid omliggende woonstraten meer gebruikt gaan worden door doorgaand verkeer. Omdat de Korreweg wel een doorgaande weg blijft en de inrichting ook meer geschikt blijft voor doorgaand verkeer én vanwege eerdergenoemde motivering, achten wij dat risico zeer klein en daarmee de doelen die dit besluit dient van groter belang dan het doel dat mogelijk in het geding is.
Voor dit verkeersbesluit is geen akoestisch onderzoek noodzakelijk, als bedoeld in artikel 5.78j van het Besluit kwaliteit leefomgeving (BKL).
Wij besluiten op grond van bovenvermelde overwegingen tot het plaatsen danwel verwijderen van borden A1 en A2 (30, zonaal) uit bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990):
Wij besluiten op grond van bovenvermelde overwegingen tot het verwijderen van bord B1 uit bijlage 1 van het RVV 1990 op de Korreweg, t.h.v. Floresplein.
Wij besluiten op grond van bovenvermelde overwegingen tot het plaatsen danwel verwijderen van bord D2 uit bijlage 1 van het RVV 1990 op de Korreweg, t.h.v.:
Wij besluiten op grond van bovenvermelde overwegingen tot het verwijderen van bord E1 uit bijlage 1 van het RVV 1990 op de Korreweg t.h.v. 206.
Wij besluiten op grond van bovenstaande overwegingen tot het plaatsen van bord E6 uit bijlage 1 van het RVV 1990 t.h.v. Korreweg 47.
Wij besluiten op grond van bovenvermelde overwegingen tot het verwijderen van bord G11 uit bijlage 1 van het RVV 1990 op de Korreweg, t.h.v.:
Wij besluiten op grond van bovenvermelde overwegingen tot het plaatsen van bord G12 uit bijlage 1 van het RVV 1990 op de Korreweg, t.h.v. de aansluiting met de Singelweg.
Wij besluiten op grond van bovenvermelde overwegingen tot het plaatsen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), op zijwegen van de Korreweg, t.h.v.:
Wij besluiten op grond van bovenvermelde overwegingen tot het verwijderen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), op zijwegen van de Korreweg, t.h.v.:
Wij besluiten op grond van bovenvermelde overwegingen tot het verwijderen van voetgangersoversteekplaatsen zoals bedoeld in artikel 12 van het BABW met bijbehorend bord L2 uit bijlage 1 van het RVV 1990 op de Korreweg, t.h.v.:
Wij besluiten op grond van bovenstaande overwegingen tot het verwijderen danwel plaatsen van bushaltes met bijbehorend bord L3 uit RVV 1990 zoals bedoeld in artikel 12 van het BABW, t.h.v.:
Als u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u daar schriftelijk bezwaar tegen maken. Hoe dit moet, kunt u lezen op https://gemeente.groningen.nl/bezwaar-maken.
Als u dit wilt, kunt u de informatie van de website ook schriftelijk ontvangen. Belt u dan met de afdeling Juridische Zaken, telefoon (050) 367 74 83.
Vermeld in uw bezwaarschrift in elk geval:
- uw naam, adres en bij voorkeur uw telefoonnummer
- de datum waarop u het bezwaar indient
- het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur zo mogelijk een kopie van het besluit mee)
- waarom u het niet eens bent met het besluit
Let op: het bezwaarschrift moet u indienen binnen zes weken na de dagtekening van dit besluit. Dat is de datum die u bovenaan dit besluit vindt.
Heeft u meer tijd nodig? Dan kunt u een voorlopig bezwaarschrift indienen.
In dit bezwaarschrift geeft u aan dat u het niet eens bent met het besluit. Later legt u uit waarom u het er niet mee eens bent. U krijgt daarvoor extra tijd van de gemeente.
Het college van burgemeester en wethouders
burgemeester en wethouders van Groningen,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-471819.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.