Verkeersbesluit

Registratienummer: Z/25/316500 Gemeenteblad: 2025, nr.

Onderwerp: Tijdelijke verkeersmaatregelen in verband met de bouwwerkzaamheden van fase 1 van project ‘Tussen Kasteel en Wijchens Meer’ rondom het Europaplein in Wijchen.

Deze tijdelijke verkeersmaatregelen gelden voor de komende vier jaar, of zoveel langer of korter dan noodzakelijk is voor de bouw van project Tussen Kasteel en Wijchens Meer.

 

Burgemeester en wethouders van Wijchen,

 

Gelet op:

- artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994),

- artikel 15 van de WVW 1994,

- artikel 18 van de WVW 1994,

- artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW),

- artikel 24 onder a van het BABW dat in overeenstemming met dit artikel overleg is gevoerd met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid en dat op x oktober 2025 positief is geadviseerd.

 

Overwegende dat:

Algemeen

• het Europaplein in Wijchen in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Wijchen;

• de gemeente Wijchen verantwoordelijk is voor de bruikbaarheid, verkeersveiligheid en doorstroming van verkeer op het bovengenoemde plein;

• binnenkort de bouwwerkzaamheden van project ‘Tussen Kasteel en Wijchens Meer’ fase 1 starten;

• het gebied rondom de bouwplek tijdelijk wordt ingericht om de veiligheid van de verkeersdeelnemers te waarborgen;

• de parkeergarage onder de Albert Heijn toegankelijk blijft;

 

(Brom)fiets- en voetpad

• er vanwege de bouwwerkzaamheden beperkte ruimte is tussen de Don Emanuelstraat en het Europaplein;

• door deze beperkte ruimte het niet meer mogelijk is voor motorvoertuigen om vanaf de Don Emanuelstraat, via het Europaplein door te rijden naar de Meester van Coothlaan;

• er wel voldoende ruimte is voor langzaam verkeer;

 

• er daarom een tijdelijk voetpad en een (brom)fietspad wordt aangelegd van de Don Emanuelstraat naar parkeerterrein Europaplein aan de Meester van Coothlaan;

• er fysieke maatregelen worden genomen door middel van een paaltje om gemotoriseerd verkeer te weren;

 

Tijdelijke ontsluiting bouwverkeer

• er vanwege de bouwwerkzaamheden beperkte bewegingsruimte is voor het bouwverkeer;

• het bouwverkeer hierom in één richting over het bouwterrein rijdt van de Kasteellaan naar het Europaplein;

• de draaicirkel van het bouwverkeer te groot is om via de huidige ontsluiting van het Europaplein de Meester van Coothlaan op te kunnen draaien;

• aan de Meester van Coothlaan een tijdelijke ontsluiting wordt gecreëerd exclusief voor het bouwverkeer;

• het bouwverkeer vanaf de tijdelijke ontsluiting niet richting Stationslaan kan draaien, maar alleen richting de Meerdreef;

• hier een verplichte rijrichting rechtsaf wordt ingesteld richting de Meerdreef;

 

Gehandicaptenparkeerplaatsen

• op de plek van de tijdelijke ontsluiting voor bouwverkeer twee gehandicaptenparkeerplaatsen zitten;

• deze twee gehandicaptenparkeerplaatsen niet vervallen, maar verplaatst worden in de nabije omgeving;

 

Blauwe zone

• het parkeerterrein voor de Albert Heijn komt te vervallen en daarmee ook parkeerplekken in de blauwe zone;

• daarom de huidige blauwe zone op het parkeerterrein aan de Meester van Coothlaan wordt uitgebreid;

 

Doodlopende straten

• het tijdens de bouwwerkzaamheden niet meer mogelijk is voor motorvoertuigen om via de Don Emanuelstraat naar het deel van het Europaplein parkeerterrein te rijden wat aan de Meester van Coothlaan grenst;

• dit wel mogelijk blijft voor voetgangers en (brom)fietsers dus dat dit wordt aangegeven met een onderbord;

• naast Kasteellaan 8 een doodlopend straatje wordt ingericht waar aan het einde een tijdelijke vluchttrap wordt gerealiseerd;

 

Laad- en losplekken

• de huidige laad- en losplekken niet meer toegankelijk zijn wegens de bouwwerkzaamheden;

• er een nieuwe laad- en losplek wordt ingericht tussen parkeerterrein de Bolster en het Europaplein;

• er ook een nieuwe laad- en losplek wordt ingericht in de Oosterweg, rechts van de ingang van de Marktpromenade;

 

Algemeen

• de belangen in de voorgaande overwegingen tegen elkaar zijn afgewogen;

• de bovengenoemde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994:

- lid 1: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- lid 1: b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- lid 1: c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

- lid 1: d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

 

B E S L U I T E N:

  • I.

    Door plaatsing van verkeersbord C02 volgens bijlage 1 van het RVV 1990 op de op de situatietekening aangegeven plek, kenbaar te maken als eenrichtingsweg;

  • II.

    Door plaatsing van verkeersbord C01 met onderbord ‘uitgezonderd bouwverkeer’ (gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee), volgens bijlage 1 van het RVV 1990, de tijdelijke ontsluiting voor het bouwverkeer aan de Meester van Coothlaan mogelijk te maken;

  • III.

    Het instellen van een (brom)fietspad van de Don Emanuelstraat naar parkeerterrein Europaplein aan de Meester van Coothlaan, door middel van het plaatsen van verkeersborden G12-A, G12-B en B06 van bijlage I van het RVV 1990;

  • IV.

    Het instellen van een voetpad volgens de situatietekening, door middel van het plaatsen van verkeersborden G7 en G8 van bijlage I van het RVV 1990;

  • V.

    Het instellen van een verplichte rijrichting naar rechts voor bouwverkeer dat uit de tijdelijke ontsluiting op de Meester van Coothlaan komt, door middel van het plaatsen van het verkeersbord D05-R van bijlage I van het RVV 1990;

  • VI.

    Het verplaatsen van twee gehandicaptenparkeerplaatsen naar de op de situatietekening aangegeven locaties, door middel van het plaatsen van verkeersbord E06 van bijlage I van het RVV 1990;

  • VII.

    Het uitbreiden van de al geldende blauwe zone volgens de situatietekening door middel van het plaatsen van verkeersborden E10 en E11 van bijlage I van het RVV 1990;

  • VIII.

    Het aanwijzen van de op de situatietekening aangegeven doodlopende wegen, door middel van het plaatsen van verkeersbord L08 van bijlage I van het RVV 1990;

  • IX.

    De op de situatietekening aangegeven twee gelegenheden aanwijzen voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen door het plaatsen van verkeersbord E07 van bijlage I van het RVV 1990.

 

Namens het college van burgemeester en wethouders van Wijchen,

 

Margriet de Jong

beleidsmedewerker fysieke leefomgeving, team gebiedsinrichting

Datum: 14 oktober 2025

 

Bijlage 1: Situatietekening tijdelijke situatie Tussen Kasteel en Wijchens Meer

Bijlage 2: Advies politie-eenheid Oost-Nederland

Bijlage 3: Bezwaarschriftbijsluiter

 

Bezwaar

U heeft zes weken de tijd om bezwaar te maken. Deze termijn begint op de dag na de bekendmaking van het besluit: dat is de dag ná de datum waarop het besluit is verzonden, of de dag ná de datum waarop het besluit is gepubliceerd. Uw bezwaar moet vóór het einde van de termijn bij ons binnen zijn.

Dit besluit ligt gedurende de termijn van zes weken na de dag van openbare kennisgeving ter inzage in het Huis van de Gemeente bij de balie van het Omgevingsloket, gevestigd aan de Kasteellaan 27 te Wijchen. U kunt dit besluit inzien gedurende de openingstijden.

Ook is het mogelijk om het verkeersbesluit digitaal te raadplegen. Klik hiervoor op de volgende link: Zoeken in alle documenten | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen

Een afschrift van dit verkeersbesluit wordt verzonden aan:

• Politie-eenheid Oost-Nederland, team verkeer Postbus 9109, 6500 HL Nijmegen;

• Werkorganisatie Druten Wijchen, centrale balie in Druten (ter inzagelegging);

• Werkorganisatie Druten Wijchen, domein fysieke leefomgeving, team GEO informatie

 

 

Naar boven