Gemeenteblad van Horst aan de Maas
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Horst aan de Maas | Gemeenteblad 2025, 433508 | ruimtelijk plan of omgevingsdocument |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Horst aan de Maas | Gemeenteblad 2025, 433508 | ruimtelijk plan of omgevingsdocument |
Broekhuizenvorst, Besluit hogere grenswaarden Beerendonckerweg te Broekhuizenvorst (8 september 2025)
Beschikking hogere grenswaarden – Wet geluidhinder
Hogere waarde ingevolge de Wet geluidhinder ten behoeve van de nieuwbouw van woningen in het plan Beerendonckerweg te Broekhuizenvorst, kadastraal bekend gemeente Broekhuizenvorst, sectie E, nummer 735,
Voor de Beerendonckerweg is een bestemmingsplan opgesteld dat de bouw van de woningen op de locatie mogelijk maakt. De nieuw te bouwen woningen zijn aan te merken als geluidsgevoelige objecten als bedoeld in de Wet geluidhinder. In verband met het plan voor nieuwbouw is er op 18 april 2024 een akoestisch rapport wegverkeerslawaai opgesteld. Het rapport is opgesteld door Econsultancy en heeft het rapportnummer 20103.004; D4.
Het rapport is voldoende om een besluit te nemen over het al dan niet verlenen van een hogere grenswaarde voor de geluidsgevoelige objecten. De hogere waarde wordt aangevraagd op grond van artikel 83, lid 1 van de Wet geluidhinder. Het betreft in deze een verzoek tot het vaststellen van een hogere grenswaarde als gevolg van wegverkeerslawaai van een binnenstedelijke situatie voor maximaal twee woningen.
Voorkeursgrenswaarden en maximaal te ontheffen grenswaarden
De geluidsnormen waaraan op basis van de Wet geluidhinder moet worden voldaan, zijn onder te verdelen in voorkeursgrenswaarden en maximale ontheffingswaarden. De voorkeursgrenswaarde voor geluid wordt voor alle nieuwe situaties nagestreefd, echter realisatie daarvan behoort niet altijd tot de mogelijkheden. Binnen geluidzones is het daarom mogelijk om ontheffing van de voorkeursgrenswaarde te verlenen tot en met de maximale ontheffingswaarde. Hiervoor is een hogere grenswaarde procedure noodzakelijk. In de onderstaande tabel zijn de in de onderhavige situatie relevante waarden weergegeven waaraan getoetst is.
In het akoestisch onderzoek is de gevelbelasting (Lden [dB]) op de gevels van de nieuwe geluidsgevoelige objecten, ten gevolge van het wegverkeer op o.a. de Beerendonckerweg te Broekhuizenvorst inzichtelijk gemaakt.
De berekende gevelbelastingen ten gevolge van het wegverkeer die in tabel 4.1 in hoofdstuk 4 van het akoestisch rapport is aangegeven voldoen niet allemaal aan de voorkeursgrenswaarde uit de Wet geluidhinder. Bij zes woningen vindt een overschriijding plaats. Uitsluitend voor 2 woningen is sprake van een overschrijding wegens het gezoneerde deel van de Beerendonckerweg. Voor de overige vier woningen is er een overschrijding als gevolg van het gezoneerde en niet-gezoneerde deel van de Beerendonckerweg. In tabel 1 is de berekende gevelbelasting die niet voldoet aan de voorkeursgrenswaarde weergegeven.
Hierna zal worden beoordeeld of er realistische mogelijkheden zijn om de gevelbelasting te reduceren tot de voorkeursgrenswaarde.
Geluid reducerende maatregelen
Gebleken is dat toepassing van maatregelen om de geluidbelastingen van de betrokken gevels te reduceren tot de voorkeursgrenswaarde van 48 dB, onvoldoende doeltreffend zijn c.q. overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, verkeerskundige en financiële aard ontmoet.
Het verlagen van de rijsnelheid, het omleiden van de verkeersstroom en/of het aanbrengen van een akoestisch gunstigere wegverharding kan de geluidsuitstraling van het wegverkeer beperken. Het terugdringen van de verkeersintensiteit dan wel het weren van wegverkeer op de Beerendonckerweg is niet realistisch en niet wenselijk.
Het terugbrengen van de geluidbelasting door toepassing van een stiller wegdek over een bepaalde lengte, leidt slechts tot een reductie van circa 3 dB. Gezien het kleine aantal woningen waarvoor een hogere waarde wordt aangevraagd is het vervangen van het wegdek te ingrijpend en te kostbaar en stuit dit op overwegende bezwaren van financiële aard.
Het oprichten van een geluidsscherm of -wal tussen het geluidsgevoelige object en de weg is niet wenselijk, omdat er onvoldoende ruimte aanwezig is tussen het geluidsgevoelig object en de weg. Gezien de ligging van de ten opzichte van de weg en de hoogte van de woningen is een relatief lang en hoog scherm nodig. De kosten staan in dit geval niet in verhouding tot de te behalen reductie. Daarnaast past het niet in het stedenbouwkundige en landschappelijke beeld van de omgeving.
Om een goed woon- en leefklimaat te kunnen waarborgen in de woningen dient voor de omgevingsvergunning ten behoeve van de bouw van de woningen een nader onderzoek nar de geluidwering van de gevels plaats te vinden.
De hogere grenswaarden zijn bedoeld voor twee nieuwbouwwoningen binnen de bebouwde kom, zoals bedoeld in het beleidsstuk “Hogere grenswaarde procedure in het kader van de nieuwe gewijzigde Wet geluidhinder”.
Opgemerkt wordt dat enkel het geluidsaspect aan de orde is in deze beschikking en dat andere aspecten in de daarvoor geëigende procedures (omgevingsvergunning bouwen en handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening) afzonderlijk worden beoordeeld. Hiertoe behoort ook de gevelwering.
Op de voorbereiding van het besluit hogere waarden Wet geluidhinder is, conform artikel 110c Wet
geluidhinder (Wgh), afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing.
Het ontwerp van dit besluit, vastgesteld op 14 december 2023, en andere relevante stukken hebben op
de voorgeschreven en gebruikelijke wijze van 15 december 2023 tot en met 26 januari 2024 ter inzage
Binnen de wettelijke termijn van 6 weken zijn geen zienswijzen op de ontwerpbeschikking ingekomen. Wel heeft een actualisering van het akoestisch onderzoek geleid tot een aanpassing van de ontwerpbeschikking op de volgende aspecten:
Voor twee woningen langs de Beerendonckerweg is het nodig een hogere grenswaarde vast te stellen van 53 dB(A) en respectievelijk 52 dB(A).
Wij besluiten, gelet op de eerdergenoemde overwegingen en bepalingen als bedoeld in afdeling
3.4 van de Algemene Wet bestuursrecht en hoofdstuk VIlla van de Wet geluidhinder, de hogere
waarden ingevolge artikel 110a Wet geluidhinder vast te stellen conform tabel 1 van deze
Het besluit wordt, 6 weken nadat het bestemmingsplan is vastgesteld, gecoördineerd ter inzage
Na het definitieve besluit of de afhandeling van een eventuele beroepsprocedure worden de
vastgestelde hogere waarden opgenomen in het Kadaster, als informatie bij de betreffende
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-433508.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.