Verkeersbesluit voor het verplaatsen van een vastgestelde laadlocatie van Wintergroen ter hoogte van huisnummer 2 naar Parnassia tegenover huisnummer 68 te Katwijk

3818221

Burgemeester en wethouders van de gemeente Katwijk,

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: Wvw 1994) is het dagelijks bestuur van de gemeente Katwijk bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op grond van het Algemeen mandaatbesluit gemeente Katwijk van januari 2020 heeft het college van Burgemeester en Wethouders de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan de Clustermanager Beleid Fysieke Leefomgeving.

Vereiste van het besluit

Gelet op:

  • artikel 15 lid 1 van de Wvw 1994, op grond waarvan de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, krachtens een verkeersbesluit geschiedt;

  • artikel 12 BABW, op grond waarvan het plaatsen of verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens krachtens een verkeersbesluit geschiedt;

  • artikel 14 BABW, op grond waarvan de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking wordt gebracht;

  • artikel 24 BABW, op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de korpschef van politie of diens gemandateerde;

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Overwegende dat:

  • de gemeente Katwijk een bijdrage wil leveren aan de ontwikkeling van emissievrij vervoer, waaronder elektrisch rijden;

  • de raad van Katwijk op 2 december 2021 de visie en de beleidskaders voor laadinfrastuctuur op de openbare weg heeft vastgesteld;

  • de aanschaf en het gebruik van elektrische voertuigen in Nederland toeneemt;

  • dit resulteert in een toenemende vraag naar oplaadfaciliteiten voor elektrische voertuigen;

  • het van belang is dat de hoeveelheid beschikbare laadpunten tijdig voldoende is om te voldoen aan de stijgende vraag naar laadpunten;

  • er daarom strategisch geplaatst wordt op basis van prognose en de vraag naar laadpunten;

  • de gemeente Katwijk hiermee perspectief schept voor huidige en potentiële elektrische rijders;

  • middels een digitaal communicatiesysteem een participatieproces heeft plaatsgevonden met bewoners en ondernemers van de gemeente Katwijk over de mogelijke toekomstige locaties van laadpalen;

  • dit uitgebreide participatietraject heeft geresulteerd in de zogenaamde definitieve ‘’plankaart’’, op 29 maart 2022 vastgesteld door burgemeester en wethouders, met daarop, evenwichtig verdeeld over Katwijk, huidige en toekomstige locaties waar elektrische voertuigen kunnen worden opgeladen;

  • er tijdens het participatietraject reacties ontvangen zijn, die allen zijn afgewogen en in een aantal gevallen zijn verwerkt in de plankaart;

  • de plankaart op 7 april 2022 openbaar bekend is gemaakt via de website van de gemeente, op overheid.nl en op de gemeentepagina in de Katwijksche Post, Katwijk Speciaal en Rijnsburger;

  • de plankaart derhalve uitgangspunt is voor nieuw te realiseren oplaadpunten voor elektrische voertuigen;

  • het oorspronkelijke verkeersbesluit is op 12 mei 2022 bekendgemaakt, beschikbaar via gemeenteblad 2022, 208971;

  • de rectificatie hierop is bekendgemaakt op 4 januari 2024, beschikbaar via gemeenteblad 2024, 13346

  • de laadpaal op locatie Wintergroen ter hoogte van huisnummer 2 bij nader onderzoek qua uitzicht hinderlijk is geplaatst;

  • hierdoor in de directe omgeving van de al vastgestelde locatie een alternatief gezocht is;

  • deze locatie in dit verkeersbesluit aangegeven worden;

  • dezelfde voorwaarde gelden als toentertijd is vastgesteld voor de nieuwe beoogde locaties;

  • per te realiseren oplaadpaal twee elektrisch aangedreven voertuigen gelijktijdig kunnen worden opgeladen;

  • het wenselijk is dat er een bepaalde mate van zekerheid is om een elektrische voertuig te laden bij een laadpaal;

  • er daarom per geplaatste laadpaal twee parkeervakken gereserveerd worden voor elektrisch laden;

  • de parkeerdruk geen onderdeel is van de afweging tot het reserveren van parkeervakken voor elektrisch laden;

  • vooralsnog enkel één parkeervak ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd en het tweede vak pas wordt uitgevoerd als er binnen twee jaar na dit besluit sprake is van voldoende gebruik;

  • voldoende gebruik gedefinieerd is als minimaal 50 laadacties met een minimaal totaal verbruik van 500 kWh per twee maanden;

  • locatie aanvragen voor laadpalen getoetst zijn aan de volgende criteria in de beleidsregels die zijn vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 29 maart 2022:

    • o

      Laadpalen worden zodanig geplaatst dat er geen belemmering optreedt voor weggebruikers.

    • o

      Laadpalen worden op een logisch vindbare plek geplaatst.

    • o

      Er is binnen een jaar geen onderhoud of reconstructie van de openbare ruimte gepland op de laadplek.

    • o

      Het is aannemelijk dat de locatie door meerdere gebruikers gedeeld kan worden (dit om te voorkomen dat er "privé-parkeerplaatsen" gecreëerd worden).

    • o

      De laadpaal en/of andere laadinfrastructuur kan worden voorzien van twee of meer aansluitpunten en er kan - eventueel op termijn - twee of meer parkeerplaatsen worden bediend.

    • o

      Het betreft een bestaand parkeervak / bestaande parkeervakken.

    • o

      De doorgang voor ander verkeer (auto, fiets, voetganger, rolstoel etc.) blijft gewaarborgd;

    • o

      Bij plaatsing in een trottoir dient er na plaatsing minimaal 90 cm vrije doorloopruimte over te blijven.

    • o

      Laadpalen worden niet geplaatst op een smalle uitstapstrook tussen een parkeerplaats en een fietspad.

    • o

      Laadpalen mogen niet binnen drie meter van een boom worden geplaatst.

    • o

      Laadpalen worden niet geplaatst in de directe nabijheid van andere objecten in de openbare ruimte zoals vuilcontainers, brandputten en straatmeubilair.

    • o

      De indiener beschikt niet over een parkeerplaats op eigen terrein, conform de definitie in de vigerende Nadere regels parkeren Katwijk. Onder eigen terrein vallen ook (VVE) parkeerplaatsen en/of de (verplichte) mogelijkheid tot het huren/kopen van een parkeerplaats in combinatie met een woning of op terrein bij de werkgever, mits de veiligheidsvoorschriften ter plaatse laden van elektrische voertuigen toestaat.

    • o

      Binnen 200 meter loopafstand van het adres van de indiener is geen of onvoldoende openbare laadcapaciteit aanwezig of aangevraagd; er is sprake van onvoldoende laadcapaciteit als bij de bestaande laadpalen binnen 200 meter loopafstand van het adres van de indiener in de laatste twee maanden voorafgaand aan de aanvraag per laadpaal minimaal 50 laadacties hebben plaatsgevonden met een minimaal totaal verbruik van 5000kWh.

    • o

      De volledige beleidsregels zijn te lezen op: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-158419.html

  • Dat een aantal locaties bezwaarlijk zijn ervaren na het volgen van bovenstaande criteria;

  • Daarom een rectificatie op de oorspronkelijk beoogde locaties benodigd is;

  • bruikbaarheid in deze gewaarborgd moet blijven en dit bewerkstelligd kan worden door het plaatsen van bebording die aangeeft dat de parkeerplaats alleen gebruikt mag worden voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Katwijk;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • overeenkomstig artikel 24 BABW overleg is gepleegd met de korpschef van politie of diens gemandateerde;

  • op 2 december 2021 de ‘Laadinfrastructuur elektrische voertuigen, visie op de uitrol in de periode 2021 – 2025’ is vastgesteld door de raad, waarvan de belangrijkste uitgangspunten zijn;

    • o

      nieuwe laadpalen planmatig geplaatst worden op basis van prognoses voor de laadbehoefte;

    • o

      er volgens een open marktmodel wordt gewerkt waarbij gekwalificeerde aanbieders vergunningen mogen aanvragen voor het plaatsen van laadpalen in het openbaar gebied;

    • o

      de toekomstige locaties van laadpalen zijn vastgesteld op een plankaart na uitvoerige inspraak;

is het daarom gewenst om:

  • op een al goedgekeurde locaties de parkeervakken op te heffen en te verplaatsen naar een locatie in de directe gelegenheid;

  • op deze locatie parkeervakken te reserveren uitsluitend bedoeld voor elektrisch laden.

  • Gelet op artikel 2 Wvw 1994 strekt de in dit besluit genoemde verkeersmaatregel tot:

    • o

      het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • o

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • o

      het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten wij:

  • 1.

    De vastgestelde parkeergelegenheden voor elektrisch laden, met ID nummer 228 volgens de vastgestelde Plankaart (zie bijlage van dit besluit) op de Wintergroen ter hoogte van huisnummer 2 op te heffen;

  • 2.

    Deze vastgestelde locatie te verplaatsen naar Parnassia tegenover huisnummer 68, volgens de ‘Aanduiding Parkeervakken’, bijgevoegd in de Bijlage;

  • 3.

    Bij realisatie van de laadpaal in eerste instantie een (1) parkeervak toe te wijzen voor het laden van elektrische voertuigen middels het plaatsen van het bord E8c volgens bijlage 1 van het RVV 1990, met onderbord OB504, waarvan een (1) pijl wordt afgeschermd middels een sticker;

  • 4.

    Bij voldoende gebruik, in deze minimaal 50 laadacties met een minimaal totaal verbruik van 500 kWh per twee maanden, een tweede parkeergelegenheid in te stellen die enkel bestemd is voor het opladen van elektrische voertuigen, door de eerder geplaatste sticker te verwijderen van bord model OB504 en het markeren van het betreffende vak;

  • 5.

    De bekendmaking van dit verkeersbesluit te laten geschieden door plaatsing van dit besluit in het Gemeenteblad;

  • 6.

    Het verkeersbesluit voor een parkeergelegenheid voor elektrisch laden ter hoogte van Wintergroen 2 (gemeenteblad 2022, 208971 van 12 mei 2022 en de rectificatie gemeenteblad 2024, 13346) in te trekken.

 

Katwijk, 26 september 2025

namens burgemeester en wethouders van Katwijk,

N. van Benthem

Clustermanager Beleid Fysieke Leefomgeving

Bijlagen

Bezwaar

Indien u het niet eens bent met dit besluit, kunt u binnen 6 weken na verzenddatum van dit besluit bezwaar maken. Stuur uw bezwaarschrift naar: college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Katwijk, Postbus 589, 2220 AN Katwijk. Vermeld in uw bezwaarschrift uw naam, adres en handtekening, de datum, de omschrijving van het besluit en de reden van uw bezwaar. Graag een kopie van het besluit meesturen.

U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen. Kijk hiervoor op www.katwijk.nl.

Bij spoed kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter, sector bestuursrecht, van de rechtbank te Den Haag, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag. U dient een kopie van het bezwaarschrift toe te voegen. Digitaal indienen kan ook via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. U moet hiervoor wel een elektronische handtekening (DigiD) hebben.

Oude situatie:

Nieuwe situatie:

 

Naar boven