Gemeenteblad van Katwijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Katwijk | Gemeenteblad 2022, 158419 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Katwijk | Gemeenteblad 2022, 158419 | beleidsregel |
Beleidsregels openbare laadpalen voor elektrische voertuigen gemeente Katwijk 2022
Het college van burgemeester en wethouders van Katwijk;
Gelet op artikel 160 van de Gemeentewet, artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2:11 van de Algemene Plaatselijke Verordening Katwijk 2014;
B E S L U I T vast te stellen de:
Beleidsregels openbare laadpalen voor elektrische voertuigen gemeente Katwijk 2022
Het doel van de beleidsregels is om:
particulieren, bedrijven, netwerkbeheerders en exploitanten van openbare laadpalen duidelijkheid te geven over de criteria en voorwaarden waaronder de gemeente medewerking verleent aan het plaatsen van openbare laadpalen in de openbare ruimte en het aanwijzen van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen bij deze laadpalen;
Deze beleidsregels zijn alleen van toepassing op openbare laadpalen in de openbare ruimte bij locaties waar openbaar kan worden geparkeerd. Bij het doorontwikkelen van openbare laadvoorzieningen anders dan laadpalen, kunnen de beleidsregels ook daarop van toepassing worden verklaard.
In de beleidsregels wordt verstaan onder:
verkeersbesluit: het besluit door of namens het college, op basis van artikel 18, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12, aanhef en onder a, onder I, van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, waarmee de parkeerplaatsen bij een openbare laadpaal worden aangewezen als laadplek door middel van het plaatsen van een verkeersbord E4 (P) “opladen elektrische voertuigen” met een onderbord OB504 met 2 pijlen en een witte kruismarkering op de aangewezen parkeerplaatsen;
samenwerkingsovereenkomst: een overeenkomst tussen de gemeente Katwijk en een exploitant van openbare laadpalen met afspraken onder welke voorwaarden de exploitant een laadpaal op de openbare weg in de gemeente Katwijk mag plaatsen en om rechten en verplichtingen vast te leggen. Deze overeenkomst heeft betrekking op het plaatsen, beheren en onderhouden van een of meerdere laadpalen op een of meerdere laadplekken in de gemeente. In deze overeenkomst verklaart de exploitant de beleidsregels te onderschrijven en te zullen naleven.
Voor alle aanvragen geldt dat in beginsel alleen laadplekken kunnen worden aangevraagd, die zijn opgenomen op de bij deze beleidsregels behorende plankaart. Bij uitzondering kan het college toestemming verlenen om af te wijken van de plankaart. In dat geval dient de aanvraag daartoe goed gemotiveerd te zijn en de laadplek dient te voldoen aan de volgende voorwaarden:
Een aanvraag op verzoek van een indiener wordt beoordeeld aan de hand van de volgende criteria:
de indiener beschikt niet over een parkeerplaats op eigen terrein, conform de definitie in de vigerende Nadere regels parkeren Katwijk. Onder eigen terrein vallen ook (VVE) parkeerplaatsen en/of de (verplichte) mogelijkheid tot het huren/kopen van een parkeerplaats in combinatie met een woning of op terrein bij de werkgever, mits de veiligheidsvoorschriften ter plaatse laden van elektrische voertuigen toestaat.
binnen 200 meter loopafstand van het adres van de indiener is geen of onvoldoende openbare laadcapaciteit aanwezig of aangevraagd; er is sprake van onvoldoende laadcapaciteit als bij de bestaande laadpalen binnen 200 meter loopafstand van het adres van de indiener in de laatste twee maanden voorafgaand aan de aanvraag per laadpaal minimaal 100 laadacties hebben plaatsgevonden met een minimaal totaal verbruik van 1.000 kWh.
3. Taken en verantwoordelijkheden omtrent plaatsing en beheer laadpalen en laadplekken
De openbare laadpaal wordt aangesloten op het openbare elektriciteitsnet. De netbeheerder hiervan in de gemeente Katwijk is Liander. Een exploitant van openbare laadpalen die deze wil aansluiten op het openbare netwerk wendt zich daarvoor dan ook tot Liander. Als Liander opdracht krijgt voor het aansluiten zal zij een vergunning aanvragen of melding (afhankelijk van de graafoppervlakte) bij de gemeente doen. De kosten van het plaatsen en aansluiten van de laadpaal inclusief eventuele goedgekeurde voorzieningen ter bescherming van de laadpaal, zijn voor rekening van de aanvrager.
De gemeente Katwijk ziet toe op het juiste gebruik van de aangewezen parkeerplaats(en) en kan indien nodig handhavend optreden. Het juiste gebruik is: als een elektrisch voertuig met de kabel aangesloten is op het laadpunt en actief aan het laden is. Op de laadpaal dient een laadindicator aan te geven of er wordt geladen. In gebieden waar betaald parkeren of vergunninghoudersparkeren is ingevoerd of waar een maximale parkeerduur of enige andere beperking geldt, geldt deze beperking onverminderd ook voor de laadplekken.
4. Eisen aan de apparatuur en de dienstverlening van exploitanten
De openbare laadpaal is 24 uur per dag en 7 dagen per week openbaar toegankelijk, in die zin dat deze voor iedereen te gebruiken is voor het opladen van zijn / haar elektrische voertuig. De aanvrager zorgt voor zoveel mogelijk actuele informatie richting gebruikers over de aanwezigheid en beschikbaarheid van het laadpunt, via algemeen beschikbare kanalen zoals deze gebruikelijk zijn in de markt voor openbare laaddiensten.
De exploitant beschikt over een website en een app met daarop relevante informatie over de openbare laadpalen voor de gebruiker: het aanvraagproces, de doorlooptijd van een aanvraag, het minimale en maximale laadvermogen, informatie over laadpassen en de laadprijs per kWh inclusief btw die de exploitant in rekening brengt bij de gebruiker.
5. Wijzigen of intrekken van vergunning en verkeersbesluit
Bij wijziging of intrekken van de beleidsregels
Na het wijzigen of intrekken van de beleidsregels kan het college ook besluiten om vergunning en verkeersbesluit(en) voor een bestaande laadpaal te wijzigen of in te trekken. Bij intrekking heeft de aanvrager de plicht de openbare laadpaal binnen een door het college aan te geven termijn veilig te verwijderen en de ondergrond in oorspronkelijke staat te herstellen. Kosten hiervoor zijn voor rekening van de gemeente, wanneer de beleidsregels binnen 5 jaar na afgifte van de vergunning worden gewijzigd of ingetrokken. Kosten zijn voor rekening van de aanvrager, wanneer de wijziging later dan 5 jaar na afgifte van de vergunning plaatsvindt.
Bij afwijken van beleidsregels door exploitant
Indien de aanvrager van een openbare laadpaal zich niet houdt aan de beleidsregels kan het college de vergunning intrekken. In dit geval heeft de aanvrager de plicht de openbare laadpaal binnen een door het college aan te geven termijn veilig te verwijderen en de ondergrond in oorspronkelijke staat te herstellen. De kosten hiervoor zijn voor de rekening van de aanvrager. Het college kan ook verkeersbesluiten waarbij de parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen zijn aangewezen, intrekken.
Bij onderhoud of reconstructie
Het college kan de vergunning en het verkeersbesluit intrekken, indien er onderhoud of reconstructie van de openbare ruimte plaatsvindt als gevolg waarvan de aangewezen parkeerplaatsen zullen verdwijnen. Als de vergunning wordt ingetrokken heeft de aanvrager de plicht de openbare laadpaal veilig te verwijderen op het moment dat het onderhoud of de reconstructie ter plaatse van de laadpaal gaat starten. Kosten hiervoor en voor eventuele herplaatsing zijn voor rekening van de gemeente, wanneer het onderhoud of de reconstructie plaatsvindt binnen 5 jaar na afgifte van de vergunning. Kosten zijn voor rekening van de aanvrager, wanneer het onderhoud of reconstructie later dan 5 jaar na afgifte van de vergunning plaatsvindt. Voor het herplaatsen van de laadpaal zijn de beleidsregels van toepassing (aanvraag, vergunning, verkeersbesluit).
Het college beseft dat de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden en laadinfrastructuur nieuw en nog volop in ontwikkeling zijn. Met deze beleidsregels wil het college duidelijkheid verschaffen over de voorwaarden, criteria en condities die van toepassing zijn op het aanvragen en realiseren van laadpalen in de gemeente. In specifieke, bijzondere of onvoorziene omstandigheden kan het college besluiten van deze beleidsregels af te wijken.
7. Inwerkingtreding, evaluatie en citeertitel
Deze beleidsregels worden zo nodig geëvalueerd en met opgave van redenen door het college gewijzigd of ingetrokken. Het wijzigen of intrekken van de beleidsregels heeft alleen gevolgen voor nieuwe aanvragen en aanvragen die nog niet zijn goedgekeurd. Voor verleende vergunningen blijven de daarbij geldende beleidsregels van toepassing.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-158419.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.