Gemeenteblad van Den Helder
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Den Helder | Gemeenteblad 2025, 385497 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Den Helder | Gemeenteblad 2025, 385497 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit Tijdelijke Verkeersmaatregelen Texelstroomlaan, Den Helder
Op grond van artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.
Gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).
Krachtens de “Mandaatregeling gemeente Den Helder 2023”, vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders d.d. 5 Mei 2023.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Op grond van artikel 37 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer dient een verkeersbesluit te worden genomen voor de in artikel 34 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer bedoelde tijdelijke plaatsingen en tijdelijke maatregelen met een langere duur dan vier maanden.
Conform artikel 24 BABW is over het nemen van het verkeersbesluit overleg gepleegd met een Verkeersadviseur van de politie Eenheid Noord-Holland, daartoe gemandateerd door de Korpschef van de politie. De politie heeft een positief advies uitgebracht over dit verkeersbesluit.
De Texelstroomlaan tussen de Waddenzeestraat en de IJsselmeerstraat (590 m) wordt in twee fasen gereconstrueerd van 50GOW naar 30GOW. Een uitvoering in één keer zou betekenen dat de hele weg langdurig afgesloten is, met grote gevolgen voor bereikbaarheid en verkeersveiligheid. Door de werkzaamheden te splitsen in twee fasen blijft steeds een deel van de weg toegankelijk, wat de overlast voor bewoners, bedrijven en weggebruikers aanzienlijk beperkt.
Fase 1 Locatie: tussen rotonde Waddenzeestraat en Flevostraat
Fase 2 Locatie: tussen Eemstraat en IJsselmeerstraat
De reconstructie in twee fasen beperkt de hinder en houdt de wijk bereikbaar voor verkeer, hulpdiensten en voorzieningen. Tegelijk zorgt deze aanpak voor meer verkeersveiligheid en een beter uitvoerbare planning.
Het trottoir, fietsstrook en rijbaan op de Texelstroomlaan tussen rotonde Waddenzeestraat tot Ijsselmeerstraat wordt gedurende 5 maanden (periode) afgesloten voor gemotoriseerd verkeer, voetgangers en fietsers. Voor een veilige afwikkeling van het gemotoriseerde verkeer wordt gebruik gemaakt van een omleiding via de Waddenzeestraat, Jan Verfailleweg, Zandkreekweg en dan Texelstroomlaan ( zowel heen als terug ). Voor een veilige afwikkeling van het fietsverkeer kan gebruik gemaakt worden van het onverplichte fietspad met de fietsomleiding Waddenzeestraat t.h.v. Huzestraat richting Ijsselmeerstraat. In het kader van de volgende bepalingen uit artikel 2 van de WVW 1994 zijn maatregelen gewenst:
- het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
De werkzaamheden zullen voortduren zo lang als noodzakelijk is, dan wel eerder worden beëindigd indien deze eerder zijn afgerond.
Namens Burgemeester en Wethouders van Den Helder,
Bent u het niet eens met het besluit in deze brief?
Wanneer u naar aanleiding van het hierboven vermelde besluit vragen mocht hebben, dan kunt u ons altijd voor een verdere toelichting bellen. Het telefoonnummer staat bovenaan deze brief.
Als u belang heeft bij dit besluit kunt u bezwaar maken. Dit moet binnen zes weken na de bovenaan deze brief vermelde dag waarop het besluit is verzonden.
Bezwaar maken kan op twee manieren.
Online bezwaar maken kan via www.denhelder.nl/bezwaar.
U heeft daarvoor uw DigiD nodig.
Per brief kunt u uw bezwaarschrift gericht tegen een besluit van het college van Burgemeester en Wethouders, de burgemeester of de gemeenteraad richten aan:
Secretariaat van de Commissie voor de bezwaarschriften, Postbus 36, 1780 AA Den Helder.
Of u levert het bezwaarschrift in bij de receptie van het stadhuis, Willemsoord 66 in Den Helder. De
balie is open op maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.
In het bezwaarschrift moet het volgende staan:
- uw contactgegevens zoals uw naam en adres (graag ook telefoonnummer en e-mailadres );
- de datum waarop u het bezwaar schrijft en verstuurt;
- een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt. U kunt ook een kopie
meesturen of een kenmerk van het besluit doorgeven;
- de reden(en) waarom u bezwaar indient en wat het besluit volgens u moet zijn;
Het indienen van een bezwaarschrift schort niet de werking van het hierboven vermelde besluit op. Dat betekent dat het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Kunt u vanwege de spoedeisendheid van de betrokken belangen een beslissing op uw bezwaarschrift niet afwachten? Dan kunt u gelijktijdig met of na de indiening van uw bezwaarschrift de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem, vragen een voorlopige voorziening te treffen om de werking van het besluit voor de duur van uw bezwaarschriftprocedure te schorsen. Houdt u er rekening mee dat de rechtbank hiervoor kosten in rekening brengt. Zie ook: www.rechtspraak.nl.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-385497.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.