Aanwijzingsbesluit functionarissen Regeling beheer en toezicht BRP, reisdocumenten en rijbewijzen

De informatiebeheerder, zoals bedoeld in de Regeling beheer en toezicht BRP, reisdocumenten en rijbewijzen;

 

gelet op de bepalingen in de Regeling beheer en toezicht BRP, reisdocumenten en rijbewijzen (inclusief de daarin opgenomen wet-en regelgeving),

 

besluit

 

vast te stellen het Aanwijzingsbesluit functionarissen Regeling beheer en toezicht BRP, reisdocumenten en rijbewijzen

Artikel 1 Functionarissen

De volgende functionarissen worden aangewezen:

 

Functionaris

Medewerker in de functie van/met taak:

Privacy beheerder BRP

Beleidsmedewerker Inwoners

 

Vervanger: Privacy Officer(s)

Functioneel beheerder BRP

Medewerker Inwoners I, belast met taak functioneel beheer

 

Vervanger: Medewerkers Inwoners I, conform vervangingsschema belast met taak functioneel beheer

Gegevensbeheerder BRP

Medewerker Inwoners I, belast met taak gegevensbeheer

 

Vervanger: Medewerkers Inwoners I, conform vervangingsschema belast met taak gegevensbeheer

Gegevensverwerkers BRP

Medewerkers KCC (frontoffice en back-office/senior), Medewerkers Inwoners I en II

Beveiligingsbeheerder BRP

Medewerker Inwoners I, belast met taak functioneel beheer

 

Vervanger: Medewerkers Inwoners I, conform vervangingsschema belast met taak functioneel beheer

Beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen

De in het ‘Strategisch Informatieveiligheidsbeleid’ aangewezen medewerker

 

Vervanger: zie ‘Strategisch Informatieveiligheidsbeleid”

Autorisatiebeheer reisdocumenten en rijbewijzen

Medewerker Inwoners I, belast met taak functioneel beheer

 

Vervanger: Medewerkers Inwoners I, conform vervangingsschema belast met taak functioneel beheer

Fraudecoördinator BRP

Medewerkers Inwoners I en II belast met taak adresonderzoek

 

Vervanger: Medewerkers Inwoners I en II, conform vervangingsschema belast met taak adresonderzoek

Toezichthouder BRP

Medewerkers Inwoners I en II belast met taak adresonderzoek, BOA’s team VTH

Afnemen verklaring onder ede

Medewerkers KCC (frontoffice en backoffice), Medewerkers Inwoners I en II, die belast zijn met het onderzoeken en opnemen van de burgerlijke staat in de BRP.

 

Ingehuurde medewerkers kunnen aangewezen worden, mits zij ambtenaar zijn.

Toegang tot de inloopkluis/RAAS ruimte (mede gezien beveiligde opslag van o.a. aktes, brondocumenten en tapes)

Teammanager KCC, Medewerkers KCC (front-en backoffice), Medewerkers Inwoners I en II, (plaatsvervangend) Functioneel beheerder BRP en de Beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen (voor zover relevant voor zijn werkzaamheden).

 

Onder toezicht van één van deze medewerkers kan, voor zover noodzakelijk, ook onderstaande medewerkers toegang verleend worden:

BHV-ers, CISO en Beleidsmedewerker inwoners.

 

Toegang tot de ruimte waar de RAAS-server is geplaatst: aangewezen medewerkers I en II. Deze personen beschikken over een sleutel.

Toegang tot werkruimten team KCC (m.u.v. inloopkluis/RAAS ruimte)

(plaatsvervangend) Teammanager KCC, Beleidsmedewerker inwoners, Medewerkers KCC, Medewerkers Inwoners I en II, gemeentesecretaris, burgemeester, portefeuillehouder, (plaatsvervangend) directeur, bodes, medewerkers facilitaire dienstverlening, schoonmakers, BHV-ers.

 

De CISO en Beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen (voor zover relevant voor hun werkzaamheden).

 

Onder toezicht van één van deze medewerkers kan, voor zover noodzakelijk, ook onderstaande medewerkers toegang verleend worden (geen rechtstreekse toegang): Privacy Officer(s), Functionaris gegevensbescherming en Interne auditor

 

Autorisatiebevoegden aanvraagstations en RAAS

Medewerker Inwoners I belast met de taak functioneel beheer

 

Vervanger: Medewerkers Inwoners I, conform vervangingsschema belast met taak functioneel beheer

en aangewezen medewerker(s) KCC

Lokaal beheer RAAS

Medewerker Inwoners I belast met de taak functioneel beheer

 

Vervanger: Medewerkers Inwoners I, conform vervangingsschema belast met taak functioneel beheer

en aangewezen medewerker(s) KCC

 

Aanvraagbevoegden reisdocumenten en rijbewijzen (inclusief registreren vermissingen)

Medewerkers KCC (frontoffice/senior)

Verstrekken (beoordelen aanvraag en verzenden aanvraag) van reisdocumenten en rijbewijzen

Medewerkers KCC (frontoffice/senior), Medewerkers Inwoners I en II

 

Het controleren van de aanvraag en verzenden van de aanvraag mag o.g.v. de functiescheiding alleen door een ambtenaar worden gedaan. Ingehuurde medewerkers kunnen aangewezen worden, mits zij ambtenaar zijn.

Ontvangstbevoegden reisdocumenten en rijbewijzen

Medewerkers KCC (frontoffice/senior), medewerkers facilitaire dienstverlening/bodes

Beheren reisdocumenten en rijbewijzen

Medewerkers KCC (frontoffice/senior), Medewerkers Inwoners I en II

Uitreiken (inclusief innemen, ongeldig maken en vernietigen) van reisdocumenten en rijbewijzen

Medewerkers KCC (frontoffice/senior) en gastheer/gastvrouw team Ondersteuning (zie mandaatlijst burgemeester)

Mobiel aanvraagstation

Medewerkers KCC (frontoffice/senior)

 

Artikel 2 Citeertitel

Dit aanwijsbesluit wordt aangehaald als ‘Aanwijzingsbesluit functionarissen Regeling beheer en toezicht BRP, reisdocumenten en rijbewijzen De Fryske Marren’.

 

Artikel 3 Inwerkingtreding

Dit aanwijsbesluit treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 26 augustus 2025.

 

Aldus vastgesteld door informatiebeheerder op 28 augustus 2025.

de informatiebeheerder,

J. Hennevanger

teammanager Klanten contact centrum

Naar boven