Grondslag
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Adviezen
Conform artikel 24 BABW hebben wij advies gevraagd aan de Politie Eenheid Noord-Nederland, district Groningen, basisteams Groningen - stad. De politie heeft positief geadviseerd op de hieronder beschreven verkeersmaatregel.
Motivering
De Kerklaan wordt ingericht als fietsstraat waar auto’s te gast zijn. In de huidige situatie zijn een aantal kruispunten ingericht als gelijkwaardige kruispunten, waar verkeer van rechts voorrang heeft. De nieuw aan te leggen fietsstraat ligt in zijn geheel in de voorrang ten opzichte van aansluitende straten, om zo de fietser op de Kerklaan zo weinig mogelijk belemmeringen te geven. Op een tweetal locaties wordt de voorrangssituatie aangepast om deze nieuwe situatie op de Kerklaan te verduidelijken. Op deze manier dient er vanuit alle zijstraten voorrang aan verkeer op de Kerklaan gegeven te worden.
Er wordt op een tweetal locaties de voorrangssituatie aangepast zodat de nieuwe fietsstraat op Kerklaan in zijn geheel in de voorrang komt te liggen. Het gaat om het kruispunt Kerklaan - Stadhouderslaan en het kruispunt Kerklaan - Oranjesingel. Deze kruispunten zijn in de huidige situatie gelijkwaardige kruispunten. Het kruispunt Kerklaan - Stadhouderslaan zal als inritconstructie vormgegeven worden, en het kruispunt Kerklaan - Oranjesingel wordt een voorrangskruispunt door het toepassen van bord B6 en haaientanden op de weg. Op de Kerklaan, aan weerszijden van het kruispunten, worden tevens borden B4 en B5 geplaatst. De overige kruispunten zijn al vormgegeven met een inritconstructie, en dit zal zo blijven.
Omdat het kruispunt Kerklaan - Stadhouderslaan aangepast wordt naar een inritconstructie, is de huidige voetgangersoversteekplaats niet meer nodig. Voetgangers die een inritconstructie oversteken hebben namelijk al voorrang op al het andere verkeer. Met de komst van de inritconstructie komt de markering van de voetgangersoversteekplaats (met borden L2) te vervallen ter hoogte van Kerklaan 92.
Gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet strekt de maatregel tot lid 1 sub a (het verzekeren van de veiligheid op de weg) en sub b (het beschermen van weggebruikers en passagiers).
Gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet is mogelijk lid 1 sub d (het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer) in het geding. Op een tweetal kruispunten op de Kerklaan geldt nu voorrang van rechts. Door dit besluit moet er voorrang verleend worden aan verkeer op de Kerklaan. Gezien de eerdergenoemde motivering en het vergroten van de verkeersveiligheid en herkenbaarheid op de Kerklaan, achten wij de doelen die dit besluit dient van groter belang dan het doel dat mogelijk in het geding is.
Voor dit verkeersbesluit is geen akoestisch onderzoek noodzakelijk, als bedoeld in artikel 5.78j van het Besluit kwaliteit leefomgeving (BKL).