Verkeersbesluit voor het aanwijzen van parkeergelegenheden uitsluitend bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen op verschillende locaties te Weert

2914475 / 2988839

Het college van burgemeesters en wethouders is, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994, in deze het bevoegd gezag voor het nemen van dit verkeersbesluit;

het wijzigingsbesluit 2016 mandatenregeling, 11 februari 2017, van het college van Burgemeester en Wethouders, waarin het afdelingshoofd Openbaar Gebied gemachtigd is tot het nemen van verkeersbesluiten.

Wettelijk kader

Wegenverkeerswet 1994, Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), Uitvoeringsvoorschriften BABW en regels Algemene wet bestuursrecht.

Aanleiding:

  • -

    Ter uitvoering van de gemeentelijke visie om een bijdrage te leveren aan het behalen van (inter)nationale (klimaat)doelstellingen wil de gemeente emissieloos vervoer stimuleren. Oplaadvoorzieningen voor elektrisch vervoer maakt hier onderdeel van uit;

  • -

    Elektrisch vervoer draagt bij aan een beter klimaat, het verminderen van geluidhinder en een verbeterde luchtkwaliteit;

  • -

    Steeds meer inwoners, werknemers en bezoekers van de gemeente beschikken over een elektrisch voertuig en het aantal elektrische voertuigen zal de komende jaren naar verwachting verder toenemen, waardoor tevens verwacht wordt dat de behoefte aan openbare laadvoorzieningen zal toenemen.

  • -

    Voor het stimuleren van elektrisch vervoer en een goede werking van een elektrisch voertuig is een gebiedsdekkend netwerk van openbare oplaadvoorzieningen essentieel;

  • -

    Bij het bepalen van geschikte potentiële locaties op deze plankaart hebben wij rekening gehouden met technische en ruimtelijke eisen en criteria van een oplaadvoorziening in de openbare ruimte op wijk-, straat-, en adresniveau;

  • -

    Op basis van deze eisen en criteria hebben wij geschikte locaties voor de toekomstige oplaadvoorzieningen gevonden zoals opgenomen op de plankaart.

  • -

    Voorafgaand aan de besluitvorming heeft een plankaart voor participatie opengestaan. De ingediende reacties zijn betrokken bij de integrale afweging over het genomen besluit op de plankaart.

Motivering

  • -

    Bij de in de aanleiding genoemde afweging voor de locatiekeuzes is rekening gehouden met de verkeersbelangen conform de Wegenverkeerswet. Deze afweging maakt integraal onderdeel uit van deze motivering;

  • -

    De vastgestelde plankaart en de data over het huidige gebruik van bestaande laadvoorzieningen zijn de aanleiding om het aantal openbare oplaadvoorzieningen uit te breiden;

  • -

    Een openbare oplaadvoorziening voorziet in principe in twee oplaadpunten voor elektrische voertuigen;

  • -

    Om een optimale benutting van de openbare oplaadvoorziening te waarborgen, alsmede als gevolg van de verwachte toename van elektrische voertuigen, de verwachte toename aan laadbehoefte te faciliteren, is het wenselijk om nabij elke oplaadvoorziening twee parkeerplaatsen te reserveren waar elektrische voertuigen kunnen laden;

  • -

    Dit kan door het aanwijzen van parkeerplaatsen die uitsluitend bestemd zijn voor het opladen voor elektrische voertuigen nabij de oplaadvoorzieningen middels het plaatsen van de daarvoor benodigde bebording;

  • -

    Het aanwijzen van parkeerplaatsen uitsluitend voor het opladen van elektrische voertuigen dient om de bruikbaarheid van de weg te waarborgen, de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu te beperken en een doelmatig of zuinig energiegebruik te bevorderen;

  • -

    De aan te wijzen parkeervakken zijn openbaar, louter bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen en niet gereserveerd op kenteken;

  • -

    De parkeervakken mogen alleen worden gebruikt voor het opladen van elektrische voertuigen, waarbij:

    • o

      de stekker in het oplaadpunt en in het voertuig zit;

    • o

      het laadproces actief is of maximaal 24 uur geleden actief was;

  • -

    Het belang van het efficiënt kunnen gebruiken van een openbaar oplaadnetwerk prevaleert boven een eventuele lokale parkeerdruk, waarbij:

    • o

      Een elektrisch voertuig veelal in de plaats komt van een niet-elektrisch voertuig, zodat de parkeerdruk in verhouding nagenoeg gelijk blijft;

    • o

      Een verschuiving van parkeerdruk aannemelijk is in een ruimere omgeving (wijkniveau) vanwege continue uitbreiding van het aantal laadvoorzieningen;

  • -

    De feitelijke aanwijzing van parkeerplaatsen in de praktijk geschied nadat hiertoe aanleiding bestaat op basis van data over het huidige gebruik van bestaande laadvoorzieningen;

  • -

    De betreffende wegen zijn gelegen binnen de bebouwde kom van Weert;

  • -

    De betreffende wegen zijn in beheer bij de gemeente Weert;

Advies politie

Op grond van artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de korpschef, te weten de taakbeheerder verkeer te Weert van het korps Nationale Politie. De verkeerscoördinator heeft namens de korpschef positief geadviseerd (d.d 24-07-2025), zoals is opgenomen in Bijlage 2 bij dit besluit.

BESLUIT

Het aanwijzen van twee parkeerplaatsen als parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen, door plaatsing van de borden model E8c van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) met, indien van toepassing, een onderbord model OB 504 (schuine pijl links en/of rechts), om de parkeerplaatsen aan te duiden, op de volgende locaties in de gemeente Weert:

onder de opschortende voorwaarde dat:

het besluit voor een specifieke locatie, zijnde een besluitonderdeel, pas in werking treedt op het moment dat gemeente Weert de opdracht geeft tot plaatsing van een openbare laadpaal op die locatie aan een aanbieder;

Dit besluit heeft een uitvoeringstermijn van twee jaar. Indien binnen twee jaar na onherroepelijk verkeersbesluit nog geen dergelijke opdracht is gegeven en dus nog geen uitvoering is gegeven aan een locatie door plaatsing van een openbare laadpaal en de hierboven genoemde bebording, dan worden van dit besluit de bebording niet is geplaatst, en vervalt de aanwijzing van de twee parkeervakken voor die specifieke locatie.

Ter verduidelijking van dit besluit is van iedere afzonderlijke locatie een foto opgenomen in Bijlage 1. De bijlagen maken deel uit van dit besluit.

Weert, 23 Juli 2025

Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Weert,

Gerrit Speelberg

Hoofd afdeling Openbaar Gebied

Mededelingen

Het verkeersbesluit is te raadplegen via de digitale Gemeenteblad.

Bezwaar en voorlopige voorziening

Tegen het besluit staat bezwaar open. Heeft u opmerkingen, vragen of wilt u meer weten over dit besluit dan kunt u contact opnemen via verkeer@weert.nl. Vindt u dat het besluit onjuist is, dien dan binnen zes weken een bezwaarschrift in en stuur dit naar burgemeester en wethouders van Weert, postbus 950, 6000 AZ Weert. Weet u niet zeker of u deze bezwaarschriftenprocedure wilt volgen of wilt u met ons overleggen over de oplossing voor uw probleem? Neem dan contact met ons op. Let op: overleg zo nodig hoe u de bezwaartermijn van zes weken veilig kunt stellen.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en tenminste het volgende te bevatten:

    • -

      de naam en het adres van de indiener(s);

    • -

      de dagtekening;

    • -

      een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, en de gronden van het bezwaar (motivering).

Indien een bezwaarschrift is ingediend is het mogelijk om daarnaast een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening in te dienen. Een dergelijk verzoek dient te worden gericht aan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, Postbus 950, 6040 AZ Roermond.

Het verzoek dient te zijn ondertekend en tenminste het volgende te bevatten:

    • -

      de dagtekening van het bezwaar;

    • -

      vermelding van de datum van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt;

    • -

      een opgave van de redenen waarom men zich met het besluit niet kan verenigen.

Bij het verzoek dient voorts een afschrift van het bezwaarschrift te worden overgelegd. Zo mogelijk wordt tevens een afschrift van het besluit waarop het geschil betrekking heeft overgelegd.

Naar aanleiding van het verzoek kan de bevoegde voorzieningenrechter een voorlopige voorziening treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.

Voor de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven. De griffier van de betrokken Rechtbank wijst de verzoeker na de indiening van diens verzoek op de verschuldigdheid van het griffierecht en bericht de verzoeker binnen welke termijn en op welke wijze het verschuldigd griffierecht moet worden voldaan.

Ingevolge het bepaalde in artikel 7:15 van de Algemene wet bestuursrecht kunt u voordat het bestuursorgaan op uw bezwaar heeft beslist verzoeken om vergoeding van de in verband met het bezwaar gemaakte kosten.

Bijlage 1:

Fase 1 - 2025

Weert 6003 CL Standaardmolen 47 0988-3530

Weert 6002 TK Mimosastraat 37 0988-3582

Weert 6006 VM Lindenhof 41 0988-3370

Weert 6006 CE Charlotte van Bourbonstraat 39 0988-3430

Weert 6001 HH Molenveldstraat 81 0988-3620

Weert 6002 CA Pastoor Rieterstraat 34 0988-3564

Weert 6004 DP Klaroenstraat 1 0988-3469

Weert 6005 KW Nachtegaal 10 0988-3457

Weert 6005 SB Konenhofstraat 20 0988-3362

Weert 6006 MZ Huygenshof 14  0988-3416

Weert 6005 SZ Kapellestraat 13 0988-3378

Weert 6039 BT Sint Jozefstraat 6 0988-54

Weert 6004 DD Leukerhof 21 0988-3475

Fase 2 - 2025 

Weert 6039 EK Kruisstraat 56 0988-3330

Weert 6039 AD Keijersstraat 85 0988-3349

Weert 6006 GJ Stadhouderslaan 21 0988-3635

Weert 6005 KS Kwartelstraat 27 0988-3454

Weert 6006 JW Van Halenstraat 67 0988-3424

Weert 6003 EM Zaaimand 16 0988-3399

Weert 6002 TR Violierstraat 25  0988-3580

Weert 6003 BN Molenakkerplein 49 0988-3492

Weert 6006 EA Frederik Hendrikstraat 9 0988-3435

Weert 6001 GW Molenstraat 12  0988-3607

Weert 6001 BT Sint Jorisstraat 24 0988-3598

Weert 6006 CA Louise de Colignystraat 9 0988-3443

Naar boven