Verkeersbesluit instellen 30 km/uur en diverse maatregelen Eli Heimanslaan - Cleyndertstraat - Sportlaan

154740-2025

Burgemeester en wethouders van Zwolle

Overwegende:

dat de Eli Heimanslaan, Cleyndertstraat en Sportlaan wegen zijn, gelegen binnen de bebouwde kom van Zwolle;

dat de Eli Heimanslaan, Cleyndertstraat en Sportlaan in beheer zijn bij de gemeente Zwolle;

dat de Eli Heimanslaan, Cleyndertstraat en Sportlaan wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op bovengenoemd artikel het college van burgemeester en wethouders van Zwolle bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Zwolle is gemandateerd aan de medewerker Leefomgeving en Mobiliteit;

dat de gemeente signalen en zorgen heeft ontvangen over de verkeersveiligheid op het traject Eli Heimanslaan - Jac. P. Thijsselaan - Laan der Molens;

dat vervolgens de gemeenteraad op 21 oktober 2021 ingestemd heeft met een maatregelenpakket voor een bypass bij de rotonde Eli Heimanslaan en diverse andere aanpassingen om de verkeersveiligheid op dit traject te verbeteren;

dat op 25 maart 2024 de gemeenteraad vervolgens heeft besloten af te zien van de bypass bij de rotonde en aanpassing van het fietspad aan de westzijde van Eli Heimanslaan;

dat besloten is dat het besluit tot het instellen van een maximumsnelheid van 30 km/uur en herinrichting van de Eli Heimanslaan, Jac. P. Thijsselaan en Laan der Molens van kracht blijft;

dat hierbij sterk wordt uitgegaan van het STOMP-principe, waarbij eerst genoemde aspect als belangrijkste verplaatsingsmethode wordt gezien, dat is: Stappen, Trappen, Openbaar Vervoer, Mobility as a Service en Privéauto;

Kruispunt Eli Heimanslaan - Cleyndertstraat

dat gezien voorgaande een maximumsnelheid van 30 km/uur zonaal wordt ingesteld op de Eli Heimanslaan ter hoogte van Cleyndertstraat 75, het Jac. P. Thijssepad ter hoogte van Scholtensteeg en op de Laan der Molens ten zuiden van de Loodwitmolen;

dat voorgaande maatregel wordt gerealiseerd door het plaatsen van verkeersborden A1 (30) zone begin/einde, ter hoogte van Cleyndertstraat 75, het Jac. P. Thijssepad ter hoogte van Scholtensteeg en op de Laan der Molens ten zuiden van de Loodwitmolen;

dat genoemde maatregel op de Eli Heimanslaan en Laan der Molens wordt ondersteund door het aanbrengen van markering dwars op de rijbaan en met markering ’30’ op het wegdek, zodat de overgang van 50km/h naar 30 km/h middels een poortconstructie wordt vormgegeven;

dat deze snelheidsovergang mede wordt ondersteund door het aanbrengen van een fysieke maatrgel in de vorm van een kruispuntplateau ter hoogte van de Cleyndertstraat om de snelheid van het gemotoriseerde verkeer op dit weggedeelte te verlagen;

dat gezien de genoemde uitbreiding van de 30 km/h zone, de aansluiting van de Cleyndertstraat en Sportlaan met de Eli Heimanslaan en aansluitingen op de Jac. P. Thijsselaan van: Gorterstraat, Cleyndertstraat, Van Disselstraat, Heukelstraat, Oudemansstraat, Staringstraat, Martinetstraat, Strijbosstraat, Voermanstraat, Van Oortstraat, Weeversstraat, Gorterstraat en op de aansluiting van Laan der Molens met: Van Leeuwenpad, Laan der Molen nabij Beukmolen 24, Blauwselmolen, Boormolen, Kalandermolen en Loodwitmolen, onderdeel van een grotere 30 km/h zone, waardoor de reeds aanwezige verkeersborden A1(30) zone begin/einde op deze wegen overbodig zijn en verwijderd worden;

dat volgens artikel 16 BABW, geen verkeersbesluit behoeft te worden genomen indien het betrokken verkeersteken wordt geplaatst of verwijderd ter nadere aanduiding dat een verkeersregel van toepassing is dan wel dat een ander verkeersteken dat een gebod of verbod inhoudt is geplaatst;

dat in de huidige situatie bestuurders op het vrijliggende fietspad ten oosten van de Eli Heimanslaan en die de Eli Heimanslaan kruisen naar de Cleyndertstraat, voorrang dienen te verlenen op bestuurders op de Eli Heimanslaan en dat deze situatie gehandhaafd blijft aangezien dit weggedeelte wordt gecategoriseerd als een GOW 30 (Gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 30 km/h);

dat met het aanbrengen van het plateau de bestaande inritconstructie tussen Eli Heimanslaan en Cleyndertstraat wordt opgeheven;

dat gezien voorgaande, de gedragsregel dat bij het verlaten van een inritconstructie bestuurders het overige verkeer voor moeten laten gaan wordt opgeheven;

dat gezien de verkeersveiligheid en de duidelijkheid voor de weggebruikers het wenselijk wordt geacht dat een voorrangsregeling op genoemd punt van kracht blijft;

dat de voorrangsregeling wordt gerealiseerd door het plaatsen van verkeersbord B6 ondersteund met haaientanden zodat bestuurders vanuit de Cleyndertstraat voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op de Eli Heimanslaan;

dat het vanwege de voorrangsregeling op genoemd kruispunt noodzakelijk is dat verkeersborden B5 (voorrangskruispunt met zijweg van rechts), vervangen worden door verkeersbord B3 (voorrangskruispunt);

dat het fysiek plateau meer ruimte inneemt dan de huidige oversteeklocatie waardoor de bestaande verkeersborden B6 en D2 en haaientanden worden verwijderd en opnieuw worden geplaatst;

Kruispunt Eli Heimanslaan - Sportlaan

dat door het instellen van een 30 km/h zone begin/einde op de Eli Heimanslaan, ter hoogte van Cleyndertstraat 75 , de verkeersborden A1(30) begin/einde, op de Sportlaan ter hoogte van de aansluiting met de Eli Heimanslaan reeds binnen de 30 km/h zone liggen en derhalve verwijderd worden;

dat de Sportlaan momenteel op de Eli Heimanslaan aansluit met vier inritconstructies en dat in voorliggend besluit dit kruispunt voor de noordelijk aansluiting van de Sportlaan wordt ingericht als een gelijkwaardig kruispunt;

dat op de noordoostelijke aansluiting van de Sportlaan met de Eli Heimanslaan, ingericht als inritconstructie, op de Sportlaan nabij Eli Heimanslaan nr 2 een voorrangsbord B6 staat, welke overbodig is en gezien de toekomstige inrichting van een gelijkwaardig kruispunt derhalve wordt verwijderd;

dat op genoemd kruispunt fysieke maatregelen worden genomen, zodanig dat de verbinding tussen de fietssuggestiestroken op de Eli Heimanslaan met het vrijliggend verplicht fietspad langs de oostzijde alsmede de verbinding naar de Cleyndertstraat wordt opgeheven;

dat door het opheffen van deze verbinding de verkeersborden G11 (verplicht fietspad) en G12 (einde verplicht fietspad) op genoemde locatie verwijderd worden;

dat vanwege het gewijzigde kruispunt de middengeleider op de Eli Heimanslaan ten zuiden van de Sportlaan wordt aangepast en dat derhalve verkeersbord D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 wordt verwijderd en enkele meters in zuidelijke richting wordt verplaatst en dat de verkeersborden D2 ten noorden van de Sportlaan worden verwijderd;

dat de Sportlaan met vier aansluitingen aansluit op de Eli Heimanslaan welke door zowel motorvoertuigen als fietsers worden gebruikt;

dat het verminderen van het aantal ontmoetingen tussen het gemotoriseerde verkeer en het fietsverkeer op genoemd kruispunt positief bijdraagt aan de verkeersveiligheid op dit kruispunt;

dat gezien voorgaande overwegingen de zuidelijke aansluiting tussen de Sportlaan en Eli Heimanslaan wordt ingericht als een verplicht fietspad in twee richtingen;

dat vanuit het hiervoor benoemde STOMP principe en de vijf principes van het bevorderen van het fietsgebruik (samenhang, directheid, veiligheid, comfort, aantrekkelijkheid) het gewenst is de voorrang te regelen op dit punt en daarbij de fietser in de voorrang de Eli Heimanslaan over te laten steken;

dat het instellen van een verplicht fietspad gerealiseerd wordt door het plaatsen van verkeersborden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de zuidelijke aansluiting tussen Sportlaan en Eli Heimanslaan;

dat de voorrangsregeling zodanig wordt geregeld dat bestuurders op de Eli Heimanslaan (inclusief vrijliggend fietspad en de Cleyndertstraat, voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op het verplichte fietspad;

dat voorgaande gerealiseerd wordt door het plaatsen van verkeersborden B6, ondersteund met haaientanden en voorzien van een onderbord met de symbool fiets en twee pijlen die naar elkaar wijzen om aan te geven dat fietsers uit twee richtingen komen;

dat vanwege de duidelijkheid voor de weggebruiker ter hoogte van het verplichte fietspad eveneens voetgangersoversteekplaatsen worden aangebracht zodat zowel fietsers als voetgangers in de voorrang de Eli Heimanslaan kunnen oversteken;

dat een gelijke voorrangsregeling voor langzaam verkeer (fietsers en voetgangers) bijdraagt aan duidelijk wegbeeld voor de weggebruiker;

dat het instellen van de voorrang voor voetgangers gerealiseerd wordt door het aanbrengen van zebramarkering als aanduiding van een voetgangersoversteekplaats zoals bedoeld in artikel 49 lid 2 van het RVV 1990 en uitgevoerd zoals omschreven in hoofdstuk IV, paragraaf 2, lid 9 van de Uitvoeringsvoorschriften BABW ondersteund met verkeersborden L2, op zowel de rijbanen als de langsliggende verplichte fietspaden van de Eli Heimanslaan en Cleyndertstraat;

dat de Sportlaan is ingericht met twee gescheiden smalle rijbanen met parkeren onder een hoek op de as van de weg, waardoor op basis van het ontwerp van de weg duidelijk wordt dat dit weggedeelte is bedoeld als eenrichtingsweg;

dat het desondanks wenselijk wordt geacht de rijbanen van de Sportlaan als eenrichtingsweg aan te duiden, waarbij de volgende rijrichtingen worden gehanteerd om de parkeerplaatsen bereikbaar te houden voor het autoverkeer:

- Sportlaan, noordwestelijk deel, vanaf Eli Heimanslaan richting van Disselstraat;

- Sportlaan, zuidwestelijk deel, vanaf Disselstraat richting Eli Heimanslaan;

- Sportlaan, noordoostelijk deel, vanaf Wenckebachstraat richting Eili Heimanslaan;Sportlaan, zuidoostelijk deel, vanaf Eli Heimanslaan richting Wenckebachstraat;

dat het tevens wenselijk wordt geacht dat het fietsverkeer wel de mogelijkheid behoudt om de Sportlaan via elk wegvak in twee richtingen te kunnen gebruiken;

dat het instellen van een eenrichtingsweg op de Sportlaan wordt gerealiseerd door het plaatsen van verkeersborden C2 en C3 voorzien van een onderbord met de tekst: ‘uitgezonderd’ en het symbool fiets;

dat de inritconstructie waarmee de Van Disselstraat aansluit op de Jac. P. Thijsselaan wordt opgeheven, waardoor de gedrachtsregel om al het verkeer bij het inrijden of verlaten van een uitrit komt te vervallen en dat hierdoor een gelijkwaardig kruispunt ontstaat waarbij bestuurders, bestuurders van rechts voorrang dienen te verlenen;

dat het op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 vereist is om een verkeersbesluit te nemen voor de plaatsing of verwijderen van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens en ook voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

dat gelet op artikel 12 van het BABW het plaatsen of verwijderen van verkeersborden A1 30 (zone begin/einde), B3, B5, B6, C2, C3, D2, G11 en G12, al dan niet met onderborden, het aanbrengen van zebramarkering en haaientanden op het wegdek, maatregelen zijn waarvoor een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen strekken tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, in de vorm van aanpassing van de maximumsnelheid de voorrangsregeling en rijrichting, in het geding komt met het instellen van de hiervoor benoemde verkeersmaatregel;

dat gelet op alle voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer ondergeschikt is aan het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers;

dat volgens artikel 24 BABW overleg met de politie Oost-Nederland heeft plaatsgevonden waarbij de politie aangeeft geen bezwaar te hebben tegen het verkeersbesluit;

gelet op:

- de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW);

- de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV1990);

- de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

besluiten:

door het plaatsen van verkeersborden A1(30) zone begin/einde van bijlage 1 van het RVV 1990, een maximumsnelheid zonaal in te stellen op de Eli Heimanslaan ter hoogte van Cleyndertstraat 75, het Jac. P. Thijssepad ter hoogte van Scholtensteeg en op de Laan der Molens ten zuiden van de Loodwitmolen en de overige binnen deze zone gelegen wegen;

door het verwijderen van verkeersborden B5 en het plaatsen van verkeersborden B3, B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden een voorrangskruispunt in te stellen op de Eli Heimanslaan met Cleyndertstraat ter hoogte van Cleyndertstraat 83;

door het verwijderen en plaatsen van verkeersborden D2 van bijlage 1 van het RVV 1990, een gebod in te stellen voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de rechterzijde van het bord op de Eli Heimanslaan ter hoogte van Cleyndertstraat 79, 83 en 113;

door het plaatsen van verkeersborden G11 en G12 van bijlage 1 van het RVV 1990, een verplicht fietspad in te stellen op de zuidelijke aansluiting van de Sportlaan met Eli Heimanslaan;

door het plaatsen van verkeersborden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, voorzien van een onderbord met het symbool fiets en twee pijlen die naar elkaar wijzen en ondersteund met haaientanden een voorrangskruispunt in te stellen op de zuidelijke aansluiting van de Sportlaan met Eli Heimanslaan;

door het aanbrengen van zebramarkering op de rijbanen en de langsliggende verplichte fietspaden, ondersteund met verkeersborden L2, voetgangersoversteekplaatsen aan te wijzen op de Eli Heimanslaan ter hoogte van de zuidelijke aansluiting met de Sportlaan;

door het verwijderen van verkeersbord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, een voorrangsregeling op te heffen op de noordelijke aansluiting tussen Sportlaan en Eli Heimanslaan;

door het plaatsen van verkeersborden C2 en C3, voorzien van onderbord met de tekst: ‘uitgezonderd’ en het symbool fiets, van bijlage 1 van het RVV 1990, een eenrichtingsweg in te stellen op de Sportlaan, waarbij fietsers zijn uitgesloten tot het volgen van de voorschreven rijrichting, in de volgende richtingen:

- Sportlaan, noordwestelijk deel, vanaf Eli Heimanslaan richting van Disselstraat;

- Sportlaan, zuidwestelijk deel, vanaf Disselstraat richting Eli Heimanslaan;

- Sportlaan, noordoostelijk deel, vanaf Wenckebachstraat richting Eili Heimanslaan;

- Sportlaan, zuidoostelijk deel, vanaf Eli Heimanslaan richting Wenckebachstraat;

Situatieschets

De hiervoor beschreven verkeersmaatregelen worden uitgevoerd zoals op de situatieschetsen zijn aangegeven.

Verkeersborden te verwijderen

Verkeersborden te plaatsen Eli Heimanslaan - Cleyndertstraat

Verkeersborden te plaatsen Eli Heimanslaan - Sportlaan deel west

verkeerstborden te plaatsen Eli Heimanslaan - Sportlaan deel oost

Verkeersborden te plaatsen Laan der Molens ten zuiden van de Loodwitmolen

Verkeersborden te plaatsen Jac P Thijssepad met Scholtensteeg 30 km/h zone

Zwolle, 25 juli 2025

Burgemeester en wethouders van Zwolle,

Namens deze,

A.J. Troost-Compagner

medewerker leefomgeving en mobiliteit

Mededelingen

Publicatie

Bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt digitaal door publicatie in het Gemeenteblad van 25 augustus 2025 (www.officielebekendmakingen.nl). 

Ter inzage

Het besluit ligt zes weken ter inzage bij de afdeling Leefomgeving en Mobiliteit, Lübeckplein 2 in Zwolle. Om de stukken in te zien kunt u een afspraak maken via telefoonnummer 14038.

Bezwaar

Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden binnen zes weken na publicatiedatum bezwaar maken bij het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Zwolle, Postbus 10007, 8000 GA Zwolle. Hiervoor dient een bezwaarschrift te worden ingediend dat naam en adres, dagtekening, kenmerk of omschrijving van het besluit en de gronden van het bezwaar moet bevatten.

Een bezwaarschrift kan door inwoners van de gemeente Zwolle ook digitaal worden ingediend. Ga naar www.zwolle.nl/bezwaarindienen. Hier treft u alle informatie aan. Voor het digitaal indienen van een bezwaarschrift heeft u een DigiD inlogcode nodig.

Mits tijdig bezwaar is gemaakt, kan aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Overijssel, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle, worden verzocht om met betrekking tot het besluit een voorlopige voorziening te treffen.

Inlichtingen

Voor inlichtingen over dit besluit en de procedure kunt u zich wenden tot mevrouw A.J. Troost-Compagner van de gemeente Zwolle, mail: A.Troost-Compagner@zwolle.nl.

Naar boven