Gemeenteblad van Opsterland
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Opsterland | Gemeenteblad 2025, 310331 | delegatie- of mandaatbesluit |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Opsterland | Gemeenteblad 2025, 310331 | delegatie- of mandaatbesluit |
Mandaatregeling Opsterland 2025
Het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffingsambtenaar en de invorderingsambtenaar van de gemeente Opsterland, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;
gelet op de algemene bepalingen ten aanzien van mandaat zoals opgenomen in afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
gelet op het feit dat het wenselijk is op zo ruim mogelijke schaal gebruik te maken van de mogelijkheden van mandaat, waarbij de verantwoordelijkheid - in eerste lijn - voor de afdoening van daarvoor in aanmerking komende routinematige en technische, niet-politieke beslissingen bij de ambtelijke organisatie wordt gelegd, opdat:
Artikel 3 Mandaat bij meerdere functionarissen
Indien in het overzicht aan meerdere functionarissen mandaat is verleend, kan het mandaat rechtsgeldig door elk van de genoemde functionarissen worden uitgeoefend, tenzij een mandaatgever nadrukkelijk heeft aangegeven zelf het mandaat te willen uitoefenen.
Leidinggevenden zijn bevoegd om personen die op basis van een arbeidsovereenkomst of op basis van een detacheringovereenkomst zijn aangesteld als uitvoerend ambtenaar of plaatsvervanger te laten optreden mits de betreffende persoon schriftelijk verklaard akkoord te gaan met de verplichtingen voortvloeiende uit de cao en interne regels en instructies.
Artikel 5 Relatie met een ander team
Indien bij een krachtens mandaat te nemen beslissing of handeling een ander team belang heeft of de betreffende aangelegenheid het taakveld van een ander onderdeel raakt, legt de gemandateerde de zaak vooraf voor aan de betreffende medewerker van dat andere team, dit onverminderd het gestelde in de kolom "Bijzondere bepalingen en nadere toelichting" van het bij deze regeling behorende overzicht. Als er geen overeenstemming wordt bereikt, geldt artikel 9, lid 3 onder f.
Bij de uitoefening van de bevoegdheden als budgethouder, worden de Bijzondere bepalingen en nadere toelichting, opgenomen in de desbetreffende kolom van het bij deze regeling behorende overzicht, de kadernota inkoop -en aanbestedingsbeleid, het collegebesluit inkoop en aanbesteding, alsmede de meerjarenbegroting in acht genomen.
Artikel 8 Wijze van ondermandatering
Bij dit mandaat geldt een systeem van getrapte mandatering. Dit houdt in dat, tenzij anders is bepaald, de bevoegdheden ondergemandateerd zijn aan de hiërarchisch laagste in de tabel genoemde functie (directeur/afdelingshoofd, AOG, projectleider, teammanager/teamleider, of medewerker), alsmede alle boven hem/haar ressorterende leidinggevenden.
In de volgende gevallen legt de gemandateerde de kwestie ter beslissing aan zijn/haar leidinggevende voor, onverminderd het bepaalde in artikel 10:3 tweede lid van de wet:
Artikel 10 Mandaat bij twijfelgevallen
Indien een gemandateerde twijfelt over zijn bevoegdheid tot het verrichten van een bepaalde handeling, dan legt hij de vraag voor aan zijn/haar leidinggevende, welke vervolgens beslist op welk niveau de beslissing wordt genomen.
Artikel 13 Volmacht en machtiging
Voor de toepassing van deze regeling en de daarop berustende bepalingen worden met mandaat gelijkgesteld de verlening van:
Artikel 14 Bevoegdheidsuitoefening namens het bestuursorgaan
De bevoegdheden, bedoeld onder artikel 2, eerste lid van deze regeling worden door de gemandateerde uitgeoefend namens het terzake bevoegde bestuursorgaan.
Artikel 15 Wijze van ondertekening bij mandaat
Brieven als bedoeld in lid 1 dienen in de "wij-vorm" te worden geschreven voor zover het de uitoefening van bevoegdheden namens het college van burgemeester en wethouders betreft. Bij de uitoefening van bevoegdheden namens de burgemeester, de heffingsambtenaar of de invorderingsambtenaar wordt de “ik-vorm” gebruikt.
Artikel 16 Vermelding rechtsbescherming bij mandaat
Als tegen een krachtens mandaat genomen besluit een administratiefrechtelijke voorzie¬ning openstaat, wordt hiervan met de verzending van het besluit mededeling gedaan. Daarbij wordt gebruik gemaakt van standaardteksten.
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 24 juni 2025.
De voorzitter,
Andries Bouwman
De secretaris,
Sandra van ‘t Hooge
Aldus vastgesteld door de burgemeester van Opsterland op 26 juni 2025
Andries Bouwman
Aldus vastgesteld door de heffingsambtenaar op 26 juni 2025
Marloes Rutten
Aldus vastgesteld door de invorderingsambtenaar op 26 juni 2025.
Marloes Rutten
Aangelegenheden die op grond van artikel 7 lid 3 van de Mandaatregeling 2025 blijven voorbehouden aan het college respectievelijk de burgemeester.
Het nemen van een beslissing op bezwaar tegen besluiten die door of namens het college of de burgemeester zijn genomen, met uitzondering van beslissingen waarbij de bezwarencommissie heeft geadviseerd het bezwaar (kennelijk) niet-ontvankelijk te verklaren, dan wel het bestreden besluit ongewijzigd in stand te laten (ongegrond).
Bijlage 2 Tabel Mandaatregeling Opsterland 2025
A - Algemeen Inkoop & aanbesteding
|
Het aangaan en beëindigen van verplichtingen ten laste van de budgetten van de raad en de griffie voor zover de betreffende begrotingsposten daartoe de mogelijkheid en financiële ruimte laten. |
B - Algemeen / bezwaar en beroep
C - Algemeen / personeelszaken
D – Algemeen – Privaatrechtelijke vertegenwoordiging
De bevoegdheid tot vertegenwoordiging houdt geen beslissingsbevoegdheid in. De privaatrechtelijke vertegenwoordigingsbevoegdheid houdt wel de bevoegdheid in om namens het bevoegde orgaan documenten te ondertekenen.
E - Algemeen / Bestuursrechtelijke vertegenwoordiging
|
Uitvoeren van de coördinatieregeling als dit wettelijk is voorgeschreven of het bevoegde bestuursorgaan een coördinatiebesluit heeft genomen. |
Voorkeursrechten en Onteigening
K – Informatiebeveiliging en gegevensbescherming
L - gebruik gemeentelijk eigendom
Het verlenen of weigeren van kwijtscheldingen geschiedt op basis van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990. Deze bevoegdheid is geattribueerd aan de invorderingsambtenaar (artikel 255, lid 1 ju. 231, lid 2, sub c, Gemeentewet).
Het vaststellen van de aanslagen is geattribueerd aan de Heffingsambtenaar (artikel 231, lid 2, letter b Gem. wet en de Wet WOZ, artikel 1, lid 2).
Met betrekking tot de onderstaande regelingen:
zijn onderstaande bevoegdheden gemandateerd aan de Teamleider Belastingen & Vastgoedinformatie (Medewerker Management B) van de gemeente Ooststellingwerf met de mogelijkheid van nader ondermandaat conform de Mandaatregeling van Ooststellingwerf.
Met betrekking tot de Legesverordening Opsterland gelden de volgende mandaten:
Onderstaande taken en bevoegdheden zijn gemandateerd aan de teamleider OWO-Backoffice Sociaal Domein van de gemeente Ooststellingwerf, met de mogelijkheid van nader ondermandaat conform de in Ooststellingwerf geldende Mandaatregeling.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-310331.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.