Overwegingen ten aanzien van het besluit
Bij de gemeente zijn twee verzoeken ingediend voor het plaatsen van een oplaadpaal en het aanwijzen van 2 parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen aan de Constantijn Huygensstraat te Nijverdal. Specifiek gaat het om de parkeervakken in Constantijn Huygensstraat, ter hoogte van woning nr. 65.
Door de aanvrager is voldoende aangetoond dat er ter plaatse behoefte bestaat aan een oplaadpaal met 1 gereserveerde parkeerplaats voor het opladen van dit soort voertuigen.
Door de plaatser van de laadpalen is aangetoond dat bij een gebruik van meer dan 450 kWh, gedurende 3 achtereenvolgende maanden er een 2e parkeervak gereserveerd moet worden voor het opladen van elektrische voertuigen.
In deze behoefte kan niet worden voorzien door reeds aanwezige oplaadpalen in de nabije omgeving of door parkeer- en oplaadmogelijkheden op eigen terrein.
De parkeerdruk in de directe omgeving maakt dat het nodig is voor het gebruik dat er minimaal 1 parkeerplaats wordt gereserveerd voor het opladen van elektrische voertuigen. En een 2e parkeervak bij een gebruik van meer dan 450 kWh gedurende 3 achtereenvolgende maanden.
Het gebruik van elektrische voeruigen draagt bij aan een schonere lucht, minder uitstoot van CO2 en minder geluidsoverlast.
Deze plek is centraal gelegen in de wijk en kan daarom door meerdere bewoners en bezoekers gebruikt worden.
Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Met het verkeersbesluit wordt beoogd:
* het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
* het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
* het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade.
Het is dan ook gewenst om twee parkeervakenk aan te wijzen die gereserveerd worden voor het opladen van een elektrische auto. Zo is de bereikbaarheid en bruikbaarheid van de elektrische laadpaal gegarandeerd voor tenminste 1 voertuig.
Omdat het 2e vak pas wordt gereserveerd bij hoog gebruik, is er eerst ook nog voldoende parkeergelegenheid voor andere voertuigen. Tijdens de participatieronde van oktober 2024 kwamen 2 negatieve reacties binnen. Die gaven aan dat er op deze plek veel bouwbusjes worden geplaatst, omdat dit de enige vakken zijn die hiervoor geschikt zijn, qua overlast in de straat. In eerste instantie is deze locatie daarom ook van de plankaart gehaald. Maar in de wijk is dit ook de enige plek die voldoet aan de technische eisen voor een laadplek. En er zijn nu 2 bewoners die in de directe nabijheid van deze plek wonen die een laadpaal hebben aangevraagd, omdat ze niet op eigen terrein kunnen parkeren. Het belang van laadmogelijkheid weegt zwaarder. Een bouwbusje kan ook in een langsparkeervak worden gezet, een laadpaal niet.
In artikel 24 BABW staat dat over dit besluit overleg gevoerd moet worden met de politie. De verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente is om advies gevraagd. Hij bracht over dit verkeersbesluit een positief advies uit.
Bedoelde weg is in eigendom en beheer bij de gemeente Hellendoorn.