Gemeenteblad van Groningen
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Groningen | Gemeenteblad 2025, 257501 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Groningen | Gemeenteblad 2025, 257501 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening Stadjerspas gemeente Groningen
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de aanvrager afwijken van deze verordening, indien zeer dringende redenen hiertoe noodzaken.
Hoewel we in de gemeente Groningen al wel ruim 30 jaar de Stadjerspas kennen, zijn de voorwaarden waaronder recht bestaat op die pas, nog niet formeel vastgelegd. Bepalingen over doelgroep, inkomensgrenzen, aanvraagprocedure en dergelijke kwamen alleen voor in de armoedebeleidsplannen en uitvoeringsprogramma’s. De introductie van een nieuwe geprofessionaliseerde website vormt de aanleiding om de voorwaarden voor toekenning van de Stadjerspas vast te leggen in een verordening.
In de verordening worden alleen de noodzakelijke bepalingen opgenomen. Mocht verdere uitwerking van die bepalingen nodig zijn, dan kan die in zogenoemde nadere regels worden opgenomen.
Enkel de bepalingen die nadere toelichting behoeven worden hier behandeld.
De aanbieder is in de uitvoeringspraktijk ook bekend onder andere benamingen zoals ‘partner’.
Er wordt geen rekening gehouden met de jongeren- of kostendelersnorm.
Hoewel de Stadjerspas is gebaseerd op de Gemeentewet wordt voor een aantal begrippen verwezen naar artikelen in de Participatiewet. De meeste minimaregelingen kunnen worden gebaseerd op de Participatiewet, maar voor de Stadjerspas geldt dat niet omdat het een categoriale regeling betreft. Een dergelijke regeling is alleen toegestaan onder de Participatiewet als die expliciet is vermeld in de wet. Het is echter voor de eenheid in systematiek handig om in deze verordening zoveel mogelijk dezelfde begrippen te hanteren.
Kinderen van pashouders hebben geen zelfstandig recht, maar ontvangen hun eigen junior Stadjerspas als hun ouder een Stadjerspas heeft ontvangen. De voorzieningen waarvan met deze pas gebruik kan worden gemaakt, zijn afgestemd op personen tot 18 jaar.
Er kunnen zich gevallen voordoen waarin het gewenst is dat een jongere een junior Stadjerspas ontvangt, ook al is zijn ouder geen pashouder. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan een tienermoeder die zelfstandig woont.
Studenten komen niet in aanmerking voor de Stadjerspas omdat zij, door het feit dat ze student zijn, al in aanmerking kunnen komen voor diverse kortingen bij sportieve en culturele activiteiten en bij diverse bedrijven en organisaties. Bovendien kunnen studenten participeren via hun studie en verschillende andere verenigingen voor studenten. Studenten met kinderen krijgen wel een Stadjerspas omdat we hun kinderen geen Stadjerspas activiteiten willen onthouden. Deze kinderen kunnen immers geen gebruik maken van de kortingen die voor hun studerende ouders gelden.
Beide uitsluitingen zijn overgenomen uit artikel 13 van de Participatiewet. Zij gelden voor alle op de Participatiewet gebaseerde minimaregelingen.
Bij de wijziging van de bijstandswet waarin de categoriale regelingen op een enkele uitzondering na werden afgeschaft, heeft de wetgever de mogelijkheid om op grond van de Gemeentewet een zogenoemde stadspas te verstrekken, laten bestaan. Voor het beleid inzake stadspassen zoals de Stadjerspas, geldt dat deze uitsluitend betrekking mogen hebben op de culturele, maatschappelijke en sportieve activiteiten. De wetgever vindt het zeer belangrijk dat met name kinderen de kans krijgen om deel te nemen aan activiteiten zoals sport, en muziek of danslessen (TK 2013-2014, 33 801, nr. 3, p. 21).
Voor bepaalde voorzieningen kunnen extra voorwaarden gelden.
Artikel 5 Aanvraag en geldigheidsduur
Inwoners die niet digitaal vaardig zijn kunnen hulp krijgen van het WIJ-team bij het indienen van een aanvraag of telefonisch contact opnemen met de gemeente. Dit staat vermeld op de website.
Zoals voor alle minimaregelingen geldt ook hier het beleid om zo weinig mogelijk gegevens en bewijsstukken op te vragen bij de inwoner en zeker niet als de gegevens al bij het college bekend zijn.
In de brief of mail (beschikking) bij de Stadjerspas, wordt informatie opgenomen over de voorwaarden en verplichtingen die verbonden zijn aan het recht op de Stadjerspas. Bijvoorbeeld de inlichtingenplicht als sprake is van verhuizen of een hoger inkomen.
De inwoner hoeft in principe maar één keer een aanvraag in te dienen. De Stadjerspas blijft namelijk geldig zolang aan de voorwaarden wordt voldaan.
Artikel 6 Inlichtingen- en medewerkingsplicht
Wanneer uit gegevens of onderzoek blijkt dat de pashouder geen recht (meer) heeft op de Stadjerspas, besluit het college het recht op de Stadjerspas te beëindigen of in te trekken. Het betreft een besluit op grond van de Algemene wet bestuursrecht (evenals het toekennings- of afwijzingsbesluit van artikel 5, derde lid).
De korting betreft een directe korting op het eerste aangeboden product of activiteit, dus niet pas een korting op het tweede product, gratis proefles of iets dergelijks.
De doelstellingen zijn met name opgenomen in armoedebeleidsplannen en uitvoeringsprogramma’s van raad en college.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-257501.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.