Gemeenteblad van Noardeast-Fryslân
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Noardeast-Fryslân | Gemeenteblad 2025, 135779 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Noardeast-Fryslân | Gemeenteblad 2025, 135779 | beleidsregel |
Uitvoeringsprogramma U&H-taken gemeente Noardeast-Fryslân 2025
Voor u ligt het Uitvoeringsprogramma U&H-taken 2025 van de gemeente Noardeast-Fryslân. Met dit uitvoeringsprogramma geven wij uitvoering aan de wettelijke verplichting om zowel voor vergunningverlening ( in de Omgevingswet “uitvoering” genoemd) als ook toezicht en handhaving jaarlijks de Uitvoerings- en handhavingsstrategie 2024-2028 (U&H strategie) van een operationele invulling te voorzien. Dit uitvoeringsprogramma geeft een overzicht van de U&H-taken en voorgenomen activiteiten die wij in 2025 gaan uitvoeren. Naast de voorgenomen activiteiten komen ook ad hoc zaken, zoals klachten en meldingen voor. Daarvoor is ook capaciteit en tijd opgenomen.
Het programma is een vervolgstap op de uitwerking van de U&H strategie 2024-2028 en de daarbij behorende risicoanalyse 2024. Dit uitvoeringsprogramma hoort bij deze eerder in 2024 ontwikkelde beleidsdocumenten. In dit document wordt alleen de wettelijk verplichte1 vervolgstap het uitvoeringsprogramma en bijbehorende organisatie uitgewerkt. Voor de achtergronden van het programma verwijzen wij naar de documenten uit stap 1 en 2 in onderstaand schema: de dwarsverbanden en logische volgorde van de beleidsonderdelen. Dit document betreft het resultaat van stap 3.
De wettelijke verplichting om een U&H uitvoeringsprogramma vast te stellen maakt onderscheid tussen basistaken en niet-basistaken van de omgevingsdienst. Basistaken worden in Friesland uitgevoerd door de FUMO. Voor de taakuitvoering van de FUMO stellen de in de FUMO deelnemende organisaties gezamenlijk een afzonderlijk uitvoeringsprogramma op. Voor alle andere taken (de niet-basistaken) die voortvloeien uit wet- en regelgeving op het gebied van het omgevingsrecht, Alcoholwet, Wet op de Kansspelen en eigen autonome regelgeving zoals de APV hebben wij dit programma opgesteld.
De Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) zijn twee belangrijke wetgevingsontwikkelingen die aanzienlijke veranderingen met zich meebrengen voor de U&H taken. In de nieuwe U&H strategie 2024-2028 en de risicoanalyse 2024 zijn deze ontwikkelingen omschreven en verwerkt. Dit is het eerste uitvoeringsprogramma dat is gebaseerd op de nieuwe doelstellingen en prioritering. Ondanks het ontbreken van ervaring met de veranderde wet- en regelgeving en voldoende cijfers en statistieken uit voorgaande jaren hebben wij hiermee een zo optimaal mogelijk uitvoeringsprogramma opgesteld. Naar verwachting zullen de jaren 2025, 2026 en 2027, naast het uitvoeren van het programma, dan ook in het teken staan van het opdoen van ervaringen in de praktijk en het verzamelen van data in verband met de verplichte verslaglegging over doelbereiking. De volgende uitvoeringsprogramma’s kunnen hierop waar dat nodig blijkt worden aangepast. In ieder geval beoordelen wij elk jaar de risicoanalyse en de gestelde prioriteiten op houdbaarheid.
In de U&H strategie zijn doelen gesteld voor de uitvoering en handhaving voor de periode 2024-2028. Tijdens deze beleidsperiode willen wij het volgende realiseren:
Een gesloten beleidscyclus voor de U&H-taken
De Uitvoerings- en handhavingsstrategie is de basis voor besluitvorming
De U&H-taken worden op een professionele wijze en op een kwalitatief hoog niveau uitgevoerd
Bij het opstellen van de U&H strategie zijn de prioriteiten aan de hand van de integrale risicoanalyse 2024 bepaald. In de risicoanalyse hebben wij rekening gehouden met de specifieke kenmerken en kernkwaliteiten, die de identiteit van onze gemeente bepalen, zoals weergegeven in de Omgevingsvisie van de gemeente Noardeast-Fryslân.
De prioriteiten zijn van verdere invulling voorzien in dit uitvoeringsprogramma en daarbij is ook de capaciteit opgenomen die wij inzetten voor de uitvoering van dit programma. Bij de jaarlijkse evaluatie van beleid en uitvoering checken wij of de prioritering en de capaciteit zo nodig bijgesteld moet worden. Bijvoorbeeld omdat er wetswijzigingen zijn (bijvoorbeeld Wkb is straks ook voor verbouw van toepassing), overtredingen vaker of juist minder vaak voorkomen en/of een groter of kleiner effect hebben dan verwacht. Verder spelen ook politieke context (nieuwe verkiezingen, nieuw college) en maatschappelijke ontwikkelingen een rol. Kern van het werk is de lijst met hoge en gemiddelde prioriteiten, zoals tot stand gekomen via de risicoanalyse 2024. De lijst is voor de leesbaarheid integraal opgenomen in dit programma.
2 BESCHIKBARE EN BENODIGDE MIDDELEN
Voor het uitvoeren van de U&H-taken zijn voldoende financiële en personele middelen nodig. Deze middelen worden inzichtelijk gemaakt en geborgd in de begroting. Dit hoofdstuk beschrijft de beschikbare middelen zoals vastgelegd in de begroting voor 2024. De Omgevingswet hanteert de begrippen uitvoering voor alles wat met het vakgebied vergunningverlening te maken heeft en het begrip handhaving voor alles wat met toezicht en handhaven te maken heeft. Onderstaand het organogram van de gemeente Noardeast-Fryslân. De U&H-taken worden uitgevoerd binnen het cluster Omjouwing en Ekonomy.
Het behandelen van aanvragen om vergunningen en meldingen, maatwerk, informatieplichten en ontheffingen wordt hoofdzakelijk uitgevoerd door het team Fergunningferliening. Het klanten kontakt syntrum (KKS) ondersteund de vergunningverleners en voert een aantal taken zelfstandig uit. In het volgende overzicht is de beschikbare capaciteit voor gunningverlening opgenomen. Voor het berekenen van het aantal productieve uren is uitgegaan van 1.364 uren per Fte.
3.1 Operationele doelstellingen
Naast de hoofddoelstellingen zijn er ook operationele doelen gesteld in de U&H strategie. Voor de uitvoering betekend dit:
3.2 Vergunningverlening en casemanagement Omgevingswet
In het volgende overzicht wordt voor de uitvoering een inschatting gemaakt van de hoeveelheid tijd die er nodig is om de werkzaamheden naar behoren te kunnen vervullen.
3.3 Vergunningverlening APV en bijzondere wetten
De vergunningverleners APV en bijzondere wetten behandelen aanvragen om vergunningen, meldingen en ontheffingen. Het KKS voert ook binnen dit taakveld een aantal taken uit.
In het volgende overzicht wordt voor de uitvoering een inschatting gemaakt van de hoeveelheid tijd die er nodig is om de werkzaamheden naar behoren te kunnen vervullen.
4.1 Operationele doelstellingen
De operationele doelen voor handhaving zijn:
Formele verzoeken tot handhaving, klachten en meldingen met betrekking tot de fysieke leefomgeving (niet geplande activiteiten) worden zo vlot als mogelijk in behandeling genomen. De afhandeling leggen wij jaarlijks vast in een klachtenoverzicht (onderdeel jaarverslag). De prioritering en risico’s zijn hierin mede bepalend. In samenspraak met partijen wordt gezocht naar een passende oplossing waarbij de eigen verantwoordelijkheid van een ieder wordt gestimuleerd;
In het volgende overzicht wordt voor het toezicht binnen de taakvelden bouwen en ruimtelijke ordening een inschatting gemaakt van de hoeveelheid tijd die er nodig is om de werkzaamheden naar behoren te kunnen uitvoeren. De verwachte aantallen zijn tot stand gekomen door te kijken naar de verwachte aantallen bij vergunningverlening en ervaringen uit voorgaande jaren.
In het volgende overzicht zijn de prioritieten voor het toezicht binnen het taakveld bouwen nader uitgewerkt. Voor elke prioriteit is een taakomschrijving aanwezig en het doel en beoogd effect omschreven. Daarnaast is de wijze van toezichthouden in het overzicht opgenomen. Voor het stellen van de prioriteiten is een omgevingsanalyse en integrale risicoanalyse uitgevoerd.
4.4 Prioriteiten ruimtelijke ordening
In het volgende overzicht zijn de prioritieten voor het toezicht binnen het taakveld ruimtelijke ordening nader uitgewerkt. Voor elke prioriteit is een taakomschrijving aanwezig en het doel en beoogd effect omschreven. Daarnaast is de wijze van toezichthouden in het overzicht opgenomen. Voor het stellen van de prioriteiten is een omgevingsanalyse en integrale risicoanalyse uitgevoerd.
Artikel 4.5 Toezicht milieu, natuur en water
In het volgende overzicht wordt voor het toezicht binnen het taakveld milieu, natuur en water een inschatting gemaakt van de hoeveelheid tijd die er nodig is om de werkzaamheden naar behoren te kunnen uitvoeren. De verwachte aantallen zijn tot stand gekomen door te kijken naar de verwachte aantallen bij vergunningverlening en ervaringen uit voorgaande jaren.
In 2025 zal de invulling van het taakveld milieu, natuur en water worden herzien en zullen er de nodige wijzigingen plaatsvinden. Veranderingen binnen de organisatie, in wet- en regelgeving en verschuiving van taken zorgen dat mogelijk een andere invullingen van dit taakveld nodig is. Voor 2025 is het om deze redenen dan ook onzeker of de verwachte aantallen en gestelde doelen zullen worden behaald.
4.6 Prioriteiten milieu, natuur en water
In het volgende overzicht zijn de prioritieten voor het toezicht binnen het taakveld milieu, natuur en water nader uitgewerkt. Voor elke prioriteit is een taakomschrijving aanwezig en het doel en beoogd effect omschreven. Daarnaast is de wijze van toezichthouden in het overzicht opgenomen. Voor het stellen van de prioriteiten is een omgevingsanalyse en integrale risicoanalyse uitgevoerd.
In het volgende overzicht wordt voor het toezicht binnen het taakveld publiekdomein een inschatting gemaakt van de hoeveelheid tijd die er nodig is om de werkzaamheden naar behoren te kunnen uitvoeren. De verwachte aantallen zijn tot stand gekomen door te kijken naar de verwachte aantallen bij vergunningverlening en ervaringen uit voorgaande jaren.
4.8 Prioriteiten publiekdomein
In het volgende overzicht zijn de prioritieten voor het toezicht binnen het taakveld publiekdomein nader uitgewerkt. Voor elke prioriteit is een taakomschrijving aanwezig en het doel en beoogd effect omschreven. Daarnaast is de wijze van toezichthouden in het overzicht opgenomen. Voor het stellen van de prioriteiten is een omgevingsanalyse en integrale risicoanalyse uitgevoerd.
In het volgende overzicht is voor de juridische handhaving een inschatting gemaakt van de hoeveelheid tijd die er nodig is om de werkzaamheden naar behoren te kunnen uitvoeren. De verwachte aantallen zijn tot stand gekomen door te kijken naar de ervaringen uit voorgaande jaren er is echter nog geen ervaring opgedaan met de Omgevingswet die sinds 1 januari 2024 inwerking is getreden.
Na afloop van elk kalenderjaar wordt het uitvoeringsprogramma geëvalueerd. Deze evaluatie wordt opgenomen in het jaarverslag. Op basis van deze evaluatie kunnen conclusies worden getrokken over het opgestelde beleid en de uitvoering daarvan. Zijn de juiste doelen gesteld? Moet de aandacht worden verschoven naar een ander beleidsveld? Moet er op een andere wijze toezicht worden gehouden? Deze en andere vragen worden in de evaluatie beantwoord. De evaluatie kan leiden tot aanpassing van het beleid en is input voor het opstellen van het uitvoeringsprogramma voor het nieuwe kalenderjaar.
Het monitoren van de U&H-taken draagt bij aan het effectief en doelgericht uitvoeren van de taken. Een monitoringssysteem helpt om inzicht te krijgen in de voortgang van het uitvoeringsprogramma, de efficiëntie en kwaliteit van de uitvoering en de resultaten en effecten die dit heeft opgeleverd.
Het monitoren van de U&H-taken zal op de volgende onderdelen plaatsvinden:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-135779.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.