Gemeenteblad van Hellendoorn
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Hellendoorn | Gemeenteblad 2025, 133006 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Hellendoorn | Gemeenteblad 2025, 133006 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Uitvoeringsbesluit Afvalstoffen gemeente Hellendoorn 2025
Nijverdal, 18 maart 2025, kenmerk 2025-003362
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hellendoorn;
gelet op het bepaalde in de Afvalstoffenverordening gemeente Hellendoorn 2017, verder te noemen “verordening”;
overwegende dat in het belang van een doelmatige verwijdering van huishoudelijke- en andere categorieën van afvalstoffen, het wenselijk is regels te stellen over de dagen, tijden, plaatsen en wijze waarop afvalstoffen kunnen worden overgedragen of ter inzameling aangeboden aan de bij dit besluit aan te wijzen inzameldienst en andere inzamelaars, als bedoeld in de verordening;
onder intrekking van het Uitvoeringsbesluit, behorende bij de Afvalstoffenverordening gemeente Hellendoorn 2017 van 14 februari 2017 (16INT04392), vast te stellen de volgende regels ter uitvoering van de Afvalstoffenverordening gemeente Hellendoorn 2017
Artikel 1 Aanwijzing van de inzameldienst
Op grond van artikel 3 van de verordening wordt het team Openbare ruimte van de gemeente Hellendoorn aangewezen als inzameldienst voor de afzonderlijke categorieën huishoudelijke afvalstoffen, met uitzondering van de huis-aan-huisinzameling van textiel.
Artikel 2 Regulering van andere inzamelaars
Op grond van artikel 4, eerste lid, sub a van de verordening worden de volgende inzamelaars aangewezen:
Artikel 3 Aanwijzing inzamelplaats
Op grond van artikel 5 van de verordening wordt het Afvalbrengpunt (Fuutweg 25, Nijverdal) van de gemeente Hellendoorn aangewezen als inzamelplaats waar huishoudelijke afvalstoffen met inbegrip van grof huishoudelijk afval kunnen worden achtergelaten.
Artikel 4 Frequentie van inzameling van huishoudelijke afvalstoffen
Op grond van artikel 7, eerste lid van de verordening geldt voor de afvalstoffen die huis aan huis worden ingezameld de volgende inzamelfrequentie:
De inzameldienst zamelt restafval ten minste eenmaal per vier weken nabij elk perceel in.
De inzameldienst zamelt bioafval / groente, fruit en tuinafval + etensresten (GFT + E) ten minste eenmaal per twee weken nabij elk perceel in. In verband met de feestdagen kan de inzameling van bioafval in week 52 komen te vervallen. Deze incidentele wijziging wordt tijdig via de gebruikelijke informatiekanalen bekend gemaakt (website, de Hellendoornse Afval-App en de huis-aan-huiskrant).
De inzameldienst zamelt oud papier en karton (OPK) ten minste eenmaal per zes weken nabij elk perceel in.
Plastic, metalen en drankkartons
De inzameldienst zamelt plastic, metalen en drankkartons (PMD) ten minste eenmaal per vier weken nabij elk perceel in.
Ondergrondse- en bovengrondse containers voor glas worden op basis van vulgraad leeggemaakt.
Textiel wordt vier keer per jaar bij elk perceel ingezameld, met uitzondering van het buitengebied. De inzameldag staat op de hiertoe verkregen plastic inzamelzak en op de website vermeld. Ondergrondse- en bovengrondse containers voor textiel worden op basis van vulgraad leeggemaakt.
Klein chemisch afval kan twee keer per jaar aan het voertuig voor chemische afvalstoffen op standplaatsen worden aangeboden.
Grof huishoudelijk afval en grof tuinafval
Grof huishoudelijk afval en grof tuinafval kunnen uitsluitend op afroep ter inzameling worden aangeboden.
De volgende bestanddelen van de huishoudelijke afvalstoffen worden op grond van artikel 7, tweede lid van de verordening, afzonderlijk ingezameld:
Artikel 6 Gescheiden aanbieding
Ten behoeve van een doelmatig afvalstoffenbeheer is de inzameldienst die is aangewezen op grond van artikel 3 en/of artikel 4 van de verordening gerechtigd ter inzameling gereedstaande inzamelmiddelen in te zien om te constateren of de afvalscheiding op correcte wijze is geschied, zoals bepaald in artikel 7 van de verordening en artikel 5 van dit uitvoeringsbesluit.
Artikel 7 Aanwijzing inzamelmiddel of –voorziening
Op grond van artikel 10 van de verordening worden de volgende inzamelmiddelen en inzamelvoorzieningen aangewezen voor het aanbieden bij of nabij een perceel. Voor iedere gebruiker van een perceel worden de volgende inzamelmiddelen c.q. voorzieningen aangewezen, waarbij wordt opgemerkt dat per perceel gebruik kan worden gemaakt van een inzamelmiddel voor het verwijderen van groente-, fruit- en tuinafval, van een inzamelmiddel voor het verwijderen van oud papier en karton, een inzamelmiddel voor het verwijderen van PMD-materiaal en van een inzamelmiddel voor het verwijderen van restafval (dus of een minicontainer, een rolcontainer (4-wiel container) of een verzamelcontainer). Voor alle categorieën grove huishoudelijke afvalstromen is het afvalbrengpunt aangewezen.
Artikel 8 Tijdstip van aanbieding
Op grond van artikel 9 van de verordening geldt dat inzamelmiddelen uitsluitend mogen worden aangeboden op de door de inzameldienst aangewezen inzameldag. De dagen waarop bioafval, plastic, metalen en drankkartons, oud papier en karton en fijn huishoudelijk restafval kunnen worden aangeboden, worden via de website van de inzameldienst bekend gemaakt en deze kunnen worden ingezien via de ‘Hellendoornse Afval-App'.
Artikel 9 Vaststelling van het maximale gewicht per inzamelmiddel
Het gezamenlijk gewicht van een minicontainer en de inhoud daarvan mag niet meer bedragen dan 70 kilogram.
Artikel 10 Vaststelling regels omtrent de voorwaarden waaronder de inzamelmiddelen zijn verstrekt
Op grond van artikel 10 van de verordening gelden de volgende regels:
Artikel 11 Vaststelling regels omtrent plaats en wijze aanbieden afvalstoffen
Op grond van artikel 10 van de verordening gelden de volgende regels:
Huishoudelijk restafval, bioafval, PMD en oud papier en karton.
het overdragen of aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen in minicontainers moet ordelijk geschieden door plaatsing daarvan, op een vastgestelde inzameldag op het voetpad, zo dicht mogelijk bij de rijweg, of, bij het ontbreken van een voetpad, aan de kant van de rijweg op een daartoe aangewezen clusterplaats;
Ten aanzien van de wijze waarop huishoudelijke afvalstoffen via een inzamelvoorziening ten behoeve van een groep percelen (boven- of ondergrondse verzamelcontainer) en via een inpandige inzamelvoorziening moeten worden aangeboden, worden de volgende regels vastgesteld:
Omtrent de wijze waarop klein chemisch afval ter inzameling moet worden aangeboden worden de volgende regels vastgesteld:
Asbest, asbesthoudend en asbestgelijkend materiaal
Voor de inzameling van asbest, asbesthoudende en asbestgelijkende materialen worden de volgende regels vastgesteld:
onder asbest, asbesthoudend en asbestgelijkend materiaal wordt verstaan: afval waarin zich asbest bevindt conform de definitie genoemd in de gemeentelijke Bouwverordening en het asbestverwijderingsbesluit. Hierin staat asbest als volgt omschreven: de volgende vezelachtige silicaten: actinoliet (CAS-nummer 77536-66-4), amosiet (CAS-nummer 12172-73-5), anthofylliet (CAS-nummer 77536-67-5), chrysotiel (CAS-nummer 12001-29-5), crocidoliet (CAS-nummer 12001-28-4) en tremoliet (CAS-nummer 77536-68-6);
Voor het te gebruiken inzamelmiddel ten behoeve van de huis-aan-huisinzameling van textiel worden de volgende regels vastgesteld:
Grof huishoudelijk afval en grof tuinafval
het overdragen of aanbieden van grof huishoudelijke afvalstoffen moet ordelijk geschieden door plaatsing daarvan, op een krachtens artikel 9, eerste lid Afvalstoffenverordening gemeente Hellendoorn 2017 vastgestelde inzameldag op het voetpad, zo dicht mogelijk bij de rijweg of, bij het ontbreken van een voetpad, aan de kant van de rijweg of op een daartoe aangewezen plaats;
het grof huishoudelijke afval en grof tuinafval mogen bij het ter inzameling overdragen of aanbieden geen grotere afmeting hebben dan 50 x 50 x100 cm. Deze maten gelden niet voor meubels of huishoudelijke apparaten. Kleinere stukken grof huishoudelijk afval en grof tuinafval dienen zoveel mogelijk in één of meer samengedrukte en/ of samengebonden bundels te worden overgedragen of aangeboden;
Artikel 12 Vaststellen regels ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen via inzamelvoorzieningen op wijkniveau
Op grond van artikel 10 van de verordening gelden de volgende regels:
Artikel 13 Vaststellen regels over de wijze waarop huishoudelijke afvalstoffen bij een afvalbrengpunt kunnen worden aangeboden
Op grond van artikel 10 van de verordening gelden de volgende regels:
Indien het gedrag van de aanbieder van afvalstoffen op het afvalbrengpunt in strijd is met het bepaalde in dit besluit, kan hem voor de rest van de dag en maximaal voor de tijd van een week de toegang worden ontzegd door de beheerder. Langere ontzegging is mogelijk in overleg met de toezichthouder en politie.
De aanbieder van afvalstoffen op het afvalbrengpunt vrijwaart de exploitant, toezichthouder en vervoerder tegen aanspraken van derden tot vergoeding van schade aan hen toegebracht en/of bij hen ontstaan als gevolg van het niet volledig voldoen door de aanbieder aan de in dit artikel gestelde bepalingen.
Het is verboden op het afvalbrengpunt afvalstoffen aan te bieden die ten gevolge van hun aard, afmetingen of hoeveelheden moeilijkheden kunnen veroorzaken bij transport of verwerking, alsmede stoffen, die ingevolge enig wettelijk voorschrift afzonderlijk moeten worden verzameld. Hieronder worden in elk geval begrepen: zuiveringsslib, hete as, autowrakken en gedeelten daarvan, specifiek ziekenhuisafval, mest, slachtafval en andere onder de regelgeving van de Destructiewet vallende afvalstoffen, stoffen die overmatige stank verspreiden of ongedierte bevatten, stoffen die gevaar opleveren voor en door zelfontbranding, ontploffing, besmetting en straling.
Ter controle van het hiervoor bepaalde kan de toezichthouder in geval van ernstige verdenkingen of bij wijze van steekproef te allen tijde de aanbieder gelasten de afvalstoffen te storten op het laadbordes. Bij het doorzoeken van de afvalstoffen dient een vertegenwoordiger van de aanbieder aanwezig te blijven.
Artikel 14 Aanwijzen categorieën huishoudelijke afvalstoffen zonder inzamelmiddel
Als categorieën huishoudelijke afvalstoffen, die zonder inzamelmiddel worden ingezameld, worden aangewezen:
Artikel 15 Regels over het gebruik van de afvalpas
Bij verlies of beschadiging van de afvalpas, waardoor deze niet meer bruikbaar is, kan tegen een vergoeding een nieuwe pas bij de inzameldienst worden aangevraagd. De kosten hiervoor worden jaarlijks vastgesteld door de inzameldienst en gepubliceerd op de website van inzameldienst. Een onbeschadigde pas die het niet doet, wordt kosteloos vervangen.
Artikel 16 Regels over registratie en koppeling van adresgegevens
De inzameldienst die is aangewezen op grond van artikel 3, eerste lid, van de verordening en op grond van artikel 2, eerste lid, van dit Uitvoeringsbesluit is bevoegd om de afvalpassen voor (ondergrondse) inzamelvoorzieningen en de chips/stickers van rolcontainers te koppelen aan adresgegevens en deze te registreren. Deze koppeling van adresgegevens aan inzamelvoorzieningen en afvalpassen is noodzakelijk om:
toezicht en handhaving mogelijk te maken in geval van overtreding van de regels van de verordening en het Uitvoeringsbesluit die toezien op het gebruik van het inzamelmiddel en/of voorziening en de wijze van aanbieden van afval. Dit betreft onder andere het voorkomen van afvaltoerisme en het dumpen van (bedrijfs)afval;
Artikel 17 Categorieën bedrijfsafvalstoffen die door de inzameldienst worden ingezameld
De volgende categorieën bedrijfsafvalstoffen worden in kleine hoeveelheden op het afvalbrengpunt geaccepteerd:
Artikel 18 Dagen, tijden en wijzen waarop bedrijfsafvalstoffen moeten worden aangeboden
Kleine hoeveelheden bedrijfsafval mogen op het afvalbrengpunt worden aangeboden:
Artikel 19 Het ter inzameling aanbieden van bedrijfsafvalstoffen aan een ander dan de inzameldienst
Op grond van artikel 13, tweede lid, van de verordening gelden de volgende regels:
Artikel 20 Aanwijzing andere personen die belast zijn met toezicht op naleving van de verordening
Als toezichthouders worden aangewezen de personen die zijn belast met het beheren van het Afvalbrengpunt en de opzichters Openbare ruimte.
Bijlage 1a Behorend bij het Uitvoeringsbesluit afvalstoffen gemeente Hellendoorn 2025
Betreft: de aanwijzing van organisaties voor de inzameling van textiel zoals bedoeld in artikel 2 van het Uitvoeringsbesluit afvalstoffen gemeente Hellendoorn 2025.
Bijlage 1b Behorend bij het Uitvoeringsbesluit afvalstoffen gemeente Hellendoorn 2025
de inzamelaar is wettelijk aansprakelijk voor schade toegebracht door of vanwege de containers en toegebracht tijdens het plaatsen en het ledigen ervan. De houder van de aanwijzing zorgt voor een dekkende WA-verzekering en vrijwaart de gemeente tegen alle aanspraken van derden voor de genoemde schade;
Bijlage 1c Behorend bij het Uitvoeringsbesluit afvalstoffen gemeente Hellendoorn 2025
Beleidsmatig zijn de volgende criteria vastgesteld:
Bijlage 1d Behorend bij het Uitvoeringsbesluit afvalstoffen gemeente Hellendoorn 2025
Aanbiedlocaties mini-containers, zoals vastgelegd in beheersysteem I-asset.
Bijlage 2 Behorend bij het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffen 2025 van de gemeente Hellendoorn
Betreft: de aanwijzing van organisaties voor de inzameling van metalen, zoals bedoeld in artikel 3 van het Uitvoeringsbesluit afvalstoffen gemeente Hellendoorn 2025
Er zijn geen organisaties aangewezen voor de inzameling van metalen. Afgifte van metalen is alleen mogelijk op het afvalbrengpunt aan de Fuutweg 25 te Nijverdal.
Bijlage 3 Behorend bij het Uitvoeringsbesluit afvalstoffen gemeente Hellendoorn 2025
De afvalpas is perceelsgebonden.
Er zijn vier mogelijke procedures
Niet juist intoetsen van het soort afval
De weegbrugbediende en de perronbeheerder controleren of het soort afval goed is ingetoetst. Indien de weegbrugbediende of de perronbeheerder constateert dat de verkeerde soort afval op de terreinbon is aangegeven, kan dit door de weegbrugbediende eenzijdig worden gewijzigd.
De weging vindt plaats op een geijkte weegbrug. Afwijkingen tot 5 kg zijn mogelijk.
De volgende betalingswijzen zijn ingevoerd:
Verlies, diefstal etc. afvalpas
Bij verlies, diefstal en onzorgvuldig gebruik wordt de afvalpas vervangen. De kosten worden in rekening gebracht zoals vastgelegd in de meest recente Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing. Het oude pasje wordt geblokkeerd.
Bijlage 4 Toelichting op het gebruik van persoonsgegevens bij de inzameling van huishoudelijk afval conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
Wij registreren persoons herleidbare gegevens bij de inzameling van huishoudelijk afval. Dit gebeurt op diverse manieren. Voor het gebruik van de persoons herleidbare gegevens zijn welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden omschreven. De persoons herleidbare gegevens worden uitsluitend gebruikt voor het doel waarvoor ze worden verkregen en zij worden enkel verstrekt aan leveranciers waarmee verwerkersovereenkomsten zijn gesloten.
Om onze wettelijke taak rond de inzameling van huishoudelijk afval en taak van algemeen belang met betrekking tot bedrijfsafval te kunnen uitvoeren gebruiken wij bij de volgende zaken persoons herleidbare gegevens:
Ad a. Registratiechip minicontainers
De chipcode in de registratiechip in een minicontainer wordt geregistreerd op het adres waarop het inzamelmiddel is verstrekt. Deze gegevens worden gebruikt voor het zorg dragen van correct gebruik, routeoptimalisatie en afvalscheidingscontrole en de registratie van het aantal keer dat een minicontainer aangeboden wordt ter lediging. We verbeteren de efficiëntie van de afvalinzameling door routeoptimalisatie. We onderzoeken welke adressen wel/geen minicontainers aanbieden en passen hier de inzamelroute zo nodig op aan. We gebruiken de registratiechip ook om te voorkomen dat andere inzamelmiddelen dan de aangewezen inzamelmiddelen worden aangeboden. Ook zorgen we voor controle op afvalscheiding. Hiervoor worden onder meer informatiehangers (rood, oranje, groen) afgegeven en geregistreerd op het adres van de minicontainer. Medewerkers van de inzameling en boa’s kunnen kijken in de minicontainers of afval op de juiste manier gesorteerd is en kunnen een waarschuwing afgeven mondeling en/of via informatiehangers. Via speciale apparatuur geven de controleurs aan wat fout is met de afvalscheiding of de wijze van aanbieden. Deze gegevens worden digitaal opgeslagen via de chip in de container en kunnen geraadpleegd worden door de controleurs de volgende keer dat de container voor lediging wordt aangeboden. In geval van een rode kaart worden de adresgegevens doorgegeven aan de boa. Dit kan aanleiding zijn tot het opleggen van een boete. Deze gegevens worden na uiterlijk 3 jaar verwijderd. Op grond van de Wet politiegegevens (Wpg) gelden voor de inzet van boa’s andere bewaartermijnen. Daarnaast registreren wij het aantal aanbiedingen van een minicontainer. Deze gegevens worden gedeeld met team Belastingen van de gemeente Hellendoorn, welke belast is met het heffen en innen van de afvalstoffenheffing. De gegevens die gebruikt worden voor het innen van de afvalstoffenheffing, worden uiterlijk na 5 jaar verwijderd. De geregistreerde gegevens worden verwerkt in software die wordt beheerd door een externe leverancier. Deze leverancier heeft toegang tot de vastgelegde gegevens om het systeem operationeel te houden en te ondersteunen. Hiervoor is een verwerkersovereenkomst gesloten, waarin is vastgelegd dat de gegevens uitsluitend worden verwerkt volgens de instructies van de gemeente en in overeenstemming met de AVG.
Ad b. Toegangspas Inzamelvoorziening hierna te noemen: Afvalpas.
De Afvalpas bevat zelf persoons herleidbare gegevens (zoals bedoeld de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)) doordat de pas is uitgerust met een unieke code. De persoons herleidbare gegevens die vermeld worden op de registratiechip van de afvalpas worden gebruikt voor het zorg dragen van correct gebruik, routeoptimalisatie en afvalscheidingscontrole. We verbeteren de efficiëntie van de afvalinzameling door routeoptimalisatie. We onderzoeken welke adressen wel/geen afval aanbieden en passen hier de inzamelroute zo nodig op aan. Ook zorgen we voor controle op afvalscheiding en de kwaliteit van het aangeboden afval. Daarnaast registreren wij het aantal aanbiedingen bij de inzamelvoorzieningen. Deze gegevens worden gedeeld met team Belastingen van de gemeente Hellendoorn, welke belast is met het heffen en innen van de afvalstoffenheffing. De gegevens die gebruikt worden voor dit doel worden uiterlijk na 5 jaar verwijderd. De gemeente kan bij verlies, diefstal of niet-werking van de afvalpas, de oude afvalpas blokkeren en een nieuwe pas verstrekken.
Ad c. Cameratoezicht op het afvalbrengpunt
Ter bescherming van ons personeel en onze eigendommen worden op het afvalbrengpunt camerabeelden opgenomen. Dit cameratoezicht wordt nadrukkelijk met bebording aangegeven bij de ingang van het afvalbrengpunt. De camerabeelden worden 4 weken bewaard.
De rechten van onze inwoners met betrekking tot deze gegevensverwerking zijn te vinden in onze privacyverklaring die te vinden is op onze website.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-133006.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.