Gemeenteblad van Eindhoven
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Eindhoven | Gemeenteblad 2024, 515660 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Eindhoven | Gemeenteblad 2024, 515660 | beleidsregel |
Beleidsregel locatiekeuze afval inzamelvoorzieningen Eindhoven 2024
Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven,
Artikel 10.26 Wet milieubeheer;
Artikel 10 van de Afvalstoffenverordening Eindhoven 2021;
Artikel 5 Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Eindhoven 2021
Afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht;
De Wet milieubeheer gemeenten de mogelijkheid biedt om in het belang van de doelmatigheid huishoudelijke afvalstoffen in te zamelen nabij elk perceel;
In sommige delen van Eindhoven en voor sommige deelstromen het huishoudelijk afval wordt ingezameld d.m.v. van (ondergrondse) afval inzamelvoorzieningen;
De beleidsregel “Locatiekeuze afval inzamelvoorzieningen Eindhoven 2024” als volgt vast te stellen:
BELEIDSREGEL LOCATIEKEUZE AFVAL INZAMELVOORZIENINGEN Eindhoven 2024
De gemeente heeft een wettelijke taak bij de inzameling van huishoudelijk afval.
In Eindhoven worden de volgende afvalfracties gescheiden ingezameld:
1.1 Aangewezen inzamelmiddelen
De gemeente stelt de inzamelmiddelen per fractie vast. Dit is vastgelegd in het ‘Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Eindhoven 2021’ (Gemeenteblad 2022, 528792 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen (officielebekendmakingen.nl)).
In Eindhoven worden de volgende systemen gehanteerd:
2. Locatiekeuze (ondergrondse) containers algemeen.
Dit document geeft het beleidskader voor het bepalen van locaties voor ondergrondse en bovengrondse containers in de gemeente Eindhoven. De gemeente beoogt het bewoners (en ondernemers) zo gemakkelijk mogelijk te maken om afval te scheiden door een goede infrastructuur (locatienetwerk) van inzamelvoorzieningen te bieden. Ook wil de gemeente de locaties van de voorzieningen met de juiste betrokkenheid van bewoners (en ondernemers) bepalen.
De plaatsing van inzamelvoorzieningen dient aan te sluiten op het gemeentelijk beleid op het gebied van groen, verkeer en openbare ruimte en op het gebied van de inzameling/ verwerking van grondstoffen en afvalstoffen.
Het beleidskader heeft betrekking op de locaties van de volgende inzamelvoorzieningen en -plaatsen:
3. Wijkverzamellocaties Glas en Textiel:
De gemeente heeft naast de reguliere “huis- aan huis” inzameling van huishoudelijk afval ook locaties met boven- en ondergrondse verzamelcontainers op wijkniveau voor Glas en Textiel. Deze containers worden op strategische plekken geplaatst: winkelcentra, haal- en brengplekken, carpoolplaatsen, etc. Het uitgangspunt is een zo goed mogelijke bereikbaarheid. De exacte plaatsbepaling van ondergrondse containers voor droge componenten moet op het schaalniveau van het stadsdeel of de stad gebeuren. Het vaststellen van deze locaties gebeurt in een door Cure geïnitieerd overleg met de betrokken afdelingen van de gemeente. Bij de locatiebepaling voor de reguliere “huis aan huis” inzameling van restafval en papier in de directe omgeving van deze verzamellocaties wordt gestreefd, aan te sluiten bij de verzamellocaties op wijkniveau: dit om het ruimtebeslag voor afvalcontainers elders in de openbare ruimte zo veel mogelijk te beperken. Hierbij moet wel worden voldaan aan de maximale loopafstand (zie hierna onder 4. Locatiecriteria),
Hieronder wordt eerst ingegaan op de criteria die gehanteerd worden bij het bepalen van de locatie. Vervolgens is de te volgen procedure bij het vaststellen van locaties beschreven.
Bij het vaststellen van de locaties voor ondergrondse en bovengrondse verzamelcontainers en aanbiedplaatsen voor minicontainers worden de hieronder beschreven criteria gehanteerd. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen:
Van richtlijnen kan gemotiveerd afgeweken worden.
Gelet op de schaarse openbare ruimte kan niet verwacht worden dat een locatie volledig aan alle richtlijnen voldoet. Als niet aan alle richtlijnen is voldaan dan zal dat in het plaatsingsbesluit (formeel juridisch wordt dit 'aanwijzingsbesluit' genoemd) worden aangegeven en wordt (desgevraagd) gemotiveerd waarom afwijken vanuit algemeen belang in die specifieke situatie gerechtvaardigd is.
Hieronder worden de eisen en vervolgens de richtlijnen besproken. Daarbij wordt allereerst ingegaan op de eisen en richtlijnen die voor alle hierboven genoemde inzamelvoorzieningen gelden. Daarna wordt ingegaan op de specifieke eisen en richtlijnen voor ondergrondse en bovengrondse verzamelcontainers en op de specifieke eisen en richtlijnen voor de aanbiedplaatsen voor (mini)containers.
De eisen/richtlijnen zijn op vier aspecten geclusterd en richten zich op:
Het uitgangspunt is een zo goed mogelijke bereikbaarheid met voor restafval een maximale loopafstand van 75 meter, welke in uitzonderlijke situaties opgerekt kan worden tot 125 meter. Voor OPK (Oud papier en karton) is het uitgangspunt een maximale loopafstand van 150 meter, welke in uitzonderlijke situaties opgerekt kan worden tot 200 meter. De ondergrondse container zal in beginsel in de openbare ruimte geplaatst worden (met uitzondering van sterk verdichte gebieden1). In overleg met Cure kan in uitzonderlijke situaties waar de openbare ruimte geen of niet genoeg ruimte biedt voor (nieuwe) ondergrondse containers worden afgeweken van deze regel. In de gevallen waarbij de ondergrondse containers op “eigen terrein” geplaatst worden dient een recht van opstal gevestigd te worden.
Het is bij de plaatsbepaling van de ondergrondse container ook belangrijk rekening te houden met de toegankelijkheid van deze locatie voor het inzamelvoertuig en gebruikers. De locatie moet voor plaatsing goedgekeurd worden door Cure Afvalbeheer.
In voorkomende gevallen is het niet mogelijk om de afvalinzameling direct in de woonstraat zelf te laten plaatsvinden als gevolg van bijvoorbeeld te smalle straten, doodlopende straten, éénrichtingverkeer of andere (onveilige) situaties. In dergelijke gevallen worden aanbiedlocaties in de directe omgeving bepaald. Bij het bepalen van de locaties voor de plaatsing van mini containers zijn er factoren waar we rekening mee moeten houden. Zo mag de loopafstand voor de inwoners niet te groot zijn, moeten de locaties goed te bereiken zjjn voor zowel inwoners als het ledigingsvoertuig en moet de veiligheid ten alle tijden worden gegarandeerd. Hieronder worden alle criteria benoemd, verdeeld in verschillende categorieën.
DISCLAIMER: De andere beleidsvelden binnen de gemeente (verkeer, groen, openbare ruimte, gebiedsbeheer, etc.) hebben ook elk hun eigen criteria en randvoorwaarden waar een locatie zich aan moet voldoen. Dit zijn louter de kaders voor de afvalinzameling. De overige beleidsvelden leveren elk hun eigen kaders aan.
Bij het bepalen van de locaties voor de plaatsing van nieuwe ondergrondse containers zijn er factoren waar we rekening mee moeten houden. Zo mag de loopafstand voor de inwoners niet te groot zijn, moeten de locaties goed te bereiken zijn voor zowel inwoners als de kraanwagen en moet de veiligheid ten alle tijden worden gegarandeerd. Hieronder worden alle criteria benoemd, verdeeld in verschillende categorieën.
DISCLAIMER: De andere beleidsvelden binnen de gemeente (verkeer, groen, openbare ruimte, gebiedsbeheer, etc.) hebben ook elk hun eigen criteria en randvoorwaarden waar een locatie zich aan moet voldoen. Dit zijn louter de kaders voor de afvalinzameling. De overige beleidsvelden leveren elk hun eigen kaders aan.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-515660.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.