Gemeenteblad van Eindhoven
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eindhoven | Gemeenteblad 2022, 528792 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eindhoven | Gemeenteblad 2022, 528792 | ander besluit van algemene strekking |
Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Eindhoven 2021
Artikel 5. Aanwijzen inzamelmiddelen en inzamelvoorzieningen
Op grond van artikel 10 van de Afvalstoffenverordening Eindhoven 2021 worden als inzamelmiddel/voorziening aangewezen:
Op grond van artikel 7, eerste lid, van de Afvalstoffenverordening Eindhoven 2021 is de frequentie van inzameling als volgt:
Artikel 8. Aanbiedregels op de afvalkalender
Op grond van artikel 10, eerste lid, van de Afvalstoffenverordening Eindhoven 2021 worden de regels als vastgesteld voor de wijze en plaats van aanbieding bekendgemaakt door middel van de afvalkalender van Cure.
Artikel 9. Intrekking eerdere besluiten aanwijzing van inzamelmiddelen en -voorzieningen, aanbiedtijden en -dagen, inzamelfrequentie en aanbiedregels
Alle eerdere besluiten over aanwijzing van inzamelmiddelen en -voorzieningen, aanbiedtijden en -dagen, inzamelfrequentie en aanbiedregels van bovenstaande afvalstromen worden ingetrokken, met uitzondering van het besluit ‘Ontheffing Cure Afvalbeheer’ van 2 augustus 2022.
Artikel 10. Aanwijzen afvalstromen milieustraat
Op grond van artikel 7, derde lid, van de Afvalstoffenverordening Eindhoven 2021 worden de volgende bestanddelen van huishoudelijke afvalstoffen, inclusief de daaraan verbonden voorschriften welke zijn vermeld achter elk bestanddeel, ingezameld op een inzamelplaats, als bedoeld in artikel 4 van dit besluit:
Artikel 11. Aanwijzen verzamelplaats kadavers
Op grond van artikel 21, tweede lid, van de Afvalstoffenverordening Eindhoven 2021 worden de milieustraten Lodewijkstraat en Acht aangewezen als verzamelplaatsen waar kadavers van gezelschapsdieren worden ingezameld.
Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van bekendmaking ervan in het gemeenteblad.
Dit besluit wordt aangehaald als: “Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Eindhoven 2021”.
BIJLAGE A VERENIGINGEN OPK EN INZAMELVOORSCHRIFTEN
Verenigingen OPK-inzameling Eindhoven mitP0 BLANCO \* MERGEFORMAT
Uitvoerings reglement (VOORSCHRIFTEN) vrijwilligers verenigingen
Artikel 1. Inzet vrijwilligers
1.1 De door de vereniging aan Cure ter beschikking gestelde vrijwilligers zijn opgeleid volgens de richtlijnen van Cure en zijn in het bezit van een geldige pas welke wordt uitgegeven en beheerd onder auspiciën van Cure. Voor aanvang van de werkzaamheden dient het formulier FP061-2 ingevuld te worden. Daarnaast dient de ter beschikking gestelde vrijwilliger voldoende fit en gezond te zijn om de inzamelwerkzaamheden naar behoren te kunnen uitvoeren. Wanneer een vrijwilliger zich niet fit genoeg voelt om de werkzaamheden te starten meldt hij dit direct bij de chauffeur. Wanneer de vrijwilliger de werkzaamheden opstart geeft hij daarmee automatisch aan fit genoeg te zijn om werkzaamheden veilig te kunnen uitvoeren.
Artikel 2. Arbeidsomstandigheden
2.1. Cure is verantwoordelijk voor de veiligheid tijdens de werkzaamheden die worden verricht door de ter beschikking gestelde vrijwilligers, behoudens gevallen van opzet of bewuste roekeloosheid van de ter beschikking gestelde vrijwilliger. Cure zorgt om die reden mede voor veilige inzamelvoertuigen volgens de daarvoor geldende richtlijnen en ziet erop toe dat de werkzaamheden op een veilige wijze plaatsvinden.
2.2. Cure stelt voorafgaand aan de werkzaamheden ten behoeve van de veiligheid en gezondheid van de vrijwilligers alle noodzakelijke persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) ter beschikking aan de door de vereniging ter beschikking gestelde vrijwilligers. De door de vereniging ter beschikking gestelde vrijwilliger dient tijdens de werkzaamheden de ter beschikking gestelde persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) te gebruiken c.q. te dragen.
2.3. De ter beschikking gestelde vrijwilliger dient zich bij het uitvoeren van de werkzaamheden strikt aan de regels te houden die door Cure zijn uitgevaardigd. Deze regels worden besproken in de in artikel 3 van deze overeenkomst genoemde verplichte opleiding en zijn vastgelegd in de hierbij ontvangen hand-out. Daarnaast dient de ter beschikking gestelde vrijwilliger bij het uitvoeren van de werkzaamheden de aanwijzingen van de chauffeur van het betreffende inzamelvoertuig strikt op te volgen.
2.4. Onverhoopte incidenten en/of onveilige situaties worden terstond door de vrijwilliger kenbaar gemaakt aan Cure en/of de chauffeur.
3.1. Cure verzorgt in overleg met de vereniging voor een opleiding en een hieraan verbonden toets ten behoeve van de door de vereniging ter beschikking gestelde vrijwilliger. De kosten voor de initiële (eerste) opleiding van de vrijwilliger worden gedragen door Cure. De kosten voor een vervolgopleiding worden gedragen door de vereniging.
3.2. De door de vereniging ter beschikking gestelde vrijwilliger wordt bij een positief resultaat van de onder artikel 3.1 genoemde toets een pas verschaft door Cure waaruit blijkt dat de opleiding gevolgd is en de hieraan gekoppelde toets met een positief resultaat is afgerond. Deze pas is 5 jaar geldig na uitgifte mits de betreffende vrijwilliger tenminste 4 keer per jaar een inzameling uitvoert. Wanneer de betreffende vrijwilliger minder dan 4 keer per jaar een inzameling uitvoert, vervalt de pas aan het einde van dat kalenderjaar.
1.1 Vrijwilligers kunnen maar voor 1 vereniging het papier en karton inzamelen, de werkzaamheden moeten minimaal met 2 en maximaal met 3 vrijwilligers gedaan worden. Het is verplicht de voorheen benoemde PBM`s te gebruiken, deze bestaan min uit veiligheid schoenen (S3) veiligheid broek en een veiligheid hesje. De verkregen opleidingspas moet altijd meegenomen worden door de vrijwilligers en voor aanvang van de werkzaamheden getoond worden aan de chauffeur.
BIJLAGE B APOTHEKERS EN INZAMELVOORSCHRIFTEN
VOORSCHRIFTEN INZAMELING APOTHEKERS:
UN n.v.t., Schriftelijke instructie: nee
Geneesmiddelen, oude medicijnen en cosmetica
Het afval dient aangeleverd te worden in:
• 60 liter of 200 liter kunststof dekseldrum
• 200 liter stalen dekseldrum voorzien van binnenzak
• originele verpakkingen > 20 liter
• De vaten dienen dicht aangeleverd te worden
• geen chemicaliën die dienen ter productie van medicijnen
• geen losse vloeistof of poeder in het vat
• geen vloeistofverpakkingen > 2½ liter
• geen injectienaalden of besmet afval (b.v. gebruikt verband)
• geen spuitbussen met drijfgas (b.v. van haarlak)
• chloor max. 1% en Zwavel, Broom, Fluor en Jood < 0,1%
Opmerking: Het afval moet klaar staan op de dag van inzameling en moet bij de in-/uitgang van het gebouw worden aangeboden. Dit in het kader van tijd en inspanning voor de ophaaldienst.
Mochten bij aanlevering afwijkingen geconstateerd worden op bovengenoemde voorwaarden, dan behoudt de Afvalstoffendienst zich het recht voor om, na overleg met de ontdoener de partij te weigeren of te verwerken tegen aangepaste voorwaarden
Afvalstoffendienst gemeente ’s-Hertogenbosch
UN 3291, Schriftelijke instructie: Ja
Hieronder vallen de volgende afvalstromen:
Het afval dient verpakt te worden in:
• 50 liter kunststof WIVA Infinity dekselvat UN-gekeurd (duurzaam vat)
• 30/60 liter kunststof WIVA vat
• De vaten dienen dicht aangeleverd te worden
Opmerking: Een WIVA vat is een vat met deksel met beveiliging. Is de deksel door de sluiting gedrukt is deze niet meer te openen.
Het UN-keurmerk mag niet ouder zijn dan 5 jaar (30/60 ltr) en 2 jaar voor het Infinity vat (vervaardigd uit gerecycled kunststof)
Het afval moet klaar staan op de dag van inzameling en moet bij de in-/uitgang van het gebouw worden aangeboden. Dit in het kader van tijd en inspanning voor de ophaaldienst.
• geen losse vloeistof (b.v. bloed) in de drum
• de WIVA dienen goed in de sluiting gedrukt te zijn (alle lipjes juist vastgeklikt)
• de buitenkant van de verpakking dient schoon te zijn
Categorie-etiket ingevuld en gevaarsetiket 6.2 (infectueus).
Mochten bij aanlevering afwijkingen geconstateerd worden op bovengenoemde voorwaarden, dan behoudt de Afvalstoffendienst zich het recht voor om, na overleg met de ontdoener de partij te weigeren of te verwerken tegen aangepaste voorwaarden
Afvalstoffendienst gemeente ’s-Hertogenbosch
BIJLAGE C HUISREGELS MILIEUSTRAAT
- U kunt op de milieustraat alleen betalen met pin.
- De milieustraat is toegankelijk voor voertuigen waarvan het totale gewicht inclusief laadvermogen max. 3500 kilo is. De max. hoogte van toegestane voertuigen bedraagt 2,40 meter en de max. lengte 10 meter.
- Tractoren en vrachtwagens worden niet toegelaten op het terrein.
- Een medewerker van de milieustraat beoordeelt de aangeleverde afvalstoffen. Zorg ervoor dat het materiaal zichtbaar is bij aanlevering.
- Het afval moet u scheiden en storten in de daarvoor bestemde containers/stortvakken op de milieustraat.
- Er zijn een aantal afvalstoffen die niet in ontvangst worden genomen. Check bij twijfel vooraf aan uw bezoek de site van Cure Afvalbeheer: https://www.cure-afvalbeheer.nl/alles-over-afval/
- Het is verboden op of rond de milieustraat afvalstoffen te plaatsen of te storten op een andere wijze dan in het reglement is bepaald.’
- De toegestane maximumsnelheid op de milieustraten is 15 km per uur.
- Kinderen jonger dan 12 jaar mogen het voertuig niet verlaten.
- Zet tijdens het wachten en het storten/lossen van afval, de motor van uw voertuig uit.
- Op het terrein is het Reglement verkeersregels en verkeerstekens van toepassing.
- Volg de aanwijzingen en instructies van de medewerkers altijd op.
• Film en/of beeldmateriaal te maken zonder toestemming
• Huisdieren mee te nemen naar het terrein
• Goederen of afvalstoffen van de milieustraat mee te nemen
• Fooien en/of attenties te geven aan de medewerkers
Het betreden van de Milieustraat is geheel op eigen risico. Gemeente Eindhoven en Cure Afvalbeheer zijn niet aansprakelijk voor eventuele schade. De Beheerder van de Milieustraat behoudt zich het recht voor om bij overtreding van bovengenoemde Huisregels de toegang tot de Milieustraat al dan niet tijdelijk te ontzeggen.
BIJLAGE D NADERE REGELS MILIEUSTRAAT
- Milieustraat Acht en Lodewijkstraat zijn toegankelijk voor inwoners van Eindhoven (vanaf 18 jaar) met een geldige Cure milieupas.
- U heeft toegang met een geldige en actieve Cure milieupas, tijdelijke of speciale pas of geldige uitzondering.
- De oude stadspas wordt niet meer geaccepteerd.
- De toegang tot de milieustraten Acht en Lodewijkstraat zijn voor huishoudens gratis tot en met 12 bezoeken per jaar met een maximum van 2m3 per bezoek. Biedt u meer dan 2m3 afval aan zal er een extra bezoek van uw pas worden afgeboekt.
- Vanaf de 13e keer dat binnen één kalenderjaar de milieustraat bezocht wordt, zal €20 euro in rekening worden gebracht.
- Bedrijven kunnen géén gebruik maken van de milieustraten in Eindhoven
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-528792.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.