Beleidsnota Samenleven gemeente Maasdriel

 

Inleiding

Het sociaal domein is volop in ontwikkeling en dit zal ook altijd zo blijven. We hebben én krijgen te maken met verschillende wetswijzigingen en complexe maatschappelijke opgaven. Binnen dit dynamische werkveld willen we een koers die past bij Maasdriel blijven varen. Het sociaal domein bestaat uit diverse maatschappelijke beleidsdomeinen die allemaal raakvlakken hebben met elkaar. Veel van onze inwoners krijgen op verschillende momenten in hun leven te maken met deze verschillende beleidsterreinen. Zij zullen ze niet als zodanig herkennen en onderscheiden. Dat hoeft ook niet. Het is aan ons als gemeente om zoveel mogelijk aan te sluiten bij de leefwereld van de inwoner. Dat doen wij volgens de principes in deze beleidsnota. Een integrale beleidsnota met een concrete overkoepelende visie, leidende principes, vijf overkoepelende thema’s en ambitieuze uitgangspunten. Hiermee biedt de beleidsnota een duidelijk kader en geeft richting aan de toekomstige ontwikkeling van Maasdriel.

 

In Maasdriel vormt het concept van positieve gezondheid de basis voor ons gehele maatschappelijk beleid. We richten ons op wat onze inwoners wél kunnen en ondersteunen hen bij het versterken van hun veerkracht en eigen regie.

 

Om dit concept te vertalen naar integraal beleid hanteren we vijf overkoepelende thema’s. Dit zijn bestaanszekerheid, samenredzaamheid, meedoen, ontwikkeling en ondersteuning. Vanaf hoofdstuk 2 worden deze thema’s uitgewerkt en aangevuld met uitgangspunten. Boven deze thema’s staat een algemene visie op het sociaal domein en binnen deze thema’s zijn de vier leidende principes positieve gezondheid, normaliseren, inclusie en preventie de rode draad. In hoofdstuk 2 worden deze visie en de leidende principes verder uitgewerkt.

 

Vanzelfsprekend zijn we er niet met alleen een concrete overkoepelende visie, ambitieuze uitgangspunten, een duidelijk kader en een richting voor de toekomst. Elk jaar presenteren we een uitvoeringsoverzicht waarin alle projecten staan beschreven die we uitvoeren op tactisch en operationeel niveau. Dit uitvoeringsoverzicht evalueren we jaarlijks om met elkaar scherp te houden dat alles wat we doen zoveel mogelijk bijdraagt aan de realisatie van onze uitgangspunten. Hierdoor ontstaat een dynamisch proces waarin we constant blijven werken aan de realisatie van onze uitgangspunten en kunnen we ons aanpassen aan de vraag van de samenleving. In figuur 1 wordt dit schematisch weergegeven.

Figuur 1: Beleidshuis

 

Het is ook goed om te benoemen dat integraal werken niet iets is dat alleen binnen het sociaal domein plaatsvindt. Een groot aantal thema’s speelt zich ook af in de openbare (buiten)ruimte. Bijvoorbeeld een beweegvriendelijke omgeving als het gaat om sport en bewegen en milieuaspecten als schone lucht, geur en (hinder van) geluid als het gaat om gezondheid. Daarom werken we niet alleen integraal binnen het sociaal domein, maar ook met de verschillende afdelingen binnen de gemeente.

Hoofdstuk 1. De Maasdrielse samenleving

1.1 Visie op het Sociaal Maatschappelijk Domein

In Maasdriel hechten we veel waarde aan een samenleving waarin alle inwoners actief kunnen deelnemen en zich thuis voelen. Samen met onze maatschappelijke partners werken we dagelijks aan het creëren van de voorwaarden hiervoor binnen onze gemeente. De inwoner staat centraal in deze samenleving met zijn vraag, behoeften en mogelijkheden. We gaan uit van het zelfoplossend vermogen van inwoners en hun omgeving en bieden ondersteuning waar en wanneer dat nodig is. Dit sluit nauw aan bij de behoefte van inwoners om zelf regie te hebben over hun leven.

 

Om deze visie te kunnen realiseren stellen we vier leidende principes centraal in onze beleidsnota. Het gaat hierbij om positieve gezondheid, normaliseren, inclusie en preventie en vroegsignalering.

 

1.2 Leidende principes

Positieve gezondheid

Het concept ‘positieve gezondheid’ staat voor ons centraal. Dit betekent dat we gezondheid niet zien als de afwezigheid van ziekte, maar als het vermogen van mensen om zich aan te passen en de regie te voeren over hun eigen leven, ondanks de uitdagingen die ze tegenkomen. We richten ons op wat onze inwoners wél kunnen en ondersteunen hen bij het versterken van hun veerkracht en eigen regie.

 

Positieve gezondheid omvat zes dimensies die samen bijdragen aan een holistisch beeld van welzijn. Door aandacht te besteden aan al deze dimensies helpen we onze inwoners om niet alleen gezond te blijven, maar versterken we ook de samenleving. In figuur 2 zijn deze zes dimensies weergegeven in het spinnenweb van positieve gezondheid.

Figuur 2: De uitwerking van positieve gezondheid in zes dimensies

 

Lichaamsfuncties richten zich op het fysiek functioneren van het lichaam, zoals conditie en herstelvermogen. Mentaal welbevinden betreft de emotionele en psychische gezondheid, waaronder stressbestendigheid en veerkracht. Zingeving gaat over het ervaren van betekenis en doelen in het leven. Kwaliteit van leven verwijst naar de mate van tevredenheid en geluk in het dagelijks leven. Meedoen benadrukt de sociale aspecten, zoals het deelnemen aan de maatschappij en het hebben van sociale contacten. Ten slotte draait dagelijks functioneren om het vermogen om dagelijkse taken zelfstandig uit te voeren en het gevoel van controle over het eigen leven te behouden.

 

Normaliseren

We zullen als samenleving meer moeten accepteren dat tegenslagen in het leven erbij horen en de oorzaak meestal niet bij het individu ligt, maar zit verweven in onze samenleving. We vinden het belangrijk dat gedrag, waar mogelijk, minder geproblematiseerd en gemedicaliseerd wordt. Daarom willen wij inzetten op een sterke sociale basis voor iedereen en de acceptatie dat persoonlijke ontwikkeling vaak met uitdagingen gepaard gaat. We willen inzetten op het voeren van een dialoog en het versterken van het ‘gewone leven’. Daarbij gaan we uit van wat mensen wel kunnen. Dit betekent dat we lichte ondersteuningsvormen zo dichtbij mogelijk organiseren: bijvoorbeeld thuis, in het eigen netwerk en op school. Door hulpvragen te normaliseren kunnen we een negatief zelfbeeld en stigmatisering tegengaan en tegelijkertijd zorgen dat er een luisterend oor beschikbaar is.

 

Inclusie

Als gemeente vinden wij het belangrijk dat al onze inwoners, ongeacht leeftijd, culturele achtergrond, gender, inkomen, talenten of beperkingen volwaardig kunnen meedoen in de samenleving. Dit is echter niet altijd vanzelfsprekend. De grondbeginselen van inclusie zoals toegankelijkheid, persoonlijke autonomie en volledige participatie staan centraal in ons beleid. Ook zetten wij ons in om de bewustwording bij zowel professionals als inwoners te vergroten.

 

Preventie en vroegsignalering

We voorkomen liever dan dat we genezen en zetten daarom in op verschillende niveaus van preventie. Door het vroegtijdig signaleren van trends en ontwikkelingen binnen de gemeente willen we voorkomen dat er op specifieke gebieden überhaupt problemen ontstaan. Door in te zetten op vroegsignalering hoeft er niet meteen zware hulp en ondersteuning ingezet te worden, maar kan bijvoorbeeld het voorliggend veld al veel betekenen. Met dit voorliggend veld bedoelen we de voorzieningen die in onze gemeente beschikbaar zijn zonder indicatie, zoals bijvoorbeeld het aanbod van welzijnsorganisaties en andere samenwerkingspartners. Door hierop in te zetten zorgen we dat de kwaliteit van de samenleving behouden blijft en versterkt wordt. Ook bereiken we hiermee dat problemen niet escaleren en zware hulp en ondersteuning beschikbaar blijft voor inwoners die dit nodig hebben.

Hoofdstuk 2. Bestaanszekerheid

De meeste inwoners van Maasdriel kunnen zelfstandig actief deelnemen aan de samenleving. Wij vinden het belangrijk dat álle inwoners van Maasdriel deze mogelijkheid hebben. Samen met onze maatschappelijke partners werken we aan een goede kwaliteit van leven in onze gemeente. Een belangrijke voorwaarde om goed te kunnen leven is bestaanszekerheid: een bestaan met voldoende en voorspelbaar inkomen, een buffer voor onverwachte uitgaven en een woning. Bestaanszekerheid is een randvoorwaarde voor het welzijn van alle inwoners. We weten echter ook dat dit niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Daarom zetten we ons in om onze inwoners te ondersteunen op het gebied van bestaanszekerheid. Dit doen we met ons minimabeleid, de integrale aanpak van schulden en ondersteuning bij de woonzorgbehoeften. Preventieve maatregelen spelen hierbij een belangrijke rol om problemen vroegtijdig te signaleren en aan te pakken.

 

2.1 Minimabeleid

Als gemeente vinden we het belangrijk dat alle inwoners volwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving, ongeacht hun financiële situatie. Sommige inwoners hebben een beperkt inkomen, bijvoorbeeld door werkloosheid, arbeidsongeschiktheid of andere omstandigheden, waardoor het moeilijk kan zijn om deel te nemen aan het sociale, culturele en sportieve leven in onze gemeenschap. Daarnaast kunnen onverwachte of bijzondere kosten, zoals medische uitgaven of noodzakelijke gezinsuitgaven, een extra belasting vormen voor het budget. Door onze inkomensregelingen eenvoudig en toegankelijk te maken stellen we onze inwoners in staat om deel te kunnen nemen aan sportieve en culturele activiteiten, ongeacht hun financiële situatie. Daarnaast bieden we ondersteuning bij bijzondere noodzakelijke kosten, wanneer andere voorzieningen niet toereikend zijn.

 

Uitgangspunten:

  • 1.

    Inwoners kunnen ongeacht hun financiële draagkracht deelnemen aan de samenleving.

  • 2.

    Onze inkomensregelingen zijn eenvoudig en laagdrempelig aan te vragen.

2.2 Integrale aanpak van schulden

Als gemeente hechten we er veel waarde aan dat onze inwoners financiële rust ervaren en toewerken naar een schuldenvrije toekomst, waarin ze zelfstandig hun financiën kunnen beheren. We begrijpen dat schulden niet enkel een financieel probleem zijn. Financiële zorgen kunnen een grote impact hebben op het welzijn van een persoon, zowel lichamelijk als geestelijk en kunnen het dagelijks leven aanzienlijk beperken. Daarom kiezen wij voor een integrale aanpak van financiële problemen en schulden. Dit houdt in dat we inwoners met schulden een toegankelijk en op maat gemaakt hulpaanbod bieden. Daarnaast benaderen we onze inwoners proactief en bieden we preventieve hulp om te voorkomen dat schulden ontstaan. Voor inwoners die kampen met geldzorgen of behoefte hebben aan coaching bieden we ondersteuning om hun financiële situatie beter te overzien en beheersbaar te houden.

 

Uitgangspunten:

  • 1.

    Inwoners met schulden worden geholpen bij het duurzaam oplossen van schulden.

  • 2.

    We benaderen de inwoner proactief en bieden preventief hulp aan om schulden te voorkomen.

2.3 Wonen & zorg

In onze gemeente streven we ernaar dat al onze inwoners prettig en zelfstandig kunnen wonen en dat niemand dakloos is. We willen ervoor zorgen dat zoveel mogelijk inwoners een thuis hebben en dat de noodzaak voor opvanglocaties tot een minimum wordt beperkt. Veruit de meeste inwoners van Maasdriel wonen al prettig en zelfstandig. Wanneer er behoefte is aan extra ondersteuning, kan het sociale netwerk van buren, mantelzorgers en andere informele hulpbronnen vaak de nodige steun bieden. Naast deze informele ondersteuning is er ook formele hulp beschikbaar, zoals beschermd wonen en maatschappelijke opvang, voor degenen die dit nodig hebben. We streven er naar om de afhankelijkheid van opvanglocaties te minimaliseren en ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk inwoners in hun eigen woning kunnen blijven wonen. We beseffen echter dat de woonzorgbehoeften van onze inwoners divers zijn en dat we niet alle (specialistische) woonzorgvormen binnen de gemeente Maasdriel kunnen realiseren. Daarom werken we vanuit een realistische benadering en bieden we passende ondersteuning en woonoplossingen binnen de mogelijkheden van onze gemeente.

 

Uitgangspunten:

  • 1.

    Zoveel mogelijk inwoners kunnen passend wonen in de gemeente Maasdriel.

  • 2.

    Zo min mogelijk inwoners verblijven in een opvanglocatie; zoveel mogelijk inwoners hebben een thuis.

  • 3.

    Er is niemand dakloos in Maasdriel.

Hoofdstuk 3. Samenredzaamheid

Onze inwoners hebben regie over hun eigen leven. Ze vertrouwen en steunen daarbij op hun eigen netwerk en streven naar autonomie zonder directe tussenkomst van de overheid. Als gemeente zien we echter ook een belangrijke rol voor onszelf in het bevorderen van samenredzaamheid. We begrijpen dat er momenten zijn waarop inwoners - al dan niet tijdelijk - behoefte hebben aan hulp bij het nemen van regie over hun leven. In die gevallen vinden we het belangrijk dat er een betrouwbaar vangnet is. We bevorderen de samenredzaamheid met het scheppen van een krachtige en ondersteunende samenleving mede door te investeren in een sterke sociale basis, maatschappelijke veerkracht en effectief mantelzorgbeleid.

 

3.1 Sociale basis

In de gemeente zetten we ons in voor een sterke sociale basis en een sterke sociale cohesie voor al onze inwoners. We stimuleren een omgeving waarin onze inwoners elkaar gemakkelijk kunnen ontmoeten en ondersteunen, en waarin ze de kans krijgen zich te ontplooien en te ontspannen. Deze sociale basis bestaat uit alle vrij toegankelijke activiteiten en voorzieningen die zorgen dat inwoners kunnen samenleven en meedoen. Wij stimuleren verenigingen, inwoners, scholen en welzijnswerkers actief voor de organisatie van deze activiteiten. Door deze activiteiten breed toegankelijk te maken, zorgen we ervoor dat inwoners in elke kern van de gemeente Maasdriel goed worden bediend en dat de sociale cohesie wordt versterkt. Inwoners kunnen daardoor vaker op elkaar terugvallen en vanuit die basis een autonoom leven leiden met eigen regie. Als de sterke sociale basis niet voldoende blijkt te zijn en extra ondersteuning nodig is, zijn inwoners en hun netwerken goed geïnformeerd over de beschikbare hulpverlening en weten zij de juiste wegen te vinden om aanvullende hulp in te schakelen.

 

Uitgangspunten:

  • 1.

    Wij investeren in een sterke sociale basis en sociale cohesie.

  • 2.

    Wij stimuleren laagdrempelig toegankelijke activiteiten.

  • 3.

    Er is een doorgaande lijn tussen de sociale basis en eventuele andere hulp die noodzakelijk is.

3.2 Mantelzorgbeleid

Binnen onze gemeente wordt aandacht besteed om mantelzorgers (preventief) te ondersteunen en overbelasting te voorkomen en onze mantelzorgers te erkennen en waarderen. Steeds meer inwoners blijven zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen, vaak met de hulp vanuit het eigen sociale netwerk. Mantelzorgers spelen hierbij een cruciale rol. We begrijpen dat de verantwoordelijkheid van mantelzorg zwaar kan wegen, zeker wanneer deze taak gecombineerd wordt met een betaalde baan of andere verplichtingen, wat het risico op overbelasting vergroot. Met ons mantelzorgbeleid proberen wij onze mantelzorgers in Maasdriel goed in beeld te brengen, (preventief) te ondersteunen door het bieden van informatie, advies en het organiseren van ondersteunende activiteiten en te erkennen en waarderen voor hun inzet.

 

Uitgangspunten:

  • 1.

    De mantelzorgers in Maasdriel zijn goed in beeld.

  • 2.

    Mantelzorgers worden (preventief) ondersteund.

  • 3.

    In Maasdriel worden (pre)mantelzorgwoningen gefaciliteerd.

Hoofdstuk 4. Meedoen

De inwoners van Maasdriel doen actief mee in de samenleving. Meedoen betekent dat inwoners als individu kunnen participeren in de maatschappij, op basis van hun behoefte en wensen. Het gaat hierbij om zowel daginvulling als de invulling van je vrije tijd. Meedoen in de samenleving kan op verschillende manieren vormgegeven worden, waarbij de gemeente Maasdriel dit wil bereiken door in te zetten op sport en bewegen, kunst en cultuur en sociale activering.

 

4.1 Sport & bewegen

Als gemeente streven wij ernaar dat al onze inwoners de mogelijkheid hebben om te sporten en te bewegen. Sporten is niet alleen een leuke bezigheid; het verbetert de gezondheid en bevordert het aangaan van nieuwe sociale contacten. Op deze manier kan sport een belangrijke rol spelen in het verminderen van eenzaamheid en het verbeteren van de leefbaarheid in onze gemeente. Om dit te bereiken, vinden wij het essentieel dat er een divers aanbod van sport- en beweegactiviteiten beschikbaar is voor verschillende doelgroepen. Wij richten ons daarbij op breedtesport en niet op topsport. Daarom stimuleren wij verenigingen, organisaties en inwoners om sport- en beweeginitiatieven te realiseren en ondersteunen wij hen in het creëren van een breed en toegankelijk sportaanbod. Een laagdrempelig sportaanbod is daarbij van groot belang, zodat iedereen de kans krijgt om deel te nemen, ongeacht hun achtergrond of situatie. Vanwege de kwetsbaarheid van sportverenigingen is het van groot belang met elkaar samen te werken.

 

Uitgangspunten:

  • 1.

    We faciliteren verenigingen, organisaties en inwoners om voldoende sport- en beweegaanbod voor verschillende doelgroepen te realiseren.

  • 2.

    We stimuleren verenigingen, organisaties en inwoners om actief samen te werken bij het aanbieden en ontwikkelen van sport- en beweeginitiatieven, mede om zo de vitaliteit van verenigingen te vergroten.

4.2 Kunst & cultuur

In Maasdriel hechten we er veel waarde aan dat al onze inwoners in aanraking kunnen komen met kunst en cultuur. Inwoners hebben de mogelijkheid lid te worden van een muziekvereniging, een lezing bij te wonen, een bezoek te brengen aan cultureel erfgoed of te genieten van kunst in de gemeente. Wij vinden het belangrijk dat inwoners en organisaties gezamenlijk vormgeven aan het kunst- en cultuuraanbod in de gemeente. Vanuit kunst en cultuur leggen we ook de verbinding met recreatie en toerisme. Daarom moedigen wij inwoners actief aan om mee te denken en bij te dragen aan de ontwikkeling van het vrijetijdsaanbod.

 

Uitgangspunten:

  • 1.

    Alle inwoners komen in aanraking met kunst en cultuur, ongeacht leeftijd, inkomen, achtergrond en woonplaats.

  • 2.

    We stimuleren inwoners en organisaties om gezamenlijk inhoud te geven aan het kunst- en cultuuraanbod.

4.3 Sociale activering

Als gemeente streven wij ernaar dat al onze inwoners een zinvolle daginvulling hebben. Het hebben van een zinvolle daginvulling is essentieel is voor het welzijn van inwoners en richt zich op het vergroten van maatschappelijke participatie en het versterken van het sociaal netwerk. Voor veel inwoners wordt deze invulling bereikt door betaald werk. Voor een andere groep is betaald werk echter niet altijd mogelijk. Voor deze doelgroep bieden wij verschillende mogelijkheden voor sociale activering. Dit kan onder andere bestaan uit vrijwilligerswerk, het ontdekken van nieuwe hobby’s, deelname aan activiteiten in een buurtcentrum, of het volgen van een opleiding.

 

Uitgangspunten:

  • 1.

    Inwoners die niet via betaald werk een zinvolle daginvulling hebben, kunnen een beroep doen op sociale activering.

  • 2.

    De sociale activering is gericht op het vergroten van maatschappelijke participatie en sociaal netwerk.

Hoofdstuk 5. Ontwikkeling

Ontwikkeling gaat over het leren van basisvaardigheden en het groeien en bloeien van inwoners. Goed onderwijs en ontwikkelkansen zijn essentieel voor de toekomst van onze inwoners. Leren en ontwikkelen bevordert de zelfredzaamheid en participatie van onze inwoners, en legt een stevig fundament voor hun verdere leven. Alle inwoners in onze gemeente krijgen optimale ontwikkelkansen, kunnen hun talenten volop benutten en blijven leren. Daarnaast leven onze inwoners actief en gezond en voelen zich veilig. Om de ontwikkeling optimaal te stimuleren vinden we goed onderwijs belangrijk en zetten we in op een goede gezondheid en een veilige omgeving voor al onze inwoners.

 

5.1 Onderwijs

In Maasdriel willen we dat alle inwoners goed zijn toegerust voor hun toekomst, waarbij we ernaar streven dat iedereen dezelfde kansen krijgt en zich naar behoefte volledig kan ontwikkelen en ontplooien. Om dit te bereiken vinden we kwalitatief goed en toegankelijk onderwijs belangrijk. In de vroege kinderjaren vindt de snelste ontwikkeling (motorisch, cognitief en sociaal-emotioneel) van een kind plaats. Het onderwijs heeft een grote rol in het leggen van het fundament voor de verdere ontwikkeling, waarbij het belangrijk is dat iedereen gelijke onderwijskansen heeft. We streven ernaar dat kenmerken zoals achtergrond, opleidingsniveau van de ouders of de financiële situatie thuis geen negatieve invloed heeft op de schoolgang en de schoolprestaties van een kind. We zetten ons als gemeente daarom in om gelijke onderwijskansen te bieden voor alle kinderen. Ons doel is dat alle kinderen naar school kunnen gaan en de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben om zich volledig te ontplooien. Om deze ontwikkeling te ondersteunen, is een goede verbinding tussen het onderwijs en de jeugdhulp essentieel. Door een nauwe samenwerking tussen deze sectoren kunnen we kinderen die extra hulp nodig hebben, tijdig en effectief ondersteunen. We faciliteren daarnaast een rijk opleidingsaanbod voor kinderen en jongeren, zodat iedereen de kans krijgt om een startkwalificatie te behalen. Onderwijs kan echter alleen succesvol zijn in een omgeving die veilig en passend is. Daarom zetten we ons in voor kwalitatief goede en veilige onderwijshuisvesting, zodat scholen een plek zijn waar kinderen zich prettig voelen en optimaal kunnen leren.

Ook andere doelgroepen hebben extra aandacht nodig om zich te kunnen ontwikkelen. Bijvoorbeeld inwoners die vastlopen in de digitalisering van onze maatschappij of inwoners die de Nederlandse taal niet (voldoende) beheersen. Deze basisvaardigheden zijn nodig om volwaardig mee te doen in onze samenleving. We bieden daarom goede hulp en ondersteuning aan iedereen die deze basisvaardigheden verder wil ontwikkelen.

 

Uitgangspunten:

  • 1.

    Er zijn gelijke onderwijskansen voor alle kinderen, met een doorgaande leerlijn, waarbij alle kinderen naar school kunnen en zich kunnen ontwikkelen binnen hun eigen mogelijkheden.

  • 2.

    Er is een goede verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp.

  • 3.

    Alle inwoners kunnen hun capaciteiten optimaal benutten en het maximale uit zichzelf halen.

  • 4.

    We faciliteren een rijk opleidingsaanbod voor kinderen en jongeren waarbij een startkwalificatie voor iedereen mogelijk is.

  • 5.

    Er is passende huisvesting voor kwalitatief en veilig onderwijs.

  • 6.

    We bieden goede hulp en ondersteuning aan inwoners die de basisvaardigheden verder wil ontwikkelen en inwoners weten deze hulp en ondersteuning te vinden.

5.2 Gezondheid

Als gemeente vinden we het belangrijk dat onze inwoners zich gezond en gelukkig voelen. Een gezonde leefstijl en een gezond gewicht spelen hierbij een centrale rol. In Maasdriel zetten wij in op het concept ‘Positieve Gezondheid’. Dit concept richt zich op wat de inwoner wél kan, in plaats van te focussen op beperkingen of ziekte. Door deze benadering willen wij onze inwoners helpen om veerkrachtiger te worden, hun leven betekenisvol te maken en zoveel mogelijk zelf regie te voeren over hun gezondheid en welzijn..

 

Uitgangspunten:

  • 1.

    Inwoners van Maasdriel hebben een gezonde leefstijl en een gezond gewicht.

  • 2.

    De inwoners van Maasdriel zijn veerkrachtig en weerbaar.

5.3 Zorg en Veiligheid

In de gemeente hechten we veel waarde aan een veilig thuis voor al onze inwoners. Huiselijk geweld en kindermishandeling vormen een maatschappelijke probleem met directe en indirecte impact, zowel persoonlijk als maatschappelijk. We willen huiselijk geweld en kindermishandeling in alle uitingsvormen voorkomen, bespreekbaar maken en stoppen. Om dit te bereiken, zetten wij in op preventieve samenwerking. Dit houdt in dat wij diverse partijen al in een vroeg stadium bij elkaar brengen om gezamenlijk hulp en ondersteuning te bieden in situaties van (dreigend) huiselijk geweld en kindermishandeling. Door deze proactieve aanpak willen wij tijdig signaleren, adequaat reageren en de juiste maatregelen treffen om onze inwoners te beschermen en te ondersteunen. Tevens werken wij samen met deze partijen om inwoners te ondersteunen bij het vormgeven van een duurzaam veilige leefsituatie.

 

Uitgangspunt:

  • 1.

    Partijen werken in een vroeg stadium preventief samen en bieden hulp en ondersteuning in situaties van (dreigend) huiselijk geweld en kindermishandeling.

Hoofdstuk 6. Ondersteuning

Het streven is dat inwoners sterk en veerkrachtig zijn. Op die manier kunnen ze zo zelfstandig mogelijk, met behulp van voorzieningen die algemeen toegankelijk zijn, deelnemen aan de maatschappij. Voor inwoners die dit niet zelfstandig kunnen is er vindbare, toegankelijke en passende ondersteuning beschikbaar. Ondersteuning wordt ingezet met als doel de inwoner te helpen zo zelfredzaam mogelijk te worden of te blijven. Deze ondersteuning bieden we op het gebied van jeugd, Wmo en inburgering.

 

6.1 Jeugd

Als gemeente zetten wij ons in om jeugdigen een goede start te bieden. Een goede start voor jeugdigen betekent dat zij veilig en gezond opgroeien, goed onderwijs krijgen, vrienden maken en onbekommerd kunnen spelen, bewegen en sporten. Deze elementen zijn cruciaal voor hun ontwikkeling en welzijn. Om dit te realiseren, streven wij ernaar de omgeving van de jeugdige zo optimaal mogelijk in te richten. We geloven dat een sterke en veerkrachtige jeugdige en zijn omgeving de basis vormen voor een geslaagde ontwikkeling. Daarom werken wij aan het creëren van een sterke pedagogische basis binnen onze gemeente, waarbij normaliseren de maatschappelijke norm is. De pedagogische basis bevat alles dat te maken heeft met het opgroeien, opvoeden en de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Thuis, op school, bij een vereniging en op straat. Onze focus ligt ook op preventie en vroegsignalering, zodat we eventuele problemen tijdig kunnen opmerken en aanpakken. Partijen die een rol kunnen spelen in de toekomst van de jeugdige worden met elkaar verbonden en zijn laagdrempelig toegankelijk voor jongeren. Wanneer extra jeugdhulp noodzakelijk is, zorgen wij ervoor dat deze passend en tijdig wordt ingezet binnen het dekkende zorglandschap.

 

Uitgangspunten:

  • 1.

    In Maasdriel hebben jeugdigen een goede start.

  • 2.

    Er is in onze gemeente een sterke basis voor de jeugd waarbinnen normaliseren de maatschappelijke norm is.

  • 3.

    Er wordt gewerkt vanuit preventie en vroegsignalering.

  • 4.

    Partijen die een rol kunnen spelen in de toekomst van de jeugdige zijn aan elkaar verbonden en laagdrempelig toegankelijk voor jeugdigen.

  • 5.

    Noodzakelijke extra jeugdhulp wordt passend en tijdig ingezet binnen het dekkende zorglandschap.

6.2 Wmo

Als gemeente streven we ernaar dat alle inwoners hun leven zo zelfstandig mogelijk kunnen inrichten en volwaardig kunnen deelnemen aan de maatschappij. We begrijpen dat dit niet altijd vanzelfsprekend is en dat sommige inwoners ondersteuning nodig hebben. Wanneer zelfregie en deelname aan de maatschappij moeilijk zijn, willen wij ervoor zorgen dat er vindbare, toegankelijke en passende hulp beschikbaar is, zo dichtbij mogelijk. Om dit te realiseren stimuleren wij inwoners hun eigen kracht en veerkracht te ontdekken en te benutten, waarbij normaliseren als maatschappelijke norm geldt. Onze ondersteuning moet vindbaar en toegankelijk zijn voor iedereen die deze nodig heeft, en we streven ernaar deze ondersteuning zo dicht mogelijk bij de inwoner te bieden. Daarnaast zorgen wij ervoor dat cliëntondersteuning en ervaringsdeskundigheid beschikbaar zijn voor degenen die daar behoefte aan hebben.

 

Uitgangspunten:

  • 1.

    De inwoner wordt gestimuleerd in zijn of haar eigen kracht en veerkracht.

  • 2.

    Normaliseren is de maatschappelijke norm.

  • 3.

    Ondersteuning is vindbaar en toegankelijk voor inwoners die dit nodig hebben.

  • 4.

    Ondersteuning wordt geboden zo dicht bij de inwoner als mogelijk.

  • 5.

    Cliëntondersteuning en ervaringsdeskundigheid zijn beschikbaar voor inwoners die daar behoefte aan hebben.

6.3 Inburgering

Als gemeente vinden wij het belangrijk dat nieuwkomers zo snel mogelijk naar vermogen deelnemen aan de samenleving. Een cruciale eerste stap in dit proces is het leren van de Nederlandse taal. Het beheersen van de Nederlandse taal op een zo hoog mogelijk niveau stelt inburgeraars in staat om het maximale uit zichzelf te halen, of het nu gaat om werk, studie of deelname aan sociale activiteiten Zelfredzaamheid staat voorop, maar gedurende het inburgeringstraject staat de inburgeraar er niet alleen voor. Daarom bieden zowel de gemeente als maatschappelijke partners de nodige hulp en ondersteuning. Door een passend inburgeringsaanbod aan te bieden, waarbij maatwerk centraal staat. Nieuwkomers krijgen de gelegenheid om kennis te maken met de Nederlandse arbeidsmarkt en hun vaardigheden en talenten te ontdekken. We stimuleren deelname naar vermogen, bij voorkeur door middel van betaald werk, en streven ernaar dat zij zo snel mogelijk financieel en maatschappelijk zelfredzaam worden. Het inburgeringsaanbod wordt georganiseerd op een manier die zo dicht mogelijk bij de nieuwkomers staat.

 

Uitgangspunten:

  • 1.

    Er is een passend inburgeringsaanbod waarbij maatwerk het uitgangspunt is.

  • 2.

    Nieuwkomers maken kennis met de Nederlandse arbeidsmarkt en ontdekken hun vaardigheden en talenten.

  • 3.

    Nieuwkomers participeren naar vermogen, bij voorkeur door middel van betaald werk.

  • 4.

    Nieuwkomers zijn zo snel mogelijk financieel en maatschappelijk zelfredzaam.

  • 5.

    Het inburgeringsaanbod wordt zo dicht mogelijk bij de nieuwkomers georganiseerd.

Ter afsluiting

In deze nota hebben we onze Maasdrielse visie, uitgangspunten, kaders en richting voor de toekomst geschetst. Dit hebben we gedaan op basis van vijf thema’s:

  • -

    Bestaanszekerheid

  • -

    Samenredzaamheid

  • -

    Meedoen

  • -

    Ontwikkeling

  • -

    Ondersteuning

Door deze thema’s heen zijn vier leidende principes de rode draad, namelijk:

  • -

    Positieve gezondheid

  • -

    Normaliseren

  • -

    Inclusie

  • -

    Preventie en vroegsignalering

We richten ons op wat onze inwoners wél kunnen en ondersteunen hen waar nodig. Om uitvoering te kunnen geven aan onze visie, maken we een vertaling naar tactisch en operationeel niveau. Daarin staat aangegeven hoe de uitgangspunten vertaald worden naar de praktijk. De projectplannen worden jaarlijks gebundeld in een uitvoeringsoverzicht. In de figuur hieronder is nogmaals weergegeven hoe deze diverse stukken zich tot elkaar verhouden.

Figuur 3: Beleidshuis

Naar boven