Gemeenteblad van Haarlemmermeer
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2024, 503915 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2024, 503915 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening op de raadscommissie Haarlemmermeer 2024
De raad van de gemeente Haarlemmermeer,
Gelezen het voorstel van het Seniorenconvent nr. 10490419,
Gelet op de artikelen 82, 147 en 149 van de Gemeentewet;
Besluit vast te stellen de volgende verordening: Verordening op de raadscommissie Haarlemmermeer 2024
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Hoofdstuk 2 Instelling, taken en samenstelling
Hoofdstuk 5 Beslotenheid en geheimhouding
Hoofdstuk 2 Instelling, taken en samenstelling
Artikel 2 Instelling raadscommissie
De raad stelt conform artikel 82 van de Gemeentewet een raadscommissie in die in raadssessies kan vergaderen.
Een lid van de raadscommissie kan zowel raadslid als niet-raadslid zijn. De artikelen 11, 12, 13, 14 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op commissieleden die geen raadslid zijn. Artikel 10 van de Gemeentewet is deels van toepassing: commissieleden (niet-raadsleden) hoeven namelijk geen 18 jaar te zijn, maar mogen 16 jaar of ouder zijn. Elk lid dient daarnaast tijdens de laatste verkiezingen van de raad geplaatst te zijn op de kandidatenlijst van een fractie.
Per zelfstandig lid, zoals bedoeld in het RvO, kan maximaal één niet-raadslid (commissielid) worden afgevaardigd. De artikelen 11, 12, 13, 14 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op een commissielid dat geen raadslid is. Artikel 10 van de Gemeentewet is deels van toepassing: commissieleden (niet-raadsleden) hoeven namelijk geen 18 jaar te zijn, maar mogen 16 jaar of ouder zijn. Elk lid dient, tijdens de laatste verkiezingen van de raad, geplaatst te zijn op de kandidatenlijst waarvan het zelfstandig lid afkomstig is.
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen, voorbereiding, stukken
Artikel 11 Vaststellen van agenda’s
De voorzitter van de raadsvergadering bekijkt op donderdagmiddag voorafgaand aan de plenaire raadsvergadering de voorgestelde wijzigingen. De voorzitter kan op inhoudelijke gronden een wijzigingsvoorstel overnemen. Daarnaast kunnen wijzigingsvoorstellen tijdens de betreffende raadsvergadering bij het vaststellen van de agenda aan de raad worden voorgelegd. Wijzigingen die door een raadsmeerderheid worden gesteund, worden ingewilligd.
Artikel 13 Ter inzage leggen van stukken
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de oproep voor een ieder op het Raadhuis ter inzage gelegd in het gemeentelijk informatiecentrum en digitaal beschikbaar gesteld op de website van de gemeenteraad. Het presidium maakt van de terinzagelegging melding in de openbare kennisgeving, bedoeld in artikel 12 van deze verordening. Indien na het verzenden van de oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de commissie en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
Informatie van de raadscommissie of aan de raadscommissie verstrekte informatie waaromtrent op grond van hoofdstuk Va van de wet geheimhouding is opgelegd, wordt in afwijking van het eerste en tweede lid op het besloten deel van het vergadersysteem van de gemeenteraad gepubliceerd. In buitengewone gevallen wordt informatie alleen op het Raadhuis ter inzage gelegd.
Verslagen worden tijdens de raadsvergadering vastgesteld. Verslagen worden daarnaast geacht te zijn vastgesteld tenzij een commissielid of iemand anders die in de betreffende raadssessie het woord heeft gevoerd binnen 10 werkdagen na verzending schriftelijk bij de griffier aangeeft wijzigingen te wensen, waarbij een tekstvoorstel wordt gedaan. De voorgestelde wijzigingen worden in dat geval toegevoegd aan de vergaderstukken. Na bespreking van de wijzigingsvoorstellen vindt vaststelling van het verslag plaats.
Paragraaf 2 Vergaderorde, spreken, beraadslagingen
Elke fractie, zelfstandig lid en zelfstandige groep krijgt een gelijk aantal basisminuten. Het college krijgt, indien betrokken bij de beraadslagingen, 15% van de totale spreektijd. De resterende tijd wordt naar rato van het aantal raadsleden per fractie, zelfstandig lid en zelfstandige groep toegekend. Spreektijden zijn niet overdraagbaar tussen de fracties, zelfstandige leden en groepen onderling.
Indien het een raadssessie betreft waarin een stuk aan de orde is dat door een fractie, zelfstandig lid of zelfstandige groep naar de raadssessie gevraagd is, krijgt/krijgen de initiatiefnemer(s), zijnde de fractie, het zelfstandig lid of de zelfstandige groep die hiertoe het initiatief heeft/hebben genomen, maximaal vijf minuten spreektijd ter inleiding op het onderwerp.
Artikel 22 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de raadssessie waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp, het woord ontzeggen.
Op verzoek van een lid of op voorstel van de voorzitter kan de vergadering besluiten de beraadslaging voor een door de voorzitter te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Als de voorzitter vaststelt dat een onderwerp of voorstel voldoende is behandeld of geen der spreekgerechtigde leden het woord vraagt stelt hij voor de beraadslagingen te sluiten. Zolang de vastgestelde eindtijd niet bereikt is en fracties nog beschikken over spreektijd, kan de vergadering besluiten de beraadslagingen voort te zetten.
Elke inspreker krijgt maximaal vijf minuten het woord. De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers als de totaal beschikbare spreektijd daar aanleiding toe geeft. De voorzitter kan tevens in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd. Naar oordeel van de voorzitter kan per onderwerp de spreektijd per persoon worden gelimiteerd.
Het presidium kan op eigen initiatief of op voorstel van een vergadering van de raadscommissie of raad een raadssessie beleggen als hoorzitting om de opvattingen onder de bevolking te peilen, dan wel om nadere informatie in te winnen. Hiertoe wijst het presidium een voorzitter en plaatsvervangend voorzitter aan die in overleg met het presidium de hoorzitting organiseert en personen en organisaties uitnodigt, die in verband met het aan de orde te stellen onderwerp voldoende gekwalificeerd en representatief zijn.
Hoofdstuk 5 Beslotenheid en geheimhouding
De notulen van een besloten raadssessie zijn geheim en worden aan de leden van de raadscommissie en eventuele anderen die het woord gevoerd hebben via de digitale vergaderomgeving beschikbaar gesteld. Het presidium kan in buitengewone gevallen besluiten dat de ontwerpnotulen van een besloten raadssessie alleen op het Raadhuis ter inzage worden gelegd.
Verslagen worden geacht te zijn vastgesteld tenzij een deelnemer aan de raadssessie binnen 10 werkdagen na verzending bij de griffier aangeeft wijzigingen te wensen, waarbij een tekstvoorstel wordt gedaan. De voorgestelde wijzigingen worden onder geheimhouding bij de vergaderstukken gevoegd en besproken in een besloten deel van de eerstvolgende raadsvergadering na het aflopen van de termijn van 10 werkdagen. Na bespreking van de wijzigingsvoorstellen vindt vaststelling van het betreffende verslag plaats.
Als de raad op grond van artikel 89 vierde lid van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding van aan de raad verstrekte informatie op te heffen, wordt, als de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.
Hoofdstuk 6 Toehoorders en pers
Artikel 31 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de raadssessie geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan vooraf mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.
In de vergaderzalen van de raad gelden voorschriften die zijn vastgelegd in 'Het protocol beeld- en geluidregistraties tijdens raadsvergaderingen en raadsessies Haarlemmermeer'.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Haarlemmermeer op 24 oktober.
De griffier,
J. van der Rhee, B.Ha
De voorzitter,
M.H.F. Schuurmans-Wijdeven
Toelichting op de Verordening op de Raadscommissie Haarlemmermeer 2024
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 2 Instelling raadscommissie
Om het mogelijk te maken ook met betrekking tot raadssessies beslotenheid en geheimhouding op basis van de Gemeentewet op te kunnen leggen, is gekozen voor het instellen van een overkoepelende raadscommissie conform artikel 82 van de Gemeentewet. Deze raadscommissie vergadert in deelvergaderingen, genaamd raadssessies.
De keuze voor een artikel 82 commissie heeft gevolgen voor het voorzitterschap. Dit wordt bij artikel 6 nader toegelicht.
In dit artikel worden de taken van de sessies omschreven.
Sessies dienen in het teken van meningsvorming en debat te staan. Informatieve en/of technische vragen horen bij voorkeur niet in een sessie thuis.
Informatieve bijeenkomsten maken geen onderdeel van het raadsplein en de raadssessies uit.
De onderwerpen genoemd onder c betreffen brieven aan de raad, onderwerpen waarover het college vroegtijdig de meningen in de raad wil peilen en brainstorm-onderwerpen, alsmede inlichtingen zoals bedoeld in artikel 169, lid 3, en 180, lid 3 GW.
Uitgangspunt van dit artikel is dat ieder raadslid automatisch ook lid is van de raadscommissie en daarmee dus het recht heeft om raadssessies bij te wonen. Conform deze Commissieverordening zijn dit naast raadsleden ook niet-raadsleden die op voordracht van een fractie door de raad tot commissielid zijn benoemd. Dit maakt het mogelijk dat ook de kleinste fracties in staat zijn om deel te nemen aan de vergadering van de raadscommissie. Een zelfstandig lid, als bedoeld in het RvO, kan maximaal één niet-raadslid (commissielid) afvaardigen. Dit lid dient geplaatst te zijn op de kandidatenlijst waarvan het zelfstandig lid afkomstig is. Een zelfstandige groep kan geen enkel niet-raadslid (commissielid) afvaardigen. Daarnaast houdt de raad ook de mogelijkheid om anderen te benoemen.
Commissieleden en eventuele andere leden worden door de raad benoemd; commissieleden op voordracht van respectievelijk een fractie of zelfstandig lid.
Op grond van het derde en vijfde lid moeten leden voldoen aan hetgeen bepaald is in de artikelen 11, 12, 13, 14 en 15 van de Gemeentewet. Dit betekent onder andere dat zij over een geldige verblijfstitel moeten beschikken, hun nevenfuncties openbaar moeten maken, geen functie als bedoeld in artikel 13 mogen vervullen en niet in strijd mogen handelen met artikel 15. Artikel 10 van de Gemeentewet is slechts gedeeltelijk van toepassing, commissieleden kunnen worden beëdigd vanaf de leeftijd van 16 jaar.
Artikel 5 Zittingsduur en vacatures
De zittingsperiode van de leden, de eventuele buitengewone leden, de voorzitters en hun plaatsvervangers is even lang als de zittingsperiode van de raadsleden, in principe dus vier jaar. De benoeming eindigt derhalve van rechtswege, de raad hoeft hen niet te ontslaan.
Raadsleden kunnen geen ontslag nemen. Zij kunnen er vanzelfsprekend wel voor kiezen geen raadssessies bij te wonen. Anderen kunnen wel ontslagen worden, een commissielid alleen op voordracht van respectievelijk de fractie of het zelfstandige lid welke zij vertegenwoordigen. Ook is geregeld dat als een fractie of zelfstandig lid niet meer in de raad vertegenwoordigd is, op voordracht van die fractie benoemde commissieleden automatisch ontslagen zijn.
Aangezien gekozen is voor het instellen van een (overkoepelende) artikel 82 commissie, moet voldaan worden aan de wettelijke vereisten voor wat betreft het voorzitterschap van die commissie. Dit betekent dat slechts 1 voorzitter, zijnde een raadslid, benoemd wordt. Om er voor te zorgen dat het presidium voor de raadssessies de keus heeft uit meerdere voorzitters, is de volgende constructie gekozen:
De raad benoemt uit de raad een commissievoorzitter die voor de Gemeentewet voorzitter is van de overkoepelende raadscommissie. Daarnaast worden (eveneens uit de raad) meerdere plaatsvervangend commissievoorzitters benoemd. Per raadssessie kunnen uit deze groep van (plaatsvervangend) commissievoorzitters een voorzitter en plaatsvervangend voorzitter benoemd worden. In de verordening wordt de aangewezen voorzitter van een raadssessie als ‘voorzitter’ aangeduid.
Per raadssessie wordt een raadssessiegriffier aangewezen. Dit biedt de mogelijkheid om op basis van de achtergrond van de griffiemedewerkers een medewerker voor een specifieke raadssessie aan te wijzen.
Het parallel aan een andere raadsessie of raadsvergadering inplannen van een raadssessie is aan de volgende voorwaarden verbonden:
Het verzoek om een raadssessie op een locatie buiten het Raadhuis te organiseren dient het onderwerp en de voorziene locatie te bevatten. Het presidium toetst dit verzoek aan de volgende criteria:
Artikel 10 Uitnodiging en vergaderstukken
Lid 1: Het presidium zendt de oproep, zoals bedoeld in artikel 19 lid 1 van de Gemeentewet en de digitale varianten daarop. Het presidium vergadert op de donderdagochtend van de plenaire vergadering. Het conceptverslag van de vergadering wordt nog dezelfde dag, zo snel mogelijk, per mail verstuurd. De conceptagenda’s worden in het digitale vergadersysteem geplaatst en nog dezelfde avond door de raad vastgesteld. Hierdoor worden de stukken met betrekking tot raadssessies van de plenaire vergadering 2 weken van tevoren gedeeld en de stukken met betrekking tot de raadssessies op tussenliggende donderdagen 3 weken van tevoren.
Artikel 11 Vaststellen van agenda’s
Het presidium speelt in dit stelsel een centrale rol. De raad heeft de mogelijkheid om besluiten van het presidium met betrekking tot de agenda (korte en lange termijn) te herzien. Wijzigingen hebben alleen betrekking op planning en agendering.
De raad kan bij het vaststellen van de agenda’s direct besluiten om de voorgestelde agenda’s te wijzigen. Daarnaast kan een verzoek tot herziening worden gedaan, deze wordt dan behandeld bij de volgende plenaire vergadering. Herziening vindt plaats na schriftelijke voordracht van wijzigingen, indien deze tijdig zijn ingediend en voldoende steun vinden of de voorzitter op inhoudelijke gronden besluit het voorstel over te nemen.
Artikel 12 Openbare kennisgeving
Met dit artikel wordt invulling gegeven aan artikel 82, vijfde lid, van de Gemeentewet.
Artikel 13 Ter inzage leggen van stukken
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Aangezien de samenstelling van raadssessies per keer wisselt, kunnen verslagen alleen door de raad als geheel worden vastgesteld. De verslagen worden vastgesteld tijdens de plenaire vergadering. Daarnaast kunnen verslagen ook stilzwijgend worden vastgesteld. Dit betekent dat een verslag geacht wordt te zijn vastgesteld, tenzij er binnen de genoemde termijn wijzigingen worden doorgegeven.
Met toezenden wordt bedoeld het digitaal beschikbaar stellen van de verslagen via het digitale vergadersysteem. De conceptnotulen worden beschikbaar gesteld aan alle raadsleden, commissieleden en het college van burgemeester en wethouders. Zij krijgen in ieder geval 10 werkdagen de tijd om wijzigingen door te geven, of tot het betreffende verslag door de raad wordt vastgesteld. Wijzigingsvoorstellen worden via het digitale vergadersysteem gedeeld met de raad en in de eerstvolgende raadsvergadering behandeld.
Op grond van de presentielijst wordt de aanwezigheid bijgehouden ten behoeve van de uit te keren aanwezigheidsvergoeding.
In principe kiest iedere deelnemer aan een raadssessie zelf zijn zitplaats. Bij bijvoorbeeld grote drukte of ten behoeve van genodigden heeft de voorzitter echter de mogelijkheid om zitplaatsen toe te wijzen.
Artikel 17 Opening raadssessie
Raadssessies kennen geen quorum en worden dus ook geopend als behalve de voorzitter geen deelnemers aanwezig zijn. Aangezien de voorzitter zelf commissielid is heeft hij het recht om alleen te vergaderen. In lid 2 van dit artikel is echter vastgelegd dat hij in dat geval alleen constateert dat verdere behandeling van het voorstel conform de stappen zoals aangegeven op de oplegnotitie plaats vindt.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 19 Aantal spreektermijnen
Deze artikelen geven het presidium ruimte om te bepalen op welke wijze een onderwerp behandeld wordt. Voor sessies in debatvorm is artikel 18 van toepassing.
Spreektijden worden toegepast als middel om alle deelnemers tot een evenredige bijdrage aan het debat te laten komen, niet als doel op zich.
Over het algemeen worden twee spreektermijnen gehanteerd. Het college van B&W voert bij raadssessies in beginsel enkel in de eerste spreektermijn van de raadscommissie het woord. De voorzitter sluit de eerste spreektermijn af door bij de leden expliciet te vragen of er nog vragen aan het college onbeantwoord zijn gebleven. In de tweede termijn krijgt het college niet het woord, tenzij de voorzitter dit voor het onderwerp dat behandeld wordt wenselijk acht. Een verzoek van een lid na afloop van de tweede termijn om nog een korte reactie te geven, dient de voorzitter niet te honoreren. Indien de raadscommissie van mening is, dat na de tweede termijn verdere beraadslaging nodig is, kan hij daartoe uitdrukkelijk besluiten.
In lid 4a van artikel 19 wordt bedoeld andere commissies dan de overkoepelende raadscommissie.
Indien het een sessie betreft naar aanleiding van een sessieverzoek, krijgt de initiatiefnemer 5 minuten extra spreektijd ter inleiding van het onderwerp. In het geval er sprake is van meerdere initiatiefnemers wordt de extra spreektijd verdeeld, deze bedraagt in totaal nooit meer dan 5 minuten.
Artikel 21 Voorstellen van orde
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 22 Handhaving orde; schorsing
Het eerste lid verzekert dat leden van een raadscommissie vrijelijk kunnen spreken. Wel zijn interrupties uiteraard toegestaan voor zover de voorzitter bij een overvloed aan interrupties of in het belang van de voortgang van de beraadslagingen niet bepaalt dat een spreker zijn betoog zonder verdere interrupties afrondt. Om te bevorderen dat leden van raadscommissies zich niet belemmerd voelen om hun mening te uiten bepaalt artikel 82, vijfde lid, van de Gemeentewet bovendien dat artikel 22 van overeenkomstige toepassing is op leden van raadscommissies. Hierdoor zijn leden van raadscommissies niet in rechte te vervolgen, aan te spreken of verplicht getuigenis af te leggen over hetgeen zij in de vergadering zeggen of schriftelijk overleggen. Dit geldt voor zowel raadsleden als niet-raadsleden.
Onder interruptie is overigens niet te verstaan het geven van tekenen van goed- of afkeuring; deze uitingen worden beschouwd als verstoringen van de orde. Voor wat betreft de handhaving van de orde op de publieke tribune wordt verwezen naar artikel 30 van deze verordening.
Om de duur van vergaderingen niet te beperken wordt over een voorstel dat in onderdelen of artikelen is verdeeld, in principe in zijn geheel beraadslaagd. In het eerste lid is een uitzonderingsmogelijkheid opgenomen. Zowel de voorzitter als de leden hebben het recht om voor te stellen een voorstel gesplitst te behandelen. Het eerste lid brengt daarmee tot uitdrukking dat een raadscommissie zijn eigen werkwijze bepaalt. Het recht wordt aan ieder individueel lid toegekend.
Lid 3 is een handhavingsartikel op basis waarvan de voorzitter de vastgelegde spreektijden en tijdsblokken kan bewaken.
Lid 5: Basis hiervoor is de planning zoals vermeld op de oplegnotitie. De sessie kan zich uitspreken over de gewenste vervolgstappen; het presidium wordt verzocht een planning voor deze vervolgstappen vast te stellen.
Lid 6: Debat kan alleen als stap in de planning worden opgenomen als daarbij discussiepunten vermeld worden. Als het presidium debat als stap heeft ingepland, staan al discussiepunten op de oplegnotitie waar de sessie wijzigingen op kan aanbrengen. Als de sessie zelf besluit tot het inplannen van een raadsdebat, geeft de sessie aan welke discussiepunten op de oplegnotitie kunnen worden opgenomen. De voorzitter doet hiertoe een voorstel, op basis van de beraadslagingen.
Artikel 24 Deelname aan de beraadslaging door anderen
Deelnemen aan beraadslagingen houdt in dat inhoudelijk kan worden meegesproken. De deelnemer kan geen ordevoorstel indienen en spreekt niet mee over ordevoorstellen of over eventuele verdere stappen in de behandeling van een voorstel of discussiepunten voor het debat.
Uiteraard hebben deze andere sprekers niet dezelfde rechten als de leden. Een andere spreker heeft onder meer geen recht om een voorstel te doen tot wijziging van de notulen, een voorstel over de spreektijd of over de orde van de vergadering.
Het spreekrecht is beperkt gehouden tot geagendeerde onderwerpen, omdat burgers op die manier een doeltreffende bijdrage kunnen leveren aan de beraadslagingen van een raadssessie. Doordat het spreekrecht betrekking heeft op geagendeerde onderwerpen, kan een burger alleen inspreken over onderwerpen die de raadscommissie aangaan.
Wat betreft de onderwerpen waar het woord niet over gevoerd kan worden, is aangesloten bij de gronden die ook in het RvO staan.
De spreektijd kan naar oordeel van de voorzitter per onderwerp worden aangepast, bijvoorbeeld als er veel insprekers zijn over eenzelfde onderwerp.
De voorzitter kan de volgorde van de agenda van een raadssessie wijzigen, bijvoorbeeld wanneer in een langere sessie meerdere onderwerpen geagendeerd zijn.
De voorzitter kan de inspreker toestaan om na de eerste termijn nog een korte toelichting te geven, bijvoorbeeld wanneer de voorzitter de indruk heeft dat voor een goede verdere behandeling van een onderwerp aanvullende informatie van de inspreker nodig is.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel benoemt algemene zaken omtrent beslotenheid.
Het vierde lid van artikel 23 van de Gemeentewet schrijft voor dat van een besloten vergadering een afzonderlijk verslag wordt opgemaakt, dat niet openbaar wordt gemaakt tenzij de raad en in casu dus de raadscommissie anders beslist. Dit verslag wordt ter beschikking gesteld aan de commissieleden via een besloten deel van het digitale vergadersysteem.
Dit artikel is gewijzigd als gevolg van een wetwijziging op het gebied van geheimhouding. Voorheen diende de raadscommissie bij het afsluiten van een raadssessie altijd te bepalen of op het behandelde geheimhouding zal gelden. Dit is niet meer het geval, de informatie die in een besloten vergadering ‘ter kennis van de aanwezigen komt’ is geheim tenzij de raad anders beslist. De raadscommissie kan hier dan ook niet zelf toe beslissen.
Geheimhouding geldt ten aanzien van een ieder die aanwezig is bij een besloten vergadering of die kennis draagt van stukken ten aanzien waarvan geheimhouding geldt.
Artikelen 30 Toehoorders en pers
Aangezien raadssessies deelvergaderingen zijn van een raadscommissie, kan op basis van lid 3 de toegang ontzegd worden tot alle bijeenkomsten van deze raadscommissie en daarmee dus alle raadssessies.
Artikel 31 Geluid- en beeldregistraties
Aangezien de vergaderingen van de raadscommissie in principe openbaar zijn, kunnen media en toehoorders geluids- en beeldregistraties maken, met inachtneming van het genoemde protocol. Dit is uiteraard niet het geval als het een besloten vergadering betreft.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-503915.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.