Verkeersbesluit voor specifieke parkeerplaatsen te ’s Heerenloo

02330000062880

Het college van burgemeester en wethouders van Ermelo is op grond van artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten voor gehandicaptenparkeerplaatsen door het college van burgemeester en wethouders van Ermelo in het mandaat- en volmachtregister gemachtigd is aan de adviseur wegen en verkeer.

Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens (BABW), alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

In artikel 8 en12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit is vereist. In bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) is een overzicht van de verkeersborden opgenomen. In dit besluit gaat het om het plaatsen van de borden E06, E07 en E08. Dit betreft allen borden ten behoeve van het toekennen van een of meerdere parkeervakken aan een beperkte doelgroep.

Gelet op de volgende overwegingen en motivering hebben wij een besluit genomen.

Overwegingen ten aanzien van het aanwijzen van bestaande specifieke parkeervakken

  • -

    In gezamenlijkheid met terreineigenaar ’s Heerenloo is gekeken naar de bestaande parkeervoorzieningen op het terrein van ’s Heerenloo;

  • -

    In de huidige situatie zijn diverse doelgroepvakken aanwezig, de aanleg hiervan is op basis van expert-judgement van de terreineigenaar gedaan;

  • -

    Voor deze parkeervakken zijn in het verleden géén verkeersbesluiten genomen;

  • -

    Gezien het openbare karakter van het terrein van ’s Heerenloo is het wenselijk om hiervoor alsnog een verkeersbesluit te nemen;

  • -

    Er is overeenstemming met stichting ’s Heerenloo over het instellen van deze specifieke parkeervakken;

  • -

    De betreffende wegen zijn in beheer bij ’s Heerenloo.

Overwegingen ten aanzien van het ruimte bieden voor het bijplaatsen en verplaatsen van specifieke parkeervakken.

  • -

    Het terrein van ’s Heerenloo is in ontwikkeling, er is sprake van nieuwbouw, verbouw en sloop

  • -

    Deze continue veranderende situatie heeft tot gevolg dat locaties van doelgroepvakken door de tijd heen veranderen;

  • -

    Als terreinbeheerder heeft stichting ’s Heerenloo zelf goed zicht op vraag en aanbod voor zowel cliënten, werknemers en bezoek;

  • -

    Als terreinbeheerder heeft stichting ’s Heerenloo zelf ook belang bij een goed evenwicht tussen reguliere parkeerplaatsen en doelgroepvakken;

  • -

    In geval van nieuwbouw zal de benodigde toename van parkeervakken getoetst worden bij de bouwaanvraag;

  • -

    In de huidige situatie beschikt het totale terrein over 795 parkeervakken. Hiervan zijn er 10 toegewezen aan mindervaliden en 21 als laadplek voor elektrische auto’s;

  • -

    Bij het wijzigen van een reguliere parkeervak naar doelgroepvak mag het totaal aantal vrije parkeerplaatsen niet onder de 764 stuks komen zoals in de huidige situatie aanwezig is. Daarnaast geldt de volgende verdeelsleutel:

  • -

    minimaal 90% van de parkeervakken zijn gewone parkeervakken (nu 96%)

  • -

    maximaal 9% van de parkeervakken zijn voor het laden van elektrische auto’s (nu 3%)

  • -

    maximaal 1% van de parkeervakken zijn voor mindervaliden (nu 1%)

  • -

    De betreffende wegen zijn in beheer bij stichting ’s Heerenloo.

Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens (BABW), alsmede voor onderborden en markeringen voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

In artikel 12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit is vereist. In bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) is een overzicht van de verkeersborden opgenomen. In dit besluit gaat het om het verwijderen en (ver)plaatsen van de volgende borden waarvoor een verkeersbesluit is vereist:

Te plaatsen, of te verplaatsen bebording doelgroepvakken

Motivatie van het besluit

Op het terrein van ’s Heerenloo is de RVV1990 van toepassing. Hierdoor is het op juiste wijze instellen van doelgroepvakken een vereiste. Door dit verkeersbesluit wordt de bestaande situatie op correcte wijze geformaliseerd. Daarnaast geeft het besluit ruimte aan ’s Heerenloo om bij wijzigingen op het terrein hierin wijzigingen aan te brengen. Bij het doorvoeren van eventuele wijzigingen dient ’s Heerenloo de verschillende belangen van de verschillende gebruikers goed tegen elkaar af te wegen.

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met de gemandateerde verkeersadviseur van de politie, Robert Bril, eenheid oost Nederland, district noord en oost. De politie heeft positief geadviseerd op de verkeersmaatregel. 

Besluit

  • I

    Conform de afbeelding in Bijlage 1 de bestaande verkeersborden type E06, E07 en E08 in het getoonde gebied te bekrachtigen middels dit verkeersbesluit.

  • II

    Conform de afbeelding in Bijlage 1 en de Overzichtstekening Verkeersbesluit Parkeren in bijlage 2 terreineigenaar ’s Heerenloo voor een periode van 5 jaar het recht te geven om desgewenst borden bij te plaatsen of te verwijderen. De aanleiding van dit bijplaatsen of verwijderen kan divers zijn, wel dient ’s Heerenloo de belangen van alle gebruikers goed af te wegen alvorens een bord bij te plaatsen. Na het verlopen van de periode (op 1 juli 2029) zal de gemeente in overleg treden met ’s Heerenloo om te bespreken op welke wijze een nieuw verkeersbesluit aangaande doelgroepvakken genomen moet worden.

Bezwaar

Tegen deze beschikking kan een belanghebbende binnen zes weken na de verzenddatum van deze brief schriftelijk bezwaar maken. Het bezwaarschrift dient te worden ondertekend en dient ten minste te bevatten: 

  • -

    naam en adres;

  • -

     datum;

  • -

     een omschrijving van het besluit waartegen bezwaar wordt gemaakt;

  • -

     de gronden/motivering van het bezwaar.

Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan college van de gemeente Ermelo, Postbus 500, 3850 AM Ermelo.

Wij maken u erop attent dat door het indienen van een bezwaarschrift dit besluit niet wordt geschorst. Naast dit bezwaarschrift kunt u, indien u een spoedeisend belang heeft, tevens een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland, locatie Arnhem, team bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.

Namens het college van burgemeester en wethouders van Ermelo,

Ir G.J. Wassink

adviseur Mobiliteit,

Bijlage 1: kaartbeeld grondgebied ‘s Heerenloo

Afbeelding 1: grondgebied ’s Heerenloo

Zie bijgaande pdf

Bijlage 2 Overzichtstekening Verkeersbesluit Parkeren

Naar boven