In de praktijk hangt een juiste toepassing van de mandaatregeling samen met het vertrouwen van de mandaatgever in degene die het mandaat heeft gekregen. Je handelt als ware in de geest van het bevoegd orgaan. Bij twijfel leg je het besluit altijd aan het bevoegd orgaan voor.
Het besluit moet gebaseerd zijn op een wettelijke regeling en/ of schriftelijk vastgelegd beleid van de burgemeester, het college van burgemeester en wethouders of de gemeenteraad.
Mandaat is geregeld in afdeling 10.1.1 Awb, en is in principe mogelijk zonder wettelijke grondslag. Met andere woorden, mandaat is mogelijk indien een wettelijke regeling zich er niet tegen verzet.
De bevoegdheid moet zijn opgenomen in deze mandaatregeling.
Bij een negatief besluit: vakmanager van tevoren raadplegen. Waar het gaat om bevoegdheden vakmanager: concernmanager van tevoren raadplegen en bij bevoegdheden concernmanager de directeur.
- 1.
De standpunten van degene die het mandaat heeft, degenen die hij raadpleegt en van evt. externe adviseurs mogen niet van elkaar verschillen.
Bij twijfel over de toepassing van de mandaatregeling: concernmanager en/of portefeuillehouder raadplegen.
De concernmanager is verantwoordelijk voor de afstemming met de directeur.
Een verleend mandaat, volmacht of machtiging geldt alleen voor de takenbinnen het werkgebied van de betreffende medewerker.
Bij gebruik van mandaat dien je te beschikken over voldoende financiële middelen. Het kader hiervoor is Budgethoudersregeling. Daarnaast volg je altijd het gemeentelijke aanbestedingen- en inkoopbeleid.
Het verlenen van een bevoegdheid gaat niet alleen over het nemen van het besluit, maar ook alle daaronder vallende voorbereidingen, zoals het voeren van correspondentie en alle andere handelingen die worden verricht in de aanloop tot de totstandkoming van het besluit, de privaatrechtelijke rechtshandeling of de feitelijke handeling.
In deze regeling worden verschillende begrippen gebruikt voor het nemen van besluiten of het doen van handelingen. Als in deze regeling wordt gesproken van besluiten of (rechts)handelingen dan wordt daaronder ook verstaan: beslissen, verstrekken, verlenen, vaststellen, toekennen, betaalbaar stellen, afwijzen, weigeren, intrekken, wijzigen, terugvorderen, aanwijzen, benoemen, voornemen om, verrichten, aanvullen, aanpassen, opvragen, indienen, buiten behandeling laten, verdagen, opzeggen, ontbinden, voorwaarden/verplichtingen opleggen, etc.
- 1.
Als bij de behandeling van een onderwerp blijkt, dat er sprake is van een grote mate van beleidsvrijheid en/of geen schriftelijk vastgelegd beleid.
- 2.
Indien het bestuursorgaan bij een specifiek onderwerp heeft aangegeven de besluitvorming voor eigen rekening te nemen.
- 3.
Bij persoonlijke betrokkenheid van een bestuurder of medewerker.
Onder de besluiten komt de volgende tekst te staan:
Namens het college van burgemeester en wethouders, namens de burgemeester
Naam, functie, plaats in de organisatie en handtekening van de gemandateerde.
Hierbij de heer, mevrouw vermelden met voorletter(s) achternaam en geen afkortingen gebruiken
Het bestuursorgaan ondertekent zelf:
- 1.
Brieven over onderwerpen die door het bestuursorgaan zijn behandeld.
- 2.
Brieven aan andere overheden.
- 3.
Brieven aan burgers over gevoelige beleidsonderwerpen.
Op 31 januari 2017 is besloten om besluiten niet meer te voorzien van een “natte” handtekening, maar van een automatische aangemaakte disclaimer met naam, tenzij:
- 1.
met de brief een besluit van het college of de burgemeester zelf wordt gecommuniceerd (niet gemandateerde besluiten).
- 2.
het college, de burgemeester of de raad een aanvraag, bezwaar- of beroepschrift indient;
- 3.
er een overeenkomst wordt aangegaan;
- 4.
een brief een persoonlijke noot vraagt;
- 5.
een wettelijk regeling vormvereisten stelt over de ondertekening.
Beantwoording van raadsvragen worden niet nat getekend door het college.
Bij afwezigheid van de directeur/gemeentesecretaris, de betrokken concernmanager of vakmanager geldt de vervangingsregeling.
Hieronder volgt een overzicht van mandaten, per onderwerp is aangegeven welke mandaten zijn verleend.
De gemandateerde werkzaamheden/bevoegdheden staan in de eerste kolom. In de tweede kolom staat het bevoegd orgaan, in de derde kolom de wettelijke basis. De cijfers en afkortingen in de vierde kolom geven aan tot en met welk niveau de bevoegdheid is gemandateerd. Dit houdt in dat alle bovenliggende niveaus ook bevoegd zijn. Horizontale vervanging is mogelijk, behalve als specifiek is aangegeven dat het niet mag. In de vijfde kolom staan eventuele bijzonderheden vermeld bij het gebruik van mandaat.
Code
|
Mandaat aan wie
|
1
|
directeur / gemeentesecretaris
|
2
|
concernmanager;
|
3
|
Vakmanager
projectleider: medewerker die op grond van een directiebesluit leiding geeft aan een project;
beleidsregisseur/programmamanager of een medewerker die op grond van een directiebesluit aangewezen is als programmamanager voor een bepaald werkveld
|
4
|
integraal vakspecialist;
vakspecialist A;
vakspecialist B;
beleidsadviseur A;
beleidsadviseur B;
beleidsadviseur C
|
5
|
medewerker (alle overige functies)
|
B&W
|
college van burgemeester en wethouders
|
B
|
burgemeester
|
H
|
Heffingsambtenaar
|
W
|
wethouder
|
OVERZICHT MANDATEN
ALGEMENE BEVOEGDHEDEN
Taak/Mandaatgever
|
Bestuurs-orgaan
|
Grondslag
|
Aan wie
|
Let op
|
Verstrekken van algemene informatie, zoals:
algemene correspondentie betreffende aanvragen en besluiten,
ontvangstbevestigingen,
brieven die uitsluitend mededelingen, inlichtingen of feitelijke informatie bevatten,
verstrekken van statistische gegevens, etc.
|
B/B&W
|
Awb of specifieke wetgeving
|
5
|
|
Geven van wettelijke en vrijwillige adviezen, inspraakreacties en/of commentaar op beleidsplannen, regelgeving, vergunningverlening, e.d. van andere overheden of externe partijen
|
B/B&W
|
Awb of specifieke wetgeving
|
5
|
|
Doorzenden van brieven
|
B/B&W
|
Artikel 2:3 Awb
|
5
|
|
Aanvraag niet in behandeling nemen
|
B/B&W
|
Artikel 4:5 Awb
|
4
|
|
Herhaalde aanvraag afwijzen
|
B/B&W
|
Artikel 4:6 Awb
|
5
|
|
Horen van belanghebbende of afzien van horen
|
B/B&W
|
Artikel 4:7, 4:8, 4.11, 4:12
|
5
|
|
Uitstellen en/of opschorten van termijn voor het nemen van een beslissing
|
B/B&W
|
Artikel 4:14 en 4:15
|
5
|
|
Geheel of gedeeltelijk afwijzen van een aanvraag
|
B/B&W
|
Awb of specifieke wetgeving
|
4
|
|
Niet-ontvankelijk verklaren van een aanvraag
|
|
Awb of specifieke wetgeving
|
4
|
|
Wijzigen van in mandaat verleende besluiten
|
B/B&W
|
Awb of specifieke wetgeving
|
4
|
|
Bekendmaken van besluiten, kennisgevingen, regelgeving, etc.
|
B/B&W
|
Awb of specifieke wetgeving
|
5
|
|
Indienen van aanvragen, ontheffingen, vrijstellingen of het doen van meldingen (bijvoorbeeld voor vergunningen, subsidies en dergelijke)
|
B/B&W
|
Afdeling 4.1 Awb of specifieke wetgeving
|
4
|
Degene die aanvraagt kan niet de beslisser zijn
|
Van toepassing verklaren van en uitvoering geven aan de uniforme openbare voorbereidingsprocedure en/of van toepassing verklaren en uitvoering geven aan de Inspraakverordening gemeente Tynaarlo
|
B/B&W
|
Afdeling 3:4 Awb, Inspraakverordening gemeente Tynaarlo, specifieke wetgeving
|
4
|
|
Vaststellen van een aanvraagformulier
|
B/B&W
|
Artikel 4:4 Awb of specifieke wetgeving
|
3
|
|
Besluiten over dwangsom bij niet tijdig beslissen (ingebrekestellingen)
|
B/B&W
|
4.1.3.2 Awb en Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen en specifieke wetgeving
|
4
|
In afstemming met team juridische zaken
|
Uitvoering van positieve beschikkingen bij niet tijdig beslissen
|
B/B&W
|
Artikel 4.1.3.3 Awb
|
4
|
|
Het tekenen voor ontvangst bij aanbieding van deurwaardersexploten
|
B/B&W
|
Art. 160, eerste lid onder a Gemeentewet
|
5
|
|
Inschrijvingen en/of volmacht verlenen Kamer van Koophandel
|
|
|
5
|
|
Tabel
STYLEREF 7 \s
4.
1
.
SEQ Tabel \* ARABIC \s 7
1
RECHTSBESCHERMING
Taak/Mandaatgever
|
Bestuurs-orgaan
|
Grondslag
|
Aan wie
|
Let op
|
Indienen van zienswijzen, bezwaar-, beroep- en hoger beroepschrift, het aanvragen van een voorlopige voorziening, het aanspannen van een kort geding en het indienen van verzoekschriften
|
B/B&W
|
Artikel 7:1 en hoofdstuk 8 Algemene wet bestuursrecht
|
3
|
In afstemming met portefeuille houder
|
Vertegenwoordiging in bestuursrechtelijke geschillen, civiele geschillen en strafzaken waarbij de gemeente als rechtspersoon partij is
|
B/B&W
|
Gemeentewet, Burgerlijk Wetboek, Wetboek van Strafrecht, bijzondere wetten
|
5
|
|
Het nemen van een procesbesluit tot het voeren van procedures in bestuurs- en civielrechtelijke zaken
|
B/B&W
|
Artikel 160 Gemeentewet
|
3
|
|
Besluiten om als belanghebbende partij deel te nemen aan een juridische en/of rechterlijke procedure
|
B/B&W
|
Artikel 171 Gemeentewet
|
3
|
In afstemming met portefeuille houder
|
Voegen als benadeelde partij in strafzaken ingeval van vernielingen van gemeentelijke eigendommen
|
B/B&W
|
Artikel 171 Gemeentewet
|
3
|
|
Besluiten om de bezwaarprocedure over te slaan, rechtstreeks beroep
|
B/B&W
|
Artikel 7:1a Awb
|
3
|
|
Opstellen en vaststellen van pleitnotities en/of verweerschriften voor de commissie bezwaarschriften en overige juridische en/of gerechtelijke procedures
|
B/B&W
|
Gemeentewet en Awb
|
5
|
|
Besluiten op bezwaar indien deze beslissing
conform het advies van de commissie bezwaarschriften is en
conform het primaire besluit is (eventueel aangevuld met een nadere motivering volgens het advies van de commissie)
|
B/B&W
|
Awb
|
3
|
Mits het primaire besluit in mandaat is genomen en degene die het primaire besluit in mandaat heeft genomen niet degene is die ook op het bezwaarschrift beslist
|
Besluiten op verzoeken om kostenvergoeding betreffende bezwaarschriften
|
B/B&W
|
|
3
|
Mits het primaire besluit in mandaat is genomen en degene die het primaire besluit in mandaat heeft genomen niet degene is die ook op het bezwaarschrift beslist
|
Behandelen en afdoen van (bejegenings) klachten
|
B/B&W
|
Awb en Klachtenregeling(en)
|
3
|
In afstemming met klachten- coördinator
|
Tabel 4.2.1
GEBRUIK VAN OVERHEIDSINFORMATIE EN PRIVACY
Taak/Mandaatgever
|
Bestuurs-orgaan
|
Grondslag
|
Aan wie
|
Let op
|
Besluiten op verzoeken om informatie als bedoeld in de Wet open overheid
|
B/B&W
|
Wet openbaarheid van bestuur
|
3
|
Coördinatie door team juridische zaken
|
Besluiten op verzoeken om hergebruik van overheidsinformatie
|
B/B&W
|
Wet hergebruik van overheidsinformatie
|
3
|
Coördinatie door team juridische zaken
|
Besluiten n.a.v. verzoek om inzage van persoonsgegevens
|
B&W
|
Artikel 15 Avg
|
4
|
|
Vaststellen privacyverklaring
|
B&W
|
Artikel 12 Avg
|
4
|
Coördinatie door team juridische zaken
|
Besluiten n.a.v. verzoek om persoonsgegevens te verwijderen
|
B&W
|
Artikel 17 Avg
|
4
|
Coördinatie door team juridische zaken
|
Besluiten n.a.v. verzoek om minder persoonsgegevens te verwerken
|
B&W
|
Artikel 18 Avg
|
4
|
|
Besluiten n.a.v. verzoek om persoonsgegevens in overdraagbare vorm te ontvangen
|
B&W
|
Artikel 20 Avg
|
4
|
|
Besluiten n.a.v. verzoek om geen gegevens te verwerken
|
B&W
|
Artikel 21 Avg
|
4
|
|
Melden van een datalek bij de Autoriteit Persoonsgegevens
|
B&W
|
Artikel 33 Avg
|
4
|
In afstemming met vakmanager
|
Vaststellen gegevensbeschermings-effectbeoordeling
|
B&W
|
Artikel 35 Avg
|
4
|
|
Het verlenen van toegangsrechten tot systemen, applicaties, diensten en functieprofielen
|
B&W
|
|
3
|
|
Tabel
STYLEREF 7 \s
4.
3
.
SEQ Tabel \* ARABIC \s 7
1
PRIVAATRECHTELIJKE RECHTSHANDELINGEN
Inkoop en aanbesteding van leveringen, diensten en werken
Eisen:
Voor alle inkopen en aanbestedingen tot € 1.500,= excl. btw gelden de volgende eisen:
- •
financiële dekking is aanwezig in de vorm van een daarvoor bestemde begrotingspost (budget) of daarvoor beschikbaar gesteld krediet (budget);
- •
passend binnen het inkoop- en aanbestedingsbeleid;
- •
de medewerker is aangewezen als budgetbeheerder.
Voor alle inkopen en aanbestedingen van € 1.500,= excl. btw tot de drempelwaarden Europees aanbesteden gelden de volgende eisen:
- •
financiële dekking is aanwezig in de vorm van een daarvoor bestemde begrotingspost (budget) of daarvoor beschikbaar gesteld krediet (budget;)
- •
passend binnen het inkoop- en aanbestedingsbeleid;
- •
de medewerker is aangewezen als budgethouder.
Voor alle inkopen en aanbestedingen van leveringen, diensten en werken boven € 10.000 excl. btw geldt als extra eis:
- •
goedkeuring door de medewerker inkoop via Mozard
Voor alle inkopen en aanbestedingen van leveringen, diensten en werken vanaf de drempelwaarden Europees aanbesteden is het college bevoegd.
Het betreft de vaststelling van de inkoopopdracht en het definitief gunnen van de opdracht. Alle voorbereidende, tussenliggende en afrondende handelingen zijn gemandateerd op niveau 2.
Taak/Mandaatgever
|
Bestuurs-orgaan
|
Grondslag
|
Aan wie
|
Let op
|
Het inkopen van leveringen, diensten en werken tot € 1.500,- excl. btw.
|
B/B&W
|
Artikel 160 lid 1 onder e Gemeentewet
Artikel 171 Gemeentewet
|
5
|
Zie eisen
|
Inkopen van leveringen, diensten en werken vanaf € 1.500,- excl. btw tot de drempelwaarden Europees aanbesteden (zoals uitschrijven, offerte aanvragen, nota van inlichtingen, (voorlopig) gunnen, opdrachtverstrekking, afwijzen en tekenen van de aanbestedingen en opdrachten, etc.)
|
B/B&W
|
Artikel 160 lid 1 onder e Gemeentewet
Artikel 171 Gemeentewet
Europese Richtlijn 2014/24
Aanbestedings-wet
|
3
|
Zie eisen, vanaf € 10.000,- goedkeuring door inkoop via Mozard.
|
Na aanbesteding van de energielevering het vastzetten (klikken) van de inkoopprijs van de energie
|
B/B&W
|
Artikel 160 lid 1 onder e Gemeentewet
Artikel 171 Gemeentewet
|
3
|
Door vakmanager vastgoed
|
Inkopen of aanbestedingen die voortvloeien uit het dagelijks huishoudelijk beheer van de interne organisatie van de griffie
|
B/B&W
|
Artikel 160 lid 1 onder e Gemeentewet
Artikel 171 Gemeentewet
Europese Richtlijn 2014/24
Aanbestedings-wet
|
griffier
|
Zie eisen, vanaf
€ 10.000,- goedkeuring door inkoop via Mozard
|
Inkopen of aanbestedingen die vallen binnen het budget van de rekenkamercommissie
|
B/B&W
|
Artikel 160 lid 1 onder e Gemeentewet
Artikel 171 Gemeentewet
|
Voorzitter reken-kamer-commissie
|
Zie eisen (toestemming budgetbeheerder vereist), vanaf € 10.000,- goedkeuring door inkoop via Mozard
|
Tabel 4.
4
.
SEQ Tabel \* ARABIC \s 7
1
Overige privaatrechtelijke handelingen
Eisen:
Voor alle (overige) privaatrechtelijke rechtshandelingen waarbij gemeentelijke middelen worden aangewend gelden de volgende eisen:
- •
financiële dekking is aanwezig in de vorm van een daarvoor bestemde begrotingspost (budget), daarvoor beschikbaar gesteld krediet (budget) of grondexploitatie
- •
passend binnen het gemeentelijk beleid
- •
de medewerker is aangewezen als budgetbeheerder of budgethouder
Taak/Mandaatgever
|
Bestuurs-orgaan
|
Grondslag
|
Aan wie
|
Let op
|
Privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover hierbij geen gemeentelijke middelen worden aangewend (o.a. verhuren / verpachten / ruilen / in bruikleen geven / anterieure overeenkomsten / samenwerkingsovereenkomsten, etc.)
|
B/B&W
|
Artikel 160 lid 1 onder e Gemeentewet
Artikel 171 Gemeentewet
|
3
|
|
Privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover daarbij wel gemeentelijke middelen worden aangewend, tot een waarde in geld uitgedrukt van € 1.500,--, exclusief btw
|
B/B&W
|
Artikel 160 lid 1 onder e Gemeentewet
Artikel 171 Gemeentewet
|
5
|
|
Privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover daarbij wel gemeentelijke middelen worden aangewend, vanaf een waarde in geld uitgedrukt van € 1.500,--, exclusief btw
|
B/B&W
|
Artikel 160 lid 1 onder e Gemeentewet
Artikel 171 Gemeentewet
|
3
|
|
De bevoegdheid om tot een privaatrechtelijke rechtshandeling te besluiten en de gemeente te vertegenwoordigen buiten rechte tijdens een vergadering van een privaatrechtelijke rechtspersoon waarvan de gemeente aandeelhouder of lid is.
|
B/B&W
|
Gemeentewet
|
W
|
|
Het ondertekenen van een overeenkomst als daar een besluit van het college aan ten grondslag ligt
|
B
|
Gemeentewet
|
W
|
|
Privaatrechtelijke handelingen die voortvloeien uit het dagelijks huishoudelijk beheer van de interne organisatie van de griffie
|
B/B&W
|
Artikel 160 lid 1 onder e Gemeentewet
Artikel 171 Gemeentewet
Europese Richtlijn 2014/24
Aanbestedingswet
|
griffier
|
|
Privaatrechtelijke handelingen die vallen binnen het budget van de rekenkamercommissie
|
B/B&W
|
Artikel 160 lid 1 onder e Gemeentewet
Artikel 171 Gemeentewet
|
Voorzitter rekenkamer-commissie
|
Mits toestemming van budget-beheerder bij gebruik gemeentelijke middelen
|
Voeren van algemene correspondentie voor het verrichten van een privaatrechtelijke rechtshandeling (zoals notariële afwikkeling, aanschrijving bij niet nakoming van gemeentelijke projecten/eigendommen/beheer, verjaring, etc.)
|
B/B&W
|
artikel 160, lid1, sub e, en 171, lid 1, Gemeentewet
|
5
|
|
In optie geven en verkopen van kavels voor bouw van woningen en bedrijven
|
B/B&W
|
artikel 160, lid1, sub e, en 171, lid 1, Gemeentewet
|
4
|
|
Opleggen van kortingen op de aanneemsom in verband met het niet nakomen van afspraken, zoals te late levering of andere vorm van wanprestatie
|
B/B&W
|
artikel 160, lid1, sub e, en 171, lid 1, Gemeentewet
|
4
|
|
Besluiten op verzoeken om planschade en/of nadeelcompensatie
|
B/B&W
|
artikel 160, lid1, sub e, en 171, lid 1, Gemeentewet
|
3
|
|
Verhuren van sportaccommodaties en/of zaalaccommodaties
|
B/B&W
|
artikel 160, lid1, sub e, en 171, lid 1, Gemeentewet
|
5
|
|
Aanpassen van de tarieven sportaccommodaties en gemeentelijke huuraccommodaties conform de CBS-index verhuur (sport)accommodaties
|
B/B&W
|
Tarievenverordening gemeentelijke sportaccommodaties en BW
|
5
|
|
T
abel 4.
5
.
SEQ Tabel \* ARABIC \s 7
1
AANSPRAKELIJKHEID EN SCHADE
Voor alle besluiten op aansprakelijkheidsstellingen/schadeclaims geldt de volgende eis:
financiële dekking is aanwezig in de vorm van een daarvoor bestemde begrotingspost (budget) of daarvoor beschikbaar gesteld krediet (budget).
Taak/Mandaatgever
|
Bestuurs-orgaan
|
Grondslag
|
Aan wie
|
Let op
|
Aangaan van verzekeringspolissen
|
B/B&W
|
Artikel 160, lid1, sub e, en 171, lid 1, Gemeentewet en Burgerlijk wetboek
|
3
|
|
Besluiten op aansprakelijkheidstellingen/schade-claims tot € 1.500,- excl. btw
|
B/B&W
|
Artikel 160, lid1, sub e, en 171, lid 1, Gemeentewet en Burgerlijk wetboek
|
5
|
Mits afgestemd met budgetbeheerder
|
Besluiten op aansprakelijkheidstellingen/schade-claims vanaf € 1.500,- btw
|
B/B&W
|
Artikel 160, lid1, sub e, en 171, lid 1, Gemeentewet en Burgerlijk wetboek
|
3
|
|
Aanmelden van schadegevallen bij de verzekering
|
B/B&W
|
Artikel 160, lid1, sub e, en 171, lid 1, Gemeentewet en Burgerlijk wetboek
|
5
|
|
Besluiten om een derde aansprakelijk te stellen en/of ingebreke te stellen (rechtsvordering)
|
B/B&W
|
Artikel 160, lid1, sub e, en 171, lid 1, Gemeentewet en Burgerlijk wetboek
|
3
|
|
Doen van aangifte bij de politie, zowel voor schade als wetsovertreding en valsheid in geschrifte
|
B/B&W
|
Wetboek van Strafvordering, Wetboek van Strafrecht en Gemeentewet
|
5
|
Bij schade medewerker team juridisch onderdeel verzekeringen informeren
Bij wets-overtreding vakmanager en portefeuillehouder informeren
|
Tabel
STYLEREF 7 \s
4.
6
.
SEQ Tabel \* ARABIC \s 7
1
BESTUURSRECHTELIJKE GELDSCHULDEN
Taak/Mandaatgever
|
Bestuurs-orgaan
|
Grondslag
|
Aan wie
|
Let op
|
Besluiten voortvloeiende uit de vierde tranche Awb over bestuurs-rechtelijke geldschulden, zoals betalingsbeschikking, afgeven kwitantie, uitstelbeschikking, verlenen/weigeren voorschotbeschikking, terugvorderen voorschot bij dwangbevel, uitstel van betaling, vaststellingsbeschikking wettelijke rente, schriftelijke aanmaning, etc.
|
B/B&W
|
Titel 4.1 en titel 4.4., de artikelen 4:85 tot en met 4:125 Awb
|
5
|
|
Tabel
STYLEREF 7 \s
4.
7
.
SEQ Tabel \* ARABIC \s 7
1
FINANCIËN / BELASTINGEN
Taak/Mandaatgever
|
Bestuurs-orgaan
|
Grondslag
|
Aan wie
|
Let op
|
Heffen en invorderen van gemeentelijke belastingen/leges/retributies en eventuele teruggave van belastingen/leges/retributie
|
H en I
|
Artikel 231, tweede lid, sub b Gemeentewet Artikel 229, derde lid Gemeentewet
Legesverordening of specifieke (leges/retributie)verordening
|
4
|
|
Het aantrekken van financieringsmiddelen en het uitzetten van overtollige middelen voor een periode langer dan een jaar conform de richtlijnen van het Treasurystatuut
|
B&W
|
Treasurystatuut
|
3
|
|
Mededeling raadsbesluit begrotingswijziging
|
B&W
|
|
3
|
|
Autorisatie afdoening betalingsopdrachten
|
B&W
|
|
5
|
Door comptabele
|
Tabel
STYLEREF 7 \s
4.
8
.
SEQ Tabel \* ARABIC \s 7
1
Toezicht
en Handhaving
Taak/Mandaatgever
|
Bestuurs-orgaan
|
Grondslag
|
Aan wie
|
Let op
|
Correspondentie tot aan besluitvorming
|
B&W
|
Hoofdstuk 5 Awb, Afd. 18.1 Omgevingswet
|
4
|
|
Afwijzen verzoek om handhaving
|
B&W
|
Afdeling 4.1.1 , Hoofdstuk 5 Awb, Afd. 18.1 Omgevingswet
|
3
|
|
Opleggen last onder bestuursdwang, last onder dwangsom, bestuurlijke boete
|
B&W
|
Artikel 125, 168 Gemeentewet in relatie tot Hoofdstuk 18 Omgevingswet
|
3
|
|
Opleggen mondelinge bouwstop
|
B&W
|
Titel 5.2 Awb
|
4
|
Alleen aangewezen toezichthouders. Schriftelijke bevestiging door manager
|
Opleggen bouwstop
|
B&W
|
Art. 5:2 Awb
|
3
|
|
Vaststellen hoogte verbeurde dwangsommen
|
B&W
|
Art. 5.37 Awb
|
3
|
|
Invorderingsbesluit dwangsom/bestuurlijke boete
|
B&W
|
Artikel 5:37 Awb
|
3
|
|
Besluit toepassen last onder bestuursdwang
|
B&W
|
Art. 125 Gemeentewet, titel 5.3 Awb.
|
3
|
|
Vaststellingsbesluit hoogte kosten uitvoering bestuursdwang
|
B&W
|
Titel 5.3 Awb
|
3
|
|
Invorderingsbesluit kostenverhaal
|
B&W
|
Titel 5.3 Awb
|
3
|
|
Verlenen en afhandelen van persoonsgebonden gedoogbeschikking voor de bewoning van een recreatiewoning binnen het vastgesteld beleid
|
B&W
|
|
3
|
|
Opleggen van een aanwijsbesluit betreffende kinderopvang
|
B/B&W
|
Wet kinderopvang
|
3
|
|
Tabel
STYLEREF 7 \s
4.
9
.
SEQ Tabel \* ARABIC \s 7
1
BIBOB / OPVRAGEN GEGEVENS
Taak/Mandaatgever
|
Bestuurs-orgaan
|
Grondslag
|
Aan wie
|
Let op
|
Opvragen van gegevens op grond van de Wet Bibob
|
|
Wet Bibob
|
5
|
|
Bureau Bibob verzoeken om een Bibob toets uit de voeren
|
|
Wet Bibob
|
5
|
|
Opvragen van justitiële documentatie, waaronder het Politieregister
|
|
Wet op de justitiële documentatie
|
54
|
|
Tabel 4.
10
.
SEQ Tabel \* ARABIC \s 7
1
BASISREGISTRATIE / NAAMGEVING
Taak/Mandaatgever
|
Bestuurs-orgaan
|
Grondslag
|
Aan wie
|
Let op
|
Uitvoering geven aan de taken die voortvloeien uit de Wet basisregistratie ondergrond (BRO)
|
|
Wet basisregistratie ondergrond (BRO)
|
5
|
|
Het opdragen van de taken die voortvloeien uit de BRO aan een ander, niet zijnde werkzaam bij de gemeente
|
|
Wet basisregistratie ondergrond (BRO
|
5
|
|
De afbakening van panden en verblijfsobjecten en het benoemen en afbakenen van standplaatsen en ligplaatsen
|
B&W
|
Artikel 6 Wet BAG en artikel 3 van de Verordening naamgeving openbare ruimten en nummering gemeente Tynaarlo 2008
|
5
|
|
Het vaststellen van geometrische gegevens van panden en verblijfsobjecten
|
B&W
|
Artikel 8 van de Wet BAG
|
5
|
|
Het opmaken van documenten waarin constateringen zijn vastgelegd
|
B&W
|
Artikel 10, onder b, van de Wet BAG
|
5
|
Aangevuld met WOZ-medewerkers SDA (gemeente Aa en Hunze)
|
Het opstellen van een verklaring ten behoeve van een ambtshalve correctie, signalering van een wijziging in de feitelijke situatie een wijziging of opneming in het belang van een goede registratie van gegevens in de Basisregistratie.
|
B&W
|
Artikel 7, onder m, van het Besluit BAG
|
5
|
Aangevuld met WOZ-medewerkers SDA (gemeente Aa en Hunze)
|
Het nemen van besluiten tot het vaststellen van nummer-aanduidingen
|
B&W
|
Artikel 6 Wet BAG en artikel 3 van de Verordening naamgeving openbare ruimten en nummering gemeente Tynaarlo
|
5
|
Alleen door de voorzitter van de ambtelijke adviescommissie naamgeving openbare ruimten zoals aangewezen in het Besluit ambtelijke adviescommissie naamgeving openbare ruimte
|
Alle bevoegdheden inzake de Wet basisregistratie grootschalige topografie
|
B&W
|
Wet BGT
|
5
|
|
Alle bevoegdheden inzake de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken en het Uitvoeringsbesluit Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken
|
B&W
|
Wet Wkpb en het Uitvoeringsbesluit Wkpb
|
5
|
|
Tabel
STYLEREF 7 \s
4.
1
1
.
SEQ Tabel \* ARABIC \s 7
1
BURGERZAKEN
Taak/Mandaatgever
|
Bestuurs-orgaan
|
Grondslag
|
Aan wie
|
Let op
|
Afhandeling aanvragen van verklaringen omtrent gedrag
|
B
|
Wet justitiële gegevens
|
5
|
|
Legaliseren van handtekeningen
|
B
|
|
5
|
Handtekening in Discs, mede-werker in dienst van gemeente
|
Verstrekken van uittreksels, verklaringen en gegevens uit de BRP en het persoonskaartenarchief
|
B&W
|
Wet BRP
|
5
|
|
Besluiten betreffende de afgifte en invordering van rijbewijzen
|
B
|
Wegenverkeerswet
|
5
|
|
Besluiten betreffende de afgifte en invordering van reisdocumenten.
|
B
|
Paspoortwet
|
5
|
|
Doen van aanvragen om inlichtingen uit de politieadministratie i.v.m. verzoeken om het Nederlanderschap
|
B
|
Rijkswet op het Nederlanderschap
|
5
|
|
Doen van aanvragen om inlichtingen uit de registers van de Justitiële Documentatiedienst i.v.m. verzoeken om het Nederlanderschap
|
B
|
Rijkswet op het Nederlanderschap
|
5
|
|
Verrichten van taken in het kader van artikel 8 van de Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap;
|
B
|
Rijkswet op het Nederlanderschap
|
5
|
|
Alle bevoegdheden (zoals het nemen van beslissingen, het afdoen van stukken, het ondertekenen van uitgaande brieven, optieverklaringen, advisering naturalisatie en het verrichten van overige handelingen) die verband houden met de aan de burgemeester bij of krachtens de Rijkswet op het Nederlanderschap en het Besluit tot vergrijging en verlies Nederlanderschap verleende bevoegdheden en opgedragen taken
|
B
|
Rijkswet op het Nederlanderschap en Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap
|
5
|
|
Voornemen en besluit tot ambtshalve
inschrijving 1e vestiging
inschrijving hervestiging
uitschrijving
adreswijziging
emigratie
|
B&W
|
Artikelen 2.2, 2.4, 2.19, 2.20, 2.21, 2.22 Wet Brp
|
5
|
Administratieve toezichthouders BRP
|
Overleggen brondocumenten en schriftelijke vertaling
|
B&W
|
Artikel 2.44 en 2.46 Wet Brp
|
5
|
|
Gegevensverstrekking uit de Brp
|
B&W
|
Paragraaf 3 Brp
|
5
|
|
Verstrekken gegevens ondanks geheimhouding
|
B&W
|
Artikel 3.21
|
5
|
|
Recht op overzicht verstrekkingen aan afnemers/derden
|
B&W
|
Artikel 3.22 Brp
|
5
|
|
Afnemen van verklaringen ingevolge artikel 2.8 onder e Wet BRP;
|
B&W
|
artikel 2.8 onder e Wet BRP;
|
5
|
|
Verrichten van handelingen als bedoeld in de artikelen 2.53 t/m 2.60 en 3.23 (o.a. verzoek om geheimhouding, correctie, doorsturen gecorrigeerde gegevens)
|
B&W
|
Wet BRP
|
5
|
|
Beslissen op verzoek geheimhouding, protocolleren en het recht op mededeling van correctie van gegevens;
|
B&W
|
Wet BRP
|
5
|
|
Aanwijzen van een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
|
B&W
|
Artikel 16, Boek 1 BW
|
5
|
|
Aanwijzen trouwlocatie
|
B&W
|
Verordening aanwijzen van trouwlocaties en/of Reglement burgerlijke stand
|
5
|
|
Aangifte bij politie wegens valsheid in geschrifte
|
B
|
Artikel 225 Wetboek van Strafrecht
|
3
|
|
Afwijzen van aanvragen, voor zover algemene mandaatinstructie niet van toepassing is
|
B&W
|
Wet BRP
|
5
|
|
Tabel 4.1
2
.
SEQ Tabel \* ARABIC \s 7
1
VERKIEZINGEN
Taak/Mandaatgever
|
Bestuurs-orgaan
|
Grondslag
|
Aan wie
|
Let op
|
Besluiten ter uitvoering van de Kieswet en Kiesbesluit, zoals:
benoemen stembureauleden;
aanwijzen stembureaus / stemlokalen;
aanwijzing personen die het stembureau ten dienste worden gesteld;
inrichting stemlokalen;
benoemen stembureauleden;
correspondentie betreffende het kiezersregister;
verstrekken van inlichtingen uit het kiezersregister;
uitreiking (nieuwe) stempas, schriftelijke volmacht en kiezerspas;
verstrekken van opgave aan het hoofdstembureau van benodigde aantal stembiljetten;
in gereedheid brengen van stembiljetten en het distribueren van de stembiljetten over de stembureaus
in ontvangst nemen en overbrengen van processen-verbaal alsmede de verzegeld pakken en enveloppen van de stembureaus;
vaststelling aantal stembiljetten;
ondertekenen van ondersteunings-verklaringen;
bevoegdheid tot het in ontvangst nemen van kandidatenlijsten;
etc.
|
B/B&W
|
Kieswet en Kiesbesluit
|
5
|
|
Besluiten ter uitvoering van de Experimentenwet centrale stemopneming en/of Kieswet, zoals het benoemen van stemmentellers en leden Gemeentelijke Stembureau
|
B/B&W
|
Experimentenwet centrale stemopneming / Kieswet
|
5
|
|
Tabel 4.1
3
.
SEQ Tabel \* ARABIC \s 7
1
SUBSIDIES
Voor alle subsidiebesluiten gelden de volgende eisen:
- •
financiële dekking is aanwezig in de vorm van een daarvoor bestemde begrotingspost (budget)
- •
het past binnen het vastgesteld gemeentelijk subsidiebeleid
Taak/Mandaatgever
|
Bestuurs-orgaan
|
Grondslag
|
Aan wie
|
Let op
|
Besluiten over subsidies op grond van de Algemene subsidieverordening gemeente Tynaarlo en de daarbij behorende uitvoeringsregelingen of besluiten op basis van de begroting (zogenaamde begrotingsubsidies) tot € 1.500,-.
|
B&W
|
Awb, Algemene subsidieverordening gemeente Tynaarlo, specifieke uitvoeringsregelingen of de begroting
|
5
|
|
Besluiten over subsidies op grond van de Algemene subsidieverordening gemeente Tynaarlo en de daarbij behorende uitvoeringsregelingen of besluiten op basis van de begroting (zogenaamde begrotingsubsidies) vanaf € 1.500,-.
|
B&W
|
Awb, Algemene subsidieverordening gemeente Tynaarlo, specifieke uitvoeringsregelingen of de begroting
|
3
|
|
Besluiten over incidentele subsidies niet vallend onder de Algemene subsidieverordening gemeente Tynaarlo en de daarbij bijbehorende uitvoeringsregelingen (zogenaamde buitenwettelijke subsidies) tot € 5.000,-
|
B&W
|
|
3
|
In afstemming met portefeuillehouder
|
Aanvragen van tussenrapportages en einddeclaraties voor Europese, landelijke en provinciale subsidies
|
B&W
|
|
5
|
|
Tabel
STYLEREF 7 \s
4.1
4
.
SEQ Tabel \* ARABIC \s 7
1
OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID
Taak/Mandaatgever
|
Bestuurs-orgaan
|
Grondslag
|
Aan wie
|
Let op
|
Besluiten op aanvragen om vergunningen, ontheffingen, meldingen, verklaringen, etc. op grond van de Algemene plaatselijke verordening, zoals
straatartiest,
collecte,
voorwerpen op of aan de weg/vaarwater,
aanwijzen collectieve festiviteiten,
incidentele festiviteiten,
(on)versterkte muziek of geluidshinder,
recreëren buiten kampeerterrein,
te koop aanbieden voertuigen
grote voertuigen / kampeermiddelen / andere voertuigen
standplaatsen
stookverboden
etc.
en het heffen van de daarbij behorende leges/precario
|
B&W
H en I
|
Algemene plaatselijke verordening, Legesverordening en Precarioverordening
|
5
|
|
Besluiten op ontheffing voor verbranden afvalstoffen of vuur stoken
|
B&W
|
Artikel 5:34 Apv
|
3
|
|
Besluiten op van aanvragen voor een evenementen-vergunning
|
B
|
Artikel 2:25 Apv
|
3
|
|
Besluiten op, ontheffingen of meldingen carbid schieten
|
B&W
|
Artikel 2:64a Apv
|
3
|
|
Besluiten op grond van de Drank- en horecawet
|
B
|
Drank- en horecawet
|
3
|
|
Besluiten op verzoek ontheffing artikel 35 Drank- en horecawet
|
B
|
Artikel 35 Drank- en horecawet
|
5
|
|
Raadplegen register sociale hygiëne
|
B
|
Drank- en horecawet
|
5
|
|
Besluiten op aanvragen om vergunningen, ontheffingen, meldingen, etc. op grond Zondagswet
|
B/B&W
|
Zondagswet
|
5
|
|
Besluiten op aanvragen om Verklaringen van geen bezwaar Regeling Burgerluchthavens in samenhang met Wet Luchtvaart
|
B/B&W
|
Regeling Burgerlucht-havens en de Wet Luchtvaart
|
3
|
|
Besluiten op aanvragen vergunningen, ontheffingen, meldingen, etc. op grond van de Winkeltijdenwet en/of Winkeltijdenverordening
|
B/B&W
|
Winkeltijdenwet en Winkeltijdenverordening
|
5
|
|
Besluiten op aanvragen om vergunningen, ontheffingen, meldingen, etc. op basis van de Wet op de Kansspelen en/of Verordening kansspelen
|
B/B&W
|
Wet op de kansspelen en Verordening kansspelen
|
5
|
|
Besluiten op basis van de Speelautomatenverordening
|
B&W
|
Speelautomaten-verordening
|
3
|
|
Besluiten op basis van de Wet tijdelijk huisverbod
|
B
|
Wet tijdelijk huisverbod en artikel 2:79 Apv.
|
3
|
In afstemming met burgemeester
|
Besluiten op basis van de Verordening op de warenmarkten en de Verordening op de heffing en invordering van marktgelden
|
B&W
H en I
|
Verordening op de warenmarkten en Verordening op de heffing en invordering van marktgelden
|
5
|
|
Gevaarlijk verklaren hond
|
B
|
Artikel 2:59 en artikel 2:59a Algemene plaatselijke verordening
|
3
|
In afstemming met burgemeester
|
Tabel 4.1
5
.
SEQ Tabel \* ARABIC \s 7
1
VERKEER
Taak/Mandaatgever
|
Bestuurs-orgaan
|
Grondslag
|
Aan wie
|
Let op
|
Nemen van besluiten op grond van Wegenverkeerswet, het Besluit administratieve bepalingen inzake wegverkeer en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (verkeersbesluiten)
|
B&W
|
Wegenverkeerswet en Besluit administratieve bepalingen inzake wegverkeer en Reglement verkeersregels en verkeertekens
|
3
|
|
Nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen waarbij geen verkeersbesluit is vereist
|
B&W
|
Artikel 34 Besluit administratieve bepalingen inzake wegverkeer (BABW)
|
5
|
|
Besluiten op verzoek ontheffing van plaatselijke parkeerverboden
|
B&W
|
artikel 87 RVV 1990
|
5
|
|
Aanstellen van verkeersregelaars en/of verkeersbrigadiers
|
B
|
artikel 56 Besluit Administratieve bepalingen inzake Wegverkeer (BABW)
|
5
|
|
Besluiten over gehandicapten-parkeerplaatsen
|
B&W
|
artikel 24, lid 1, sub d en artikel 26 Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
|
4
|
|
Besluiten over gehandicaptenparkeerkaart
|
B&W
|
Regeling gehandicaptenparkeerkaart en bovenliggende regelingen
|
4
|
|
Besluiten over het vervoeren van gevaarlijke stoffen
|
|
Wet vervoer gevaarlijke stoffen
|
4
|
|
Motorrijtuigen op naam zetten en aangifte motorrijtuigenbelasting
|
B&W/B
|
|
5
|
|
Tabel
STYLEREF 7 \s
4.1
6
.
SEQ Tabel \* ARABIC \s 7
1
KINDEROPVANG
Taak/Mandaatgever
|
Bestuurs-orgaan
|
Grondslag
|
Aan wie
|
Let op
|
Besluiten op basis van de Wet kinderopvang en het Besluit landelijke register kinderopvang
|
|
Wet kinderopvang en Besluit landelijke register kinderopvang
|
4
|
|
Tabel
STYLEREF 7 \s
4.1
7
.
SEQ Tabel \* ARABIC \s 7
1
ONDERWIJS
Taak/Mandaatgever
|
Bestuurs-orgaan
|
Grondslag
|
Aan wie
|
Let op
|
Besluiten op basis van de Leerplichtwet
|
B&W
|
Leerplichtwet
|
Leerplicht-ambtenaar
|
|
Besluiten over de Wet OKE (voor- en vroegtijdige educatie)
|
B&W
|
Wet OKE
|
4
|
|
Besluiten op basis van de Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs Gemeente Tynaarlo
|
B&W
|
Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs Gemeente Tynaarlo
|
3
|
|
Tabel
STYLEREF 7 \s
4.1
8
.
SEQ Tabel \* ARABIC \s 7
1
OMGEVING
– vergunningverlening
Taak/Mandaatgever
|
Bestuurs-orgaan
|
Grondslag
|
Aan wie
|
Let op
|
Afhandelen alle typen meldingen (sloopmelding, bouwmelding, gereedmelding etcetera). Inclusief stellen van voorwaarden en afwijzen melding.
|
B&W
|
Afdeling 2.2a Besluiten bouwwerken leefomgeving (Bbl) art. 2.18,2.19,2.20, 2.21.
Paragraaf 7.1.3. Bbl (artikel 7.7, 7.9, 7.10, 7.11, 7.12, 7.13, 7.14
|
3
|
|
Besluiten op verzoeken om omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit
|
B&W
|
Art. 5.1 lid 1 onder a Omgevingswet
Art. 22.26 tijdelijk deel omgevingsplan, zoals
opgenomen in art. 7.1 Bbl
|
3
|
|
Besluiten toepassen gelijkwaardigheidsoplossing
|
B&W
|
Afdeling 2.1 Bbl, art. 2.2, 2.3,2.4,2.5
|
3
|
|
Besluiten op aanvragen vergunning
|
B&W
|
Artikel 5.1, 5.8, 5.12, 5.16, 5.18, 5.20, juncto afdeling 8.3 Besluit Kwaliteit Leefomgeving, 5.39, 5.40, 5.41, 18.10
|
3
|
|
Opvragen adviezen (zoals aan Adviescomissie voor de Omgevingskwaliteit, gemeenteraad, andere overheidsorganen etc)
|
B&W
|
Art. 16:15, 16:15a Omgevingswet
|
4
|
|
Geven adviezen aan bevoegd gezag
|
B&W
|
Art. 4.20 lid 1 onder a Omgevingsbesluit (Ob)
|
3
|
|
Vragen instemming
|
B&W
|
Art. 16.16 Omgevingswet
|
3
|
|
Geven instemming aan bevoegd gezag
|
B&W
|
Art. 4.20 lid 1 onder b Ob
Art. 4.20 lid 2 onder a Ob
|
3
|
|
Ter inzage leggen ontwerpbesluit
|
B&W
|
Art. 10.24 Ob, Afdeling 3.4 Awb.
|
3
|
|
Wijzigen eerder genomen besluiten, waaronder ook wordt verstaan het stellen van nadere voorwaarden
|
B&W
|
Artikel 5.1, 5.8, 5.12, 5.16, 5.18, 5.20, juncto afdeling 8.3 Besluit Kwaliteit Leefomgeving, 5.39, 5.40, 5.41, 18.10 Omgevingswet
|
3
|
|
Intrekken eerder genomen besluiten
|
B&W
|
Art. 5.40 Omgevingswet
|
3
|
|
Beoordelen na besluitvorming ingediende gegevens
|
B&W
|
Omgevingswet en aanverwanten
|
4
|
|
Verlengen beslistermijn
|
B&W
|
Artikel 16:64 Ow,16.66 Omgevingswet
|
4
|
|
Opvragen gegevens
|
B&W
|
Art. 4:5 Awb
|
4
|
|
Buiten toepassing laten afdeling 3.4 en artikel 3.44 Awb
|
B&W
|
Art. 16.24, 16.68, 16.83 Omgevingswet
|
|
|
Bepalen eerder in werking treden omgevingsvergunning vanwege spoedeisende omstandigheden
|
B&W
|
Art. 16.79 Omgevingswet
|
|
|
Tabel 4.1
9
.
SEQ Tabel \* ARABIC \s 7
1
RUIMTELIJKE ORDENING
– Omgevingsplan
Taak/Mandaatgever
|
Bestuurs-orgaan
|
Grondslag
|
Aan wie
|
Let op
|
Bevestigen van toepassing zijn regels uit het Omgevingsplan
|
B&W
|
Omgevingswet en aanverwanten
|
3
|
|
Besluiten op verzoeken om nadeelcompensatie
|
B&W
|
Afdeling 15.1 Omgevingswet
|
3
|
|
Voorbereiding procedurestappen omgevingsplan
|
B&W
|
Omgevingswet en aanverwanten
|
3
|
|
Indienen ruimtelijke plannen voor vooroverleg als bedoeld in artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening
|
B&W
|
Omgevingswet en aanverwanten
|
3
|
|
Elektronisch waarmerken, mededelen en bekendmaken van omgevingsdocumenten
|
B&W
|
Omgevingswet en aanverwanten
|
4
|
|
Besluiten op aanvragen voor een starterslening, verzilverlening en blijverslening
|
B&W
|
Verordening starterslening, Verordening verzilverlening en Verordening blijverslening
|
3
|
|
Tabel
STYLEREF 7 \s
4.
20
.
SEQ Tabel \* ARABIC \s 7
1
WERKEN / OPENBARE RUIMTE
Taak/Mandaatgever
|
Bestuurs-orgaan
|
Grondslag
|
Aan wie
|
Let op
|
Besluiten op aanvragen voor vergunning voor het leggen van kabels en leidingen in gemeentegrond
|
B&W
|
Telecommunicatiewet / Waterleidingwet
|
5
|
|
Besluiten op aanvragen rioolaansluiting
|
B&W
|
|
5
|
|
Uitvoering Wet bodembescherming en de daarop gebaseerde besluiten
|
B&W
|
Wet bodembescherming
|
5
|
|
Besluiten en handelingen in verband met onderhoud attractie- en speeltoestellen
|
B&W
|
Warenwet attractie- en speeltoestellen
|
5
|
|
Besluiten op basis van het speelruimtebeleid
|
B&W/B
|
Speelruimtebeleid
|
4
|
|
Het afhandelen van verzoeken en klachten van burgers/bedrijven / instellingen die het beheer van de openbare ruimte betreffen
|
B&W
|
|
5
|
|
Tabel
STYLEREF 7 \s
4.
2
1
.
SEQ Tabel \* ARABIC \s 7
1
BEGRAVEN
Taak/Mandaatgever
|
Bestuurs-orgaan
|
Grondslag
|
Aan wie
|
Let op
|
Besluiten op basis van de Wet op de lijkbezorging (zoals uitvaarten namens de gemeente, uitstel van een begrafenis, etc.), de Verordening gemeentelijke begraafplaatsen en de Nadere regels gemeentelijke begraafplaatsen (o.a. huurverlenging, grafmonumenten, overschrijving, etc.)
|
B/B&W
|
Wet op de lijkbezorging, Verordening gemeentelijke begraafplaatsen en de Nadere regels gemeentelijke begraafplaatsen
|
5
|
|
Tabel 4.2
2
.
SEQ Tabel \* ARABIC \s 7
1
ARCHIEF
Taak/Mandaatgever
|
Bestuurs-orgaan
|
Grondslag
|
Aan wie
|
Let op
|
Besluiten op basis van Archiefwet 1995, het Archiefbesluit en het Besluit informatiebeheer
|
B&W
|
Archiefwet, Archiefbesluit en Besluit informatiebeheer
|
4
|
|
Tabel 4.2
3
.1
WET MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING
Taak/Mandaatgever
|
Bestuurs- orgaan
|
Grondslag
|
Aan wie
|
Let op
|
Besluiten op basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Verordening maatschappelijke ondersteuning Tynaarlo en de nadere regels en/of de beleidsregels en/of de uitvoeringsregels in het kader van de Wmo
|
B/B&W
|
Wmo en onderliggende regelgeving
|
4
|
Bij afwijzing toetsing door juristen
|
Uitvoering geven aan en vastleggen van cliëntondersteuning, meldingen, hulpvragen, vooronderzoeken gesprekken en verslagen.
|
B/B&W
|
Wmo en onderliggende regelgeving
|
5 (medewerker sociaal Team) en mandaat aan niet ondergeschikten, zijnde aangewezen medewerkers Stichting Trias en/of MEE
|
|
Besluiten op aanvraag maatwerkvoorziening in natura en/of individueel voorzieningen en/of PGB Beschermd Wonen
|
B/B&W
|
Wmo en onderliggende regelgeving
|
4 en
mandaat aan niet onder-geschikten: medewerkers Centrum-gemeente Assen
|
Gaat binnenkort over naar gemeente
Bij afwijzing toetsing door juristen
|
Uitvoering tegemoetkoming meerkosten zorg
|
B/B&W
|
Wmo en onderliggende regelgeving
|
4 en
mandaat aan niet-ondergeschikten: medewerkers Werkplein Drentsche Aa
|
|
Toezicht kwaliteit/rechtmatigheid gecontracteerde partijen
|
B/B&W
|
Wmo en onderliggende regelgeving
|
4
|
Medewerker kwaliteitsmanagement NMD
|
Meldingen calamiteiten bij klachten zorg
|
B/B&W
|
Wmo en onderliggende regelgeving
|
4
|
Medewerker kwaliteitsmanagement NMD
|
Tabel
STYLEREF 7 \s
4.2
4
.
SEQ Tabel \* ARABIC \s 7
1
JEUGDHULP
Taak/Mandaatgever
|
Bestuurs-orgaan
|
Grondslag
|
Aan wie
|
Let op
|
Besluiten op basis van de Wet jeugdhulp, de Verordening jeugdhulp Tynaarlo en de nadere regels en/of de beleidsregels en/of de uitvoeringsregels in het kader van de WMO
|
B&W/B
|
Jeugdwet en onderliggende regelgeving
|
4
|
Bij afwijzing toetsing door juristen
|
Uitvoering geven aan en vastleggen van cliëntondersteuning, meldingen, hulpvragen, vooronderzoeken gesprekken en verslagen.
|
B&W/B
|
Jeugdwet en onderliggende regelgeving
|
5
en mandaat aan niet ondergeschikten, zijnde aangewezen medewerkers TRIAS en/of MEE
|
|
Kernbeslissingen, waaronder het al dan niet indienen van een verzoek tot onderzoek bij de Raad voor Kinderbescherming (volgens samenwerkingsprotocol) om veiligheid kind te bepalen
|
B&W/B
|
Jeugdwet en onderliggende regelgeving
|
4 (coördinator), casemanager en aangewezen niet ondergeschikte gedragsweten- schapper
|
Vakanager op hoogte stellen
|
Bieden van meld- en adviespunt Kindermishandeling en Huiselijk Geweld en behandelen van adviezen en meldingen
|
B&W/B
|
Jeugdwet en onderliggende regelgeving
|
4 en mandaat aan niet onder-geschikte medewerker Veilig Thuis Drenthe als onderdeel van de GGD.
|
|
Bieden van gespecialiseerd case management
|
B&W/B
|
Jeugdwet en onderliggende regelgeving
|
4
|
|
Machtiging en gebruik inzage in CORV
|
B&W/B
|
Jeugdwet en onderliggende regelgeving
|
4
|
|
Tabel
STYLEREF 7 \s
4.2
5
.
SEQ Tabel \* ARABIC \s 7
1
Leerlingenvervoer
Taak/Mandaatgever
|
Bestuurs-orgaan
|
Grondslag
|
Aan wie
|
Let op
|
Besluiten op aanvragen voor leerlingenvervoer
|
B&W
|
Verordening LLV
|
4
|
Bij afwijzing toetsing door juristen
|
Tabel 4.26.1
PERSONEELSZAKEN ALGEMEEN
Taak/Mandaatgever
|
Bestuurs-orgaan
|
Grondslag
|
Aan wie
|
Let op
|
Arbeidsovereenkomst (hoofdstuk 2 Cao Gemeenten)
|
|
|
|
|
Sluiten en aanzeggen van een arbeidsovereenkomst, oproepovereenkomst, vakantiekracht en andere bijzondere dienstverbanden, binnen kaders D-voorstel
|
B&W/B
|
2.1, 2.4 Cao /BW
|
3
|
|
Sluiten van een aangepaste arbeidsovereenkomst, oproepovereenkomst (bij afwijking van de standaardarbeidsovereenkomst)
|
B&W/B
|
2.1, 2.4 Cao /BW
|
2
|
Consultatie CMT vooraf
|
Afwijken van de wettelijke proeftijd
|
B&W/B
|
BW
|
2
|
Consultatie CMT vooraf
|
Medewerker in dienst bij VOG met opmerkingen
|
B&W/B
|
|
2
|
|
Opdracht tot geneeskundig onderzoek bij aanstelling
|
B&W/B
|
Wet op de medische keuringen / Personeelshandboek
|
3
|
Alleen als aan de vervulling van de functie bijzondere eisen op het punt van de medische geschiktheid moeten worden gesteld
|
Vermeerdering van de aanstellingsomvang
|
B&W/B
|
2.1, 2.4 Cao /BW
|
1
|
D-voorstel
|
Vermindering van de aanstellingsomvang
|
B&W/B
|
2.1, 2.4 Cao /BW
|
3
|
|
Openstellen vacature = vaststellen (extra) formatieruimte
|
B&W/B
|
2.2. Cao
|
1
|
D-voorstel (besluit invullen vacature)
|
Opstellen personeelsadvertenties conform vastgestelde richtlijnen
|
B&W/B
|
Personeelshandboek
|
3
|
|
Aanpassen van formatie binnen kaders D-voorstel
|
B&W
|
|
3
|
|
Uitvoering invulling van vacatures (na besluit openstelling directeur) binnen kaders D-voorstel
|
B&W
|
|
3
|
|
Besluiten tot externe inhuur
|
B&W/B
|
2.6 Cao / 2.7 Cao / BW
|
1
|
D-voorstel
|
Uitvoering D-voorstel externe inhuur zonder formatieve consequenties
|
B&W/B
|
2.6 Cao / 2.7 Cao / BW
|
3
|
|
Werkervaringsplaats
|
B&W/B
|
2.8 Cao
|
3
|
|
Stageovereenkomst
|
B&W/B
|
2.9 Cao
|
3
|
|
Doorwerken na het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd
|
B&W/B
|
2.10 Cao
|
1
|
D-voorstel
|
Detachering van personeelsleden voor maximaal 1 jaar
|
B&W/B
|
7:690 BW
|
3
|
|
Detachering van personeelsleden voor meer dan 1 jaar
|
B&W/B
|
7:690 BW
|
1
|
D-voorstel
|
Verlenen ontslag op eigen verzoek of wegens bereiken AOW-gerechtigde leeftijd
|
B&W/B
B&W/B
|
BW / Wet werken na de AOW gerechtigde leeftijd
|
3
|
|
Verlenen ontslag op andere gronden
|
B&W /B
|
BW
|
1
|
B&W consultatie vooraf
|
Aangaan/ondertekenen vaststellingsovereenkomst
|
B&W/ B
|
BW / Gemeentewet
|
1
|
B&W consulatie vooraf
|
Besluiten op verzoek schadevergoeding in de uitoefening van werkzaamheden
|
B&W/B
|
7:658 BW
|
3
|
|
Roosterwijziging
|
B&W/B
|
-
|
3
|
|
Roosterwijziging gemeentewerf/beheerders
|
B&B/W
|
-
|
4
|
|
Salaris, salaristoelagen en vergoedingen (hoofdstuk 3)
|
|
|
|
|
Overeenkomen van het salaris binnen functieschaal
|
B&W/B
|
3.3 Cao
|
3
|
|
Extra periodieke salarisverhoging
|
B&W/B
|
3.4 Cao
|
3
|
Consultatie financiën vooraf
|
Verlaging salarisschaal
|
B&W/B
|
3.5 Cao
|
3
|
Consultatie concernmanager vooraf
|
Functioneringstoelage
|
B&W/B
|
3.8 Cao
|
3
|
Consultatie financiën en CMT vooraf
|
Arbeidsmarkttoelage
|
B&W/B
|
3.9 Cao
|
3
|
Consultatie financiën en CMT vooraf
|
Waarnemingstoelage
|
B&W/B
|
3.10 Cao / Personeelshandboek
|
3
|
Consultatie financiën en CMT vooraf
|
Toelage onregelmatige dienst
|
B&W/B
|
3.11 Cao
|
3
|
|
Buitendagvenstertoelage
|
B&W/B
|
3.12 Cao
|
3
|
|
Toelage beschikbaarheidsdienst
|
B&W/B
|
3.13 Cao
|
3
|
|
Inconveniëntentoelage
|
B&W/B
|
3.14 Cao
|
3
|
|
Garantietoelage
|
B&W/B
|
3.15 Cao
|
3
|
Consultatie financiën en CMT vooraf
|
Afbouwtoelage
|
B&W/B
|
3.16 Cao
|
3
|
Consultatie financiën en CMT vooraf
|
Jubileumuitkering
|
B&W/B
|
3.17 Cao
|
3
|
|
Uitstekend functioneren of bijzondere prestaties (gratificaties)
|
B&W/B
|
3.18 Cao / Personeelshandboek
|
3
|
CMT consultatie vooraf
|
Overwerkvergoeding
|
B&W/B
|
3.19 Cao
|
3
|
|
Vergoeding BHV, EHBO en interventieteam
|
B&W/B
|
3.20 Cao
|
3
|
|
Reis- en verblijfkostenvergoeding
|
B&W/B
|
3.21 Cao
|
3
|
|
Thuiswerkvergoeding
|
B&W/B
|
3.22A Cao
|
3
|
|
Buitenlandse reizen medewerkers
|
B&W/B
|
|
1
|
B&W consultatie vooraf
|
Declaratie BIG/SJK-registratie, VOG, studiekosten, reiskosten woon-werkverkeer tijdelijk personeel, toezichthouders
|
B&W/B
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
Arbeidsduur en werktijden (hoofdstuk 5)
|
|
|
|
|
Tijdelijke uitbreiding formele arbeidsduur per week
|
B&W/B
|
5.1 Cao
|
3
|
Consultatie financiën en CMT vooraf
|
Afspraken over werktijden, de vakantie, het verlof en de planning van de werkzaamheden voor het komende jaar
|
B&W/B
|
5.4 Cao / Personeelshandboek
|
3
|
|
Vaststellen van de werktijden van de werknemer in een rooster / bijzondere regeling werktijden
|
B&W/B
|
5.5 Cao
|
3
|
|
Vaststellen van de werktijden van de werknemer in een rooster / bijzondere regeling werktijden voor gemeentewerf en beheerders
|
B&W/B
|
5.5 Cao
|
4
|
|
Fiatteren tijdschrijfsysteem
|
B&W/B
|
|
3
|
|
Fiatteren tijdschrijfsysteem gemeentewerf/beheerders
|
B&W/B
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
Vakantie en verlof (hoofdstuk 6)
|
|
|
|
|
Inzetten wettelijk vakantie-uren voor langere vakantieperiode
|
B&W/B
|
6.1 Cao
|
3
|
|
Opname verlofsparen vier weken of langer
|
B&W/B
|
6.3 Cao
|
3
|
|
Verkopen bovenwettelijke vakantie-uren
|
B&W/B
|
6.5 Cao
|
3
|
|
Kortdurend zorgverlof
|
B&W/B
|
6.7 Cao
|
3
|
|
Langdurend zorgverlof
|
B&W/B
|
6.8 Cao
|
3
|
|
Zwangerschaps- en bevallingsverlof
|
B&W/B
|
6.9 Cao
|
3
|
|
Ouderschapsverlof
|
B&W/B
|
6.10 Cao
|
3
|
|
Adoptie- en pleegzorgverlof
|
B&W/B
|
6.11 Cao
|
3
|
|
Onbetaald verlof
|
B&W/B
|
6.15 (2022) 6.14 (2023) Cao
|
|
|
Geboorteverlof
|
B&W/B
|
4.2 Wazo
|
3
|
|
Aanvullend geboorteverlof
|
B&W/B
|
4.3 Wazo
|
3
|
|
|
|
|
|
|
Arbeidsongeschiktheid (hoofdstuk 7)
|
|
|
|
|
Korten bezoldiging na 6, 12 respectievelijk 24 maanden ziekte medewerker
|
B&W/B
|
7.1 Cao
|
3
|
|
Vergoeding kosten geneeskundige verzorging arbeidsongeschiktheid in en door de dienst
|
B&W/B
|
7.3 Cao
|
2
|
|
Opdracht tot geneeskundig onderzoek
|
|
7.4 Cao
|
3
|
|
Verplichtingen werkgever bij ziekte (o.a. verzuim, gesprekken, analyse en SMO)
|
B&W/B
|
BW / Wet poortwachter / Verzuimprotocol
|
3
|
|
Sancties medewerker / opdragen van arbeid bij ziekte
|
B&W/B
|
BW
|
1
|
|
Verzoek aan UWV maatregelen en voorzieningen herstelo.a. arbeidskundig rapport
|
B&W/B
|
BW / Arbeids-omstandighedenwet / Wet poortwachter
|
3
|
|
Arbo- en preventie
|
|
Arbeidsomstandig-hedenwet, Arbeidsomstandig-hedenbesluit, Arbeidsomstandig-hedenregeling, Arbobeleidsregels
|
3
|
|
|
|
|
|
|
Duurzame inzetbaarheid (hoofdstuk 8)
|
|
|
|
|
Personeelsbeoordeling/functioneringsgesprek
|
B&W/B
|
8.1 Cao / Personeelshandboek
|
3
|
|
Studieovereenkomst afsluiten
|
B&W/B
|
8.4 Cao
|
3
|
|
Vastleggen afspraken in persoonlijk ontwikkelingsplan
|
B&W/B
|
8.7 Cao
|
3
|
|
|
|
|
|
|
Rechten en plichten (hoofdstuk 11)
|
|
|
|
|
Toestemming gebruik eigen motorrijtuig
|
B&W/B
|
11.3 Cao
|
3
|
|
Ontzegging toegang kantoren, werkplaatsen of andere arbeidsterreinen
|
B&W/B
|
BW
|
1
|
|
Schorsing
|
B&W/B
|
11.4 Cao
|
1
|
B&W consultatie vooraf
|
Ontslag op staande voet
|
B&W/B
|
667 BW
|
1
|
B&W consultatie vooraf
|
Werkzaamheden bij buitengewone omstandigheden
|
B&W/B
|
11.6 Cao
|
3
|
Consultatie concernmanager vooraf
|
|
|
|
|
|
Lokaal overleg met vakbonden (hoofdstuk 12)
|
|
|
|
|
Vertegenwoordigen van de gemeente bij het Lokaal Overleg
|
B&W/B
|
|
1
|
|
Vakbondsverlof
|
B&W/B
|
12.4 Cao
|
3
|
|
Onbetaald verlof
|
B&W/B
|
12.5 Cao
|
3
|
|
|
|
|
|
|
Medezeggenschap (hoofdstuk 13)
|
|
|
|
|
Sluiten van convenant met OR
|
B&W/B
|
13.1 Cao
|
1
|
|
|
|
|
|
|
Integriteit (Ambtenarenwet)
|
|
|
|
|
Toestemming persoonlijk gebruik goederen of diensten
|
B&W/B
|
Ambtenarenwet
|
3
|
|
Toestemming aannemen giften, vergoedingen, beloningen en beloften van een derde
|
B&W/B
|
Ambtenarenwet / Personeelshandboek
|
3
|
|
Toestemming nevenwerkzaamheden
|
B&W/B
|
Ambtenarenwet / Personeelshandboek
|
3
|
Concernmanager consultatie vooraf
|
Melding financiële belangen
|
B&W/B
|
Ambtenarenwet / Personeelshandboek
|
3
|
Concernmanager consultatie vooraf
|
Aanneming en levering t.b.v. openbare diensten
|
B&W/B
|
Ambtenarenwet / Personeelshandboek
|
3
|
|
|
|
|
|
|
Overige
|
|
|
|
|
Vaststellen van regels over de ambtelijke organisatie van de gemeente, met uitzondering van de griffie (organisatiewijziging)
|
B&W/B
|
Gemeentewet
|
1
|
CMT consultatie vooraf
|
Uitvoeren van Attentierichtlijn (zoals huwelijk, geboorte, ed.)
|
B&W/B
|
Personeelshandboek
|
3
|
|
Alle correspondentie betreffende uitvoering/toepassing van overige rechtspositieregeling, vastgesteld personeelsbeleid en door het bevoegd gezag genomen uitvoeringsbesluiten
|
B&W/B
|
Cao / BW / Personeelshandboek
|
4
|
|
Fiattering Big Ben
|
|
|
3
|
|
Fiattering Big Ben beheerders / gemeentewerf
|
|
|
4
|
|
Fiattering Youforce
|
|
|
3
|
|
Aanvragen sub loonheffingennummer belastingdienst
|
|
|
2
|
|
Aanwijsbesluit Werkkostenregeling aanpassen
|
|
|
3
|
|
Tabel
STYLEREF 7 \s
4.2
7
.
SEQ Tabel \* ARABIC \s 7
1
ARBO
Taak/Mandaatgever
|
Bestuurs-orgaan
|
Grondslag
|
Aan wie
|
Let op
|
Toetsing op de naleving van de gegeven veiligheidsvoorschriften en het opleggen van een maatregelen in het kader van de Arbowet
|
|
Arbowet
|
4
|
|
Staken/stilleggen van werkzaamheden bij onveilige (werk)situaties
|
|
Arbowet en/of veiligheid
|
5
|
|
Aanstellen vertrouwenspersoon
|
|
Psychosociale arbeidsbelasting
|
1
|
|
Tabel
STYLEREF 7 \s
4.2
8
.
SEQ Tabel \* ARABIC \s 7
1
Onder intrekking van de oude regeling “Regeling mandaat, volmacht en machtiging gemeente Tynaarlo 2022”, bekendgemaakt op 22 juni 2022. wordt deze regeling vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de heffings- en invorderingsambtenaar ieder voor zover het hun eigen bevoegdheid betreft.
De regeling treedt een dag na bekendmaking in werking.