Gemeenteblad van Zwolle
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zwolle | Gemeenteblad 2024, 459032 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zwolle | Gemeenteblad 2024, 459032 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Rectificatie: Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Zwolle houdende regels omtrent het adviesrecht gemeenteraad en verplichte participatie onder de Omgevingswet
[Deze publicatie betreft een rectificatie omdat per abuis bijlage 3 en de kaart niet in de publicatie was opgenomen. De oorspronkelijke publicatie is op 27 juni 2022 bekendgemaakt, beschikbaar via Gemeenteblad 2024, 287955.]
Het college van burgemeester en wethouders heeft de raad, d.d. 19 oktober 2021, een voorstel voorgelegd, waarin de raad wordt gevraagd in te stemmen met, samengevat:
De gemeenteraad van Zwolle, in haar openbare vergadering van 7 februari 2022
gelezen het amendement van de fracties PvdA, ChristenUnie, GroenLinks, SP, D66, CDA en Swollwacht "Ook bindend advies en verplichte participatie bij kleine bouwinitiatieven in de stad";
gelezen het amendement van de fracties GroenLinks, ChristenUnie, D66 en PvdA "Natuur Omgevingsplan"
gelet op het bepaalde in artikel 16.15a, lid b onder 1 van de Omgevingswet;
gelet op het bepaalde in artikel 16.55, lid 7 van de Omgevingswet
tevens de categorieën van gevallen, zoals omschreven in de categorieën I en III in bijlage 2, vast te stellen, waarin de raad - al dan niet - wordt geïnformeerd over bepaalde ontwikkelingen; Met dien verstande dat onder Categorie l: geen bindend advies voor de gemeenteraad en geen informatieplicht artikel 9 als volgt wordt gewijzigd:
Aldus besloten in de vergadering van 7 februari 2022,
Waarnemend voorzitter Reinier Mulder
griffier, Eric Meurs
Bijlage 2: Categorieën van gevallen bindend advies
Onder de Omgevingswet vallen alle buitenplanse omgevingsplanactiviteiten onder de verantwoordelijkheid van het college. Ongeacht de impact van de afwijking ligt de bevoegdheid om tot een besluit te komen bij het college.
In vooraf bepaalde gevallen kan de raad ervoor kiezen om toch een bindend advies te geven. Die gevallen moeten tevoren in het omgevingsplan zijn vastgelegd. In dit voorstel komen wij tot invulling van de categorieën van gevallen waarin de raad al dan niet een bindend advies heeft.
Daarnaast onderscheiden wij nog twee andere categorieën die in onderstaande zullen worden toegelicht.
De Omgevingswet heeft als doel om besluitvorming over initiatieven sneller en overzichtelijker te laten verlopen. Dat is de reden de categorieën waarin bindend advies geldt, zo kort mogelijk te houden.
Categorie I: geen bindend advies voor de gemeenteraad en geen informatieplicht
De eerste categorie betreft die gevallen die onder de huidige wet- en regelgeving bekend staat als de “kruimelgevallenlijst”. Deze is te vinden in bijlage II, artikel 4 van het Besluit omgevingsrecht (Bor) en is terug te voeren op de Wabo. Deze kruimellijst is door amendementen van de raad wel aangepast. Voor het al dan niet verlenen van toestemming van de genoemde activiteiten is het college aan zet en geldt bovendien de reguliere procedure, waarbij binnen 8 weken een besluit moet worden genomen. De raad heeft hierin geen rol.
Wij stellen voor om deze lijst als uitgangspunt te nemen voor een categorie waarin de raad én geen bindend advies wil vastleggen én waarover de raad ook niet nader wordt geïnformeerd, in tegenstelling tot categorie III.
De lijst bestaat dan uit de “kruimelontwikkelingen”, voor zover deze betrekking hebben op ontwikkelingen buiten het gebied welke in de natuurwaardenkaart getypeerd is als waardevol of zeer waardevol. Namelijk:
een installatie bij een agrarisch bedrijf waarmee duurzame energie wordt geproduceerd door het bewerken van uitwerpselen van dieren tot krachtens artikel 5, tweede lid, van het Uitvoeringsbesluit Meststoffenwet aangewezen eindproducten van een krachtens dat artikellid omschreven bewerkingsprocedé dat ziet op het vergisten van ten minste 50 gewichtsprocenten uitwerpselen van dieren met in de omschrijving van dat procedé genoemde nevenbestanddelen;
het gebruiken van bouwwerken, eventueel in samenhang met bouwactiviteiten die de bebouwde oppervlakte of het bouwvolume niet vergroten, en van bij die bouwwerken aansluitend terrein: * waarbij niet meer dan 4 woningen worden gerealiseerd; * mits, voor zover gelegen buiten de bebouwde kom, het uitsluitend betreft een logiesfunctie voor werknemers of de opvang van asielzoekers of andere categorieën vreemdelingen.
Categorie II: categorie van gevallen waarin bindend advies is voorgeschreven
Voorgesteld wordt categorieën van gevallen aan te wijzen, waarin de raad een bindend advies heeft. Het gaat om die omgevingsplanactiviteiten die in strijd zijn met het omgevingsplan en waarbij:
wordt voorzien in één of meer bouwwerken met een hoogte van meer dan 25 meter, niet zijnde een antennemast 1 ;
Het plaatsen van één of meer windmolens2 ;
Deze categorie wordt niet als een lijst gepresenteerd, omdat het al die activiteiten omvat die niet passen in categorie I of categorie III. De raad heeft in deze gevallen op voorhand geen rol. De raad wordt wel geïnformeerd over deze ontwikkelingen, zodat de raad gevoel krijgt bij waar de raad wel en niet over gaat. De uitkomsten zijn voor de evaluatie van belang.
Bijlage 3: Categorieën van gevallen verplichte participatie
Participatie is een belangrijk goed in de Omgevingswet. Voor initiatiefnemers is participatie niet verplicht, maar wordt wel gestimuleerd.
Op de regel dat participatie voor initiatiefnemers niet verplicht is, heeft de wetgever een uitzondering gemaakt. De gemeenteraad kan in een omgevingsplan een lijstje vastleggen met categorieën van gevallen, waarin participatie alsnog verplicht gesteld wordt. Het moet dan wel gaan om die situaties dat van het omgevingsplan wordt afgeweken met een omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit.
De lijst waarin participatie verplicht wordt gesteld, komt overeen met de lijst van categorieën van gevallen waarin ook bindend advies voor de raad is aangewezen. In die gevallen dat sprake is van bindend advies, gaat het om situaties die een behoorlijke impact hebben op de fysieke leefomgeving. En ook zijn in die gevallen meerdere belangen en belanghebbenden betrokken. Daarom zijn beide lijsten gelijkluidend. Bij wijziging van één van de lijsten zal moeten worden afgewogen of dat leidt tot aanpassing van de andere lijst.
Categorie van gevallen waarin participatie verplicht is
Verplichte participatie is voorgeschreven in die gevallen waarbij wordt afgeweken van het omgevingsplan met een omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit, waarbij:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-459032.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.