Gemeenteblad van Amersfoort
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amersfoort | Gemeenteblad 2024, 451460 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amersfoort | Gemeenteblad 2024, 451460 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit gemeente Amersfoort, wijk Soesterkwartier en Eemkwartier: verkeersmaatregelen voor aanleg tijdelijke weg tussen Piet Mondriaanlaan en Gaslaan
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op 21 februari 2024 is deze bevoegdheid in het Bevoegdhedenbesluit Gemeente Amersfoort 2024 door het college van burgemeester en wethouders gemandateerd aan de afdelingsmanager Stad en Ontwikkeling.
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT
Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:
- De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
- Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie.
De Piet Mondriaanlaan en Gaslaan zijn wegen als bedoeld in artikel 1, lid 1 onder b van de Wegenverkeerswet 1994 en zijn gelegen binnen de bebouwde kom van Amersfoort. Deze wegen zijn in beheer bij de gemeente Amersfoort. De gemeentelijke wegencategorisering van Amersfoort sluit aan op de categorisering zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig Wegverkeer. De Piet Mondriaanlaan is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg. Op een gebiedsontsluitingsweg is de verblijfsfunctie ondergeschikt aan de verkeersfunctie. De Gaslaan is gecategoriseerd als erftoegangsweg, wat inhoudt dat de verblijfsfunctie op deze weg het voornaamste belang is. Ten behoeve van bouwwerkzaamheden wordt voor de ontsluiting van het terrein tussen de Gaslaan en Piet Mondriaanlaan een tijdelijke weg aangelegd. Ook deze tijdelijke weg is een voor het openbaar verkeer openstaande weg.
Op het terrein tussen de Piet Mondriaanlaan, De Nieuwe Poort en het spoor wordt de Trapeziumlocatie ontwikkeld. Op deze locatie worden woningen en het stadshuis van de gemeente Amersfoort gebouwd. Direct ten oosten van de Trapeziumlocatie ligt het Eemkwartier. Op het braakliggende terrein tussen de Gaslaan en de Albert Heijn Eemplein wordt woningbouw gerealiseerd.
Voor het uitvoeren van de bouwwerkzaamheden op de Trapeziumlocatie is een tijdelijke weg langs het spoor vereist. Als gevolg van het uitvoeren van de bouwwerkzaamheden op het Eemkwartier is eveneens een tijdelijke weg vereist. Het weggedeelte van de Gaslaan parallel aan De Nieuwe Poort, aan de zijde van het Eemplein, is de enige mogelijke afrijdroute voor (bevoorradend) verkeer aan het weggedeelte van de Gaslaan parallel aan het Eemplein.
Er is een geschikte locatie voor een tijdelijke weg gevonden tussen de Piet Mondriaanlaan ter hoogte van nummer 151 en de Gaslaan ter hoogte van de brug over De Nieuwe Poort. Op deze tijdelijke weg worden diverse verkeersmaatregelen genomen, zoals beschreven in dit verkeersbesluit. Alle in dit verkeersbesluit genoemde verkeersborden en verkeerstekens zijn overeenkomstig de verkeersborden en verkeerstekens genoemd in bijlage 1 of relevante artikelen van het RVV 1990.
Voor het uitvoeren van de bouwwerkzaamheden aan het Eemkwartier wordt het weggedeelte van de Gaslaan parallel aan De Nieuwe Poort, aan de zijde van het Eemplein, tijdelijk afgesloten. Dit wordt gerealiseerd door het plaatsen van een fysieke afsluiting in de vorm van een hekken. Tevens wordt op het weggedeelte van de Gaslaan parallel aan het Eemplein de verplichte rijrichting naar rechts opgeheven, ter hoogte van het weggedeelte van de Gaslaan parallel aan De Nieuwe Poort. Dit wordt gerealiseerd door het verwijderen van bord D5.
Eenrichtingsverkeer + verplichte rijrichtingen
Voor de bereikbaarheid van het bouwverkeer en het voorzien in een afrijdroute voor (bevoorradend) verkeer aan de Gaslaan, is het niet noodzakelijk dat de tijdelijke weg in twee richtingen te berijden is. Voor de verkeersveiligheid en de veiligheid van het personeel van de bouw is het bovendien gebruik om het gebruik van de tijdelijke weg te beperken. De brug van de Gaslaan over De Nieuwe Poort is bovendien onvoldoende breed ingericht om motorvoertuigen in twee richtingen te laten passeren. Dit vergroot de kans op verkeersonveilige situaties en verkeersopstoppingen op of nabij de brug als tweerichtingsverkeer toegestaan is. De tijdelijke weg is de alternatieve afrijdroute voor (bevoorradend) verkeer om vanaf de Gaslaan naar de rotonde De Nieuwe Poort te rijden. Daarom wordt op de tijdelijke weg eenrichtingsverkeer vanaf de Gaslaan naar de Piet Mondriaanlaan ingesteld. Dit wordt gerealiseerd door het plaatsen van het bord C2 en C3.
Om bovengenoemde overwegingen wordt op de tijdelijke weg ter hoogte van de Piet Mondriaanlaan een verplichte rijrichting naar rechts ingesteld. Dit wordt gerealiseerd door het plaatsen van het bord D5(r). De middenberm op het kruispunt tussen de Piet Mondriaanlaan en de tijdelijke weg wordt zodanig ingericht dat afslaan naar links wordt ontmoedigd.
Beide weggedeelten van de Gaslaan parallel aan De Nieuwe Poort zijn in één richting te berijden. Als gevolg van de aanleg van de tijdelijke weg bestaat een verhoogd risico dat bestuurders vanaf het weggedeelte van de Gaslaan parallel aan het Eemplein na de brug afslaan naar rechts en daarmee mogelijk in tegengestelde richting van De Nieuwe Poort rijden. In plaats daarvan is het gewenst dat bestuurders vanaf het weggedeelte van de Gaslaan parallel aan het Eemplein rechtdoor rijden naar de tijdelijke weg. Daarom wordt op de Gaslaan, aan de zijde van de brug van het Eemplein, een verplichte rijrichting voor rechtdoor ingesteld. Dit wordt gerealiseerd door het plaatsen van bord D4.
De tijdelijke weg sluit aan op de Piet Mondriaanlaan. De Piet Mondriaanlaan is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg en daarmee is de verkeersfunctie van deze weg van groter belang dan van de tijdelijke weg, welke als erftoegangsweg te categoriseren is. Volgens de principes van het landelijke beleid Duurzaam Veilig Wegverkeer moeten bestuurders op een erftoegangsweg voorrang verlenen aan bestuurders op een gebiedsontsluitingsweg. Daarom wordt op de tijdelijke weg ter hoogte van Piet Mondriaanlaan een voorrangsregeling ingesteld, waardoor bestuurders op de tijdelijke weg voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de Piet Mondriaanlaan. Dit wordt gerealiseerd door het plaatsen van bord B6 op de tijdelijke weg, ondersteund met haaientanden. Ter aankondiging van deze voorrangsregeling wordt op de Piet Mondriaanlaan, ten westen van het kruispunt met de tijdelijke weg, bord B5 geplaatst.
De brug van de Gaslaan over De Nieuwe Poort is onvoldoende breed ingericht om motorvoertuigen in twee richtingen te laten passeren. In de tijdelijke situatie is gebruik van de brug alleen nodig door (bevoorradend) verkeer op het weggedeelte van de Gaslaan parallel aan het Eemplein. Om verkeersonveilige situaties en verkeersopstoppingen op of nabij de brug te voorkomen, worden op de Gaslaan aan weerszijden van de brug over De Nieuwe Poort verkeersborden geplaatst om de doorgang te regelen. Hierbij dienen bestuurders vanaf de rotonde De Nieuwe Poort naar de Gaslaan voorrang te verlenen aan bestuurders vanaf het weggedeelte van de Gaslaan parallel aan het Eemplein. Dit wordt gerealiseerd door het plaatsen van het bord F5 aan de zijde van de brug van de Gaslaan en het bord F6 aan de zijde van de brug van de tijdelijke weg.
Gelet op artikel 2 van de WVW 1994 strekken de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan. Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer komt in het geding met het uitvoeren van de genoemde verkeersmaatregelen. Het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan wordt van groter belang geacht dan het waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
Het treffen van genoemde verkeersmaatregelen is een normale maatschappelijke ontwikkeling waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven.
De in dit verkeersbesluit genoemde maatregelen leiden niet tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van het wegverkeerslawaai, zoals bedoeld in artikel 21a van het BABW, op geluidsgevoelige gebouwen.
De gemandateerde verkeersspecialist van de politie Midden-Nederland heeft geadviseerd over het voorgenomen verkeersbesluit en heeft aangegeven positief te adviseren op de in dit besluit genoemde verkeersmaatregelen.
Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om:
1. door middel van het plaatsen van een fysieke afsluiting in de vorm van hekken, het weggedeelte van de Gaslaan parallel aan De Nieuwe Poort, aan de zijde van het Eemplein, af te sluiten voor weggebruikers;
2. door middel van het verwijderen van het bord D5 van bijlage 1 van het RVV 1990 met een pijl die naar rechts wijst, het gebod voor bestuurders op de Gaslaan om rechtsaf te slaan naar het weggedeelte van de Gaslaan parallel aan De Nieuwe Poort, aan de zijde van het Eemplein, op te heffen;
3. door middel van het plaatsen van de borden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990, eenrichtingsverkeer in te stellen op de tijdelijke weg, aan de zijde van de Piet Mondriaanlaan. Rijrichting: vanaf de Gaslaan richting de Piet Mondriaanlaan;
4. door middel van het plaatsen van het bord D5 van bijlage 1 van het RVV 1990 met een pijl die naar rechts wijst, een gebod in te stellen voor bestuurders op de tijdelijke weg om rechtsaf te slaan naar de Piet Mondriaanlaan;
5. door middel van het plaatsen van het bord D4 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Gaslaan aan de westzijde van de brug over De Nieuwe Poort, een gebod in te stellen voor bestuurders vanaf het weggedeelte van de Gaslaan parallel aan het Eemplein om rechtdoor te rijden naar de tijdelijke weg;
6. door middel van het plaatsen van de borden B5 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 ondersteund met haaientanden, een voorrangsregeling in te stellen op de tijdelijke weg, ter hoogte van het kruispunt met de Piet Mondriaanlaan;
7. door middel van het plaatsen van het bord F5 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Gaslaan aan de westzijde van de brug over De Nieuwe Poort, een verbod in te stellen voor bestuurders om door te gaan bij nadering van verkeer uit de tegengestelde richting;
8. door middel van het plaatsen van het bord F6 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Gaslaan aan de oostzijde van de brug over De Nieuwe Poort, een gebod in te stellen dat bestuurders uit de tegengestelde richting verkeer van deze richting voor laten gaan;
9. deze maatregelen van kracht te verklaren voor de periode tot en met 2030, of zoveel korter indien gewenst of noodzakelijk. Een en ander overeenkomstig onderstaande situatieschets.
Uitsnede aansluiting tijdelijke weg op Piet Mondriaanlaan
Uitsnede overgang tussen tijdelijke weg en Gaslaan
Dit verkeersbesluit treedt in werking met ingang van de dag, nadat een termijn van zes weken na de dag waarop het besluit is bekend gemaakt, is verstreken. De daadwerkelijke uitvoering van het besluit geldt zodra de situatie als in de situatieschets is ingericht.
Dit verkeersbesluit wordt gepubliceerd in de Gemeenteberichten.
Burgemeester en wethouders van Amersfoort,
Afdelingsmanager Stad & Ontwikkeling
Iedere belanghebbende die door dit besluit rechtstreeks in zijn belang is getroffen, kan ingevolge van het bepaalde in de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb) na bekendmaking hiervan binnen zes weken een gemotiveerd bezwaarschrift hiertegen indienen bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 4000, 3800 EA Amersfoort. Het bezwaarschrift moet op grond van artikel 6:5 van de Algemene Wet Bestuursrecht zijn ondertekend en zijn gedateerd en ten minste uw naam en adres vermelden, een omschrijving van dit besluit en de gronden van het bezwaar. Burgemeester en wethouders verzoeken u in het bezwaarschrift een telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Informatie hierover vindt u op de site.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-451460.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.