Gemeenteblad van Neder-Betuwe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Neder-Betuwe | Gemeenteblad 2024, 451236 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Neder-Betuwe | Gemeenteblad 2024, 451236 | beleidsregel |
Beleidsregels vrijlating van giften gemeente Neder-Betuwe 2024
Het college van Gemeente Neder-Betuwe;
gelet op artikel 31, tweede lid, aanhef en onder m, Participatiewet;
overweegt dat het wenselijk is om regels vast te stellen voor het gebruik van de bevoegdheid tot het vrijlaten van giften;
en besluit vast te stellen de Beleidsregels vrijlating van giften gemeente Neder-Betuwe 2024
Voor bedragen boven € 1.800 geldt de inlichtingenplicht als genoemd in artikel 17 van de Participatiewet. Als de totale giften hoger zijn dan € 1.800 zonder dat een belanghebbende dit meldt, beoordeelt het college per situatie of een belanghebbende zich opzettelijk niet heeft gehouden aan de inlichtingenplicht.
Aldus vastgesteld door het çollege van Gemeente Neder-Betuwe op dd ‘2024
De secretaris,
mevrouw N. de Geus
De voorzitter,
De heer A.J. Kottelenberg
In artikel 31, tweede lid, aanhef en onder m, van de Participatiewet is bepaald dat giften niet tot de in aanmerking te nemen middelen worden gerekend, voor zover zij naar het oordeel van het College uit een oogpunt van bijstandsverlening verantwoord zijn.
In deze beleidsregels wordt invulling gegeven aan dit begrip: ‘uit oogpunt van bijstandverlening verantwoord’. Een gift die uit oogpunt van bijstandverlening verantwoord is, wordt vrijgelaten en dus niet als middel in aanmerking genomen.
Met het vrijlaten van giften wordt bedoeld dat de gift niet als middelen gerekend wordt zoals bedoeld in artikel 31 van de Participatiewet.
Artikel 2 Algemeen noodzakelijke kosten van bestaan en vrij te besteden bedragen
In beginsel kunnen bedragen die als gift worden ontvangen en die bestemd zijn voor noodzakelijke bestaanskosten of die vrij te besteden zijn, in aanmerking worden genomen als middelen van bestaan, die gekort kunnen worden op de bijstand. Dit soort bedragen zijn in feite extra inkomen, waarover iemand kan beschikken om te voorzien in de noodzakelijke kosten van het bestaan.
Op jaarbasis vinden wij het uit oogpunt van bijstandsverlening toch verantwoord om dit soort giften vrij te laten tot een bedrag van € 1.800,00. De extra bestedingsruimte voor noodzakelijke bestaanskosten of voor een vrij te kiezen bestedingsdoel is vanwege de maximering nog in overeenstemming met het (minimum)karakter van de bijstand. Of een gift dan eenmaal, incidenteel of periodiek wordt ontvangen, is niet doorslaggevend voor de vraag of het een verantwoorde gift is. Deze algemene vrijlatingsmogelijkheid draagt ook bij aan uniformiteit in de uitvoering.
Onder algemeen noodzakelijke kosten wordt verstaan:
Als er sprake is van een kortere bijstandsperiode dan 12 maanden, dan wordt de toepasselijke vrijlating naar rato vastgesteld.
Hier wordt bepaald hoe wordt gehandeld als de giften de toepasselijke vrijlating overschrijden.
Artikel 3 Giften met een specifieke bestemming
Gemeente Neder-Betuwe heeft als doelstellingen: uitstroom naar werk bevorderen en bijdragen aan maatschappelijke participatie. Gemeente Neder-Betuwe heeft daarbij ook aandacht voor armoede en schuldenproblematiek als factoren die uitstroom en participatie kunnen belemmeren. Wanneer familie, vrienden of maatschappelijke instellingen een bijdrage willen leveren door een werkzoekende een bepaald bedrag te schenken voor een doel dat bijdraagt aan de uitstroom naar werk of maatschappelijke participatie, dan willen wij dat niet belemmeren.
Daarom kiezen we ervoor om bovenop de algemene vrijlating van giften tot een maximum van € 1.800,00 per 12 maanden, voor bepaalde bestemmingen onder bepaalde voorwaarden een ruimer vrijlatingsbeleid te hanteren.
Dit geldt niet voor alle giften die een specifieke bestemming hebben. Giften bestemd voor niet noodzakelijke extraatjes en giften bestemd om een schuld af te lossen, vallen binnen de algemene maximale vrijlating van artikel 2 (behoudens de mogelijkheid om onder voorwaarden een uitzondering te maken voor giften bestemd voor schulden).
Bij a: denk bij niet-noodzakelijke leuke dingen aan een uitstapje, vakantie, sieraad e.d.
Bij b: er is alleen sprake van een schuld wanneer er sprake is van een betalingsherinnering, getekende schuldbekentenis, aanmaning e.d. Een openstaande factuur is geen schuld. De wet biedt eigenlijk geen mogelijkheden tot bijstandsverlening in schulden. Het hebben van problematische schulden is echter in algemene zin een belemmering in het sociaal functioneren en mogelijk ook arbeidsparticipatie. Als familie hierin de bijstandsgerechtigde tegemoet wil komen worden deze bedragen in beginsel niet als middel in aanmerking genomen.
NB bij a en b: dit type giften cumuleert met de algemene vrijlating van artikel 2. In een periode van 12 maanden moet het totale bedrag van de giften dus blijven onder het bedrag van € 1.800,00.
Bij c en d: de waarde van de auto wordt vastgesteld aan de hand van de ANWB-koerslijst. Indien de auto daar niet is vermeld, wordt het bedrag op basis van internetonderzoek vastgesteld (vergelijkbare advertenties e.d.).
Bij f: denk aan kosten rijbewijs/rijlessen, opleiding, fiets/brommer, laptop e.d.
NB als de consulent Werk en Inkomen oordeelt dat het betreffende doel de arbeidsinschakeling of re-integratie belemmert, dan wordt de gift ook vrijgelaten, maar start hij/zij een maatregelbeoordeling op en wordt eventueel de verplichting opgelegd dat de werkzoekende stopt met de opleiding of activiteiten.
Bij g: denk aan woningaanpassing, traplift, rolstoel; kosten rechtsbijstand, kosten bewindvoering, kosten eerste huur en borg, kosten van eenvoudige woninginrichting starter, kosten vervanging witgoed/noodzakelijke huisraad; kosten lidmaatschap sport/cultuur kinderen; kosten computer schoolgaande kinderen; denk hierbij ook aan een gift van kerk of maatschappelijke instelling voor een acute noodsituatie.
We laten giften voor een bepaald doel vrij als een belanghebbende - wanneer diegene de gift niet had gekregen - speciaal daarvoor een vergoeding vanuit de bijzondere bijstand of de Wet maatschappelijke ondersteuning had kunnen krijgen. Het is onredelijk de besparing van een beroep op één van deze overheidsvoorzieningen te niet te doen, door deze mee te wegen bij de verlening van algemene bijstand. Daarom wordt dit soort giften vrijgelaten.
Bij h: Er zijn een aantal regelingen (lokaal, regionaal en landelijk) van kracht ter ondersteuning van inwoners (hoofdzakelijk woningeigenaren) bij het verduurzamen van de woning en het omliggende perceel. Het ligt voor de hand dat subsidie of maatregelen die in dit kader worden verstrekt, worden vrijgelaten. Immers, deze subsidie/gift in natura dient de beleidsdoelen die de gemeenteraad van Neder-Betuwe op het terrein van duurzaamheid, energiebesparing en klimaatadaptatie heeft vastgesteld.
Subsidieregeling klimaatadaptatie, geldend van 14-03-2024 t/m 30-12-2026. https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR716843/1 (overheid.nl)
Nadere subsidieregel voor de verduurzaming van koopwoningen in de gemeente Neder-Betuwe, geldend van 21-12-2023 t/m heden. https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR706476/1 (overheid.nl)
Subsidies/maatregelen verstrekt vanuit het Energieloket Rivierenland (EnergieVitaal). https://wetten.overheid.nl/BWBR0042607/2021-02-10 (overheid.nl)
Nationaal isolatieprogramma koopwoningen, Lokale Aanpak Isolatie: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2023-3877.html (officielebekendmakingen.nl)
Eerste lid: Er geldt geen meldingsplicht voor het ontvangen van giften wanneer deze onder de € 1.800,- per jaar blijven. Wel wordt van een belanghebbende gevraagd en verwacht dat hij of zij dit zelf bijhoudt en daardoor kan melden wanneer over dit bedrag heen gegaan wordt. Ook wordt verwacht dat hij of zij kan aangeven waarvoor de gift bedoeld was. Tijdens de intake en het jaarlijkse heronderzoek ontvangt de belanghebbende hier uitleg over van de consulent Werk en Inkomen.
Bij deze bepaling wordt gebruik gemaakt van de beleidsvrijheid die de Participatiewet (ook na vaststelling van de wetswijziging Participatiewet in balans, verwacht in 2024) biedt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-451236.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.