INLEIDING
Bevoegdheid:
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leusden bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Krachtens het Mandaatbesluit is deze bevoegdheid opgedragen aan een van de managers.
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT
Besluitverplichting
Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:
- 1.
bij plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
- 2.
Bij maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Procedure
Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) is er overleg geweest met de politie (district Midden-Nederland). Deze heeft geen bedenkingen tegen instelling van dit verkeersbesluit.
Motivering
De brug over de Heiligenbergerbeek aan de Ooievaarshorsterweg is in 2007 vervangen, om inzicht te krijgen in de staat van de brug heeft de gemeente Leusden in 2024 een constructieve analyse laten uitvoeren door Nebest voor de brug aan de Ooievaarshorsterweg over Heiligenbergerbeek.
Daaruit is de aanbeveling gekomen van een gewichtsbeperking van 25 ton voor de brug aan de Ooievaarshorsterweg over Heiligenbergerbeek. Als extra beperking komt uit het onderzoek dat er een maximale aslast wordt voorgeschreven van 6 ton.
Uit oogpunt van de verkeersveiligheid is het noodzakelijk dat er een verkeersmaatregel wordt getroffen.
De beoogde gewichtsbeperkingen zullen worden aangeduid met het bord model C20 (aslast) en C21 (totaal gewicht) van het RVV.
Advies politie
Advies in zake het instellen van haaientanden en bord B6 van het RVV op het fietspad van De Spijlen te Leusden
Ik adviseer:
de maatregel uit te voeren overeenkomstig het voorgenomen besluit en zoals aangegeven op bijgevoegde situatietekening.
- •
Veiligheid Deze maatregel heeft geen nadelige invloed op de verkeersveiligheid.
- •
Bereikbaarheid Deze maatregel heeft geen negatieve invloed op de bereikbaarheid voor de hulpdiensten.
- •
Handhaafbaarheid De maatregel is handhaafbaar, indien de bebording wordt aangebracht volgens bijgevoegde schets.
Ik heb geen bezwaar tegen het instellen van de verkeersmaatregel zoals omschreven in het voorgenomen verkeersbesluit en adviseer positief op onderhavig besluit.